voiko 17- vuotiaan jättää 2 viikoksi yksin kotiin kesälomalla?
Olemme varaamassa kesälomamatkaa, mutta teini ei halua mukaan. Ja toisaalta hän etsii kovasti kesätöitäkin. Kyseessä vastuullinen, ainakin toistaiseksi päihteetön lukiolainen, joka on aiemmin ollut pari kertaa yön tai kaks yksin kotona, ja hyvin on mennyt. Tiedän kyllä, että jotkut asuvat jo 16-vuotiaina yksin, mutta silti vähän arveluttaa. Mitähän laki sanoo, onhan hän lan mukaan holhottava lapsi? Onko kaksi viikkoa liikaa?
Ai niin, isovanhemmat ja kummitkin asuvat lähellä, eli hätätilanteessa saa apua. Kyseessä rivitalo pk-seudulla lähellä kauppoja ja bussit kulkee vierestä, joten kyllä teinin pitäis pärjätä.
Helppiä?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:34"]
Voi jos kyse normaalista teinistä. Itse olin kolme viikkoa yksin. Täytin sitten loppuvuodesta 18v. Tosin me biletettiin joka viikonloppu tuolloin ;) Kiltisti oltiin, mutta juhlittiin. Naapurin jälkeläinen jäi 16-vuotiaana yksin viikoksi eikä hänelle jätetty lainkaan ruokarahaa. Oli kaivanut pakastimetkin tyhjäksi, kun oli nähnyt nälkää. Se oli mielestäni erittäin julmaa. Perusteluna oli, että olisi kuitenkin käyttänyt rahan tupakkaan tai kaljaan.
[/quote] silloin olisi pitänyt ottaa mukaan koska ei oo luottamusta.
Jos tuollaista mietit niin älä jätä yksin.
Kotibileet on ainoa vaara, se että asuntoanne tuhotaan. Sekä tulipalon vaara jos nuori ei ole järkevä. Kannattaa ottaa ensin äo-testi ja jos tulos on ok, niin sitten voi jättää.
Tuon ikäisenä asuin yksin, tein 8 h työpäivää ja iltaisin suoritin lukioa eli kysymyksesi on täysin absurdi.
Nykypäivän pullamössökasvatus ja ylihuolehtivaisuus on mennyt ihan överiksi. Kumpikohan pyyhkii ja kumman pyllyn tulevaisuuden vanhainkodissa, hoitaja vanhukselta vai vanhus hoitajalta?
Osaako lapsi käydä vessassa, syödä ja pukeutua itsenäisesti?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:34"]Voi jos kyse normaalista teinistä. Itse olin kolme viikkoa yksin. Täytin sitten loppuvuodesta 18v. Tosin me biletettiin joka viikonloppu tuolloin ;) Kiltisti oltiin, mutta juhlittiin. Naapurin jälkeläinen jäi 16-vuotiaana yksin viikoksi eikä hänelle jätetty lainkaan ruokarahaa. Oli kaivanut pakastimetkin tyhjäksi, kun oli nähnyt nälkää. Se oli mielestäni erittäin julmaa. Perusteluna oli, että olisi kuitenkin käyttänyt rahan tupakkaan tai kaljaan.
[/quote]
Olisi siis ollut joka tapauksessa nälkäinen. Ihan varmasti olisi ostanut koko rahalla ihan jotain muuta kuin tupakkaa. Mun serkku oli teininä ihan holtiton. Jouduin kerran ruokkimaan sen koko juhannusreissun kun vaan veti viinaa ja tupakkaa kaikilla rahoillaan. Annoin jopa rahat bussiin kotimatkalle. Mutta myöhemmin kuulin että oli niillä ostanut tupakkaa ja liftasi kotiin....
Ei kai 17 vuotiaan omia rahojaan ruokaan käyttää? Kyllä ruokarahaa pitää jättää! Vanhempien velvollisuus on huolehtia alaikäisten lasten elatuksesta vaikkei lapsilisiä enää 17 vuotiaalle maksetakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:56"]
Kiitos vastauksista, aiomme siis jättää teinin kotiin, mutta silti vähän arveluttaa. Eikä onneksi tarvitse säännöstellä ruokarahoja, niin kuin joku tossa ehdotti, sillä teinillä on oman tilin saldo jatkuvasti yli 2000, ihan rippijuhlista lähtien säästettyjä synttäri- ym. lahjarahoja. Taskurahaa annan 50 e kuussa, ja sitä käyttää säästeliäästi lähinnä välipaloihin. Ja pari yötä on jo ollut yksin / kaverin kanssa ilman ongelmia. Ei siis mene sekaisin käyttörahasta / tyhjästä kämpästä ja ala hillittömästi bilettää.
Silti vaan tuntuu, että kaksi viikkoa on pitkä aika. Mitä jos sairastuu, tulee murtovarkata, tulipalo - ja me ollaan tuhansien kilometrien päässä. Joo, taidan huolehtia liikaa :)
[/quote]
Juu "päihteetön". Bileet pitää kuitenkin, mutta tuskin mitkään megabileet :) jätä vain kotia, ehtiipähän siivota kun pitkän reissun teette.
En jättäisi, joku tekee pian sossuilmoituksen
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:42"]
Nykypäivän pullamössökasvatus ja ylihuolehtivaisuus on mennyt ihan överiksi. Kumpikohan pyyhkii ja kumman pyllyn tulevaisuuden vanhainkodissa, hoitaja vanhukselta vai vanhus hoitajalta?
[/quote] joka päätyy vanhainkotiin eli kauniimmin hoivakotiin niin ne on jo kuoleman rajamailla.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:34"]Voi jos kyse normaalista teinistä. Itse olin kolme viikkoa yksin. Täytin sitten loppuvuodesta 18v. Tosin me biletettiin joka viikonloppu tuolloin ;) Kiltisti oltiin, mutta juhlittiin. Naapurin jälkeläinen jäi 16-vuotiaana yksin viikoksi eikä hänelle jätetty lainkaan ruokarahaa. Oli kaivanut pakastimetkin tyhjäksi, kun oli nähnyt nälkää. Se oli mielestäni erittäin julmaa. Perusteluna oli, että olisi kuitenkin käyttänyt rahan tupakkaan tai kaljaan. [/quote] Olisi siis ollut joka tapauksessa nälkäinen. Ihan varmasti olisi ostanut koko rahalla ihan jotain muuta kuin tupakkaa. Mun serkku oli teininä ihan holtiton. Jouduin kerran ruokkimaan sen koko juhannusreissun kun vaan veti viinaa ja tupakkaa kaikilla rahoillaan. Annoin jopa rahat bussiin kotimatkalle. Mutta myöhemmin kuulin että oli niillä ostanut tupakkaa ja liftasi kotiin....
[/quote]
sun mielestä on ihan hyväksyttävää jättää lapsi kotiin ilman rahaa ruokaan koska "kuitenkin käyttäisi sen liibaan ja laabaan"???
Ap, ihan hyvin voit jättää lähes aikuisen lapsen kotiin. Kunhan annat ruokarahaa!!!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:42"]
[/quote] joka päätyy vanhainkotiin eli kauniimmin hoivakotiin niin ne on jo kuoleman rajamailla.
[/quote]
Niinpä! Siinä kun joutuis vielä hoitsuilta pyllyjä pyyhkimään, ei olis kovin häävit viimoset päivät.
Ap:sta pitäisi tehdä ls-ilmoitus, kun suunnittelee heitteillejättöä. Eli vastaukseni on EI IKINÄ!!!!
Pumpulissako kasvatat 17 vuotiasta? Tottakai voi jättää jos on normaali 17 vee.