Ei meidän perheellämme ole varaa niihin herkkuihin, joita sinun perheesi syö. Onko se oikein?
Olen tätä miettinyt ja tullut siihen lopputulokseen, että tämä ei ole oikein. Miksi joku saa syödä herkkuja ja toinen ei? Lapsen poskelle vierähtää kyynel, kun hän näkee muiden syövän herkkuja ja hän ei niitä saa. Miksi yhteiskunta ei tee asialle mitään?
Kommentit (87)
Olen itse pienituloinen ja koen, että nykyään perheillä on mahdollista syödä ns kalliimpia ruokia mitä esimerkiksi 90 luvun taitteessa syötiin.
Viimeksi eilen ostin Citymarketista sisäfilettä -50%. Liha, muusiperuna, porkkanat noin 9€ ruokaa 4h perheelle. Ei paha mielestäni.
Suosittelen myös käteisen käyttöön kaupassa. Kauppaan mennessä mukaan rahaa sen verran mitä menee ostoksiin. Hilut purkkiin pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä epäempaattista porukkaa 😐
Tiedän tunteen, kyllä mullakin särkee sydäntä kun lapsi kysyy että miksi on aina vaan samaa ruokaa (kasvissosekeittoa, perunoita,makaroonimössöä tai leipää.)
Ruokajonosta saa tosin välillä lihaa ja ihan "herkkuja ",esim viimeksi piparkakkuja.
Tekisi mieli tulla sinne auttamaan ap:ta! Jos vain pystyisin. mulle tuli kyyneleet silmiin.
Voimia teille!
Suosittelen seuraamaan kauppojen ”punalaputettuja” jokaisella kauppareissulla
Vierailija kirjoitti:
Ryöstäkää pankki niin kuin muutkin, sitten on varaa.
eihän niissä ole edes käteistä enää..... pitääkö viedä ruukkukukka ja kynä?
Vierailija kirjoitti:
Pyhäpäivän kunniaksi meillä paistetaan tänään muikkuja. Uunijuureksia ja sipulia, piimää ja leipää lisäksi. Herkkua köyhässä perheessä, jossa tavallisesti syödään herne-, papu- tai linssimuhennosta kuoriperunoiden kanssa. Herkkujahan nuokin toki ovat, kun osaa valmistaa.
Perattuja muikkuja saa halvimmillaan
5€ kilo! Vehnäjauhoja ja ruisjauhoja sekaisin lautaselle muista suolaus! Pyöräytä muikut siinä, voita pannulle ja paista rapeaksi muutama minuutti 😋😋😋
EI PAHA
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän perheellämme ole varaa niihin herkkuihin, joita sinun perheesi syö. Onko se oikein?
.
Meilläkin itku tulee kun naapurin yh-äidin 18v pojalla on tuore komea mersu.
Onko tämä oikein?!
Vierailija kirjoitti:
En edes ihmeemmin tykkää loimulohesta, mutta tekee mieli ostaa sitä aina kun kaupassa näkyy vuokrataloperheitä :D
Minä en kyllä pidä kaupan loimulohesta, se on vetistä ja hieman mautonta. Appiukko teki aivan käsittämättömän hyvää loimulohta, vaari on kuitenkin jo kuollut eikä enää loimuttele kaloja. Täytynee itse opetella tämä jalo taito, tarvitsee vain hankkia kunnon kota ja nuotiopaikka siihen keskelle. Loimutuslaudat on.
Eiköhän yhteiskunta ole tehnyt sinun, ja perheesi eteen aivan tarpeeksi.
Myös sinun tulee tehdä osasi, ja se ei tarkoita käsi ojossa ulisemista, sen enempää, kuin muiden syyllistämistäkään tilanteesta.
Myös sinä voit edes yrittää opiskella, työllistyä jne.
Pääasiallinen vastuu on sinulla.
Niin itsestäsi, kuin lapsistasikin.
Turha syyttää peiliä, jos oma naama on vino.
Eiköhän teilläkin ole varaa Brunbergin suklaaseen.
Se nimittäin on mun herkkuni.
Ette te saa syödä meidän herkkuja, me syödään ne ite!
Valkosipulikrutonkeja leipäjonosta saaduista kivikovista patongeista (ei kelpaa muille); ruokaöljyä, valkosipulinkynsi ja suolaa. Hirmu kallis... eikun halpaa, ei ilmaista, mutta halpaa.
Perunamuussia ja paistettuja metsäsieniä. Sienet ilmaisia, perunat ilmaisia (itsekasvatettuja), rahaa menee maitoon, suolaan ja voihin.
Graavilohi. Aah miten kallis... halpaa. Lohi tarjouksesta 6,90/kg, puoli filettä suolaan, päälle vaikka naapurin pensaista kerättyjä aronioita liiskattuna. Nättiä ja namia. Syödään leipäjonosta ilmaiseksi saadun ruisleivän ja itse ostetun oivariinin kanssa. Tämä on varmaan kalleimpia herkkuja mitä meillä yleensä on.
Popkornia - hurjan kall... halpaa. Pussillinen siemeniä 1€, siitä tulee saavillinen naposteltavaa.
Hedelmäsalaatti; ruokajakelusta saatuja viinirypäleitä, lidlin hävikkihevilaatikosta banaani, naapurilta omenaa ja niitä aronioita (ne on siis jo pakastimessa). Mummon keittämää marjamehua ja sokeria sokeriliemeksi. Ei ole kovin kallista tuokaan.
Raparperisima - ah miten dekadenttia. Oli niin hyvää, että tein sitten koko kesän tätä. Jouluksi teen pakastetuista raparpereista, saa nähdä, tuleeko edelleen yhtä hyvää.
Tavallaan on ihan oikein, koska käydään töissä, missä on välillä aika raskasta, ja ollaan sikäli herkkumme "ansaittu" ja oletan jos sulla ei ole ikinä rahaa herkkuihin niin sä et käy vaan chillailet kotona?
Vierailija kirjoitti:
Ryöstäkää pankki niin kuin muutkin, sitten on varaa.
Hah ha, pankeissa ei säilötä enää rahaa nimeksikään.
Mitä ihmeen kalliita herkkuja? Nythän on nimenomaan ongelmana se, että kaikki epäterveellinen moska on liian halpaa. Sokeri-, rasva- ja suolavero nyt heti tänne koko valtakuntaan!!!!
Jos et viitsinyt aikoinaan lukea läksyjä ja hankkia koulutusta, miksi jonkun pitäisi kantaa syyllisyyttä sinun lastesi jouluateriasta? Ota vastuu elämästäsi ja lopeta ruikutus. Älä nyt vaan sano ettei mikään työ kelpaa kun niillä tuilla elää niin paljon paremmin!
Miljonäärien lapset herkuttelevat tuoreilla vihanneksilla. Köyhä haluaa jugurttia, shipsejä ja karkkia!
Joku ilkeä kirjoitti:
„Ammattikouluun menevät vain tyhmät, työläisasemaan yltävät idarit. En kestäisi, jos olisin noin tyhmä ollakseni varoissani“
Ilkein vastaus tällä palstalla! Olen akateemisen koulutuksen saanut, mutta en ketään niin karta ja inhoa, kuin sinunlaisiasi toisten halveksijoita! Hyi ilkeä ihminen!
Meillä ei ole varaa samoihin herkkuihin kuin ökyrikkaiden perheillä. Joudumme tyytymään cittarin irtokarkkeihin ja Ben & Jerrysiin. Ei ole oikein.
Tein aikoinaan päätöksen että vain yksi lapsi. Tehdään töitä ja hankitaan omat rahamme.
Ihan turhaa valittaa köyhyydestä jos ei edes persettä myy.
Siis kuinka ei ole varaa mihinkaan, edes herkkuihin? Kelasta saa hakea tukia jos tilanne noin huono. Me ollaan molemmat tyottomia (kova tyonhaku paalla!), saadaan asumistukea ja tyomarkkinatukea. Silla maksetaan loput vuokrasta, elataan me vanhemmat ja elatetaan pieni vauvakin! Mihin teilla menee rahat??
En edes ihmeemmin tykkää loimulohesta, mutta tekee mieli ostaa sitä aina kun kaupassa näkyy vuokrataloperheitä :D