Kertokaa tietonne sappikivileikkauksesta!
Olen menossa kohta sappikivileikkaukseen ja vatsaontelon diagnostiseen laparoskopiaan. Eli katsotaan vatsaonteloon, onko siellä kiinnikkeitä ja samalla poistetaan sappirakko. Minulla on ollut kivuliaita noin 6-8 h kestäviä kohtauksia, joille ei ole kuvantamisissa syytä löytynyt.
Kertokaa kaikki sappikivileikkauksista tietämänne ja kokemuksianne!
Pelottaa!
Kommentit (62)
Kiitos tähänastisista. Kertokaa lisää kokemuksianne!
Voiko siinä tulla joku hermovaurio, niin että jää jotain pysyviä kipuja?
Olisi todella kurjaa, jos leikkauksen jälkeen ei enää pysytyisi koskaan syömään esimerkiksi pitsaa. Voikohan niin käydä sellaiselle, jolle ei aiemmin ole rasva tuottanut hankaluuksia.
ap
Minut leikattiin viime vuonna.Kärsin 12h kestävistä kivuista ja oksentelin öisin.Jonkun viikon kesti kunnes tajusin olla syömättä.Lääkärillä kävin ei tiennyt syytä luultiin ekana suolentukkeumaksi.Söin litalgliiniä ja lopetin lähes kaiken syömisen.Sitten alko viikon kova kuumeilu.Tulehdusarvot nousi todella koviksi ja jouduin sairaalaan.Siellä diagnosoitiin sappikiviä ja akuutti/krooninen sappirakkotulehdus.Noh tarjottiin päivystysleikkausta mutta kieltäydyin paniikissa tyhmä kun olin.Olin kuukauden kotona lähes syömättä litalgliinien kanssa.Ihmettelin kun kunto laski hirveesti työmatkoissa kun pyöräilin.Pääsin leikkaukseen kuukauden päästä.Sappirakko hajosi vatsaontelossa ja leikkaus kesti 5h.Olin sairaalassa pari päivää koska sappi oli tulehtunut pahasti ennen leikkausta ja tulehdusarvot koholla.Kivut oli kovat mutta sain onneksi kunnon kipulääkettä osastolla kotona sit buranaa.Nähtävästi oli niin pahasti tulehtunut että antibiootit eivät auttaneet lääkäri sano leikkauksen jälkeen.Mutta sen jälkeen ei mtn ongelmia! Ja kunto nousi jostain syystä heti :D
Leikkauspäivänäkin voi kotiutua, eli nykyään tehdään sappileikkauksia päiväkirurgisena toimenpiteenä. Käsittääkseni sappileikatuille ei anneta Panacodia kipulääkkeeksi, kun siitä tulee niitä sappivaivoja. Mutta kunnon kipulääketeseptit saat mukaan. Mutta aina leikkaukseen liittyy kipuja.
7 Olitko ennen leikkausta pystynyt syömään sitä kodeiinipitoista yskänlääkettä ilman ongelmia ja sitten leikkauksen jälkeen et enää pystynyt?
(Minulla on joskus kipuja, joihin panacod on ainoa hyvä lääke.)
9 jatkaa.Kamalinta oli kun olin töissä ja kohtaus tuli.Ei ollut mitenkään hauskaa täristä kivusta ja oksennella.Jouduin pyytää kolleegaa ajamaan minut kotiin missä lääkkeet kun autoa ei pystynyt kivuissa ajamaan! suosittelen leikkausta itsellä saatiin
just ja just tähynä tehtynä.Kovat kivut oli viikon (ihan kuin vatsalihakset porattu).Mutta oli sen arvoista.Kivet tulivat kun laihdutin ateriankorvikkeilla.Oli ennen laihdutus kuuria tarkistettu oliko kiviä niin ei.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:47"]
Helppo leikkaus tähystyksellä (aina ei leikata tähystyksellä, esim.silloin jos on paljon kiinnikkeitä) pääsin samana päivänä kotiin. Viikon sairasloma ja toipuminen oli nopeaa. Voi syödä rasvaista, mutta ei sitä rasvaa kannata ihan muista terveyssyistä ahmia....saat muita ongelmia sitten. Älä syö mitään kodeiinipitoisia lääkkeitä vaikka olisi sappirakko poistettu!!!!! Minä sain pahan sappikohtauksen vaikka rakko poistettu, se oli hirveää!! Kohtaus tuli yskänlääkkeestä jossa oli kodeiinia.
[/quote]Mulla sama juttu tuon yskälääkkeen kanssa. Luulin (toivoin), että kuolema korjaa. Ei muuten yskästä ollut sen jälkeen mitään haittaa.
Leikkauksen jälkeen saat panadol ja burana reseptin.Kipulääkettä suoneen heräämössä.Ei ne kivut maatessa tunnu.Paitsi se kaasu mitä ne pumppaa mahalaukkuun ja kun se alkaa liikkumaan esim hartioihin oli jotain sairasta.
siis vatsaonteloon ei mahalaukkuun :)
9/13 Olipa sulla kamala tapaus. Onneksi nyt kaikki ok. Arvelet ongelman tulleen ateriankorvikkeesta. Toinen mahdollisuus on se, etteivät kivet vaan näkyneet. Kävin viime viikolla lääkärillä ja hän sanoi, että ultra on sappikivien paras diagnoosimenetelmä, mutta 5 % jää sillä huomaamatta. Mulla kyllä näkyi.
ap
Onko käynyt siis niin, että olette ennen leikkausta pystyneet syömään sitä kodeiiniyskänlääkettä ja leikkauksen jälkeen ei?
Olisin todella harmissani, jos panacodia ei enää voisi käyttää, kun nyt se sopii.
ap
Kävikö jollekin siis niin, että kodeiini sopi ennen, vaan ei jälkeen, leikkauksen?
Kertokaa ihmeessä lisää. Vähän yli viikko leikkaukseen aikaa.
Oikeastaan oireeni eivät ole tyypilliset sappikipuoireet ja tämä leikkaus on pääasiassa tutkimus, mutta suosittelivat kyllä sapen poistoa, jos se olisi kumminkin syynä.
ap
Siksi siis tässä epäröin, kun saan itse vaikuttaa siihen, poistetaanko leikkauksessa tuo sappi vai ei. Kohtauksia siis on, mutta eivät liity mitenkään syömisiini. (Tai jos liittyvät, niin lähinnä siihen, että olen syönyt liian vähän.)
ap
Nostan nyt vielä. Kaikki kokemukset kiinnostavat!
ap
Kannattaa varmaan kertoa sille hoitavalle lääkärille myös miten tärkeää sinulle on tuo kodeiini. Varmaan tuo osaa suositella jotain leikkauksen jälkeen.
7 tässä: En enää jossain vaiheessa tiennyt mikä aina aiheutti sappikohtaukset (siis ennen leikausta)mutta lopetin rasvan käytön kokonaan eikä sekään auttanut, tuntui että kohtaukset tulivat vaikka en olisi syönyt mitään. Panacodia en syönyt enkä olisi sitä osannut edes yhdistää kohtauksiin...yskälääkettäkään en ottanut, kun ei ollut yskää. Tosiaankin tuo yskänlääke (codesan comp) aiheutti sitten leikkauksen jälkeen tuon kohtauksen (mies soitti ambulanssin) en voinut tajuta, että sappikohtaus, kun oli leikattu...ihmettelin kyllä kun niin samalta tuntui. Olen kyllä miettinyt, että mitä lääkettä saisin koviin kipuihin, jos sellaisia tulisi, kun en voi enkä uskalla ottaa mitään kodeiinipitoisia lääkkeitä. Mutta varoitan kyllä: Älä ota kodeiinia! Jos on kovia kipuja niin, esim. 1mg PANADOL + BURANA 400 samaan aikaan..tämän mulle neuvoi hammaslääkäri , kun mulla oli kova hammassärky. Eikä tietenkään sappikohtauksiin panacodia, niihin auttaa Litalgin joka taas on reseptilääke (tosin auttaa vaihtelevasti sekin) Ja älä suotta pelkää leikkausta. Tsemppiä! :)
Hei jälleen! Kiitos kokemuksistanne ja laittakaa mielellään lisääkin. Olen lähdössä tänään viimeiseen leikkausneuvotteluun ennen leikkausta, joka on runsaan viikon päästä. Stressaa sekin tässä, että haluanko sapen poiston tuon vatsaontelon tutkimisen lisäksi. (Kun ei ole tyypilliset sappioireet.)
Onko kellään ollut valkosolut kovasti koholla sappikohtauksessa, mutta crp ja maksa-arvot normaalit?? Minusta outoa ja lääkäri ei osannut sanoa tuohon mitään. Mumisi jotain epäselvää.
Tuo leikkauksen jälkeen jäävä sappiripuli loppuelämäksi kuulostaa kurjalta. Eikö siihen ole mitään lääkettä?
ap
Multa poistettiin sappi kun olin 18-vuotias, eli tästä on nyt 10 vuotta aikaa. Nuo sappikivikohtaukset olivat todella kivuliaita ja kestivät välillä useita päiviä, joten leikkaus oli hyvä ratkaisu. Leikkaus oli ohi nopeasti, neljään kohtaan tuli tikit ja ne olivat vähän ikävät, sillä en pystynyt seisomaan suorana vähään aikaan. Kun leikkauksesta oli kulunut pari päivää, sain melko kivuliaan kohtauksen, mutta se oli kuulemma normaalia.
Mulle ei myöskään sovi hyvin rasvainen ruoka, eli karppaaminen ei tule kysymykseenkään, olen sitä kokeillut ja rasvaripulihan siitä iski. Mulla on nykyisin myös ärtynyt paksusuoli, joten luulen että ruoansulatukseni ei oikein tykännyt tuosta sapenpoistosta.
Suht nopea leikkaus, tähystyksellä ei jää kuin pienet haavat. Omat riskinsä, kuten jokaisessa leikkauksessa. Älä suotta pelkää, hyvin se menee :)
Helppo leikkaus tähystyksellä (aina ei leikata tähystyksellä, esim.silloin jos on paljon kiinnikkeitä) pääsin samana päivänä kotiin. Viikon sairasloma ja toipuminen oli nopeaa. Voi syödä rasvaista, mutta ei sitä rasvaa kannata ihan muista terveyssyistä ahmia....saat muita ongelmia sitten. Älä syö mitään kodeiinipitoisia lääkkeitä vaikka olisi sappirakko poistettu!!!!! Minä sain pahan sappikohtauksen vaikka rakko poistettu, se oli hirveää!! Kohtaus tuli yskänlääkkeestä jossa oli kodeiinia.