Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v lapsi oli saanut katsoa Squid Game sarjaa yökylässä

Vierailija
05.11.2021 |

Apua. Vanhemmat ovat ateisteja joten en ehkä ole niin yllättynyt. :/

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin nyt 12 vuotias ja näkisin tuon sarjan niin tuskin ahdistuisin, mutta sarja voisi muokata ajattelumaailmaani, että väkivalta olisi oikeutettua.

Vanhemmilla on osansa siihen minkälaiseksi lapsi kehittyy. Ne viisaudet lapselle kerrottuna ja varjella lapsia haitallisilta sisällöiltä.

Squid game sopii 15 vuotiaasta ylöspäin tai nykypäivän lapsille 16 vuotiaasta ylöspäin.

Missä kohdassa sarja opettaa että väkivalta on oikeutettua? Sarjassahan nimenomaan näytetään väkivalta pahana asiana jota vain epäoikeudenmukaiset ja itsekkäät ihmiset harjoittavat, itse päähenkilö välttää sitä viimeiseen asti ja traumatisoituu koko pelistä niin pahasti että syrjäytyy yhteiskunnasta täysin. Toki 12-vuotiaalta ei voi odottaa kiinnostusta muuta kuin jännittävää väkivaltaa ja verenvuodatusta kohtaan, ei taida ymmärtää yhteiskunnallista kritiikkiä kovin hyvin tai irrottaa kuolemia symbolisiksi.

Vierailija
62/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään goresarja, vaan sadoista kuolemista suurin osa on sellaisia lällärikuolemia joissa kuuluu pam ja hahmo kaatuu verisenä maahan.

Osa kuolee vielä lällärimmin putoamalla korkealta.

Sellaisia raakoja juttuja on aika vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miks kaikki 010-012 hehkuttaa siitä, aivan paska sarja ja yliarvostettu.

Vierailija
64/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittuu :D

Vierailija
65/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12-vuotias sai sen katsoa. On vieläpä herkkä eikä halua katsoa mitään jännittäviä / pelottavia leffoja edes. Mut tosta sarjasta oli niin paljon TikTok-juttua ja varmaan sarjan epärealistisuus söi myös siitä pelottavuutta, koska ei pitänyt sarjaa mitenkään pahana. Toki kun itse sit katsoin, vasta tajusin miten verinen se sarja oli. Pidin siitä kovasti itsekin. Arvostin myös sitä, että lapsi pyysi lupaa sarjan katsomiseen. Mulla on luottoa siihen että jos ohjelma tuntuu pahalta tai herättää ahdistusta / kysymyksiä, niistä kyllä jutellaan.

Vierailija
66/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa näytetään päänirrotusleffoja tuonikäisille

Vierailija
67/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että sarja on ikärajaltaan sopiva 16-vuotiaille. Tosin jo 80-luvun lopulla, kun olin 12-vuotias, niin kaverien luona salaa katsottiin videoita mm. Painajaista Elm Streetiltä. Eihän vanhemmat silloinkaan voineet vahtia koulun jälkeen, kun olivat töissä.

Vierailija
68/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua miksi ihannoida väkivaltaa tai sitä esittävää taidetta. Ei voi olla tervettä. Vaikka tietää et on fiktiota, silti. Jos väkivalta on viihdyttävää, ainoo jonka kattominen "tuntuu joltai" nii on kyllä pahasti vikaa päässä

Ja se että ihmiset kieltää tämän, kertoo vain kuinka kovaksi maailma on mennyt:(

Miksi sä kuvittelet, että Squid gamen katsojille väkivalta on AINOA jonka katsominen tuntuu joltain??

Minä ainakin katson monenlaisia elokuvia. Osassa on väkivaltaa, osassa ei. Sitä paitsi, jos hyväillään pilkkua, niin KAIKKIEN elokuvien katselu tuntuu joltain.

Vierailija
69/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katselin 3. luokalla kaikki painajainen elm streetillä -leffat , vaikka ne pelotti aivan järjettömästi. Myös kaverin isän p-leffoja tuijotettiin saman ikäisinä.

Ihan normaali minusta tuli.

Vierailija
70/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka pitää Squid gamea hyvänä sarjana ja samalla hurskastelee tosielämän sadistiselle väkivallalle on äärimmäisen tekopyhä.

Mä olen katsonut elokuvan, joka kertoi syöpäsairaasta naisesta, joka tiesi kuolevansa. Pidin sitä hyvänä draamaelokuvana.

Pidänkö mä nyt oikeasti siis syöpäsairauksista, enkä saa olla surullinen vaikka siitä, että mun isä kuoli syöpään? Onko se mun suru tekopyhää?

Vai mitä oikein haet tolla typerällä kommentilla?

Vierailija
71/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin nyt 12 vuotias ja näkisin tuon sarjan niin tuskin ahdistuisin, mutta sarja voisi muokata ajattelumaailmaani, että väkivalta olisi oikeutettua.

Vanhemmilla on osansa siihen minkälaiseksi lapsi kehittyy. Ne viisaudet lapselle kerrottuna ja varjella lapsia haitallisilta sisällöiltä.

Squid game sopii 15 vuotiaasta ylöspäin tai nykypäivän lapsille 16 vuotiaasta ylöspäin.

Missä kohdassa sarja opettaa että väkivalta on oikeutettua? Sarjassahan nimenomaan näytetään väkivalta pahana asiana jota vain epäoikeudenmukaiset ja itsekkäät ihmiset harjoittavat, itse päähenkilö välttää sitä viimeiseen asti ja traumatisoituu koko pelistä niin pahasti että syrjäytyy yhteiskunnasta täysin. Toki 12-vuotiaalta ei voi odottaa kiinnostusta muuta kuin jännittävää väkivaltaa ja verenvuodatusta kohtaan, ei taida ymmärtää yhteiskunnallista kritiikkiä kovin hyvin tai irrottaa kuolemia symbolisiksi.

Se mitä nuori näkee vaikuttaa hänen ajattelumalliinsa. Myös toi mitä sanot alkaen toki sanasta niin sekin pitää paikkaansa. Sanomat voivat vallan hyvin mennä ohi nuorilta ihmisiltä. "Teot puhuvat sanojen puolesta" tässä tapauksessa sarjan tapahtumat.

Vierailija
72/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka pitää Squid gamea hyvänä sarjana ja samalla hurskastelee tosielämän sadistiselle väkivallalle on äärimmäisen tekopyhä.

Mä olen katsonut elokuvan, joka kertoi syöpäsairaasta naisesta, joka tiesi kuolevansa. Pidin sitä hyvänä draamaelokuvana.

Pidänkö mä nyt oikeasti siis syöpäsairauksista, enkä saa olla surullinen vaikka siitä, että mun isä kuoli syöpään? Onko se mun suru tekopyhää?

Vai mitä oikein haet tolla typerällä kommentilla?

En minäkään ymmärrä tuota tyyppiä jota kommentoit. Mäkin aloin miettiä, että olenko tekopyhä kommentoimasi tyypin mielestä.

Vierailija
73/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meidän 11-vuotias oli katsonut sen. Kuultiin vasta, kun alettiin itse katsoa. En ehkä olisi antanut, mutta minkäs tekee sille enää. Toisaalta.... ei tervepäinen lapsi tommoisesta sekoa. Vielä 80-luvulla ekaluokkalaiset tuijotti kaikki Miami Vicet ja muut, eikä ne siitä seonneet.

Vierailija
74/117 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsottiin kutosluokkalaisen poikani kanssa koko sarja ja keskusteltiin siitä. Harvoja ohjelmia on jaksanut noin keskittyneesti seurata.

Ps: ette taida käsittää mihin kaikkeen ne siellä netissä pääsee käsiksi

Vierailija
75/117 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka uikuttaa siitä kun jotku sarjat/elokuvat on "liian raakoja" "liikaa väkivaltaa" "ei ihme ku ihmiset on sekasin kun kattoo tuollasta" jne jne

Voi jeesus oikeesti! Se että joku ihminen on sekopää tai sekoaa jonku sarjan takia, ei oo sen ohjelman vika.

Ei pidä kattoa jos on niin herkkä ja mikään sarja ei taio kenestäkään hullua.

Enkä tajua ku monet sanoo että squid gamessa oli LIIKAA VÄKIVALTAA!

Toi sarjahan oli varsin kevyt 🤦‍♀️ No mielipiteitä on monia, tiedän.

Ei ollut, mutta järjenjuoksusi on varsin kevyt. Squid game on ultraväkivaltainen ja sadistinen ja sille vetää vertoja vain Kellopeli appelsiini. Molemmat em. tuotoksista ovat huomattavasti väkivaltaisempia kuin verisimmät videopelit ja kauhuelokuvat. Älykkyysosamääräraja noissa pitäisi myös olla. 

Esim. Kellopeliappelsiinin kohtaus, jossa ne pojat hakkaavat sen kodittoman tai squid gamen marmorikuulapeli on huomattavasti raaempi sekä sadistisempi kuin minkä tahansa kauhuelokuvan verisin tappo.

Vaikka nuo ovatkin rankkoja elokuvia niin ei niiden katsominen tee katsojasta vinksahtanutta.

Se minkälaisten ihmisten ympärillä elää määrittelee aika paljon minkälaiseksi ihmisluonnoksi kasvaa. Ei ne elokuvat ja sarjat muokkaa ihmispersoonaa.

Itse näin päiväkoti-ikäisenä Kaukametsän pa kola iset -ohjelmaa ja itse sain niistä traumoja, mutta pidemmän päälle nuo traumat ovat kasvattaneet minua ihmisenä. Ihmisissäkin on eroja ja jotkut voivat järkkyä pahasti (jos eivät hallitse tunne-elämäänsä), mutta toisenlaisiakin ihmisiä on. Ihmiset vaan on niin paljon erilaisia, että joku ei jaksa katsoa komediaa ja toinen ei voi sietää väkivalta elokuvia, mutta molemmat voivat pitää toistensa inhokeista. Silti molemmat voivat olla ihan täysijärkisiä ihmisiä. Mieltymyksiä on monia ja ajatusmaailmoja kanssa. Ei erilaisuus tee toisista mielenvikaisia.

Vierailija
76/117 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon katsonut siskoni kanssa lapsena Jackie Chan elokuvia ja aika kovaa me ollaan mätkitty toisiamme lapsena. Kyllä lapset saavat vaikutteita elokuvista/sarjoista. Ei lapset mitään järjenjättiläisiä ole.

Vierailija
77/117 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsottiin kutosluokkalaisen poikani kanssa koko sarja ja keskusteltiin siitä. Harvoja ohjelmia on jaksanut noin keskittyneesti seurata.

Jos nuorta kiinnostaa sarja niin kyllähän sitä hän pääsee katsomaan tavalla tai toisella. Onhan toi hyvä tapa vanhemman kanssa katsoa niin ahdistavat jutut eivät jää vaivaamaan nuorta, kun niitä asioita voi vanhemman kanssa mennä läpi. Pahahan se on, jos nuorta jää vaivaamaan näkemänsä jutut. Lapsen kehitystasokin on suuressa roolissa miten suhtautuu mihinkin ja jotkut lapset voivat ihan hyvin itsekseenkin katsoa tuota sarjaa saamatta mitään traumoja tai saamatta mitään vaikutteita. Yksilö kysymys mikä sopii kellekin ja aika jaaritteluksi tämä kommentointi meni itselläni. Eipä myöskään ikärajat turhaan olla laitettu elokuviin ja niitä olisi hyvä noudattaa, mutta sopiihan joillekin luistaa suosituksista. Mielestäni paras tapa on kummiskin vanhemman kanssa katsoa tuota sarjaa, niin varmasti välttyy pahimmilta traumoilta, jos niitä on saadakseen.

Vierailija
78/117 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n lapsi nyt voi?

Saiko traumoja vai miten suhtautuu ko, sarjaan?

Vierailija
79/117 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuorta kiinnostaa sarja niin kyllähän sitä hän pääsee katsomaan tavalla tai toisella. Onhan toi hyvä tapa vanhemman kanssa katsoa niin ahdistavat jutut eivät jää vaivaamaan nuorta, kun niitä asioita voi vanhemman kanssa mennä läpi. Pahahan se on, jos nuorta jää vaivaamaan näkemänsä jutut. Lapsen kehitystasokin on suuressa roolissa miten suhtautuu mihinkin ja jotkut lapset voivat ihan hyvin itsekseenkin katsoa tuota sarjaa saamatta mitään traumoja tai saamatta mitään vaikutteita. Yksilö kysymys mikä sopii kellekin ja aika jaaritteluksi tämä kommentointi meni itselläni. Eipä myöskään ikärajat turhaan olla laitettu elokuviin ja niitä olisi hyvä noudattaa, mutta sopiihan joillekin luistaa suosituksista. Mielestäni paras tapa on kummiskin vanhemman kanssa katsoa tuota sarjaa, niin varmasti välttyy pahimmilta traumoilta, jos niitä on saadakseen.

Näin minäkin ajattelen. Oma kuudesluokkalainen pyysi, että voidaanko vilkaista sitä sarjaa yhdessä, kun kuulemma kaverit kattelee sitä koulussa välkillä puhelimilta ja hänkin haluaisi tietää, mistä sarjassa on kyse. Katsottiin yhdessä ja verisimmissä kohdissa käskin pistää silmät kiinni. Tykättiin sarjasta kovasti. Ei väkivallan takia, vaan sympaattisten hahmojen ja vetävän juonen takia.

En itsekään olisi välttämättä varsinaisesti halunnut, että kuudesluokkakainen kyseistä sarjaa katsoo, mutta ajattelin sitten, että parempi katsoa mutsin kainalossa pahimmat kohdat sensuroiden kuin kaverin olan yli välkällä. Eipä tuo nyt tuntunut kummemmin veristä juonta kauhistuvan, eikä se minunkaan mieltä jäänyt kalvamaan.

Vierailija
80/117 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin ajattelen. Oma kuudesluokkalainen pyysi, että voidaanko vilkaista sitä sarjaa yhdessä, kun kuulemma kaverit kattelee sitä koulussa välkillä puhelimilta ja hänkin haluaisi tietää, mistä sarjassa on kyse. Katsottiin yhdessä ja verisimmissä kohdissa käskin pistää silmät kiinni. Tykättiin sarjasta kovasti. Ei väkivallan takia, vaan sympaattisten hahmojen ja vetävän juonen takia.

En itsekään olisi välttämättä varsinaisesti halunnut, että kuudesluokkakainen kyseistä sarjaa katsoo, mutta ajattelin sitten, että parempi katsoa mutsin kainalossa pahimmat kohdat sensuroiden kuin kaverin olan yli välkällä. Eipä tuo nyt tuntunut kummemmin veristä juonta kauhistuvan, eikä se minunkaan mieltä jäänyt kalvamaan.

Onhan toikin tyyli että laittaa silmät kiinni voimakkaissa kohtauksissa, mutta eikös siitä sitten jää tunne, että jotain jää pois? Voihan kohtaukset sykähdyttää, mutta eikös sitä voisi vain painottaa, että se on vain elokuvaa ja siinä näyttelijät vain näyttelevät kuolevansa. Teatteriahan se vaan on, vaikka näyttääkin aidolta.