Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko 17- vuotiaan jättää 2 viikoksi yksin kotiin kesälomalla?

Vierailija
18.01.2015 |

Olemme varaamassa kesälomamatkaa, mutta teini ei halua mukaan. Ja toisaalta hän etsii kovasti kesätöitäkin. Kyseessä vastuullinen, ainakin toistaiseksi päihteetön lukiolainen, joka on aiemmin ollut pari kertaa yön tai kaks yksin kotona, ja hyvin on mennyt. Tiedän kyllä, että jotkut asuvat jo 16-vuotiaina yksin, mutta silti vähän arveluttaa. Mitähän laki sanoo, onhan hän lan mukaan holhottava lapsi? Onko kaksi viikkoa liikaa?

Ai niin, isovanhemmat ja kummitkin asuvat lähellä, eli hätätilanteessa saa apua. Kyseessä rivitalo pk-seudulla lähellä kauppoja ja bussit kulkee vierestä, joten kyllä teinin pitäis pärjätä.

Helppiä?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin ton ikäsenä yksin.

Vierailija
42/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole oikein, että 17 vuotias joutuu olemaan 2 viikkoa yksin. Hän varmasti pärjää ja nautiikin asiasta, mutta silti 17 vuotiaallakin on oikeus vanhemman huolenpitoon. 

Vierailija
44/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota teini viikoksi mukaan. Hän saa sitten olla yhden viikon yksin kotona, kun te jatkatte lomaa.

Vierailija
45/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:47"]Mielestäni ei ole oikein, että 17 vuotias joutuu olemaan 2 viikkoa yksin. Hän varmasti pärjää ja nautiikin asiasta, mutta silti 17 vuotiaallakin on oikeus vanhemman huolenpitoon. 
[/quote]siis et oo tosissas. Tai sit me ollaan vaan erilaisia. T: 17 vuotiaana yksin asunut, 8 h työpäivää tehnyt (vähintään 5 pv viikossa) ja vielä lukion suoritin samalla.

Vierailija
47/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en 14-vuotiaana halunnut enää lähteä mukaan perheen kesälomamatkalle, joten olin yksin kotona 2 viikkoa. Kävin töissä ja hoidin asiani. Ei mitään ongelmaa. 17-vuotiaana olisin halunnut lähteä kaverin kanssa pariksi viikoksi ulkomaille, mutta päätin sitten kuitenkin käytännön syistä odottaa, että olin täysi-ikäinen. 18-vuotiaana mentiin sitten kuukaudeksi interrailille. Luulisi nykyään olevan vielä helpompaa, kun on kännykät ja netti ja helppo yhteydenpito. Silloin ennen vanhaan piti sopia päivät, jolloin soitellaan ja tarkistetaan, että kaiki kunnossa. Siis kyllä normaalin 17-vuotiaan voi tosiaankin jättää yksin kotiin.

Vierailija
48/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut tuossa iässä pari viikkoa yksin kotona. Tosin mummo asui lähellä ja kävi päivittäin katsomassa meiningin. En pitänyt bileitä vaikka kaverini kanssa joskus otettiin olutta, tosin hyvin maltillisesti. Jos ap:ta kuitenkin vaivaa, niin onko ketään aikuista joka voisi seurata tilannetta? Ymmärrän kyllä ap:n huolen, sillä teinit voivat olla arvaamattomia.

Vierailija
51/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
52/60 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä vastaus

Vierailija
53/60 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 13-vuotiaana kesällä pari viikkoa yksin kotona, ekaa kertaa noin kauan ku en halunnu lähteä mukaan mökille enää. Kyllä oli nannaa! Asutaan vähä enemmän maalla tosin, mutta naapurit vieressä ja mummo soitteli välillä, kävin siellä syömässäki. Eiköhän 17-vuotias jo pärjää, onnettomuuksille tai muille ei voi mitään. Joskus vaan pitää luottaa. Eihän sitä mihinkään vois lähteä jos ajattelis kaikkea pahaa mitä voi tapahtua, yhtä lailla vois syttyä tulipalo ja vaikka mitä vaikka teini lähtis mukaanki. Suurempi todennäköisyys on että jää auton alle kuin että kotona sattuu jotain. Kai sen napanuoran voi jo vähän alkaa katkasemaan :)

Vierailija
54/60 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Me viime kesänä viikon reissussa, 17v jäi kotiin. Tosin oli jo seuraavana päivänä mopoillut mummolaan. Sanoi kyllä, että kotona olisi saanut olla rauhassa, kun mummo kuvitteli, että poika kuolee nälkään, jos ei syö tunnin välein..

Vierailija
55/60 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin opiskelujen perässä 16v. Yksin asumaan, nyt tyttäremme 16v. muutti samoin omaan asuntoon. Riippuu ptkälti ihmisestä?

Vierailija
56/60 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kavereiden kanssa Tukholmaan kesätöihin sinä kesänä kun täytin 17 v. Vanhemmat jäivät kotiin Suomeen :)

Vierailija
57/60 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte jättää yksin kotiin jos olette sitä mieltä että pärjää. Jutelkaa hänen kanssaan asiasta. Tämä 17 v voisi vaikka esittää että mitä hän syö ja voisi talven aikana harrastaa ruuanlaittoa ja näin osoittaa teille että pärjää.

Jos tiedätte että 17v ei pärjää kotona niin ei häntä silloin voi jättää kotiin yksin.

Vierailija
58/60 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs 12v. Voiko jättää asumaan yksin, Suomen lakien mukaan voi.

Häiritsee taloyhtiötä.

Vierailija
59/60 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi!

Itse olin 17 vuotiaana yksin kesän ulkomailla töissä.

Vierailija
60/60 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei asu lähellä kummeja eikä kummeja, eikä ketään muutakaan läheistä? Läheisimmät satojen kilometrien päässä. Ja jotain sattuu?