Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nykyajan opiskelijat muka köyhiä?

Vierailija
16.01.2015 |

Miksi opiskelijoita pidetään köyhinä? Molemmat lapseni reissaavat pari kertaa vuodessa ja tuntuu että samoin tekee heidän kaikki opiskelijakaverinsa ja muut lähipiirin opiskelijanuoret. Kaikilla viimeisen päälle vaatteet ja pelit ja vehkeet. Ei me rahoiteta elämää kuin lahjoin jouluna ja syntymäpäivinä. töitähän tekevät myös jonkin verran, varmaan se käteenjäävä osuus palkasta on sitten niin iso? Ei minun opiskelija-aikana edes haaveiltu jokavuotisista kaukomatkoista...

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
42/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:26"]Itse olen opiskelija ja minulla jää nettona käteen n 1980€ kuukaudessa, kyllä sillä tulee ihan ok toimeen, varsinkin kun opiskelijoille on halvemmat matkat (bussiliput) jne. [/quote] Kohta Kela perii rankasti takaisin, 660 e saa tienata per tukikuukausi.

[/quote]

Ei kukaan pakota opintotukea nostamaan, joten ei kukaan ole perimässä takaisin mitään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli uutisissa, että opiskelijoista 80% elää virallisen köyhyysrajan alapuolella. En tiedä tilannetta nykypäivänä, mutta nykypäivän työllisyystilanteet yms. huomioon ottaen tilanne on tuskin tuosta juuri minnekkään suuntaan muuttunut. Läheskään kaikki tuntemani opiskelijat eivät käy töissä ollenkaan, moni ihan siksi, koska töitä ei tahdo nykypäivän työllisyystilanteessa millään löytyä.

Mä en ainakaan tiedä kovinkaan monta rikasta opiskelijaa. Lähes kaikki tuntemani opiskelijat ovat melko pienituloisia. Eikä heillä ole varaa mihinkään kalliisiin merkkivaatteisiin tai ylenpalttiseen matkustelemiseen, toki he joskus matkustelevat, mutta eivät ylenpalttisesti. Suurin osa on ottanut opintolainaa, jotta rahat riittäisivät paremmin. Yksi opiskelukaveri möi vähän aikaan sitten autonsakin pois, kun ei ollut varaa enää auton ylläpitoon.

Vierailija
44/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me APn kanssa ymmärretä tätä nykymenoa, taitaa olla trendikästä olla "köyhä". Tässäkin ketjussa on monta vastausta jossa vakuutellaan että juu köyhyyttä ja kurjuutta, mutta sitten samaan hengenvetoon mainitaan tämä matkustelu. Kyllä matkustelu on edelleen luksusta ja menoerä jota ilman pärjää. Jos on varaa matkustella ei ole köyhä, piste!

Vierailija
45/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee keräämään marjoja metsästä kesäisin ja käpyjä talvisin. Voi saada parhaimmillaan 5000 euroa kuukaudessa ja vielä täysin verotonta tuloa. Koska ne ovat täysin verottomia tuloja, niitä ei oteta tulovalvonnassa huomioon ja voi nostella vielä täysiä opintotukiakin siihen päälle. :D

Vierailija
46/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:26"]Itse olen opiskelija ja minulla jää nettona käteen n 1980€ kuukaudessa, kyllä sillä tulee ihan ok toimeen, varsinkin kun opiskelijoille on halvemmat matkat (bussiliput) jne. [/quote] Kohta Kela perii rankasti takaisin, 660 e saa tienata per tukikuukausi.

[/quote]

Ei missään sanottu että nostaa samaan aikaan tukia. 

Vierailija
47/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itselleni jää vuokran jälkeen viitisenkymppiä ja asun pk-seudulla opiskelija-asunnossa. Saa tulla katsomaan, miten leveästi elelen ja vaikka kokeilla tätä elintyyliä. :)

Mutta niin, hirveitä eroja löytyy opiskelijoiden välillä. Toisilla on käynyt tuuri ja on löytynyt töitä opiskelun ohelle, ja työvuoroja on sen verran että rahaa tulee kuussa ihan mukavasti. Ja ihan muistutuksena, että jos opintotukia nostaa, ei saa tienata vuodessa kuin n. 15 tuhatta tai Kela perii tuet takaisin. Joten ne todella leveästi asuvat eivät todellakaan valtion rahoilla kruisaile, vaan joko todella hyvällä palkalla tai vielä useammin vanhempien rahoilla. Kaikista "rikkaimmat" tuntemani opiskelijat asuvat usein vanhempien omistamassa asunnossa tai maksavat puolison kanssa kaiken puoliksi, mikä on valtava säästö. Ja ne "uusimmat pelit ja vehkeet" ostetaan yleensä opintolainalla tai vanhempien kustannuksella. Itseäni vanhemmat avustivat lähinnä ruokakassilla tai maksamalla tarpeen mukaan lääkärinlaskuja tai muita yllättäviä menoja, mutta kesätyörahoilla ja lainalla tässä on pärjätty pitkälti.  

Ja muistutuksena että opintotuen asumislisä on maksimissaan n. 200 euroa, oli vuokra sitten 300 tai 700 euroa. Opintoraha itsessään on 300 euroa. Näistä lähtee vielä veroja pari kymppiä. Eli pois ne huhut siitä, että opiskelijat saisivat tonnin kuussa. Lainalisä on sitten erikseen, se pitää maksaa jokaisen takaisin valmistuttuaan. 

Vierailija
48/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vähän myös välillä kummastuttaa ne opiskelijat, jotka reissaavat esim. kesätöistä saamilla rahoillaan. Silloin kun itse olin vielä opiskelija, ainoat kesätyöt joita sain oli jotakin porrassiivousta. Sitä kesäkuu-elokuu ja käteen sai kuukaudessa ehkä just ja just jonkun 900-1100 eur. Ja kun kesällä ei tietenkään opintotukea saanut ja tuosta palkasta sitten vuokra, laskut ja yleinen eläminen niin ei siitä nyt hirveesti mitään säästöön jäänyt lukuvuoden varalle (saatikka matkusteluun).

Vierailija
49/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:57"]

Minua vähän myös välillä kummastuttaa ne opiskelijat, jotka reissaavat esim. kesätöistä saamilla rahoillaan. Silloin kun itse olin vielä opiskelija, ainoat kesätyöt joita sain oli jotakin porrassiivousta. Sitä kesäkuu-elokuu ja käteen sai kuukaudessa ehkä just ja just jonkun 900-1100 eur. Ja kun kesällä ei tietenkään opintotukea saanut ja tuosta palkasta sitten vuokra, laskut ja yleinen eläminen niin ei siitä nyt hirveesti mitään säästöön jäänyt lukuvuoden varalle (saatikka matkusteluun).

[/quote]

Vielä muutama vuosi, niin ollaan kovasti samanlaisessa tilanteessa. Ainakin, jos tämän maan asioita hoidetaan samaan tahtiin, kuin miten niitä ollaan viime vuosina hoidettu. Työttömyys on Suomessa kohta räjähtämässä käsiin. Moni pitkän ja ansiokkaan työuran tehnytkin saa nykyään jo lähteä töistä, kun YT:t on jatkuvasti päällä ja töitä ei ole tarjolla. Jos noin on käymässä vakiotyöntekijöille, en uskalla kuvitellakkaan, mitä se tarkoittaa nuorille, opiskelijoille, vastavalmistuneille ja ensimmäistä työpaikkaansa hakeville.

Vierailija
50/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisäisin että vuodet olivat 2005-2007 (myöhemmin olin esim. oman alani harjoittelussa, jossa palkka olikin jo huimaavat 1300-1400e käteen :D ) Eli vuodet olivat ennen nyt tätä taantumaa ja työttömyyskurimusta. Oma opiskelupaikkakuntani oli minulle todella vieras, en sieltä saanutkaan mitään töitä koskaan, vaan entiselle kotipaikkakunnalleni lähdin kesätöihin ja harjoitteluun. Töiden saaminen opiskelupaikkakunnalta oli todella vaikeaa meille muualta tulleile, koska ei ollut samanlaisia suhteita, verkostoja, puskaradiota yms. t.nro 49

Vierailija
51/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:05"]

Ei ne mitään köyhiä ole! Kaikilla hitonmoiset kalliit kännykät yms. elektroniikkalaitteet. Jatkuvasti on varaa ryypätä ja tupakkiakin palaa.

[/quote]

Eikös se köyhyys yleensä määritellä tulojen perusteella? Jos 500e kuussa saava ei ole köyhä, niin mielelläni kuulisin, että kuka sitten on?

Vierailija
52/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:22"]Niinno. Itsellä jää kuukaudessa laskuihin ja ruokiin 470e.
[/quote]

Itsellä vielä vähemmän :/

Vierailija
53/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en opiskeluaikanani matkustellut yhtään minnekään. A) ei ollut rahaa ja b) ei ollut kokemusta matkustelusta, joten en todennäköisesti olisi löytänyt edullisimpia vaihtoehtoja matkustaa, majoittua ja ruokailla.

Okei, tuohon rahattomuuteen olen saanut kokeneemmilta matkustajilta yliolkaisia "Se on vain järjestelykysymys!" kommentteja. Ehkäpä onkin: ja minulle painoi opiskeluaikana paljon enemmän se, että pystyin viettämään pitkin vuotta inhimillistä elämää kuin se, että kituuttaisin ja päräyttäisin sitten säästyneet rahat reissuun. Kesät menivät työharjoitteluun (palkatta), ja opiskelun ohelle en saanut istutettua työntekoa - ja sitten kun olisin pystynyt, en saanut kuin vapaaehtoistöitä, jotka eivät ole todellakaan iso rahallinen lisä. 

Ne rahat, jotka olin säästänyt ennen opintojen alkua, kuluivat takuuvuokraan ja huonekaluihin. Vanhemmiltani sain kyllä taloudellista tukea, mutta en niin paljon, että minulla olisi ollut kalliita merkkivaatteita ja -asusteita, älypuhelimia tai muita kalliita hyödykkeitä. Tietokone ja televisio toki on ja niihin sain vanhemmiltani hieman avustusta, mutta niitäkään en ostanut kalleinpana mahdollisena. 

Koen olleeni keskiverto-opiskelija. Jos joku epäilee opiskelijan elelevän herroiksi, hän todennäköisesti joko käy töissä, saa paljon taloudellista tukea tai sitten priorisoi todellakin elämisensä matkustelun ja mielekkäiden tavaroiden hankkimiseen - se vain on aina pois jostakin. Opiskelijat eivät saa määrättömiä tukia ja etuuksia! He saavat joitakin alennuksia juna- ja bussimatkoihin ja joihinkin liikkeisiin, mutta oikeasti: kun on nälkä ja opintotukea tulee vasta viikon päästä, kirjakaupan alennukset eivät paljon lämmitä!

Vierailija
54/65 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa Puhelimesi malli?

Entä vaateostoksesi?

Käytkö kahviloissa. Syötkö Pitsoja/Kebabbeja?

Milloin biletit viimeksi?

Vierailija
55/65 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilman opintolainaa kyllä pärjää. Tuki on sen 500e kuussa, vuokraan menee 300e, laskuihin+bussilippuun 50-100 e riippuen kuusta, vesi tulee 3kk välein, sillon tuo 100 e ja viimeinen 100e ruokaan, lääkkeisiin ymsyms. Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa ole kun ottas laina joka pitää maksaa takaisin aikanaan. Ilman lainaa ei ois varaa käydä lääkärissä, hammaslääkäristä puhumattakaa.. Ei ois varaa koulukirjoihin, tarvittaviin vaatteisiin (sukat, alusvaatteet) Rahansa saa tarkkaan laskea opiskelijana.

Vierailija
56/65 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:58"]Ja monelle kolhtaa totuus kovasti vasten kasvoja siinä vaiheessa, kun Kela alkaa periä jo maksettuja opintotukia takaisin. [/quote] Sepä se. Itse pidän tarkkaa kirjaa tulorajoista ja perun opintotukia etukäteen, ettei vaan tule takaisinperintää. T. 10

[/quote]

Itselläni tuo ei aikoinaan toiminut. Alkuvuoden tukia perittiin takaisin loppuvuoden työtulojen perusteella, vaikka olin lakkauttanut opintotuen välittömästi töihin päästyäni.

[/quote]

Kertokaapa alapeukuttajat, että mitä alapeukuttamista tuossa oli? En aina pysy mukana av-mammojen järjenjuoksussa.
[/quote]

Olitko siis valmistunut joskus keväällä/kesällä ja saanut valmistumisen jälkeen töitä? Jos olit valmistunut eli saattanut opintosi loppuun, sinun olisi tarvinnut vain toimittaa Kelaan tiedot siitä milloin olet tienannut ylimenevät summat ja asia olisi ollut ok. Ei vikaa kevättä tarvitse kituuttaa ilman tukia, jos valmistumisen jälkeen odottaa hyväpalkkainen työ.

Jos keskeytit opintosi, en tiedä mikä käytäntö siöloin on.

Vierailija
57/65 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 jatkoa ja jos et valmistunut saati keskeyttänyt vaan yksinkertaisesti tienasit opiskeluiden ohella niin paljon että jätit tukia nostamatta, niin harmi kyllä tulorajat koskevat koko vuotta eikä vain niitä kuukausia jolloin nostat tukia. Voit vaikka tienata opiskeluiden ohella lukukauden ajan 1200 €/kk (tuloraja 660 €/opintotukikuukausi) ja löhöillä kesän (jolloin et nosta tukia), etkä joudu maksamaan tukia takaisin, jos vuosituloraja ei ylity.

Vierailija
58/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:58"]Ja monelle kolhtaa totuus kovasti vasten kasvoja siinä vaiheessa, kun Kela alkaa periä jo maksettuja opintotukia takaisin. [/quote] Sepä se. Itse pidän tarkkaa kirjaa tulorajoista ja perun opintotukia etukäteen, ettei vaan tule takaisinperintää. T. 10

[/quote]

Itselläni tuo ei aikoinaan toiminut. Alkuvuoden tukia perittiin takaisin loppuvuoden työtulojen perusteella, vaikka olin lakkauttanut opintotuen välittömästi töihin päästyäni.

[/quote]

Kertokaapa alapeukuttajat, että mitä alapeukuttamista tuossa oli? En aina pysy mukana av-mammojen järjenjuoksussa.

Vierailija
59/65 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt kolme hyvin erilaista vuotta opintotuilla. Ensimmäisenä vuonna elin Helsingissä HOASin kämpässä ja silti ei meinannut rahat riittää kuin nuudeliin. Vanhempani eivät kyenneet auttamaan. Koko kuukausi oli tarkkaan budjetoitu ja välillä näin kirjaimellisesti nälkää. Jouduin menemään kavereille syömään tai ruokajonoon, mutta oli myös päiviä, että mitään en syönyt. Tämän jälkeen pidin välivuoden keräten rahaa.

Toinen opiskeluvuosi oli helpompi, sillä pääsin vaihtoon. Suomen ulkopuolella opintotuella elää hyvin, muttei se edelleenkään mitään juhlaa ollut. Pääsin tosin kesälomista säästetyillä rahoilla viikon kiertoreissulle Islantiin. Nukuimme kaverin kanssa kaksipaikkaisessa pienessä Nissanissa ja ulkona oli miinusasteita. Penkkejä ei saanut edes vedettyä suoriksi. Olisitteko itse valmiita samaan pelkästä matkustelun ilosta?

Tämä kolmas vuosi on ollut sitä juhlaa. Muutin poikaystäväni kanssa yhteen. Hän on jo ostanut kämpän, jossa TODELLA pieni yhtiövastike. Kaikki elinkustannukseni tekevät yhteensä n. 200€. Nyt on varaa ja aikaa matkustella, joten menen mielelläni. Muistan silti edelleen, että joskus en tällä samalla rahamäärälle melkein kirjaimellisesti tullut toimeen. Olisi aika rankkaa, jos kolme vuotta olisi pitänyt elää samalla tavalla kuin ensimmäinen vuosi. Töitä on kyllä tultu tehtyä sen mukaan, mitä mahdollisuuksia, mutta kokemukseni lähinnä siivousalalta. Ne palkat eivät turhan suuria.

Vierailija
60/65 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:26"]Itse olen opiskelija ja minulla jää nettona käteen n 1980€ kuukaudessa, kyllä sillä tulee ihan ok toimeen, varsinkin kun opiskelijoille on halvemmat matkat (bussiliput) jne.
[/quote]

Kohta Kela perii rankasti takaisin, 660 e saa tienata per tukikuukausi.
[/quote]
Koko vuoden tulot lasketaan,ei per kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän