Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun puhelinta seurataan! Apua!

Vierailija
19.01.2015 |

Tämä voi kuulostaa ihan uskomattomalta ja itsekin epäilen, voiko olla totta edes. Mutta mutta..

Tapailin viime kesänä erästä miestä muutaman kuukauden. Mies lähti töiden vuoksi ulkomaille reiluksi kuukaudeksi ja juttu sitten tyrehtyi lähinnä mun puolelta siihen. Mies on pitkin syksyä Suomeen paluunsa jälkeen ja nyt talvellakin kyselly milloin nähdään ja olisi mukava tavata jne. Hän on käyttäytynyt ihan asiallisesti, mitä nyt huomiota on herättänyt että on aina ensimmäisenä tykkäämässä ja kommentoimassa kaikkea mitä esim facessa teen.

Outoa tässä nyt on se, että mies tuntuu olevan perillä kaikista tekemisistäni. Tässä muutama esimerkki:

Puhuin eilen erään ystäväni kanssa puhelimessa. Ystäväni on järjestämässä miehensä kanssa illanviettoa ja kutsui minut sinne. Kertoi, että miehensä on laatinut menun pippuripihveineen ja uuniperunoineen. Ystäväni kanssa naureskeltiin, että aika miehekäs menu ja voi moni nainen olla sen jälkeen aika piipussa ja se on suoraan hyvää yötä. Ystäväni kertoi, että paikalle tulee myös muutama tosi mukava sinkkumies. Innostuin.

Lopetin puhelun ja alle kymmenen minuutin jälkeen tämä kesällä tapailemani mies laittaa viestin: "Millon lähdetään pippuripihville? :)". Teet pärskähti suustani ulos.

Pari viikkoa sitten lähetin kaverilleni kuvan itsestäni uusissa silmälaseissa. Myöhemmin illalla tuli viesti: "Silmälasit pukee sua tosi hyvin". Taas kylmäsi ja kysyi, mistä tiesi mun laseista. Sanoi nähneensä mut ajamassa autolla häntä vastaan. Olin sinä lauantaina käynyt lähinnä ruokakaupassa ihan lähellä ja hän tuskin on täällä päin ollut.

Puhuin kaverini kanssa puhelimessa tästä miehestä. Kerroin, että mies ei ole ilmeisesti enää siinä yrityksessä töissä, jossa ennen oli. Oli ottanut työpaikkatiedon facesta pois eikä puhunut työmenoistaan päivityksissään. Kävin uteliaisuuttani katsomassa miehen työpaikan sivuja ja aiemmin yhteistiedoissa ollut kuva miehestä oli poistunut. Sanoin kaverilleni, että miehessä oli lähtökohtaisesti jotenkin niin paljon hämärää, että ei mikään ihme että olisi saanut lähteä. Näytti aiempina viikkoina kommentoineen päivityksiä aamuyöllä ja aika vauhdikkaaseen tyyliin, joten mietin, että tuskin olisi töihin menossa seuraavana päivänä. Tästä meni vartti ja mies laittoi viestiä, että hän on irtisanoutunut ja tekeekin nykyään keikkaa, mainitsi jonkun sukunimen, joka yrityksen ilmeisesti omistaa. Ahdisti. Kumma että miehelle juuri sillä hetkellä tuli mieeen mulle kertoa uusista työkuvioistaan.

Mies on asianajaja. Voiko asianajajat muka tehdä keikkatöitä? Onko ainoa keino minulla vaihtaa puhelinta kokonaan vai poistaako esim tehdasasetuksille palauttaminen haittaohjelmat. Miehessä on jotain niin omituista, että en yllättyisi, vaikka kotonani olisi kuuntelulaitteet. Tehdasasetukset palautin eilen puhelimeeni, nyt mietin mitä kaikkea pitäisi huomioida. Etsin jo asianajotoimiston, joka on erikoistunut tietoturvarikoksiin. Tuntuu ihan hullulta, mutta kaikki kai nykyään on mahdollista?

Sekava ja pitkä tarina, kaikenlaista on tapahtunut ja asiat ovat niin monisäikeisiä. Yritin tässä tiivistää.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
22/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:46"]

Tekisin juuri kuten eräs aiempi kommentoija kehotti ja keksisin ystävän kanssa jotain puhuttavaa aiheesta, joka varmasti aiheuttaisi reaktion mieheltä. Juttele vaikka siitä, että olet tavannut uuden, ihanan miehen tai lähetä vaikka ystävällesi valokuva sinusta jossakin todella sinulle erikoisessa paikassa. Keksi jotain sellaista, että se ei voi enää olla mitenkään sattumaa jos mies tietää siitä.

Jos sinulla on pokkaa, niin voit tietysti jutella ystäväsi kanssa vaikka siitä, että olet melko varma että entinen tapailukumppanisi vakoilee puhelintasi ja aiot viedä asian poliisille ensi maanantaina...

[/quote]

Toi pippuripihvi oli itsessään jo ihan uskomaton sattuma. En IKINÄ syö pippuripihviä. Siis se, että söisin pippuripihviä tai lähinnä erikseen lähtisin syömään on todella outoa ajatuksena. Miehen kanssa kesällä käytiin sushilla ja joskus grillattiinkin ja grillasin aina jotain kanaa tai kasviksia. Mies tietää tämän ihan takuuvarmasti, koska puhuttiin usein, että en ole mikään mieletön lihansyöjä ja mies aina tarkasti pitikin huolta viedessään mut syömään, että listalla oli jotain, mistä varmasti tykkään. Ja nyt sitten puhelun jälkeen kysyy milloin lähden hänen kanssaan pippuripihville. Sama jos ois kysynyt kanssaan kuuhun.

Ap.

[/quote]

Kävitkö lukemassa ap tuon NYT jutun? Tuollasen vakoiluohjelman lisenssin ostaminen puhelimeen on helppoa (ei aivan halpaa mutta jos on hyvät tulot). Kyllä haiskahtaa oikeesti siltä että puhelimessas on haittaohjelma. Joku neuvoikin vaihtamaan numeron ja koko puhelinlaitteen. Oon samaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä todella pelottavalle, jos tää juttu on oikeasti totta.. Ei ihan tervettä touhua!

Vierailija
24/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Vierailija
25/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
26/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
27/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

J

Vierailija
29/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:08"]Tää juttu oli täällä pari kk sitten :-/
[/quote]

Kesälläkin oli lähes samanlainen avaus...

Vierailija
30/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko provo vai ei jään seuraamaan. Tästä tulis huippuhyvä kotimainen sarja!

Vierailija
31/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeeee, maanantai jännäri :)

Vierailija
32/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies paljastaisi vakoilunsa tuollaisella pippuripihvi-tyyppisella heitolla, jos se on ap:lle harvinainen ruoka ja josta oltiin juuri yksityisesti puhelimitse keskusteltu? Arvaahan sen, etta puhelinta kuunnellaan.

Vierailija
33/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on sattumuksia, ja jos mies edelleen kiinnostumut sinusta tutkii varmasti facea ja onkii tietoja kavereiltasi. Sattumuksista on kyse. Ei sinua vakoilla. Ystäväni väitti vastaavia juttuka ja aluksi lähdin mukaan päivittelyyn. Hän sairastui vakavaan psykoosiin ja todellisuus järkkyi salaliittoteorioissa. Pohdi myös omaa mielenterveyttäsi, onko kaikki kunnossa?

Vierailija
34/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:03"]

Elämässä on sattumuksia, ja jos mies edelleen kiinnostumut sinusta tutkii varmasti facea ja onkii tietoja kavereiltasi. Sattumuksista on kyse. Ei sinua vakoilla. Ystäväni väitti vastaavia juttuka ja aluksi lähdin mukaan päivittelyyn. Hän sairastui vakavaan psykoosiin ja todellisuus järkkyi salaliittoteorioissa. Pohdi myös omaa mielenterveyttäsi, onko kaikki kunnossa?

[/quote]Tässä vastauksessa on ajatusta. Todellakin voi olla kyse ap:n psykoosista. 

Vierailija
35/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on tyypillinen pieni luuseri, joka ei pysty aitoihin ihmissuhteisiin, vaan tyrii ne ja niiden kehittymisen kerta toisensa jälkeen. Luonnehäiriöisenä hän tietysti janoaa valtaa niiden korvikkeeksi. Hän haluaakin, että tiedät hänen seurailevan asioitasi ja että olettaisit hänen olevan vieläkin enemmän perillä niistä kuin hän onkaan. Näitä on Suomessakin erittäin paljon ja väliin verkostoituvatkin muiden luuserien, myös ulkomaalaisten, kanssa, vaikka pitävät matalaa profiilia eivätkä muut saa oikeaa käsitystä asiasta. Tässä ei vain ole mitään uutta. Jos löydät hyvän tietoturva-asiantuntijan, joka voi tutkia laitteesi ja kotisi, niin teepä se. Lisäksi poliisille tutkintapyyntö, ja hyvä jos asiantuntija on siinä tukena eikä kaikki jää sinun "luulemistes" varaan, jolloin maatiaismainen poliisisetä voi painaa jutun villaisella, koska "eeihän sellasta tapahu". Näistä pitäisi saada paljon enemmän ennakkotapauksia. Suomessa ei pari, kolme riitä.

Vierailija
36/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden ihmisen paranoidista psykoottista käytöstä läheltä seurattuani alkaa tämä tarina kuulostaa tutulta. Salakuuntelulaitteet ja kummalliset yhteensattumat olivat arkipäivää, kun heidän kanssaan keskustelin. 

En nyt tarkoita, että AP:n täytyy olla sairas eikä mitään kummallista ole oikeasti tapahtunut, mutta yksi vaihtoehto tämäkin. 

Vierailija
37/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin sitä itsekin, miksi mies selkeästi vinkkaa, että tietää asioita minusta. Mietin, onko tämä hänelle jokin leikki, että nauttii siitä että saa tavallaan säikytellä minua, mutta en suoraan voisi millään todistaa, että hän on minua seuranut. Tuskin kukaan kysyttäessä myöntää, että joo, olen seuraillut sua jo kuukausia. Miehessä on jotain selittämättömän valheellista, jotain mihin ei osaa tarttua. Tavallaan viehättävä, mutta toisaalta voisi uskoa mitä tahansa. Mietin, että jo työnsä puolesta näkee varmasti asioita, joita ihan tavallinen pulliainen ei näkisi ja mitä kaikkea porukkaa tunteekaan.

Oli miten oli, juuri tuon ystäväni mies, joka aikoo kokata näitä saamarin pippuripihvejä illanistujaisissa, on isossa firmassa töissä ja heillä on iso helpdesk talon sisällä. Hän selvitti minulle, että iPhone todellakin tyhjenee kaikenlaisista haittaohjelmista, kun asetukset palauttaa tehdasasetuksille. Sain jopa kuvallisen selvityksen, että fyysisesti iPhonen sisään ei mahdu mitään pienen pientäkään laitetta, vaan nämä  haitta- ja seurantaohjelmat asennetaan aina netin kautta joko etänä tai suoraan seurattavasta puhelimesta. Tiesivät myös vinkata mahdollisista kuuntelulaitteista, että huhut kertovat, että hitsauspilli (?) vinkuu mikrofonin lähellä eli mikäli saan jonkun sellaisen kanssa kotiin, niin voisin löytää. Tai sitten en.

Palautin asetukset tehdasasetuksille. Käytännössä meni myös kaikki kuvat, toivon mukaan ne löytyvät iCloudista. Pistin tuulemaan ja vaihdoin työtietokoneeltani kaikki salasanat. Löysin facesta uuden turvallisuuskohdan, jossa voi määrittää puolen minuutin välein vaihtuvan koodin avulla laitteet. Muistin myös, että facessa näkee kaikki avoinna olevat istunnot. En ollut vuoteen nollannut niitä ja aktiivisia istuntoja löytyi 7. Kaikki paitsi yksi olivat järkeenkäypiä - läppärillä, puhelimella ja ipadilla. Yksi istunto oli myös iphonella, mutta sitä en suoraan osannut yhdistää omiin laitteisiin. Toki se on voinut olla vaikka kaverin puhelimella kirjautuminen, jota en vaan muista.

Kaverin miehen helpdeskiläiset olivat heittäneet ilmaan ajatuksen, että ottaisin miehen entiseen työnantajaan yhteyttä. Jos siellä on taustalla ollut jotain hämäriä syitä ja muutenkin, ei olisi mikään ongelma kaivella miehen entistä työkonetta, joka nykyään on työnantajan omaisuutta kaiken järjen mukaan.

Tämä mies ei mitenkään päivittäin ole ilmoitellut liikkeistään. Jään nyt odottelemaan, kuuluuko ja mitä kuuluu ja milloin.

Joku kehotti kiinnittämään huomiota omaan mielenterveyteeni. Olen sitä ihan todella pohtinut, mutta tullut siihen tulokseen, että oma pää on vielä toistaiseksi ihan kunnossa.

Vierailija
38/99 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää ap.

Vierailija
39/99 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa! Kuiluuko ap mitään uutta?

Vierailija
40/99 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:42"]

Sellainen mulla on tänään tullut mieleen, kun muutamat täällä ovat epäilleet mun mielenterveyttä, että tuohonko tämä mieskin pyrkii? Että tavallaan pienillä mitättömillä jutuilla antaa ymmärtää tietävänsä mun tekemisistä, mutta odottaa että laittaisin hänelle ehkä viestiä asiasta tai hermostuisin, jotta hän pääsisi kertomaan, mikä hullu hänelle lähettelee viestejä ja väittää, että hän vakoilee mun puhelinta tai salakuuntelee. Hänhän vaan viattomasti kysyi pihville tai kehui mun ulkonäköä, kun oli nähnyt mut liikenteessä. Asioita, jotka olisi vaikea todistaa ja jotka ääneen sanottuna saisivat mut kuulostamaan aivan kajahtaneelta.  

Kävin kännykkäliikkeessä tänään, sellaisessa pikahuoltopaikassa. Kysyin sieltä, onko heillä tietoa haittaohjelmista ja lähinnä miten niistä pääsee eroon, jos sellaista epäilee. Kundit sanoivat, että ohjelmat on helposti asennettavissa ja varsinkin ulkomailla todella yleisiä, pikku hiljaa saavuttavat suomeakin. Kuulemma tehokkain keino on nimen omaan tehdasasetusten palautus ja tietenkin numeron vaihto. Minulla on työnantajan tarjoama liittymä ja numeroni on julkinen. Minulla on lukuisia asiakkaita, joten numeroni täysi salaaminen tuskin onnistuisi tässä työssä koskaan.

ap.  

[/quote]

Minä luulen, että on sellasia tyyppejä, jotka ihan tutustuvatkin toisiin vain sen verran, että pääsevät stalkkaamaan. On sitä poikakin stalkannut omaa ystäväänsä, joka on myös poika, mutta yleensä mies ei uskalla toista miestä ruveta. Älä anna mitään vastakaikua, lopeta koko yhteydenpito, ja yritä löytää joku intohimoinen alan ammattilainen, joka voisi ruveta seuraamaan hyökkäyksiä laitteillesi. Suomesta on vaikea löytää intohimoa siihen suuntaan, aika löysää toimintaa vaan. Talkkipuolella tietysti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän