12v lapsi oli saanut katsoa Squid Game sarjaa yökylässä
Apua. Vanhemmat ovat ateisteja joten en ehkä ole niin yllättynyt. :/
Kommentit (117)
Jos olisin nyt 12 vuotias ja näkisin tuon sarjan niin tuskin ahdistuisin, mutta sarja voisi muokata ajattelumaailmaani, että väkivalta olisi oikeutettua.
Vanhemmilla on osansa siihen minkälaiseksi lapsi kehittyy. Ne viisaudet lapselle kerrottuna ja varjella lapsia haitallisilta sisällöiltä.
Squid game sopii 15 vuotiaasta ylöspäin tai nykypäivän lapsille 16 vuotiaasta ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolle taida olla imdb:n mukaan Suomessa ilmoitettua ikärajaa:
https://www.imdb.com/title/tt10919420/parentalguide?ref_=tt_stry_pg
Ja nuo nykyiset ikärajat muutenkin... jos ne olisivat olleet 80-luvulla voimassa, en olisi ollut tarpeeksi vanha katsomaan edes Ritari Ässää...
No kyllä Netflix ainakin ilmoitti, että 16+ vuotiaille. Lisäksi jaksoissa oli muita heidän omia varoituksiaan, en muista enää tarkasti, mitä, mutta niitä on tyyliin "raakaa väkivaltaa", "seksuaalista väkivaltaa", "itsemurha" jne.
Kyllähän se on väkivaltainen sarja, ei sitä voi kieltää. Sen, joka väittää ettei ole, kannattaisi hakea apua itselleen. Tämä on ihan vilpitön kehotus, ei v"ttuilua.
Sarja on kyllä hyvä, kyllä se katsoa kannattaa. Mutta ei 12-vuotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaista paskaa, ei ihme että porukka on niin sekopäistä nykyään.
Et oo tainnut katsoa sitä ihan kokonaan... Siinä oli ihan hyvä tarina ihmismielen toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi ateismi liittyy sarjan katsomiseen?
Mistä ateisti saa moraalisen kompassinsa? Niinpä.
No esim. katsomalla tuollaisia sarjoja, joiden moraalinen opetus on "älä kuse elämääsi niin pahasti että joudut tuollaiseen, oikessakin elämässä on niitä tarpeeksi pimeitä tyyppejä, jotka pystyisivät tuohon".
Jos tämä oli mielestäsi sarjan "opetus", niin et kyllä ymmärtänyt siitä yhtään mitään.
No en tykkäisi, että annetaan kylässä katsoa. Kerron vielä, että 13-vuotiaamme sai katsoa tämän vanhemman kanssa. Mutta päätöksen pitää olla siis vanhempien, ei kyläpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole edes mitenkään erityisen väkivaltainen.
Sarjassa tapetaan ihmisiä armotta ja massiivisesti. Siinä välitetään hysteerian tunnetta ja psyko paattimaisia piirteitä hahmoissa esiintyy. Veri myös roiskuu.
Aika väkivaltainen sarja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ateisti saa moraalisen kompassinsa? Niinpä.
Jep, ateistit eivät ymmärrä rai skata lapsia systemaattisesti.
Jotkut uskovaiset ovat raiskanneet = kaikki uskovaiset raiskaavat
Jotkut ateistit raiskaa = kaikki ateistit raiskaa
En kyllä tajua miksi ihannoida väkivaltaa tai sitä esittävää taidetta. Ei voi olla tervettä. Vaikka tietää et on fiktiota, silti. Jos väkivalta on viihdyttävää, ainoo jonka kattominen "tuntuu joltai" nii on kyllä pahasti vikaa päässä
Ja se että ihmiset kieltää tämän, kertoo vain kuinka kovaksi maailma on mennyt:(
Väkivalta elokuvissa ei ole mikään uusi asia, mutta nämä elokuvat ja sarjat missä kilpaillaan ja kidutetaan tai tapetaan toisia kuin päätön karja niin nämä on uusi asia ja näissä on agenda takana. Ja aivoton karja tykkää näistä ohjelmista. Youtubessa ei tule mitään muuta videosuosituksia kuin squid sitä ja squid tätä. Kommenteissa jauhetaan squid sitä ja squid tätä. Pikkulapset puhuu ulkona squid sitä ja tätä.
Hölmöjä ootte.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miksi ihannoida väkivaltaa tai sitä esittävää taidetta. Ei voi olla tervettä. Vaikka tietää et on fiktiota, silti. Jos väkivalta on viihdyttävää, ainoo jonka kattominen "tuntuu joltai" nii on kyllä pahasti vikaa päässä
Ja se että ihmiset kieltää tämän, kertoo vain kuinka kovaksi maailma on mennyt:(
Sehän näissä sarjoissa ja elokuvissa on ideana. Ruokitaan ihmisten psykopaattisuutta. Monet tuolla ulkomaailmassa jos näyttää ihan psykoilta. Jääkylmän näköisiä ja silmät kiiluu.
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka uikuttaa siitä kun jotku sarjat/elokuvat on "liian raakoja" "liikaa väkivaltaa" "ei ihme ku ihmiset on sekasin kun kattoo tuollasta" jne jne
Voi jeesus oikeesti! Se että joku ihminen on sekopää tai sekoaa jonku sarjan takia, ei oo sen ohjelman vika.
Ei pidä kattoa jos on niin herkkä ja mikään sarja ei taio kenestäkään hullua.
Enkä tajua ku monet sanoo että squid gamessa oli LIIKAA VÄKIVALTAA!
Toi sarjahan oli varsin kevyt 🤦♀️ No mielipiteitä on monia, tiedän.
Ohoh, ihan hirveetä. Siinä on yksi seksikohtaus. Varmaan siitä järkyttyy...
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka uikuttaa siitä kun jotku sarjat/elokuvat on "liian raakoja" "liikaa väkivaltaa" "ei ihme ku ihmiset on sekasin kun kattoo tuollasta" jne jne
Voi jeesus oikeesti! Se että joku ihminen on sekopää tai sekoaa jonku sarjan takia, ei oo sen ohjelman vika.
Ei pidä kattoa jos on niin herkkä ja mikään sarja ei taio kenestäkään hullua.
Enkä tajua ku monet sanoo että squid gamessa oli LIIKAA VÄKIVALTAA!
Toi sarjahan oli varsin kevyt 🤦♀️ No mielipiteitä on monia, tiedän.
Mä oon muuten kanssasi samaa mieltä, mutta toi kun sanot kevyeksi sarjaksi on vähän vastuuttomasti sanottu. Hyvä sitä on varjella heikkohermoisia ikäviltä tuntemuksilta (etteivät katso tätä sarjaa, jos ahdistuvat helposti ohjelmista).
Myös on se, että ihmiset näkevät asioita erilaisin silmin ja toisten maailmankatsomusta on turha kyseenalaistaa. Antaa toisten katsoa väkivalta elokuvia, jos niitä silloin tällöin tykkää katsoa. Niin kun tykkää sana tarkoittaa omallani kohdallani, että itselläni on tarve poistua mukavuusalueeltani.
Mikä sen parempi ja turvallisempi tapa kokea erilaisia tuntemuksia, kuin elokuvat? Itse kun katson elokuvia I saw the devil:sta Nalle puhiin.
Olen 45 vuotias ja koin tuon ahdistavaksi. Se "odotus" kun tietää että tuo hahmo pian kuolee, johon oli jo muodostunut joku tunneside. Se ihmisten pahuus ja oma henkiinjääminen toisten kustannuksella. Esimerkiksi ne kaksi nuorta naista joista toinen teki itsarin että toinen säästyisi koska hänellä enemmän syitä elää.
Tiedän, olen liian herkkä. Ei mua se verenroiskuminen ahdista. Muutenkin katson ruumiinavauksia, olen tutkinut miten keho hajoaa, ja onnettomuuskuvat ei aiheuta ongelmia. Enemmän mä koin tämän ahdistavana katsauksena ihmisen olemiseen. Itse sanoin miehelle että 13 v poikamme ei saa katsoa , mies oli että no miksi ei, eihän siinä ollut mitään...enemmän pelissä väkivaltaa ja tapetaan, eli hän ei kokenut tätä samaa ahdistusta kun minä. Mutta mitään sellaista tuossa ei ole että sitä PITÄISI kehittyvän lapsen katsoa.
Sarja on tunnetasolla ahdistava enemmän, kuin väkivallalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Monet kiihkouskovatkin antavat lastensa katsoa mitä tahansa moskaa - myös tätä kyseistä sarjaa. Eivät välitä mitä lapset touhuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katottiin mun pojan kanssa, hulvaton kyllä, viihdyttävä 👍
Mietin aina näitä ihmisiä, joiden mielestä se on hulvatonta ja viihdyttävää nähdä raakaa väkivaltaa, tappamista, suolenpätkiä ja kuolemista, että miten ja miksi. Miten väkivalta voi olla viihdyttävää? En ymmärrä, itselle tulee vain ahdistunut ja huono olo..
Eri kuin ap
Miks multa meni suolenpätkät ohi?
" Katottiin mun pojan kanssa, hulvaton kyllä, viihdyttävä 👍"
Lasten kanssa tuöee katsoa lastenohjelmia.
Huoltajat/vanhemmat jotka katsovat lastensa kanssa Squid Gamea ovat päästään vialla.
Kaikki tajuaa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45 vuotias ja koin tuon ahdistavaksi. Se "odotus" kun tietää että tuo hahmo pian kuolee, johon oli jo muodostunut joku tunneside. Se ihmisten pahuus ja oma henkiinjääminen toisten kustannuksella. Esimerkiksi ne kaksi nuorta naista joista toinen teki itsarin että toinen säästyisi koska hänellä enemmän syitä elää.
Tiedän, olen liian herkkä. Ei mua se verenroiskuminen ahdista. Muutenkin katson ruumiinavauksia, olen tutkinut miten keho hajoaa, ja onnettomuuskuvat ei aiheuta ongelmia. Enemmän mä koin tämän ahdistavana katsauksena ihmisen olemiseen. Itse sanoin miehelle että 13 v poikamme ei saa katsoa , mies oli että no miksi ei, eihän siinä ollut mitään...enemmän pelissä väkivaltaa ja tapetaan, eli hän ei kokenut tätä samaa ahdistusta kun minä. Mutta mitään sellaista tuossa ei ole että sitä PITÄISI kehittyvän lapsen katsoa.
Samaa mieltä kanssasi, että Squid Game ei sovi 13-vuotiaalle. Siitä olen eri mieltä, että realistinen väkivallan ja sen seurausten näyttäminen on jotenkin moraalisesti arveluttavampaa kuin tietokonepelien ”kliininen” väkivalta jolla ei mitään seurauksia.
Eihän tuolle taida olla imdb:n mukaan Suomessa ilmoitettua ikärajaa:
https://www.imdb.com/title/tt10919420/parentalguide?ref_=tt_stry_pg
Ja nuo nykyiset ikärajat muutenkin... jos ne olisivat olleet 80-luvulla voimassa, en olisi ollut tarpeeksi vanha katsomaan edes Ritari Ässää...