Koiran hotspotti, tarvitseeko viedä lääkäriin?
Pitkäkarvainen koira ja sairasti saman vaivan kesällä. Viimeksi saatiin ihan kammottava lääkärilasku siitä että lekuri ajeli koiralta karvat ihottuman ympäriltä ja laittoi puhdistusainetta.
Ajelin karvat itse ja puhdistin ihon. Kaulurinhan tuo tarvitsee, mutta ei varmaan mitään mieltä viedä lääkäriin? Miten te muut pitkäkarvaisten/herkkähipiäisten koirien omistajat hoidatte hotspottia?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:54"]Ei tarvitse mennä jos lähtee paranemaan normaalisti. Missä hitossa asutte, kun eikös hotspotti tule kuumassa ja kosteassa eli nimenomaan kesäajan riesa?
[/quote]
Meillä om Nöffillä joskus talvellakin. Viihtyy sisällä lämpimässä mutta näiden paska vesisadetalvien takia turkki on märkä. :(
Ootko varma että on hot spot? Meinaan on tosi kivulias ihotulehdus ja jos itse sait ajeltua ilman suurempia ongelmia, niin saattaa olla ihan vaan tavallista ihottumaa. Meillä koira joskus nippailee itseään niin iho ärtyy.
Me veimme viime kesänä koiran eläinlääkäriin hotspotin takia. Ei se mitään lähtenyt ajelemaan, vaan neuvoi puhdistamaan ja antoi jotain kortisonivoidetta. Jos ensi kesänä taas ilmestyy, niin menen vain hakemaan sitä voidetta, sillä se auttoi hyvin meidän kultsikalla. Klinikkamaksu toki saatiin, mutta ei se muistaakseni ollut mikään superiso.
Niin ja toki asiasta viisastuneena kuivaamme koiran erittäin hyvin uimareissujen jälkeen.
Niin ja meidän koira alussa koittaa raapia, mutta on onneksi niin fiksu, että lopettaa heti, kun kieltää. Lopussa tajuaa jo itsekkin pysäyttää tassunsa ennenkuin rapsuttaa :)
T.5
Minä olen luullut, että hotspotin tapauksessa tulisi mennä eläinlääkäriin, koska se on kivulias ja leviää nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:58"]
Me veimme viime kesänä koiran eläinlääkäriin hotspotin takia. Ei se mitään lähtenyt ajelemaan, vaan neuvoi puhdistamaan ja antoi jotain kortisonivoidetta. Jos ensi kesänä taas ilmestyy, niin menen vain hakemaan sitä voidetta, sillä se auttoi hyvin meidän kultsikalla. Klinikkamaksu toki saatiin, mutta ei se muistaakseni ollut mikään superiso.
Niin ja toki asiasta viisastuneena kuivaamme koiran erittäin hyvin uimareissujen jälkeen.
[/quote]
Mikä koira teillä on? Meillä on aina pk saksanpaimenkoira ajeltu, koska ei siitä puhdistamisesta tulisi muuten mitään. Samoin iho joutuisi muhimaan karvan alla.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:10"]
Minä olen luullut, että hotspotin tapauksessa tulisi mennä eläinlääkäriin, koska se on kivulias ja leviää nopeasti.
[/quote]
Joo niin pitää jos ei hoidu puhdistuksella. Sitten tarvitaan antibiootit, mutta eipä se eläinlääkäri ennen sitä mitään tee. Pitkäkarvaiselta ajelee karvat, puhdistaa ja iskee ehkä kaulurin kaulaan. Meillä meni viimeksi tälläiseen 75€. Hyvin hoituu itsekin jos tulehdus ei lähde leviämään.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:11"]
Voitteko mennä keskustelemaan näistä koirienne vaivoista vaikka koirapalstalle. Vähän epämiellyttävää lukea tälläisiä.
[/quote]
No voi hyvänen aika. Täällä on harva se päivä keskustelua alapääjutuista, mutta sinusta koiran ihottuma on epämiellyttävää?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:58"]
[/quote]
Mikä koira teillä on? Meillä on aina pk saksanpaimenkoira ajeltu, koska ei siitä puhdistamisesta tulisi muuten mitään. Samoin iho joutuisi muhimaan karvan alla.
[/quote]
Tuossahan se minun tekstissäni lukee: kultsikka=kultainennoutaja. Hotspotti oli kaulassa, jossa ei ollut paljoa karvaa. Ja hyvin parani desinfioinnin ja kortisonivoiteen ansiota. Eikä loppukesästä enää tullut muiualle, kun kuivasimme koiran tosisuperhyvin uintireissujen jälkeen.
Hyvät kotihoidot jo tehty, jatkossa nuolemisen esto. Apteekista hunajavoide Vetramil pitää bakteerit loitolla. Jos leviää-> lääkäriin, leviämisen huomaa alle vuorokaudessa, joten seuraa ahkeraan.
Mä oon käyttäny bacibact-puuteria myös koiran hotspottiin. On toiminut tosi hyvin.
Ei trcitse viedä. Varmista, että karvat on ajettu vähintään pari senttiä hotspotin ulkoreunasta. Puhdista esim Neoamiseptillä ja painele sen jälkeen Betadinellä alue keltaiseksi ja anna olla. Toista 2-3 kertaa päivässä. Jos hoidosta huolimatta alue vaan laajenee niin sitten lääkäriin.
Muistaakseni elli suositteli tuohon teepuuöljyshampoota joskus kauan sitten.
Hotspots.fi-tietokanta listaa Suomen ilmaiset, yleiseen käyttöön tarkoitetut WLAN-yhteyspisteet (Wi-Fi hotspotit).
Meidän labbiksella on ollu hurjan monta kertaa hotspotteja ennen kun tajuttiin et johtu allergioista. Hoito-ohjeeksi saatiin alueen puhdistaminen betadinella ja alue tietenkin tuli pitää kuivana. Ja se alue kannattaa tosiaan ajella, meillä koiralla oli kerran iso osa alueesta salakavalasti piilossa karvan alla.
Täällähän on nimenomaan aihe vapaa, jos ei kiinnosta niin mene muulle saitille!
Meillä koiralla alkoi 8 vuotiaana tulla hotspotteja. Aina kun sain edellisen hoidettua kuntoon, tuli uusi. Koko vuosi taisteltiin, eikä eroa ollut eläinlääkärin hoitojen ja kotithoitojen tuloksissa. Sitten, ystäväni vinkistä, jätimme riisiä sisältävän viljattoman ja kanattoman koiranruoan pois ja aloimme syöttää ruokaa, jossa ei ollut viljaa eikä riisiä eikä kanaa. Siinä on peruna ja kala. Syötimme sitä 4 kk. Sen jälkeen ei ole tullut hotspotteja. Ihanaa. Kiitän ystävääni. Hänellä oli myös koira herkistynyt riisille 8 vuoden iässä (spanieli). Meillä näin nyt myös snautseri. Kannattaa kokeilla, mutta muista, vähintään tuo 4 kk uutta ruokaa, ennen kuin elimistö korjaantuu.
Pitkäkarvaisten koirien omistajat ostakaa sellainen tehokas "koira kuivain", pyyhkeet ja hiustenkuivaimet ovat tehottomia, jos koira ui usein nii pitää saada turkki kunnolla kuivaksi.
Toivon todella, että eläinlääkäreiltä löytyisi kiinnostusta antibioottiresistenssistä johtuen muihin vaihtoehtoihin. Kunpa joku ELL tekisi tutkimuksen antibiootittomasta vaihtoehdosta. Tämä voisi toimia niin koirilla, mutta ennnen kaikkea sikaloissa yms. antibioottirsesistenssin kannalta vaikutuksellisessa ympäristössä. Kts tämä :https://keskustelu.suomi24.fi/t/9085464/hotspotin-hoito#comment-1017977…
Ei tarvitse mennä jos lähtee paranemaan normaalisti. Missä hitossa asutte, kun eikös hotspotti tule kuumassa ja kosteassa eli nimenomaan kesäajan riesa?