Pitääkö talkooporukan ostaa häälahja?
tuli mieleen tuosta häälahjakeskustelusta, että odotetaanko häätalkoolaisilta myös lahjaa? Itse en ole ostanut, jos olen viettänyt useamman päivän häitä järjestäen. Mielestäni se on jo itsessään lahja, aika arvokaskin ( olen siis esim. valmistanut kaikki 100 hengen häiden ruuat). Vai olenko nyt ystävieni mielestä moukka?!!?
Kommentit (62)
Voisinkin kertoa esimerkin elävästä elämästä eli ystävän häistä viime kesältä. Olin mukana talkoissa pariin kertaan jo keväällä, muutama tunti kai meni ja kahvittelut päälle. Häitä edeltävä päivä juhlapaikan järjestelyissä yötä myöden, aamulla vielä viimeistelyjä ennen h-hetkeä. Lisäksi annoin lahjaksi häihin liittyvän työsuorituksen, siis sellaista mitä teen työkseni muutenkin. Häiden jälkeen olin vielä avustamassa juhlapaikan siivouksessa. Varsinaisen hääjuhlan ajan olin vieraana vieraiden joukossa, ei ollut minkäänlaisia vastuita tai tehtäviä hoidettavina.
Juhlapaikan siivousten jälkeen jaettiin yli jääneet ruuat talkoolaisten kesken, niistä riitti herkkuja pariksi päiväksi. Häämatkan jälkeen pari järjesti kiitokseksi juhlat talkooporukalle. Omalta osaltani voin sanoa, että jäin plussalle ainakin näistä häistä. Järjestely oli hauskaa mukavalla porukalla, ja kaiken työn ohessa tuli vietettyä peräti kaksi kivaa iltaa yhdessä.
En sano, että kaikki kokisivat samoin kuin minä, eikä kenenkään tarvitse lähteä mukaan jos ei kiinnosta. Järjestelyavuksi ei ole pakko tarjoutua, ja jos kysytään niin saa kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:13"]
"Yksipuolisesti päättää". Huhhuh! Eli oletus todella on se, että jos ap tekee 2 päivää ruokaa häihin, on outoa jos olettaa, että morsiuspari ITSE ymmärtäisi teon arvon ja kiittäisi siitä lahjana? Esim. Oma tuntipalkkani on n. 20€/ h. Jos siis tekisin esim kaksi päivää, oletettavasti siis 16h, hommia, niin olisin antanut aikaani 320€ edestä. Ja tämän jälkeen minun pitäisi ostaa vielä lahja? Huh, ei ole kyllä maalaisjärjellä porukkaa siunattu!
[/quote]
Yksipuolisesti päättää, eli ei saa suutaan auki sen vertaa että ehdottaisi talkoopanostaan lahjaksi jos ei halua olla mukana silkasta ystävyydestä, tai vaihtoehtoisesti jättää talkoot väliin ja menee paikalle vieraana. Eli suu auki, sopikaa ja puhukaa asioista.
Muuten, joidenkin lähipiirissä on edelleen tapana auttaa ystäviä ja sukulaisia siksi että heistä välitetään, ja silloin itsekin saa apua kun sitä tarvitsee. Ihan työtuntien hintaa laskematta ja mahdollisimman suurta hyötyä tavoittelematta.
[/quote]
Ystävät eivät myöskään pyydä lahjoja häidensä takia
[/quote]
Mutta ystävät yleensä haluavat muistaa toisiaan juhlapäivinä. Niin, yleensä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:47"]
Mielestäni aina ostetaan lahja, jos toisen merkkipäivästä on kyse. Ostan niitä ystäville, vaikka he eivät juhlia järjestäisikään.
[/quote]
Minun mielestäni työstä maksetaan aina palkka, riippumatta siitä, kuka sen tekee. Ilmaisen talkootyöväen käyttö häiden järjestelyyn ja vielä häälahjan odotus siihen päälle on kyllä sen luokan itsekkyyttä, ettei tosikaan.
[/quote]
Tarkoitat ilmeisesti palvelusväkeä puhuessasi talkootyöläisistä? Talkootyöstä ei makseta palkkaa, korkeintaan työskennellään "ruokapalkalla" ja saadaan vastavuoroisesti itse apua tarvittaessa. Oman apunsa hinnoittelu on kyllä sen luokan ahneutta, ettei ole tosikaan. Varsinkin, kun talkootyöhön ei ole kenenkään pakko suostua.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:17"]
No jopa on! Ihan orjuuteen pitäisi ruveta kun on hää"kutsun" saanut! Jestas!
[/quote]
Kuka niin väittää?
Minusta olisi kauheaa, jos joku ("köyhä" tai sellaiseksi itsensä tunteva) tuppautuisi meille tekemään "suursiivousta" (!!) tai orjuuttaisi itsensä leikkaamaan meidän nurmikon 'koko kesän" kun ei ollut varaa heittää satkua häälahjaksi!!! Minusta olisi myös kamalaa jos joku perhettä kaukaisempi antaisi satasen häälahjaksi yksin. Liikaa! Emme järjestäneet niin ylihintaisia häitä että vieräät jäisivät kiitollisuudenvelkaan. Tsiisus! Ne pyyhkeet ja pussilakanat otettiin ilolla vastaan.
Onko se eri asia? Jos järjestelet juhlia, joihin osallistut, eikö riittäisi, että antaa juhlakaluille vaikka kortin muistoksi päivästä?
Mielestäni aina ostetaan lahja, jos toisen merkkipäivästä on kyse. Ostan niitä ystäville, vaikka he eivät juhlia järjestäisikään.
On se eri asia. Olen ostanut aina lahjan, vaikka olisin jo laittanut morsiuspariin rahaakin esim. Polttareiden muodossa paljon enemmän kuin muut.
Mutta jos tosiaan tekee häävieraille tarjoilun tai morsiamelle kampauksen ja meikin, ne voidaan katsoa myös häälahjaksi. Ei mikään paikan järjestely, kylttien tekeminen ja jälkisiivous ole häälahjan korvike.
Miksi kampaus on arvokkaampaa kuin jälkisiivous? Mun mielestä talkoohengessä kun tehdään niin kaikki ovat keskenään tasavertaisia.
Oletan, että olet nainen ja morsian on ystäväsi. Minusta olisi hyvin huomaavaista ystävltäsi, jos hän sanoisi sinulle, että on tosi kiitollinen siitä kun laitat ruokaa ja se on sinun häälahjasi. Silloin sinun ei tarvitsisi pähkäillä asian kanssa.
Kyllä minä ainakin annan lahjan, ehkä hiukan pienemmän kuin ilman järjestelyihin osallistumista, mutta jotain kumminkin. Meillä on kavereiden kesken itsestään selvää että autetaan toisiamme olipa kyse sitten hääjärjestelyistä tai muutosta tai jostain muusta talkoilusta, se ja juhlassa annettava lahja ovat kaksi eri asiaa.
No minusta lahjaa ylipäätään pidä ostaa. Ystävälle varmasti ostaisin lahjan, kumminkaimalle en eli jos menisin ja minut olisi kutsuttu juhlaan ilman talkootyötä ostaisin muussa tapauksessa en.
Missä ihmeessä oletetaan, että talkootyö ei ole lahja? Ensin siivoat, järjestät, koristelet, laitat kuntoon pöytiä 100 hengelle ja käytät aikaasi hyvinkin pari päivää, häiden jälkeen siivoat jälkiä ja lisäksi annat hääparille 100 e lahjaksi (taravaahan ei saa antaa). Jos noin teet, olet hyväksikäytettävä idiootti!
Kiitos vastauksista! Itse en varsinaisesti pähkäile asian kanssa, kiinnostaa vaan ihmisten näkemykset. Meidän ystäväpiirissä hommat ovat yleensä menneet niin, että eri osaamisalueen ihmiset itse ehdottaa, että "hei, jospa teen ruuat/siivoukset/mekon/soitan häälahjana?" Ja tämä on otettu ilolla vastaan. Ap
Mielestäni jos käyttää runsaasti aikaav esim tarjoilujen tekoon ja ehkä jopa omia aineitakin, niin siinä on kyllä lahjaa riittämiin. Sen sijaan jokin kylttien laitto tai muu pikkuhomma ei ole riittävä. Hääkampaus ja esim kynsienlaitto voi toki riittää jos ammattilainen nuo tekee mutta jos jou meikä tavis ne vetäisee niin ostaisin kyllä lahjan lisäksi.
Häälahjoista senverran vielä että (kopsaan oman tekstini tuosta toisesta ketjusta tähän)
Häälahjan ei tarvitse välttämättä olla materiaa. Te jotka ette halua tai joillla ei ole varaa kunnon häälahjaan niin lahjoittakaa jotain muuta. Esim n100e arvoisia
1) lasten hoitoa milloin vain 10tuntia
2) kämpän suursiivous 2 kertaa
3) kämpän muuttosiivous, eli edellistä aikaa vievempi 1 kerta
3) nurmikon leikkuu kokokesän
4) koirien/kissojen tms hoito pyydettäessä esim 3vrk
5)parin huoneen maalaus/ tapetointi tms
6) muita remppahommia jokin määrä
7) verhojen ompelu, esim 6 verhoa kaikki suorat sivut
8) muuttoauto ja apu
...kyllähän näitä on, ja moni ottaisi noita ihan kiitollisena vastaan ja olisi takuulla iloisempi noista kuin jostain halpis pussilakanoista tms. Jos ei ole rahaa tai pihiys iskee niin vähän viitseliäisyyttä peliin!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:57"]
Kiitos vastauksista! Itse en varsinaisesti pähkäile asian kanssa, kiinnostaa vaan ihmisten näkemykset. Meidän ystäväpiirissä hommat ovat yleensä menneet niin, että eri osaamisalueen ihmiset itse ehdottaa, että "hei, jospa teen ruuat/siivoukset/mekon/soitan häälahjana?" Ja tämä on otettu ilolla vastaan. Ap
[/quote]
Se on tietysti eri tilanne, jos käytännöstä sovitaan etukäteen ja kaikki osapuolet ovat siihen tyytyväisiä. Jos sen sijaan yksipuolisesti päättää (jopa morsiusparille ilmoittamatta), että talkootyö on samalla häälahja, niin sitten voidaan puhua moukkamaisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:00"]
Mielestäni jos käyttää runsaasti aikaav esim tarjoilujen tekoon ja ehkä jopa omia aineitakin, niin siinä on kyllä lahjaa riittämiin. Sen sijaan jokin kylttien laitto tai muu pikkuhomma ei ole riittävä. Hääkampaus ja esim kynsienlaitto voi toki riittää jos ammattilainen nuo tekee mutta jos jou meikä tavis ne vetäisee niin ostaisin kyllä lahjan lisäksi.
Häälahjoista senverran vielä että (kopsaan oman tekstini tuosta toisesta ketjusta tähän)
Häälahjan ei tarvitse välttämättä olla materiaa. Te jotka ette halua tai joillla ei ole varaa kunnon häälahjaan niin lahjoittakaa jotain muuta. Esim n100e arvoisia
8) muuttoauto ja apu
...kyllähän näitä on, ja moni ottaisi noita ihan kiitollisena vastaan ja olisi takuulla iloisempi noista kuin jostain halpis pussilakanoista tms. Jos ei ole rahaa tai pihiys iskee niin vähän viitseliäisyyttä peliin!
[/quote]
Etenkin kun parin huoneen maalaus ja tapetointi maksaa ammattilaisen tekemänä semmoiset 700 - 1000 euroa, niin toki sellaiset ottaisi lahjana vastaan kuka tahansa. Tuntitaksa alveineen on noin 60 euroa eikä paria huonetta alle 15 tunnin laita kuntoon kaikkine vanhojen tapettien poistoineen. Tiedän, mieheltäni on usein pyydetty lahjaksi jotain tällaista, mutta hän on todennut, että on paljon halvempaa antaa satanen kuin koko viikonloppu.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:00"]
8) muuttoauto ja apu
[/quote]jeesus sentään, näköjään kaikelle on hinta. Kaskun tuota listaa ei laiteta hääkutsuun köyhille. Mieti nyt vähän.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:57"]
[/quote]
Se on tietysti eri tilanne, jos käytännöstä sovitaan etukäteen ja kaikki osapuolet ovat siihen tyytyväisiä. Jos sen sijaan yksipuolisesti päättää (jopa morsiusparille ilmoittamatta), että talkootyö on samalla häälahja, niin sitten voidaan puhua moukkamaisuudesta.
[/quote]
Ja jos morsian pyytää talkooavuksi, kannattaa yksipuolisesti päättää, että kiitos ei, tulen vain vieraaksi. Selviää huomattavasti helpommalla ja halvemmalla. Noloa teettää häänsä ilmaiseksi muilla ja sitten kerjätä rahaa häämatkarahastoon.
No jopa on! Ihan orjuuteen pitäisi ruveta kun on hää"kutsun" saanut! Jestas!