Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa syödään leipää niin kiukulla?

Vierailija
05.11.2021 |

Muualla maailmassa leipä on siinä ruokailun sivussa ja erikseen tehdään ruuaksi leipiä lähinnä tanskassa ja jenkeissä. Kehitysmaissa kuuluu myös leivät pääruokaan, niiden halpuuden takia. Kuitenkin muissa maissa kuten kiinassa on siirrytty vastaavasta lisäkkeestä eli riisistä proteiinipitoisempiin ruokiin. Suomeen on jäänyt leivän syönti. Leipä ei ole kovin ravinnerikasta ja aiheuttaa monelle runsasta ylipainoa koska on käytännössä sokeria ja sulamatonta kuitua. Leivässä on paljon myös suolaa jota saa monikertaisen määrän päivittäiseen ruokalusikallisen tarpeen. Tummassa leivässä on suolaa yhtä paljon kuin sipseissä. Oikea suolapommi.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä on juurtunut suomalaiseen kulttuuriin siksi, koska viljaa sai pellosta hyvinä vuosina runsain mitoin, vilja säilyi ja leivällä jaksoi tehdä pitkään ruumiillista työtä. Nykyajan toimistorotta ei tarvitse leipää mihinkään, mutta vaikkapa metsätöissä tai vaelluksella ei ruisleipää oikeasti päihitä mikään.

Niin tavalliselle ihmiselle löytyy leivälle käyttöä kerran 10 vuodessa. Toisaalta yhtähyvin voi sinne vaellukselle ottaa kuivaruokapussitkin. Heti sen vyötärössä tuntee jos ei harrasta himoliikuntaa. Aika helppo on saada itseään slimmiksi ja verensokereita alas kun vaan jättää leivät pois. Korvaa vaikka hedelmillä. 

Vierailija
82/87 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 % ruisleipä on itse asiassa erittäin ravinnerikasta ja terveellistä. Suuri liuekenematon kuitumäärä pitää nälkää ja vapauttaa energiaa hitaasti eli juuri täydellinen osa ruokavaliota. On täysin eri juttu, jos syöt vaaleaa pullaleipää tai jotain ”puolitummaa”. Ne on pahasta ja sisältää lähinna nopeita hiilareita ja vähän kuituja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 % ruisleipä on itse asiassa erittäin ravinnerikasta ja terveellistä. Suuri liuekenematon kuitumäärä pitää nälkää ja vapauttaa energiaa hitaasti eli juuri täydellinen osa ruokavaliota. On täysin eri juttu, jos syöt vaaleaa pullaleipää tai jotain ”puolitummaa”. Ne on pahasta ja sisältää lähinna nopeita hiilareita ja vähän kuituja.

Ei se leivän väri merkitse yhtään mitään. Viljan ravinnerikkain osa on kuori ja tuma, jotka poistetaan koska jauho ilman niitä säilyy kauemmin. Viljja on kasvis josta poistetaan se terveellisin osa eli kuori. Loppu on periaatteessa sokeria ja tärkkelystä. Olis sitten tumma tai vaalea. Pitää olla täysjyvärukiista tehty. Mutta sekin on leipää vaan. Ei pärjää millään mittareilla vaikkapa salaatille, jossa on kivennäisiä ihan eri määriä. Leipä on lisuke niinkuin peruna. Höttöä.

Vierailija
84/87 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellista? Ruisleivasta tulee sellaiset vatsanvaanteet ja kaasut etta itkettaa.

Vierailija
85/87 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on monia täysjyväviljoista leivottua leipää jotka ovat hyvin ravinto- ja kuiturikkaita. Kuitu on hyväksi suolistolle. Kuidussa on eroja, hitaat kuidun antavat hyvää energiaa eivätkä missään nimessä ole mitään mättöä. Suuri ero on siinä miten sen leivän syö, onko se osa tasapainoista ruokailua ja millä lisukkeella sen syö. Suolapitoisuuden voi tarkistaa paketista jos ei leivo itse jolloinka siihen taikinaan laitetaan mitä itse haluaa esim. leseitä, hiutaleita, siemeniä ja täysjyväviljaa. Pizzastakin saa oikein hyvän ruispohjalla, kannattaa kokeilla. Ei hyvää leipää kannataa välttää jos ei ole yliherkkyyttä viljoille.

Vierailija
86/87 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Itse selviäisin vuosikausia ilman leipää, enkä käsitä sitä suomalaista tapaa, miksi pitää syödä lämpimän ruoan kanssa voileipääkin (jopa päällyksineen). Poikkeuksia ovat ehkä keitot, mutta leipä on aivan turhaa jonkun pasta-, riisi-, tai perunaruoan kylkiäisenä.

Mutta eihän kukaan Suomessa syö leipää noin, paitsi ehkä jotkut perähikiän 95-vuotiaat. Höpiset ihan omiasi. Milloin muka suomalainen syö esim. riisin ja kanakastikkeen kanssa leipää?

Ravitsemussuositusten lautasmalli pitää myös sisällään leipää (”lisäksi ateriaan kuuluu täysjyväleipää, jonka päällä on kasviöljypohjaista levitettä”), joten kyllä sitä monille tarjotaan päivän aikana erilaisissa ruokapalveluissa.

Vierailija
87/87 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläessäni tavannut ensimmäistäkään kiukkuista leivänsyöjää. Ap on tainnut ymmärtää asian väärin, ja ne ihmiset ovat kiukkuisia siksi, kun eivät ole saaneet tarpeeksi leipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän