nykyajan opiskelijat muka köyhiä?
Miksi opiskelijoita pidetään köyhinä? Molemmat lapseni reissaavat pari kertaa vuodessa ja tuntuu että samoin tekee heidän kaikki opiskelijakaverinsa ja muut lähipiirin opiskelijanuoret. Kaikilla viimeisen päälle vaatteet ja pelit ja vehkeet. Ei me rahoiteta elämää kuin lahjoin jouluna ja syntymäpäivinä. töitähän tekevät myös jonkin verran, varmaan se käteenjäävä osuus palkasta on sitten niin iso? Ei minun opiskelija-aikana edes haaveiltu jokavuotisista kaukomatkoista...
Kommentit (65)
Niinno. Itsellä jää kuukaudessa laskuihin ja ruokiin 470e.
No ei opiskelijan tarvitse olla köyhä, jos on vaikka esim töissä tai jotain muuta omaisuutta. Mutta ne, jotka oikeasti elää vain sillä pelkkällä opintotuella, niin ei siinä ihan liian paljon rahaa omaan käyttöön jää.
Mun kaukaisin matka opiskeluaikoina oli Kilpisjärvelle ja sekin kurssin takia. Kaikki vaatteet ostin Uffilta tai jostain H&M aleista.
Tietty jotkut käy töissä koko ajan (itse kävin kesällä mutta lukukausien aikaan vaan satunnaisesti) ja siksi on varaa enemmän.
No vanhemnat maksaa, tuolla toisessa ketjussa kilvan kehutaan kuinka opintorahoilla pitää pystyä tekemään jotain kivaa ja vanhemmat maksaa laskut
Itse kävin kesätöissä, niistä riitti myös jokavuotiseen reissuun. Kannattaa muistaa että opiskelijoiden reissut on vähän eri budjetilla, lennot monen vaihdon kautta ja hotellin sijaan asutaan hosteilleissa. Ikimuistoisia reissuja :D
Itse olen opiskelija ja minulla jää nettona käteen n 1980€ kuukaudessa, kyllä sillä tulee ihan ok toimeen, varsinkin kun opiskelijoille on halvemmat matkat (bussiliput) jne.
Niillä on hirmuiset elintasoerot. Toiset ajelee omilla saksalaisilla autoillaan ja asuu omissa asunnoissaan, fyffet vanhemmilta tai niiden suhteilla saaduista duuneista, toiset elää köyhyydessä. Aika monet esim. perii isovanhempansa ohi yhden sukupolven, mikä voi tuoda hulppeasti omaisuutta... ;)
Minä opiskelen ja teen töitä samalla. Työpaikka on ihan itse hankittu, ei suhteilla. En pihistä ruoasta, enkä mistään muustakaan. Teen vuosittain vähintään kaksi ulkomaanreissua, toinen niistä on kuukauden kestävä kaukomatka. Ostan luksuslaukkuja ja -huiveja. En kuitenkaan osallistu opiskelijabileisiin tai roiku baareissa. Siinä säästää jo pitkän pennin.
Ja monelle kolhtaa totuus kovasti vasten kasvoja siinä vaiheessa, kun Kela alkaa periä jo maksettuja opintotukia takaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:58"]Ja monelle kolhtaa totuus kovasti vasten kasvoja siinä vaiheessa, kun Kela alkaa periä jo maksettuja opintotukia takaisin.
[/quote]
Sepä se. Itse pidän tarkkaa kirjaa tulorajoista ja perun opintotukia etukäteen, ettei vaan tule takaisinperintää. T. 10
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:35"]
Niillä on hirmuiset elintasoerot. Toiset ajelee omilla saksalaisilla autoillaan ja asuu omissa asunnoissaan, fyffet vanhemmilta tai niiden suhteilla saaduista duuneista, toiset elää köyhyydessä. Aika monet esim. perii isovanhempansa ohi yhden sukupolven, mikä voi tuoda hulppeasti omaisuutta... ;)
[/quote] Tämä ja osalla aloista ei läsnäolopakkoa ja oman alan töitä jo opiskellessa, osalla sitten tarkka lukujärjestys ja työmahdollisuudet rajalliset
Miten joku voi kuvitella että kaikki opiskelijat ois samanlaisia ja lisäks hei, matkustaminen on halvempaa kuin ikinä...
Itse en matkustele, mutta vanhempani haluaa auttaa 150eurolla kuukaudessa, joten elelee ihan mukavasti kyllä näin opiskelijana kun saa tuet, teen töitä koulun ohella plus tuo vanhempien raha. Vuokran jälkeen käteen jää 650€ elämiseen.
Opiskelijat eivät ole oikeutettuja edes minimitoimeentuloon ilman markkinakorkoista pankkilainaa. Ne, jotka eivät lainaa suostu ottamaan, voivat siis aivan hyvin olla todella köyhiä (=köyhempiä kuin kukaan muu tässä yhteiskunnassa). Ei tietenkään kaikki, joillakin on töitä ja joillakin pappa betalar.
Niin no... Minulle tulee kuussa opintotukea käteen n. 250 e. Rikkaaksiko se minut sitten tekee?
Matkustelen kyllä 1-2 krt vuodessa, syön hyvin, kuljen ok vaatteissa jne., mutta tämä siitä syystä, että mieheni tienaa hyvin ja olen ollut kesät töissä. Ne jotka ovat pelkällä opintotuella (ilman puolison tai vanhempien rahallista tukea) eivät todellakaan matkustele muualle kuin korkeintaan joka toinen kuukausi tarjouslipulla kotipaikkakunnalle käymään.
Ja lisähuomautuksena se, että moni opiskelija joutuu nostamaan opintolainaa henkensä pitimiksi. Tuota rahaa voi joutua maksamaan vuosikausia takaisin mahdollisesta pienestä palkasta. Silti opiskeluaikana on heillä rahaa käytettävissään joku 400 e/kk. Kyllä sossuntukemat kanssasisaret ja -veljetkin taitavat saada aikalailla enemmän.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:58"]Ja monelle kolhtaa totuus kovasti vasten kasvoja siinä vaiheessa, kun Kela alkaa periä jo maksettuja opintotukia takaisin. [/quote] Sepä se. Itse pidän tarkkaa kirjaa tulorajoista ja perun opintotukia etukäteen, ettei vaan tule takaisinperintää. T. 10
[/quote]
Itselläni tuo ei aikoinaan toiminut. Alkuvuoden tukia perittiin takaisin loppuvuoden työtulojen perusteella, vaikka olin lakkauttanut opintotuen välittömästi töihin päästyäni.
Itse opiskelijana voin sanoa, että erot on tosi huimia meidän välillä. Toiset pärjää täysin itsekseen ja kituuttaa. Toisia sitten vanhemmat sponssaa tai on esim työssäkäyvä avokätinen poikaystävä. Jo kaksin asuminenkin säästää kuluissa useita satoja kuukaudessa.
Tuet(470€)ei riitä vuokraan(480€). Sen verran vaativat opiskelut, että töitä voi tehdä vain noin 5h viikossa
Katotaan, jos kesällä olisi varaa lähteä Tallinnaan tai Tukholmaan laivalla.
- opiskelija
Olen opiskelija ja tuet vajaa 500 eur kuussa ja vuokra 430 eur. Palkkaa saa saada maksimissaan 600 eur per kk, itse yleensä saan 250-600. Olen säästelijäs, jonka vuoksi pystyn matkustelemaan. Tälläkin hetkellä olen lentokoneessa Amsterdamista Köpikseen ja 3 kk päästä menen Budapestiin. Joulunaika meni töissä, muutenki lomilla saa rahaa säästöön ja esim. lomarahat ja veronpalautukset auttavat välillä. Käytän halpalentoyhtiöitä ja usein yövyn hostellissa. Hyvin toimii!
Jaa, mä en oo matkustanut kertaakaan mihinkään kun ei oo rahaa
-opiskelija