Mun puhelinta seurataan! Apua!
Tämä voi kuulostaa ihan uskomattomalta ja itsekin epäilen, voiko olla totta edes. Mutta mutta..
Tapailin viime kesänä erästä miestä muutaman kuukauden. Mies lähti töiden vuoksi ulkomaille reiluksi kuukaudeksi ja juttu sitten tyrehtyi lähinnä mun puolelta siihen. Mies on pitkin syksyä Suomeen paluunsa jälkeen ja nyt talvellakin kyselly milloin nähdään ja olisi mukava tavata jne. Hän on käyttäytynyt ihan asiallisesti, mitä nyt huomiota on herättänyt että on aina ensimmäisenä tykkäämässä ja kommentoimassa kaikkea mitä esim facessa teen.
Outoa tässä nyt on se, että mies tuntuu olevan perillä kaikista tekemisistäni. Tässä muutama esimerkki:
Puhuin eilen erään ystäväni kanssa puhelimessa. Ystäväni on järjestämässä miehensä kanssa illanviettoa ja kutsui minut sinne. Kertoi, että miehensä on laatinut menun pippuripihveineen ja uuniperunoineen. Ystäväni kanssa naureskeltiin, että aika miehekäs menu ja voi moni nainen olla sen jälkeen aika piipussa ja se on suoraan hyvää yötä. Ystäväni kertoi, että paikalle tulee myös muutama tosi mukava sinkkumies. Innostuin.
Lopetin puhelun ja alle kymmenen minuutin jälkeen tämä kesällä tapailemani mies laittaa viestin: "Millon lähdetään pippuripihville? :)". Teet pärskähti suustani ulos.
Pari viikkoa sitten lähetin kaverilleni kuvan itsestäni uusissa silmälaseissa. Myöhemmin illalla tuli viesti: "Silmälasit pukee sua tosi hyvin". Taas kylmäsi ja kysyi, mistä tiesi mun laseista. Sanoi nähneensä mut ajamassa autolla häntä vastaan. Olin sinä lauantaina käynyt lähinnä ruokakaupassa ihan lähellä ja hän tuskin on täällä päin ollut.
Puhuin kaverini kanssa puhelimessa tästä miehestä. Kerroin, että mies ei ole ilmeisesti enää siinä yrityksessä töissä, jossa ennen oli. Oli ottanut työpaikkatiedon facesta pois eikä puhunut työmenoistaan päivityksissään. Kävin uteliaisuuttani katsomassa miehen työpaikan sivuja ja aiemmin yhteistiedoissa ollut kuva miehestä oli poistunut. Sanoin kaverilleni, että miehessä oli lähtökohtaisesti jotenkin niin paljon hämärää, että ei mikään ihme että olisi saanut lähteä. Näytti aiempina viikkoina kommentoineen päivityksiä aamuyöllä ja aika vauhdikkaaseen tyyliin, joten mietin, että tuskin olisi töihin menossa seuraavana päivänä. Tästä meni vartti ja mies laittoi viestiä, että hän on irtisanoutunut ja tekeekin nykyään keikkaa, mainitsi jonkun sukunimen, joka yrityksen ilmeisesti omistaa. Ahdisti. Kumma että miehelle juuri sillä hetkellä tuli mieeen mulle kertoa uusista työkuvioistaan.
Mies on asianajaja. Voiko asianajajat muka tehdä keikkatöitä? Onko ainoa keino minulla vaihtaa puhelinta kokonaan vai poistaako esim tehdasasetuksille palauttaminen haittaohjelmat. Miehessä on jotain niin omituista, että en yllättyisi, vaikka kotonani olisi kuuntelulaitteet. Tehdasasetukset palautin eilen puhelimeeni, nyt mietin mitä kaikkea pitäisi huomioida. Etsin jo asianajotoimiston, joka on erikoistunut tietoturvarikoksiin. Tuntuu ihan hullulta, mutta kaikki kai nykyään on mahdollista?
Sekava ja pitkä tarina, kaikenlaista on tapahtunut ja asiat ovat niin monisäikeisiä. Yritin tässä tiivistää.
Kommentit (99)
Minun puhelimeni kamera menee aina välillä päälle ja valo palaa punaisena, vaikka puhelin olisi pimeänä yöpöydällä. Samoin sen näyttö on harvoin ihan musta, vaan se on jossain toimintatilassa harmaan kelmeänä. Valoisassa sitä ei huomaa, mutta muuten pimeässä makuuhuoneessa puhelimen "päälle menemiset" näkyvät ja ihmetyttävät. (Kyse ei ole esim. akun varauksen vähyydestä johtuvista tai muistakaan hälytyksistä, vaan tätä tapahtuu koko ajan.)
Ihan kiva maanantaiprovo, varmaan lähtee liekkeihin :)
Onko mahdollista että mies on päässyt räpläämään puhelintasi tai tietokonettasi? Netistä löytyy kyllä ohjelmia joilla voi vaikka kuunnella tai kuvata läppärillä tai puhelimella ja välittää kuvaa ja ääntä jonnekkin toiseen laitteeseen.
Toinen vaihtoehto on tietysti salakamera ja mikrofoni asunnossasi, jonka kautta mies seuraa sinua.
Kolmas hieman vähemmän seksikäs juttu voisi olla se että on urkkinut tai vain arvannut käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ja pääsee näin lukemaan sähköpostisi ja muut viestisi.
Neljäs ja kaikkein vähiten dramaattinen ja jopa laillinen keino taas on se että hän utelee tekemiseksi joidenkin yhteisten tuttaviesi katta.
Hänellä on selkeästi täysi pääsy puhelimeesi. Sinuna hankkisin oitis uuden puhelimen ja liittymän. Testiksi kommunikoisin yhä ystäväsi kanssa ja katsoisit tuleeko vielä reaktioita mieheltä. Jos tulee, voit alkaa epäillä kotiisi asetettuja laitteita. Tehokas siivous olisi tarpeen. Tarkasta kaikkien hyllyjen alapinnat myös sekä kaappien ja kirjahyllyjen sivujen sisäpinnat.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:48"]
Aika outoa ja karmivaakin tosiaan.. Mutta oletko varma ettei ystäväsi ole juonessa mukana ja kerro tälle miehelle asioita sinusta..?
[/quote]
Ystäväni ei voi olla juonessa mukana. Eivät ole koskaan edes tavanneet toisiaan.
[/quote]
Ja voit olla tästä 100% varma, koska....?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:54"]
Aika outoa ja karmivaakin tosiaan.. Mutta oletko varma ettei ystäväsi ole juonessa mukana ja kerro tälle miehelle asioita sinusta..?
[/quote]
Ystäväni ei voi olla juonessa mukana. Eivät ole koskaan edes tavanneet toisiaan.
[/quote]Niinhän sitä voisi luulla..
[/quote]
En nyt kyllä näe mikä syy ystävälläni olisi tiedottaa tuntemattomalle miehelle, että olen heille tulossa syömään pippuripihviä illalliselle :D
Tai toisen ystäväni lähettää niin ikään tuntemattomalle miehelle viesti, että "hei, tässä kuva naisesta jota tapailit puoli vuotta sitten! Hänellä on nyt uudet silmälasit".
:D
En tiedä miten teidän ystäväporukoissa, mutta mun kavereiden kanssa ei ihan normaalia..
Ap.
Hyi helvetti miten uskallatte käyttää puhelimia enää? Minä vaihtaisin heti uuteen!! :D
Tää juttu oli täällä pari kk sitten :-/
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:01"]
Ihan kiva maanantaiprovo, varmaan lähtee liekkeihin :)
Onko mahdollista että mies on päässyt räpläämään puhelintasi tai tietokonettasi? Netistä löytyy kyllä ohjelmia joilla voi vaikka kuunnella tai kuvata läppärillä tai puhelimella ja välittää kuvaa ja ääntä jonnekkin toiseen laitteeseen.
Toinen vaihtoehto on tietysti salakamera ja mikrofoni asunnossasi, jonka kautta mies seuraa sinua.
Kolmas hieman vähemmän seksikäs juttu voisi olla se että on urkkinut tai vain arvannut käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ja pääsee näin lukemaan sähköpostisi ja muut viestisi.
Neljäs ja kaikkein vähiten dramaattinen ja jopa laillinen keino taas on se että hän utelee tekemiseksi joidenkin yhteisten tuttaviesi katta.
[/quote]
Kun vielä tapailimme, mies oli toki välillä luonani yötä ja minä hänen luonaan. Mietin, että jos haluan, niin tottakai aika nopeasti näen toisen ihmisen näyttölukituksen koodin, jos todella haluan. Läppärini ei ole mitenkään salasanalla suojattu. Sen kun avaa sen ja alkaa surffailemaan. Kotikonettani käytän lähinnä laskujen maksuun ja lehtien lukemiseen, siellä ei sinänsä ole mitään salaisuuksia.
Ihmettelen eniten sitä, että mies tietää ennen kaikkea puhelujen sisällöt. Toki myös joidenkin viestien. Facessa en keskustele oikeastaan kenenkään kanssa, lähinnä whatsappissa ja joskus tekstareilla.
ap.
Jos itse olisin tuossa tilanteessa, laittaisin tarkasti ylös nämä yhteensattumat. Tosi hyvin kuvasit jo tuossa avauksessasi noita tilanteita.
Itse tekisin testejä sovitusti ystävien kanssa. Esimerkiksi soittaisin kotoa ystävälle, ja kertoisin mukamas kaipaavani tätä miestä, ja että haluaisin lähteä vaikka kreikkaan tämän ihmisen kanssa, ja jotain muuta yhtä tyhmää. Keksisin jotain, mikä oikeasti kuumentaisi tätä miestä.
Ja voisihan sitä tehdä testin, että ensin puhuisit tätä asiaa muualla kuin kotona. Ja sitten face to face kotona. Itse en vaihtaisi puhelinta, seuraisin tilannetta, koska tuohan on mahdollisesti aika paha rikos.
Tuo mieshän on varmasti aika älykäs, ja varmasti pysyy tekemään jotain tuommoista vakoilumeininkiä.
Jos nuo jatkuisivat nuo yhteensattumat, niin kävisin kyllä poliisille puhumassa asiasta. Kirjaa nämä yhteensattumat tarkasti ylös, päivämäärät ja kellonajat. Voihan sitä käydä kertomassa, että pelottaa, ja kysymässä, onko yleensäkään mahdollista tuollainen stalkkaus.
[/quote]
Kun vielä tapailimme, mies oli toki välillä luonani yötä ja minä hänen luonaan. Mietin, että jos haluan, niin tottakai aika nopeasti näen toisen ihmisen näyttölukituksen koodin, jos todella haluan. Läppärini ei ole mitenkään salasanalla suojattu. Sen kun avaa sen ja alkaa surffailemaan. Kotikonettani käytän lähinnä laskujen maksuun ja lehtien lukemiseen, siellä ei sinänsä ole mitään salaisuuksia.
Ihmettelen eniten sitä, että mies tietää ennen kaikkea puhelujen sisällöt. Toki myös joidenkin viestien. Facessa en keskustele oikeastaan kenenkään kanssa, lähinnä whatsappissa ja joskus tekstareilla.
ap.
Huh, pelottavaa.
Sellainen mulla on tänään tullut mieleen, kun muutamat täällä ovat epäilleet mun mielenterveyttä, että tuohonko tämä mieskin pyrkii? Että tavallaan pienillä mitättömillä jutuilla antaa ymmärtää tietävänsä mun tekemisistä, mutta odottaa että laittaisin hänelle ehkä viestiä asiasta tai hermostuisin, jotta hän pääsisi kertomaan, mikä hullu hänelle lähettelee viestejä ja väittää, että hän vakoilee mun puhelinta tai salakuuntelee. Hänhän vaan viattomasti kysyi pihville tai kehui mun ulkonäköä, kun oli nähnyt mut liikenteessä. Asioita, jotka olisi vaikea todistaa ja jotka ääneen sanottuna saisivat mut kuulostamaan aivan kajahtaneelta.
Kävin kännykkäliikkeessä tänään, sellaisessa pikahuoltopaikassa. Kysyin sieltä, onko heillä tietoa haittaohjelmista ja lähinnä miten niistä pääsee eroon, jos sellaista epäilee. Kundit sanoivat, että ohjelmat on helposti asennettavissa ja varsinkin ulkomailla todella yleisiä, pikku hiljaa saavuttavat suomeakin. Kuulemma tehokkain keino on nimen omaan tehdasasetusten palautus ja tietenkin numeron vaihto. Minulla on työnantajan tarjoama liittymä ja numeroni on julkinen. Minulla on lukuisia asiakkaita, joten numeroni täysi salaaminen tuskin onnistuisi tässä työssä koskaan.
ap.
Ap tässä vielä. Tällaisen päivityksen bongasin fb:stä tänään. Mietin viitsinkö kopioida tänne, mutta ilman nimeä tämä tietenkin, niin ei liene kiellettyä. Tämä nainen on puolituttuni ja meillä on 12 yhteistä kaveria, yksi näistä tämä kyseinen mies. Tämä toki voi olla sattumaa, mutta ehdottomasti kysäisen, onko tällä päivittäjällä epäilyksiä tekijän suhteen.
2 tuntia sitten
Suljin uuden vuoden jälkeen Fb tilini, siskoni kysyi tänään minulta miksi en vastaa viestiin minkä hän on laittanu facebookin... kerroin ettei mulla ole enää facebook tiliä käytössä.. Tai ainaskaan minä en tienny siitä Hymiö unsure tosi kivaa taas sinä joka murtaudut jatkuvasti mun tilille... vaikka vaihdan salasanan tai suljen tilin... aina mun jäljillä... toivottavasti sul on hirmu hauskaa!!!
Ap tässä. Kävin työmatkalla ja av unohtui hetkeksi.
Tosiaan nollasin puhelimeni tehdasasetuksille ja sen koommin ei miehestä ole kuulunut mitään viestien merkeissä. Ja tästä on nyt viikon verran. Viime torstaina olin matkoilla ja puhelimeeni tuli ilmoitus, että minut on merkitty tämän miehen fb julkaisuun. Kylmäsi saman tien ja kun avasin postauksen, oli siinä kuva, jossa minulle pääosin tuntematonta porukkaa oli ulkona syömässä. Minut oli merkitty kuvaan, niin kuin olisin ollut mukana. Voi olla vahinko, mutta epäilen, että halusi vaan minulta kommenttia tai viestiä. En kirjoittanut mitään, poistin itseni vain merkinnästä.
Nyt on sellainen odottava, tyyntä myrskyn edellä fiilis. Joku mainitsi tuon firman, joka on yksityinen urkintafirma. Mies ei ole siellä tietääkseni ollut töissä, mutta piirien pienuudesta en tiedä, voisiko tuntea sieltä jonkun. Käynkin Linkedinin kimppuun, tosin siitä mitään apua ole, mutta uteliaisuuttani.
Mies oli liittynyt kuukausi sitten suunnilleen instagramiin. Huomasin sattumalta kun oli tykännyt yhteisen tutun kuvasta. Kuvia miehellä ei ollut vielä montaa, mutta vähän suspekteja jotenkin olivat. Mies esiintyy omalla nimellään ja ottaen huomioon hänen asemansa ja ammattinsa, on jotenkin outoa näyttäytyä epätarkoissa kuvissa hupparin huppu päässä ja kuvatekstinä jotain "uusi vuosi uudet kujeet" tyylistä. Hyi hitto mua ahdistaa, kun mielikuvitus käy laukkaamaan että mitä hiton kujeita sillä on mielessä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 07:39"]Huomenta! Mites ois tänään brunssi? :) t. Hän
[/quote]
Hauska trolli?
[/quote]
Joo, sävyn pitäisi olla paljon maireampi ja viesti signeerattu nimikirjaimin, jotta uskoisin.
Mutta saakeli että säikähdin. Hetkeksi.
Ap.
Apua o__o luen tätä pimeässä peiton alla ja oon kauhuissani. Hyi kun olis hirveetä.
Vaadin saada tietää jatkotarinan!
[/quote]
[/quote]Niinhän sitä voisi luulla..