polttajat! Miksi poltatte vaikka tiedätte riskit?
Tupakoinnin haitoista puhutaan jatkuvasti eikä siitä ole kenelläkään mitään hyvää sanottavaa mutta silti on paljon ihmisiä joilla ei ole aikomustakaan lopettaa. Jos poltat niin miksi?
Kommentit (66)
Mä poltin koska se oli tapa, tutustuin tupakkapaikalla ihmisiin ja oli hyvä breikki töissä. Tupakointi rentoutti, tupakkatauolla sain ajatuksia järjestykseen. Äh, alkaa melkein tehdä mieli tupakkaa kun muistelen näitä positiivisia juttuja.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:05"]
Mä poltin koska se oli tapa, tutustuin tupakkapaikalla ihmisiin ja oli hyvä breikki töissä. Tupakointi rentoutti, tupakkatauolla sain ajatuksia järjestykseen. Äh, alkaa melkein tehdä mieli tupakkaa kun muistelen näitä positiivisia juttuja.
[/quote]
Aika kultaa muistot, älä sorru :)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:01"]Todella fiksua perustella polttamistaan sillä, että ylipainokin on vaarallista. :D
[/quote] no luulitko saavasi jotain tieteellisiä perusteita, miksi kannattaa polttaa. Vai oletko oikeasti noin tyhmä? Jos jonkun mielestä tupakka on ihan sama haitoiktaan kun vaikka rasvainen ruoka tai alkoholi niin sitten on. Ja tottahan se on, että läskit , juopot ja tupakoitsijat on ihan yhtä korkealla sairastumisriskiltään.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:05"]
Eikä myöskään sitä faktaa että alkoholi on vaarallista ja tuhoaa aivosoluja, silti ihmiset juovat sitä ? Ei poista myöskään sitä faktaa että kova rasva on haitallista ja silti ihmiset ostavat kaupasta oivariinia mielummin kuin floraa, joka sisältää kasvirasvaa toisin kuin oivariini joka on suurimmaksi osaksi kovaa rasvaa joka on epäterveellistä ja nostaa kolesterolia. Joka ikinen uusivuosi ihmiset ampuvat satoja euroja taivaantuuliin joka aiheuttaa maapallolle paljon päästöjä joka taas vaikuttaa meidän jokaisen elämään merkittävästi.
[/quote]
My point exactly, ei olisi tarvinnut laittaa kysymysmerkkiä perään. Monet asiat on haitallisia monella tavalla. Tupakointikin.
Yhtä hyvin vois kysyä että läski miksi jatkat syömistä kun tiedät ylipainon riskit? Minä poltan koska haluan, jos tulee syöpä niin sitten tulee. Mun mielestä tupakointi on jokaisen aikuisen ihmisen oma asia, me ollaan valintamme tehty ja poltetaan vaikka riskit tiedämme.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:09"]
no luulitko saavasi jotain tieteellisiä perusteita, miksi kannattaa polttaa. Vai oletko oikeasti noin tyhmä? Jos jonkun mielestä tupakka on ihan sama haitoiktaan kun vaikka rasvainen ruoka tai alkoholi niin sitten on. Ja tottahan se on, että läskit , juopot ja tupakoitsijat on ihan yhtä korkealla sairastumisriskiltään.
[/quote]
Tupakoinnille ei ole olemassa järkeviä perusteluja, mutta huvittaa silti (tai juuri siksi) osa näistä vastauksista. :)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:49"]
Miksi tupakkaa eikä kannabista? Jos kannabis olisi laillista suomessa polttaisitteko sitä tupakan sijasta?
[/quote]
En. Kannabis on kuitenkin hieman eri tuote, kuin tupakka. En menisi työpäivän aikana säännöllisin välein vetämään jointtia pihalla, kuten en myöskään ota säännöllisin välein ryyppyä taskumatista.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:09"]
no luulitko saavasi jotain tieteellisiä perusteita, miksi kannattaa polttaa. Vai oletko oikeasti noin tyhmä? Jos jonkun mielestä tupakka on ihan sama haitoiktaan kun vaikka rasvainen ruoka tai alkoholi niin sitten on. Ja tottahan se on, että läskit , juopot ja tupakoitsijat on ihan yhtä korkealla sairastumisriskiltään.
[/quote]
Tupakoinnille ei ole olemassa järkeviä perusteluja, mutta huvittaa silti (tai juuri siksi) osa näistä vastauksista. :)
[/quote]
Pitääkö kaikelle olla "järkevät perustelut"?
Ei tarvitse olla kaikelle järkeviä perusteluja. Kaikki saa polttaa ihan miksi haluaa. Vaikka siksi että ylipaino on vaarallista. Saa se silti minua huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:20"]
Ei tarvitse olla kaikelle järkeviä perusteluja. Kaikki saa polttaa ihan miksi haluaa. Vaikka siksi että ylipaino on vaarallista. Saa se silti minua huvittaa.
[/quote]
Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset.
Tupakointi taas on aivan saatanan kallista.
Mistään ei saa tyttöjä niin kuin röökipaikalta. Ikävä vanhoja hyviä aikoja
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:08"]
Osittain tottumuksesta, osittain riippuvaisuudesta, osittain päihtymistarkoituksena, eli mielihyvän hakemisena, osittain, koska alkaa ottaa nuppiin tämä saamarin hyysäysyhteiskunta, missä ei saa kohta tehdä sitäkään vähää.
[/quote]
Mikä ihmeen hyysäysyhteiskunta? Mä lopetin tupakan polttamisen, en siksi että hyysäysyhteiskunta ei sallinut, vaan siksi kun mä en halua tappaa itseeni röökillä. Oma valinta.
Vaikka polttaisin edelleen, en haluais käryttää sitä syöpäkäärylettä ketään muutakaan sairastuttaakseni. Oiskohan se hyysäämistä...?
Tupakka hyvän ruuan päälle kera hyvän juoman, aaaaah. Siinä on nautintoa.
Poltin nuorena jokusen vuoden, sitten lopetin säännöllisen tupruttelun ja säästän polttelun erikoistilanteisiin. Eli nautiskeluiltoihin ja sit erityisen stressaaviin tilanteisiin. MM. elämäni tähän asti vaikeimpana hetkenä poltin vissiin askin yhtä kyytiä miettiessäni, miten selvitä. Poltin ja mietin. Tupakki auttaa merkillisesti keskittymään (sijäistoiminto) ja rauhoittaa (äidin tissi-muistuma). Tupakki oli minun mietintämyssyni, muutaman tunnin pähkäilyn jälkeen tiesin mitä tehdä ja selvitin tilanteen ja pelastin porukan. Kannatti mustuttaa keuhkoja sen verran.
Nämä on sellaisia asioita, joita on mielestäni jotenkin hölmöä kysellä. Miksi ihmiset syövät haitallisia ruokia? Miksi ihmiset juovat haitallisia juomia? Miksi ihmiset seurustelevat haitallisten ihmisten kanssa? Miksi ihmiset harjoittavat vaarallisia ammatteja? Miksi ihmiset harrastavat haitallisia ja jopa vaarallisia harrastuksia? Miksi, miksi, miksi? Miksei ihmiset tee vain kiltisti niin kuin käsketään? Ajattelevathan ne käskijät vain ja ainoastaan ihmisten parasta. Ajattelevathan?
Olin ennen just se tyyppi, joka mätkätti muiden tupakoinnista, kunnes kaveripiiriin tuli uusia tuttavuuksia, jotka tupakoivat ahkerasti. Ensin poltin vain satunnaisesti viikonloppuisin , kunnes huomasin röökaamisesta tulleen päivittäistä ja lopettaminen tuntui hankalalta. Mulla on jatkuvasti huono omatunto polttamisen takia, mutta poltan silti :( Ensinnäkin on se fyysinen riippuvuus, joka on itselläni todella voimakas. Ennen söin ahdistukseen karkkia, nyt poltan tupakkaa. Tuntuu, että on pakko olla joku pahe ja helpotus. Sitten on se sosiaalinen puoli, baarissa voi helpommin jutustella ihmisten kanssa röökikopin rauhassa ja töissä tupakka tauolla puhutaan vähän vapautuneemmin kuin mitä ehkä muuten puhuttaisiin. Tänään tosin huomasin röökiaskin maksavan n.6 € mikä on ihan hirveä summa, pakko jostain repiä sitä tahdonvoimaa lopettamiseen. Muitakin miinuksia olis vaikka millä mitalla, älkää siis aloittako tupakointia..
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:11"]
Koska tykkään tupakasta. Minulla ei ole mitään ongelmia lopettaa jos niin haluan (olen ollut polttamatta mm. raskausajat) mutta toistaiseksi mennään näin eli poltellen.
[/quote]
Ok, raskausajat olet polttamatta, hyvä, mutta ethän polta samalla kun työnnät lastenvaunuja tai olet lasten lähettyvillä niin että savu kulkeutuu heidän keuhkoihinsa?
Muistathan myös, että lapset ottavat oppia vanhemmiltaan. Elintavat periytyvät todella voimakkaasti.
sanoppas se. heti alko taas tuuritupakointi, kun toisen lapsen sain pungerrettua pihalle, eli iltaisin se 1-2 röökiä.. että kun raskaana kun on, niin on ihan selviö, ettei polta koska sikiö. mutta itsensä takia?? ehei, ei yhtään aattele.. vituttaa.. mutta oon heikko ja tyhmä vissiin.. mutta sitä palkitsee itseään totutuilla tavoilla, kun on saanut lapset nukkumaan, on niin ihanaa käydä tupakalla, se hiljaisuus, kuuluu se sama ääni, mikä kuuluu aina, kun tupakkaa imee ja vetää keuhkoon ja puhaltaa ulos.. samalta se kuulosti silloin ennen lapsia.. siinä menee tavallaan aikaa taaksepäin, kun ei mitään muuta ääntä kuulu.. hullua
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:47"]
Pitää sitä jotain nautintoja ihmisellä olla. Muuten menee aika kuivaksi elämä.
[/quote]
Voi ressua :( Toivottavasti löydät tästä isosta, värikkäästä ja kauniista, täynnä mahdollisuuksia olevasta maailmasta jotain muutakin nautintoa kuin keuhkosyövän hankkiminen. Kaikkea hyvää!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:47"]
Pitää sitä jotain nautintoja ihmisellä olla. Muuten menee aika kuivaksi elämä.
[/quote]
Voi ressua :( Toivottavasti löydät tästä isosta, värikkäästä ja kauniista, täynnä mahdollisuuksia olevasta maailmasta jotain muutakin nautintoa kuin keuhkosyövän hankkiminen. Kaikkea hyvää!
[/quote]
Kaikki aiheuttaa nykytutkimusten valossa syöpää tai on muuten vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:59"]Tupakoijat haisee pahalle ja se tupakan imeminen näyttääkin niin idiootilta. Vielä kun tietää, mitä se tekee terveydelle ja paljon siihen pitää rahaa tunkea, niin vähän ihmetyttää miksi kukaan polttaisi. Toki jokainen päättää omista teoistaan ja kantaa niistä vastuun, eikä toivottavasti altista ulkopuolisia savulle..
Ei liika ruuan mässäyskään hyvää tee, eikä alkoholinkäyttö, ei liikkumattomuus tai huonot elämäntavat muutenkaan. Se ei poista sitä faktaa, että tupakointi on haitallista.
[/quote]
Eikä myöskään sitä faktaa että alkoholi on vaarallista ja tuhoaa aivosoluja, silti ihmiset juovat sitä ? Ei poista myöskään sitä faktaa että kova rasva on haitallista ja silti ihmiset ostavat kaupasta oivariinia mielummin kuin floraa, joka sisältää kasvirasvaa toisin kuin oivariini joka on suurimmaksi osaksi kovaa rasvaa joka on epäterveellistä ja nostaa kolesterolia. Joka ikinen uusivuosi ihmiset ampuvat satoja euroja taivaantuuliin joka aiheuttaa maapallolle paljon päästöjä joka taas vaikuttaa meidän jokaisen elämään merkittävästi.