Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko 17- vuotiaan jättää 2 viikoksi yksin kotiin kesälomalla?

Vierailija
18.01.2015 |

Olemme varaamassa kesälomamatkaa, mutta teini ei halua mukaan. Ja toisaalta hän etsii kovasti kesätöitäkin. Kyseessä vastuullinen, ainakin toistaiseksi päihteetön lukiolainen, joka on aiemmin ollut pari kertaa yön tai kaks yksin kotona, ja hyvin on mennyt. Tiedän kyllä, että jotkut asuvat jo 16-vuotiaina yksin, mutta silti vähän arveluttaa. Mitähän laki sanoo, onhan hän lan mukaan holhottava lapsi? Onko kaksi viikkoa liikaa?

Ai niin, isovanhemmat ja kummitkin asuvat lähellä, eli hätätilanteessa saa apua. Kyseessä rivitalo pk-seudulla lähellä kauppoja ja bussit kulkee vierestä, joten kyllä teinin pitäis pärjätä.

Helppiä?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Itse olin jo ala-asteikäisenä yksin (mikä oli silloin kyllä hieman pelottavaa), mutta teini-ikäiset usein haluavatkin olla yksin, joten mikäs siinä. Jos lapsi on fiksu, niin ei kyllä tuhoa kämppää kotibileillä. Toivottavasti osaa myös siivota. 

Vierailija
2/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin kuukaudeksi ja palatessa oli asunto siistimpi kuin lähtiessä. Kaapissa ruokaa ja kaikki kunnossa. Ei käyttänyt päihteitä muutenkaan eikä polttanut. . Muuttikin omilleen sitten kun täytti 18 ja osaa hoitaa kaikki asiansa kunnialla itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta jos et uskalla 17 vuotiasta jättää yksin.. onneks omat vanhemmat oli rennompia.

Vierailija
4/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voi, mutta mummien ja kummien kanssa tehdään diili, että he käyvät välillä kylässä tarkistamassa että kaikki on hyvin. Laitatte ennakkoon muutaman tilisiirron muutaman päivän välein että saa ruokarahaa.

Vierailija
5/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa laki ei anna mitään ikärajoja yksin kotiin jättämiselle.

Vierailija
6/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi olla yksin.

Vierailija
7/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asuvat tuon ikäisenä yksin. Jos olisi joku ongelmanuori, ts. olisi odotettavissa kotibileet, joissa hajotetaan paikat, sitten en jättäisi. Normaalin nuoren voi jättää. 

Vierailija
8/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Monethan tuon ikäiset asuvat jo yksinkin? Jos huolettaa niin tosissaan voithan pyytää jotakuta käymään välillä kurkistamassa.

Vierailija
9/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:05"]

Jotkut asuvat tuon ikäisenä yksin. Jos olisi joku ongelmanuori, ts. olisi odotettavissa kotibileet, joissa hajotetaan paikat, sitten en jättäisi. Normaalin nuoren voi jättää. 

[/quote]

Unohdin mainita, että oma poikamme oli lukioiässä työmatkojemme vuoksi useita viikkoja yksinään. Hyvin meni, pesi omasta aloitteestaan koko perheen pyykitkin korista samalla kun pesi omiaan. 

Vierailija
10/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi (anteeksi) kasvatuksessa vikaa jos ei 17v ikäistä voi jättää kotiin :)

Vierailija
11/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi, mekein täysi-ikäinenkin ja fiksu tyyppi.

Vierailija
12/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos kyse normaalista teinistä. Itse olin kolme viikkoa yksin. Täytin sitten loppuvuodesta 18v. Tosin me biletettiin joka viikonloppu tuolloin ;) Kiltisti oltiin, mutta juhlittiin. Naapurin jälkeläinen jäi 16-vuotiaana yksin viikoksi eikä hänelle jätetty lainkaan ruokarahaa. Oli kaivanut pakastimetkin tyhjäksi, kun oli nähnyt nälkää. Se oli mielestäni erittäin julmaa. Perusteluna oli, että olisi kuitenkin käyttänyt rahan tupakkaan tai kaljaan. 

Vierailija
13/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on mahdolliset kotibileet, joista tulee kunnon mellakka, kun sadat kutsumattomat nuoret valtaavat kotinne. Kannattenee ennen matkaa muistuttaa nuorta, että hän vastaa itse kuluista ja asunnon korjauksista, jos levittelee somessa bilekutsuja.

Vierailija
14/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, aiomme siis jättää teinin kotiin, mutta silti vähän arveluttaa. Eikä onneksi tarvitse säännöstellä ruokarahoja, niin kuin joku tossa ehdotti, sillä teinillä on oman tilin saldo jatkuvasti yli 2000, ihan rippijuhlista lähtien säästettyjä synttäri- ym.  lahjarahoja. Taskurahaa annan 50 e kuussa, ja sitä käyttää säästeliäästi lähinnä välipaloihin. Ja pari yötä on jo ollut yksin / kaverin kanssa ilman ongelmia. Ei siis mene sekaisin käyttörahasta / tyhjästä kämpästä ja ala hillittömästi bilettää. 

Silti vaan tuntuu, että kaksi viikkoa on pitkä aika. Mitä jos sairastuu, tulee murtovarkata, tulipalo - ja me ollaan tuhansien kilometrien päässä. Joo, taidan huolehtia liikaa :)

Vierailija
15/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä ajattelit päästää lapsen yksikseen pidemmiksi ajoiksi? Neli- vai viisikymppisenä?

Vierailija
16/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin jo 15- vuotiaana omillani ja muutin ulkomaille kun oli 20. Hengissä ollaan edelleen ja samoin mun vanhemmat taloineen:D

Vierailija
17/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet asuvat tuon ikäisenä jo yksin. Ei 17-vuotias ole pikkulapsi.

Vierailija
18/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nämä riippuu niin paljon nuoresta itsestään, jonkun voi jättää jo 14-vuotiaana pariksi viikoksi kesälomalla ja jotain ei voi jättää 17-vuotiaanakaan ilman suurta riskiä että talo on maan tasalla.

Nuoren kanssa kannattaa keskustella avun pyytämisestä tarvittaessa jos tulee ongelmia. Jos kaveripiirissä esim. leviää tieto että nuorella on pari viikkoa tyhjä asunto hallussaan, niin se voi johtaa tilanteisiin jota nuori ei itsekään halua tai pysty hallitsemaan. Illanistujaiset 4-6 kaverin kanssa leviävät 50-60 kutsumattomien vieraiden takia. Rohkeutta soittaa sukulaisille tai suoraan hätäkeskukseen kun tilanteen hallinta on mennyt nuorelta.

19/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jättäisin, pyytäisin kummeja/mummoa tms käymään paristi viikossa. ennen reissua varmistaisin että nuori osaa tehdä itselleen ruokaa, ettei syö kahta viikkoa vain pizzaa. ostaisin pakastimeen ranskalaisia, kalapuikkoja, tekisin sinne lihapullia. ehkä ostaisin jauhelihat sinne ja kanasuikaleet tms, pääsisi nuori vähän helpommalla

Vierailija
20/60 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä pohtia asiaa. Mutta kuulostaa, että teidän teini pärjää