Miksi isoa perhettä ei pidetä rikkautena?
Miksi isoja, väh. 4 lapsen perheitä ei arvosteta eikä tavoitella? Iso perhe on rikkaus monelta kantilta. Suvut pienenee, perheet pienenee. Materiaa on enemmän, mutta ei korvaa tukea ja turvaa mitä isosta perheestä saa. Miksi ihmiset ei halua isoa perhettä?
Kommentit (88)
Aika kallista, stressaavaa ja aikaa vievää kasvataa neljää pentua.
Mulla ei tuu tollasista perheistä mieleen mitään muuta kuin saatanan läski ja rummä ämmä rääkyvine äpärineen kiertämässä verkkareissa pitkin lidliä. Kärryt täynnä tarjouscolaa, nakkeja ja pinaattilettuja.
Entäs perhe missä on vain 1 lapsi ja senkin vanhemmat unohtavat tämän tästä perhepäivähoitajalle? Vanhemmat ovat ihan hyvissä ammateissa ja kouluja käyneitä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:23"]
34 jatkaa. Mielestäni sitä suuren perheen rikkautta ei ymmärräkään kuin ne jotka kokevat suuren perheen rikkautena!
[/quote]
Mutta kerropa se meille muille, MIKÄ siinä on rikkautta?
Sekö, että koko ajan on paljon ihmisiä ympärillä? Se, ettei tarvitse koskaan olla yksin? Se, että niin moni tykkää sinusta pyyteettömästi?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:46"]Usein suurperheissä lapset elävät kuin pellossa js käyttäytyvät ihan miten sattuu eikä vanhemmat pidä heitä kurissa, koska "hei me ollaan suurperhe". Rahaa kerjätään kelaa, sossua ja Facebookin apuryhmiä myöden, "kuuden lapsen haalarit puuttuu, pesukone rikki". Ehkäisyä on ärsyttävää käyttää ja vauvat on niiiiiin ihania. Vanhemmat lapset on niin kätevä laittaa päikkyyn ja nautiskella kuudennen vauvan kanssa, koska "mä haluun ja mulla on oikeus tehdä lapsia". En vaan voi käsittää sitä, että miksi tehtaillaan lapsia kun ei edellisiäkään viitsitä hoitaa. Kai ne vauvat sitten on niin ihania, harmi vaan kun niistä kasvaa isompia lapsia, joihin menee rahaa ja joita pitää edelleen hoitaa. Onneksi on yhteiskunta.
[/quote]
Olet niin oikeassa. En käsitä miksi meidän on maksettava mielenterveysongelmisten vauvatehtailut.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:55"]
Se on nykyään kallista ja aliarvostettua. Perhettä ja lapsia ei arvosteta nyky-Suomessa. Äidin kotona tehtävää työtäkään ei arvosteta. Vaikeaa olisi ylläpitää suurta perhettä jos molemmat vanhemmat olisivat kokoaikaisesti myös työttä.
[/quote]
Mitä ihmeen kotona tehtyä työtä? Nykyäänhän vaaditaan, että kotiäiti saa erittäin paljon omaa aikaansa ja se on miehen tehtävä valmistaa ruoat ja siivota kämppä, kun kotiäidillä on ollut niin raskas päivä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:00"]
Harvalla isolla perheellä on varaa ruokkia ja vaatettaa se surperhe itse. Sitten pistetään muut maksumieheksi kun on pitänyt niitä haaroja levitellä
[/quote]
Jännästi sait tästäkin sukupuoliasian ja naisen vian... Pitää käyttää ensinnäkin mautonta kielikuvaa ja sitten sysätä vastuu muiden misogynistien tapaan vain naisen harteille.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:56"]
Kuka saa tukea ja turvaa? Isojen perheiden lapset elää usein vailla riittävää huomiota. Sekin jo kertoo jotain että mielenterveyden riskit korreloi sisarusten määrään, esim. sitä todennäköisemmin esiintyy masennusta mitä suuremmasta perheestä on lähtöisin.
[/quote]
Samaa mieltä. Naapurustossa asuu yksi perhe, jossa on noin kymmenen lasta (en tiedä ihan tarkkaa lukumäärää, mutta paljon niitä on). Kertaakaan en ole nähnyt näiden vanhempien tekevän mitään lastensa kanssa. Alakouluikäiset lapset ulkoiluttavat taaperoa ja välillä isoimmat ovat vahtimassa koko konkkaronkkaa. Talvella vaatteet ovat mitä sattuu ja meno näyttää muutenkin aika villiltä.
No lapsiluku on jokaisen oma päätös, mutta en oikein ymmärrä miksi jättiperheitä pitäisi ihannoida?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:42"]
Miksi isoja, väh. 4 lapsen perheitä ei arvosteta eikä tavoitella? Iso perhe on rikkaus monelta kantilta. Suvut pienenee, perheet pienenee. Materiaa on enemmän, mutta ei korvaa tukea ja turvaa mitä isosta perheestä saa. Miksi ihmiset ei halua isoa perhettä?
[/quote]
Varmaan, koska lisääntymisen huonot puolet ylittävät kirkkaasti huonot puolet: enemmän stressiä, huolta, terveydellisiä riskejä ja rahanmenoa, vähemmän vapautta, energiaa ja aikaa kaikkeen tärkeään.
joka sanoo niin että maapallolla on jo liika ihmisiä eikä sen takia hyväksy lapsia. niin on varmaankin valmis vähentämään ihmistaakkaa maan päällä. aloittakoon ittestään
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:00"]
Harvalla isolla perheellä on varaa ruokkia ja vaatettaa se surperhe itse. Sitten pistetään muut maksumieheksi kun on pitänyt niitä haaroja levitellä
[/quote]
Jännästi sait tästäkin sukupuoliasian ja naisen vian... Pitää käyttää ensinnäkin mautonta kielikuvaa ja sitten sysätä vastuu muiden misogynistien tapaan vain naisen harteille.
[/quote]
Ja mitenkä minä, nainen olen misogynisti? Ja Toisekseen mauton tai ei niin tosi asia se silti on. Oppisivat 'syömään karkin papereineen '
Kyllä monet varmaan teoriassa haluaisivat suurperheen, mutta mielestäni on ihan suotavaa käyttää järkeä siinä, että moneenko lapseen rahat ja voimavarat riittävät. Mielestäni omillaan pitää pärjätä rahallisesti ja ajallisesti, siksi kolme lasta on aivan maksimi itselleni.
Miksi suurperheitä pitäisi ihannoida? He pitävät itseään jo valmiiksi ihan tarpeeksi suuressa arvossa: kaikki tuet ja edut mulle, tarvitsen apua ja omaa aikaa, jonojen ohi, kestäkää mun lasten käytös ja rääkyminen, kunnioittakaa, ihailkaa, arvostakaa, KOSKA MINULLA ON NÄIN SAAKELIN MONTA LASTA NIIN OLEN TEHNYT SUUREN PALVELUKSEN YHTEISKUNNALLE!!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:25"]
[/quote]
Onko kokemusta vai mistä puhut? Kallista? Sterrssaavaa? Aikaa vievää?
Neljän pennun äitinä sanoisin, että rahat riittää mainiosti, stressi tulee ihan muista asioista, kuin niistä "pennuista" ja aikaa jää runsaasti kaikenlaisiin täysin turhiin juttuihin esim. av.lla kirjoitteluun.
Jos mulla olisi vaan yksi lapsi, niin tuskin olisin yhtään sen vähemmän stressaantunut, rikkaampi tai minulla olisi enemmän aikaa, koska sitä yhtä lasta tulisi siinä tapauksessa hyyssättyä enemmän ja sille osteltais enemmän ja kalliimpia juttuja ja kaikki uutena. Mielestäni ihan positiivinen asia on se, että pitää vähän oppia odottamaan ja kaikkea ei saa aina, ku haluaa. Huomaan jopa näitä neljääkin joksus kuskaavani ja passaavani liikaa, sekä ostelevani turhaa ja kallista tavaraa heille.
Kukaan ei saa kuitenkaan kaikkea valmiina, kun muuttaa omilleen.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:25"]
[/quote]
Neljän pennun äitinä sanoisin, että rahat riittää mainiosti, stressi tulee ihan muista asioista, kuin niistä "pennuista" ja aikaa jää runsaasti kaikenlaisiin täysin turhiin juttuihin esim. av.lla kirjoitteluun.
Jos mulla olisi vaan yksi lapsi, niin tuskin olisin yhtään sen vähemmän stressaantunut, rikkaampi tai minulla olisi enemmän aikaa, koska sitä yhtä lasta tulisi siinä tapauksessa hyyssättyä enemmän ja sille osteltais enemmän ja kalliimpia juttuja ja kaikki uutena. Mielestäni ihan positiivinen asia on se, että pitää vähän oppia odottamaan ja kaikkea ei saa aina, ku haluaa. Huomaan jopa näitä neljääkin joksus kuskaavani ja passaavani liikaa, sekä ostelevani turhaa ja kallista tavaraa heille.
[/quote]
En kuitenkaan odota, että kukaan erityisesti arvostaisi perhettämme, mutta en odota, että kukaan sitä myöskään halveksuisi. Kyllähän arvostukset lähtee ihan muista asioista, kuin perheen koosta.
En pidä ihmisistä, joten en ajatellut perustaa minkään näköistä perhettä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:25"]
[/quote]
[/quote]
Siinä sitten taas on omastaas tyhmyydestä kysymys jos ostaa kallista ja turhaa jos on rahaa. Yhtä lailla sille yhdelle voi ostaa käytettyä jne
Itseä oksettaa suurpeheiden itsekkyys. Teidän takia meidän ja myös teidän lapsien elämä tulee olemaan vielä helvettiä täällä ylikansoittuneessa maailmassa. Meitä on ihan vain "muutamia" miljardeja liikaa. Suurperheiltä pitäisi tuet ainakin ottaa pois jo siinä 4 lapsen kohdalla, eikä tukea moista millään muotoa. Väkiluku pitäisi kiireesti saada laskemaan, ei enään yhtään nousemaan mitä se koko ajan tekee. Ei ole mikään rikkaus, että me nytkin ollaan jo ennen vuoden puolta väliä käytetty luonnnonvarat aina loppuun....
34 jatkaa. Mielestäni sitä suuren perheen rikkautta ei ymmärräkään kuin ne jotka kokevat suuren perheen rikkautena!