Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nykyajan opiskelijat muka köyhiä?

Vierailija
16.01.2015 |

Miksi opiskelijoita pidetään köyhinä? Molemmat lapseni reissaavat pari kertaa vuodessa ja tuntuu että samoin tekee heidän kaikki opiskelijakaverinsa ja muut lähipiirin opiskelijanuoret. Kaikilla viimeisen päälle vaatteet ja pelit ja vehkeet. Ei me rahoiteta elämää kuin lahjoin jouluna ja syntymäpäivinä. töitähän tekevät myös jonkin verran, varmaan se käteenjäävä osuus palkasta on sitten niin iso? Ei minun opiskelija-aikana edes haaveiltu jokavuotisista kaukomatkoista...

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:24"]

Mun kaukaisin matka opiskeluaikoina oli Kilpisjärvelle ja sekin kurssin takia. Kaikki vaatteet ostin Uffilta tai jostain H&M aleista.

Tietty jotkut käy töissä koko ajan (itse kävin kesällä mutta lukukausien aikaan vaan satunnaisesti) ja siksi on varaa enemmän.

[/quote]

Ostit Uffilta? Minä ainakin dyykkaan roskakepillä suoraan pöntöstä ne vaatteet.

Vierailija
22/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta, että on huomattavan paljon opiskelijoita, joilla menee "hyvin". Nämä voidaan jakaa joko a) työssäkäyviin (joille opiskelu on pääasiassa sivutoimista ja sovituista työvuoroista ei opiskeluaikataulujen vuoksi koskaan luovuta -> opinnot viivästyvät) ja b) vanhemmilta huomattavaa rahallista tukea saaviin (parempaa keskiluokkaa olevien tai hyvätuloisten perheiden jälkeläiset tai kotona asuvat, joiden ei tarvitse miettiä vuokranmaksua).

Sitten on niitä opiskelijoita, joilla ei ole varaa maksaa esim. lääkkeitä tai eivät pääse psykoterapiaan rahan puutteen vuoksi, kun jopa ruoasta pitää pihistellä. Tunnen useita tällaisia ja olen jopa lainannutkin yhdelle kaverilleni rahaa, että pääsee terapiaan.

Oletko ap koskaan kuullut termiä huono-osaisuus? Sitä esiintyy opiskelijoilla siinä kuin muillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono-osaisten lapsista tulee usein huono-osaisia :(

Vierailija
24/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:26"]Itse olen opiskelija ja minulla jää nettona käteen n 1980€ kuukaudessa, kyllä sillä tulee ihan ok toimeen, varsinkin kun opiskelijoille on halvemmat matkat (bussiliput) jne.
[/quote]

Kohta Kela perii rankasti takaisin, 660 e saa tienata per tukikuukausi.

Vierailija
25/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa myös huomioon, että matkustaminen on huomattavasti halvempaa kyin vaikka 80-luvulla. Omatoimimatkailu ei vaadi nykyisin mitään huimaa elintasoa, jos osaa etsiä halvat lennot ja majoitukset. Opiskelijan on helppo matkustella sesonkiaikojen ulkopuolella, varsinkin jos luennoilla ei ole läsnäolopakkoa ja silloin matkustaminen voi olla tosi edukasta. Matkailu jos mikä on semmoinen asia, jota ei kannata verrata siihen "sinun nuoruuteen".

Opiskelijoiden "huima" elintaso saavutetaan työtä tekemällä, ei tuilla. Mitä pahaa siinä on?

Vierailija
26/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuvuotena mulla on kuukaudessa käytössä 150e vuokran ja laskujen jälkeen. Sillä ei paljon uusia kalliita vaatteita usein ostella kun syödäkin pitää. Kesätyö rahat säästän että saan tehtyä yhden ulkomaanreissun vuodessa.

Vierailija
27/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä on eräs henkilö (dipl ins) joka päätti pari vuotta sitten alkaa opiskella erästä humanistista ainetta. Nyt hän tekee opintoja töiden ohella ja täydellä palkalla (about  5 000 euroa) sekä nauttii kaikista opintososiaalista etuuksista, unicafet ja ylioppilaiden terv.huolto sekä opiskelija-alennukset.

Että semmoista reilua peliä.

t. Veronmaksaja

Vierailija
28/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse opiskelu on vielä ilmaista ja siihen saa vielä rahaakin eli hyvin on silti asiat.

Vierailija
29/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas asuin edullisissa opiskelija asunnoissa, joihin kuului sähkö, vesi ja netti. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen menin oman alan töihin. Tukien päälle tein töitä juuri sen verran kuin saa tienata, eli 11800 vuodessa. Lainaa en nostanut. Oikein hyvin siis tulin toimeen, söin hyvin ja myös matkustelin. Äkkilähdöt ovat halpoja!
Vanhempani eivät ole rikkaita ja valmistuin tavoiteajassa. Ei ne suuret tulot vaan vähän pienemmät menot.

Vierailija
30/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä,mutta sen tiedän ettei kaikki ymmärrä sitä miten moni ottaa opintolainaa työssäkäynnin lisäksi. Opintolaina pitää aina maksaa takaisin.

Vierailija
31/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet pystyvät matkustamaan sesongin ulkopuolella ja hyödyntämään halpoja lentoja (lentäminen on halvempaa kuin koskaan), ja lähes missä päin maailmaa eläminen (esim ruoka) on halvempaa kuin Suomessa

Vierailija
32/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoraavat sivubisneksenä. Ei muuten olisi varaa.
T. Köyhänä elänyt opiskelija jota ei vanhemmat rahoittaneet.

Vierailija
33/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään köyhiä ole! Kaikilla hitonmoiset kalliit kännykät yms. elektroniikkalaitteet. Jatkuvasti on varaa ryypätä ja tupakkiakin palaa.

Vierailija
34/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:26"]Itse olen opiskelija ja minulla jää nettona käteen n 1980€ kuukaudessa, kyllä sillä tulee ihan ok toimeen, varsinkin kun opiskelijoille on halvemmat matkat (bussiliput) jne.
[/quote]

[/quote]

Itselläni meni ekat 2v tuella ja lainalla, sit vikan vuon tienasin bruttona 1700-2300e veroprosentilla 7.5%. Ei tarvinnu tukia nostella. Asunnon vuokra oli 780, sillä hoas tarjosi vaib solumuotoa.

Vierailija
35/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:26"]Itse olen opiskelija ja minulla jää nettona käteen n 1980€ kuukaudessa, kyllä sillä tulee ihan ok toimeen, varsinkin kun opiskelijoille on halvemmat matkat (bussiliput) jne.
[/quote]

[/quote]

Kuka sanoi että tässä tapauksessa nostetaan opintotukea? Minäkin tienaan melkein 20 000e vuodessa ja perun tukia sen mukaisesti.

Vierailija
36/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä reissasin opintolainoilla. Nyt niitä maksellaan.

Vierailija
37/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:21"]

Jaa, mä en oo matkustanut kertaakaan mihinkään kun ei oo rahaa

-opiskelija

[/quote]

Sama täällä

Vierailija
39/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/65 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ulkomaalaiset opiskelijat joilta ei peritä edes lukausimaksua eivät ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi