Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tietonne sappikivileikkauksesta!

Vierailija
18.01.2015 |

Olen menossa kohta sappikivileikkaukseen ja vatsaontelon diagnostiseen laparoskopiaan. Eli katsotaan vatsaonteloon, onko siellä kiinnikkeitä ja samalla poistetaan sappirakko. Minulla on ollut kivuliaita noin 6-8 h kestäviä kohtauksia, joille ei ole kuvantamisissa syytä löytynyt.

Kertokaa kaikki sappikivileikkauksista tietämänne ja kokemuksianne!

Pelottaa!

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
22/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että tähystysleikkauksessa on huomattavasti suurempi kuolemanriski kuin avoleikkauksessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehty kolekystektomia noin vuosi sitten Loimaalla, lisäksi olen ollut useassa leikkauksessa instrumenttihoitajana. Tähystyksenä ja suunnitellusti leikattuna leikkaus tehdään todennäköisesti päiväkirurgisena ja pääset jo iltapäivällä kotiin. Ennen leikkausta on mahdollista saada rauhoittava lääke, kivun jälkihoitoon kotiin saa reseptin buranaan ja panadoliin. Ompeleet ovat itsestään sulavat, ensimmäiset päivät vältetään fyysisiä ponnisteluja jotta haavat eivät repeä, aika pian saa liikkua kivun sallimissa rajoissa. Itselläni ei ollut mitään komplikaatioita ja kaikki meni hienosti.

Vierailija
24/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 jatkaa: suosituksena on välttää hirveän rasvapitoisia ruokia kolekystektomian jälkeen, mutta itselleni ei ainakaan ole ollut mistään ruuasta mitään ongelmaa leikkauksen jälkeenkään. Päinvastoin ne ruuat jotka aiheuttivat kipuja ennen, eivät tee sitä enää. Kodeiinin neuvon jättämään pois.

Vierailija
25/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 onko siis hirveän rasvapitoisia ruokia vältettävä sappileikkauksen jälkeen vähän aikaa vai loppuiän? Aika kurjaa, kun olen tähän asti voinut syödä mitä vain.

Aiheuttaakohan se kodeiini ussmmille ongelmia leikkauksen jälkeen loppuiän, vaikka kodeiini on ennen sopinut.

ap

Vierailija
26/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kodeiini ole aiheuttanut ongelmia ei ennen eikä jälkeen leikkauksen. Lähes tulkoon kaikki sappileikkaukset ovat nykyään tähystyksellä tehtäviä. Jos olet sairastanut pahan sappitulehduksen, leikkaus saattaa muuttua vauhdissa avoleikkaukseksi, kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Jos sulla on sappikiviä, niin kannattaa poistaa koko sappirakko. Jos otetaan pelkät kivet pois, homma voi uusia piankin.

Vierailija
28/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap.jtkn riippuvainen kodeiinista? Sille ihan tuntuu.

Vierailija
29/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole riippuvainen kodeiinista, muuta kuin se, että se yhdistettynä buranaan auttaa mulla toisesta syystä johtuvaan kipuun, jota onneksi ei ole edes joka viikko, mutta kyllä on ollut tärkeää hyvä lääke siihen.

Mulla ei ole ollut sappitulehdusta. Ei ole varmaa, ovatko kohtaukseni edes sappiperäisiä.

Millaiset veriarvot teillä on ollut, kun ennen leikkausta olette kivussa sairaalaan menneet? Mulla oli muuten normaalit, mutta valkosolut erittäin korkeat kaikilla kolmella kerralla, kun ensiapuun raahauduin. (Omituista, että crp oli normaali.) Normalisoitui sitten kontrollissa aina.

ap

Vierailija
30/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset veriarvot teillä oli ennen leikkausta kohtauksen aikana? Mikä arvo poikkesi ja miten?

ap

Vierailija
31/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:03"]

Millaiset veriarvot teillä oli ennen leikkausta kohtauksen aikana? Mikä arvo poikkesi ja miten?

ap

[/quote]

Siinä vaiheessa kun diagnoosi tehtiin oli tulehdusarvo pikkaisen korkealla kun siellä oli lievä tulehdus. Muutaman kuukauden päästä kun leikattiin oli tulehdus kadonnut. Muuten ei kait ollut mitään erityistä, ei noi ainakaan sanoneet.

Vierailija
32/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, hyvin se menee! :)

Olisipa äitini hereillä että voisin tuoda hänet tänne kirjottamaan, hän kävi sappikivileikkauksen, itseasiassa koko sappirakon poiston kakskymppisenä heti mun synnytyksen jälkeen ja kyllä näin melkeen 45-vuotiaana ihan hyvin tossa porskuttaa ja porisee

Vierailija
33/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ihania kun neuvotte <3

Mua ihmetyttää tuo, että mulla kohtausten aikaan oli vain valkosolut koholla ja ne olikin sitten paljon kohollaan.

ap

Vierailija
34/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, kello on jo puoli kaksi. Meen nukkumaan, mutta kirjoitelkaa, niin luen aamulla.

ap

Vierailija
35/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää tuokin, että vähän leikkauksen jälkeen on normaalia saada kohtaus vielä.

Eikö tuohon rasvaripuliin ole mitään lääkettä? Se varmaan johtuu siitä, että sitä sappinestettä valuu sitten koko ajan ohutsuoleen, kun ei ole enää sille omaa varastoa. Kurjaa tuo, että voi sitten tulla ärtynyt suoli tuosta seurauksena.

ap

Vierailija
36/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 20:53"]

Multa leikattiin sappikivet tai itseasiassa oli vain yksi iso kivi¨viitisen vuotta sitten Tähystyksessä tehtiin, kotiin samana päivänä.  Tosi vähän kipuja, ei tullut mitään ruokarajoituksia, kaikkea saa syödä sen jälkeen. Olisin sitä mieltä, ettei ap:n kannattaisi hirveesti murehtia. Ja jos annat poistaa sappirakon, sittenhän ei enää tule sapesta johtuvia vaivoja. Tsemppiä, hyvin se menee.

[/quote]

Sappioireita voi tulla leikkauksen jälkeenkin. En voi vieläkään syödä kovin rasvaista ruokaa, sillä saan rasvaripulin ja vatsakipuja siitä. Tämä lasketaan sappioireiksi. Nykyään sappioireeni ovat kuitenkin kovin vähäisiä verrattuna leikkausta edeltäviin oireisiin. Silloin en pystynyt syömään juuri mitään ja pahimmillani ripuloin ja oksensin kuusi tuntia yhteen soittoon. Kivutkin olivat ennen leikkausta helvetillisiä. 

Myös sappikiviä voi syntyä, vaikka ei olekaan enää sappirakkoa.

Minulla oli sappikiviä rakossa ja sappitiehyeessä niin paljon, että tähystysleikkaus jouduttiin muuttamaan avoleikkaukseksi. En sitten päässytkään kotiin samana päivänä vaan jouduin jäämään sairaalaan neljäksi päiväksi. Haava oli iso, mutta parani kohtuullisen hyvin. Minulla on taipumusta arpikudoksen liikakasvuun, ja se aiheuttaa vieläkin kutinaa. Lääkäri määräsi siihen kortisoniliuosta helpottamaan kutinaa ja keinoihoa ehkäisemään arpikudoksen kasvamista. 

Liikunta estään sappikivien muodostamista. 

Tsemppiä minunkin puolestani ap:lle. Ilman sappirakkoa voi elää ihan hyvää elämää. 

Vierailija
37/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:23"]

Hyvä tietää tuokin, että vähän leikkauksen jälkeen on normaalia saada kohtaus vielä.

Eikö tuohon rasvaripuliin ole mitään lääkettä? Se varmaan johtuu siitä, että sitä sappinestettä valuu sitten koko ajan ohutsuoleen, kun ei ole enää sille omaa varastoa. Kurjaa tuo, että voi sitten tulla ärtynyt suoli tuosta seurauksena.

ap

[/quote]On sappiripuliin olemassa lääke. Tosin mulla se ei ole käytössä, en koe tuota ripulia niin ongelmalliseksi. Jos itse saisin päättää, poistettaisiinko sappi ehkä turhaan tai ei, niin mä antaisin poistaa.

Ottaisi päähän, jos muutaman vuoden kuluttua se se pitäisi helvetillisten kipujen takia poistaa kuitenkin.

Tää on siis mun mielipide, sä päätät ihan itse, mitä teet.

Vierailija
38/62 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aå, pelkäät ainaista ripulia leikkauksen jälkioireena.

Ei ripuli ole jokapäiväistä, sitä esiintyy ainoastaan, kun syön rasvaista ruokaa. Toisinaan menee viikkojakin ihan hyvin. Minulla on ollut aina taipumusta ummetukseen, ja sitäkin on esiintynyt toisinaan.

Pari kuukautta sitten valitin lääkärille ajoittaista löysää vatsaani ja hänen kehoituksestaan rupesin käyttämään ViSibliniä (sitä sokeritonta) saadakseni tarvitsemiani kuituja. Ja se onkin tasoittanut ruuansulatustani. 

Sinäkin saat vatsasi rauhoittumaan ruokavaliolla, mikäli se rupeaa temppuilemaan. Kokeilemalla löydät vatsaasi ärsyttävät ruoka-aineet. 

Minulla ei ollut mitään tulehdusta ennen sappileikkausta. Maksa ja munuaiset toimivat normaalisti, eikä niistä löytynyt mitään poikkeavaa ultraäänikuviassa, jossa todettiin sappikivet. Minulla ei ollut myöskään mitään tulehdukseen viittaavaa havaittavissa verikokeissa. Oli ainoastaan ajoittaiset helvetilliset vatsakivut ja oksennuskohtaukset, joita rupesi ilmaantumaan yhä useammin.

Aluksi lääkärit epäilivät kuitenkin kerran toisensa jälkeen vatsatautia, kunnes vihdoin löytyi yhdellä päivystyskeikalla lääkäri, joka osasi tökätä sormensa suoraan kipeään sappeeni. (Se oli niin täynnä kiviä, että sattui jo senkin vuoksi. Sappirakko ei ollut tulehtunut.) Sain sitten ruuansulatusjärjestelmäni rauhoittumaan viljapitoisella ruokavaliolla. 

Minullekaan ei tule kysymykseen karppaus enkä todennäköisesti jaksa kokeilla myöskään gluteenitonta ruokavaliota, joka todennäköisesti voisi auttaa kilpirauhasen vajaatoimintaani. 

Jostakin luin, en vaan muista mistä, että kilpirauhasen toimintahäriö vaikuttaa myös sisäelinten, kuten sappirakon, toimintaan. 

Hetkeäkään en ole katunut sappileikkausta. En halua toivoa kenellekään - en edes maailman pahimmalle pahantekijälle - sappikohtausta ja niitä kipuja, niin hirveitä ne olivat. 

- 58 - 

Vierailija
39/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa ihan kaikki, mitä tiedätte. Jännittää kauheasti.

Saako sen jälkeen syödä rasvaista niin paljon kuin haluaa ja kodeiinipitoisia lääkkeitä?

Minulla ei ole tullut oireita mistään ruuasta. Voiko siis käydä niin, että leikkauksen jälkeen kaikki ruuat eivät käykään?

ap

Vierailija
40/62 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:38"]

Kertokaa ihan kaikki, mitä tiedätte. Jännittää kauheasti.

Saako sen jälkeen syödä rasvaista niin paljon kuin haluaa ja kodeiinipitoisia lääkkeitä?

Minulla ei ole tullut oireita mistään ruuasta. Voiko siis käydä niin, että leikkauksen jälkeen kaikki ruuat eivät käykään?

ap

[/quote]

Periaatteessa kyllä, ainakin rasvaisia ruokia. Lääkkeistä en tiedä kun en harrasta kodeiininarkkausta. Ruokien käyminen on kuitenkin yksilöllistä ilmeisesti. Toiset joutuu hieman rajoittamaan, toiset ei. Leikkauksen jälkeen nuo kuitenkin suositti että jatkaa rasvattomalla ainakin kuukauden että ne leikellyt kohdat siellä sisäpuolella kerkiää paranemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän