Erosin just kirkosta
Kommentit (29)
Voisiko tämän keskustelun ajatella myös niinpäin että se kirkko olemme me ihmiset? Jos juuri sinä lähdet, mitä kaikkea yhteisö menettääkään? Voisitko omalla ajattelullasi olla rakentamassa tämän päivän kirkkoa?
Missään en ole niin paljon nauranut kuin brittiläisessä jumalanpalveluksessa, hautajaisetkin olivat kiitosjuhla. Ehkä me suomalaiset olemme vieraantuneet kirkosta juuri siksi, että sen palvelujen tarjonta ei vastaa tämän päivän haasteisiin. Näin seurakuntavaalien alla sanoisin vain, että mene ja vaikuta - äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni yli 30-vuotiaaksi ennenkuin uskalsin tehdä päätöksen. Jo opiskeluaikana aloin voimakkaasti kyseenalaistamaan kirkon toiminnan järkevyyttä, mutta etenkin sitä että ajatus jumalasta on todella naurettava jos asiaa tarkastelee rationaalisesti.
Ehkä suurin syy kuitenkin lopulta oli se oma vaivaantunut tunne kun piti kirkossa joskus käydä ja omien vanhempien uskonnollisuus joka oli todella noloa.
Tuliko vaivaantunut tunne enemmän ristiriidasta elämäsi ja Jumalan välillä? Kirkossa käynti sai ehkä sinut ajattelemaan elämäntapaasi ja hiljentymään tämän kaiken rinnalla. Siitä jäi traumat:)
Eiköhän se vaivaantunut tunne tule siitä, että miten joku voi vielä nykyaikana uskoa tälläistä soopaa... Olin viime kesänä äitini kirkollisissa hautajaisissa (en usko, enkä kuulu kirkkoon). Tilaisuus oli tähän astisen elämäni ehdottomasti surullisin, mutta siitä huolimatta papin sanat olivat minulle täysin tyhjiä. Nämä maasta sinä ollut tullut ym. jutut eivät aiheuttaneet yhtään kyyneltä. Itkua tuli toki oman ja muiden surun takia, musiikin takia ym., mutta pappi oli turhaakin turhempi. Silloin tajusin lopullisesti, että todellakin olen ateisti (olen siis eronnut kirkosta yli kymmenen vuotta sitten), eikä kirkolla ole minulle mitään annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eroat kirkosta. Kuitenkin olet valmis käyttämään kirkon palveluita, viimeistään siinä vaiheessa kun kuolet. Eikö tämä ole vähän ristiriitaista? Vai mitenkä meinaat tulla haudatuksi, jonnekin uskonnottomien hautausmaalle, ilman papin pitämiä hautajaisia?
Itse maksan kirkollisveron ilolla kirkon tekemän diakoniatyön vuoksi. Näen lapsi- ja perhetyön myös arvokkaana. Täällä meillä koululaisilla on ilmainen iltapäiväkerho, johon ei tarvitse ilmoittautua. Siellä saa välipalan. Juuri tuo yhteiskunnallinen ulottuvuus on se juttu miksi minä en eroa kirkosta. Ja olen hyvätuloinen.
Lain mukaan niitä kirkon palveluita on lähes pakko käyttää. Minulle sopisi oikein hyvin tuhkaus muuallakin kuin kirkon krematoriossa ja ripottelu jonnekin muualle kuin hautausmaalle. Jälkimmäisen voi tehdäkin tietyin rajoituksin, mutta ensimmäinen on aika hankalaa. IP-kerhoja pitävät muutkin kuin kirkko esim. helsingissä kaupunki ja välipalaakin on tarjolla. Lapsi ja perhetyötäkin voisivat tehdä muutkin järjestöt ja toki tekevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut,mitä muuta kirkko antaa? Se,ettei sulle just nyt mitään,on lyhytnäköinen ajatus.
Kirkko maksaa esim: partiolaisten tila vuokrat (n.700kpl)
Tekee päiväkerho/vanhustyötä todella paljon.
Vihkiäisissä/hautajaisissa saat ilmaisen papin ja hautapaikan.Hyväntekeväisyyteen voi lahjoittaa ilman jeesusteluakin. Uskonnon syöttämisen varjolla tehty työ on kieroa oman edun tavoittelemista. Pappia eikä hautapaikkaa ei uskonnoton ihminen tarvitse. Oliko muuta?
Et kuitenkaan pystynyt vastaamaan tohon asia listaan,joita luettelin kirkon tekevän.
Kyllä uskonnoton tarvitsee myös kaikki "hoito"toimenpiteet kuollessa. Ruumiinsäilytys,pesu tuhkaus jne...
Kirkko tekee todellla vähän hyväntekeväisyyttä ja siitäkin suurin osa tulee sen ulkopuolelta (esim. ruokakassit ovat EU-tukea, kirkko vain jakaa ne. Iltapäiväkerhoista usein kunta maksaa kirkolle ym.). Hautauspuolella kirkolla on tosiaan täysmonopoli (johon se muuten saa todella paljon rahaa yhteisöveroista) ja se pitää siitä kynsin ja hampain kiinni (hyvä bisnes siis). Itse kun aikanaan kuolen, niin todellakin toivon, että pappi jää ilman kahvia ja muutenkin kirkko saisi mahdollisimman vähän. Elinikää on toivottavasti vielä paljon jäljellä, joten ehkä tulevaisuudessa on myös ei-uskonnollisia krematorioita olemassa. Missään tapauksessa en halua hautausta vaan tuhkat sirotellaan ja toivottavasti jonnekin mistä kirkko ei ota maksua. Onhan tämä tilanne täysin koominen, vähän sama kuin jos pakotettaisiin maksamaan koko elämä jäsenmaksua Kokoomukselle, jotta aikanaan pääset hautaan. Muut puolueet ei käy :).
Itse erosin nimenomaan, koska en halua tukea sellaista instituutiota. Kyllä sitä halvemmallakin saataisiin satukerho pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tämän keskustelun ajatella myös niinpäin että se kirkko olemme me ihmiset? Jos juuri sinä lähdet, mitä kaikkea yhteisö menettääkään? Voisitko omalla ajattelullasi olla rakentamassa tämän päivän kirkkoa?
Missään en ole niin paljon nauranut kuin brittiläisessä jumalanpalveluksessa, hautajaisetkin olivat kiitosjuhla. Ehkä me suomalaiset olemme vieraantuneet kirkosta juuri siksi, että sen palvelujen tarjonta ei vastaa tämän päivän haasteisiin. Näin seurakuntavaalien alla sanoisin vain, että mene ja vaikuta - äänestä.
Toki kirkon kannattaa kehittää toimintaansa ja mieluummin varmasti siihen suuntaan että vähemmän tuomitaan ja enemmän annetaan rakastaa, lohdutetaan ja hyväksytään, mutta tämä ei valitettavasti poista sitä tosiasiaa, että sellaista ei kannata kehittää jonka olemassaoloon ja tarkoitukseen ei oikeasti usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroat kirkosta. Kuitenkin olet valmis käyttämään kirkon palveluita, viimeistään siinä vaiheessa kun kuolet. Eikö tämä ole vähän ristiriitaista? Vai mitenkä meinaat tulla haudatuksi, jonnekin uskonnottomien hautausmaalle, ilman papin pitämiä hautajaisia?
Itse maksan kirkollisveron ilolla kirkon tekemän diakoniatyön vuoksi. Näen lapsi- ja perhetyön myös arvokkaana. Täällä meillä koululaisilla on ilmainen iltapäiväkerho, johon ei tarvitse ilmoittautua. Siellä saa välipalan. Juuri tuo yhteiskunnallinen ulottuvuus on se juttu miksi minä en eroa kirkosta. Ja olen hyvätuloinen.En tiedä onko ap enää vuosiin ollut tässä keskustelussa, mutta omasta puolestani voin kertoa eronneeni kirkosta jo 2000-luvun alkupuolella. Kuoltuani minä en käytä enää kirkon palveluita mihinkään. Kotikunnassani ei tietääkseni saa haudata muualle kuin kirkkomaalle, mutta en ole koskaan ajatellut, että haluaisin läheisteni järjestävän minulle uskonnolliset hautajaiset. Mieheni ei kuulu kirkkoon kuten ei aikuinen lapsenikaan ja he molemmat tietävät hyvin, etten usko kristillisen kirkon opetusten mukaisesti enkä siis myöskään halua kristillisiä seremonioita. Naimisiinkin menin siviilivihkimisellä.
Ei tarviikaan haluta uskonnollisia hautajaisia,mut silti kirkonmiehet sen tekee ja vaikka kuinka et käytä kuoltuas kirkon palveluita, et halua jäädä kadulle.
En tiedä onko ap enää vuosiin ollut tässä keskustelussa, mutta omasta puolestani voin kertoa eronneeni kirkosta jo 2000-luvun alkupuolella. Kuoltuani minä en käytä enää kirkon palveluita mihinkään. Kotikunnassani ei tietääkseni saa haudata muualle kuin kirkkomaalle, mutta en ole koskaan ajatellut, että haluaisin läheisteni järjestävän minulle uskonnolliset hautajaiset. Mieheni ei kuulu kirkkoon kuten ei aikuinen lapsenikaan ja he molemmat tietävät hyvin, etten usko kristillisen kirkon opetusten mukaisesti enkä siis myöskään halua kristillisiä seremonioita. Naimisiinkin menin siviilivihkimisellä.