Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömiä on paljon, koska osa sanoo suoraan haluavansa pitää lomaa hyvällä ansiosidonnaisella. Tuleeko tämä yllätyksenä? Täälläkin

Vierailija
04.11.2021 |

varmaan paikalla monta sellaista? Liian hyvät ja pitkään jatkuvat etuudet kannustavat pysymään omalla mukavuusalueella.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sellainen työ, mitä voi kohtuullisella palkalla käydä tekemässä se vaadittu 6kk aina silloin tällöin, niin tottakai jotkut käyttävät sitä hyväkseen. Viisaat päättäjämme ovat säätäneet verotuksenkin siten, että suuremmista tuloista jää käytännössä saman verran käteen kuin pienemmästä ansiosidonnaisesta.

ansiosidonnaisen verotus on ainakin mulla ollut aina 25%, ansiotulon paljon vähemmän.

Kovaa veroa maksat, mutta sehän riippuu asuinpaikkakunnasta. Minä maksoin viime vuonna ansiosidonnaisesta 20%, ja sain vähän takaisinkin. Koko vuosi työttömänä. 

Vierailija
22/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä vouhotus alkoi. Mikä s''na joillakin on, varmaan tuntevat jonkinlaista seksuaalista mielihyvää päästessään mollaamaan työttömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan täyttä sontaa tuo sinun väitteesi. Ainoastaan ultravarakkaat voivat olla pitkään vapaalla työttömäksi jäädessään. Muilla ei siihen ole varaa. Neljän tonnin palkasta jää ansiosidonnaisena alle puolet bruttona. Sillä ei jäädä hillumaan "liian hyvillä etuuksilla". Et yksinkertaisesti tiedä näköjään koko asiasta hevon kukkua. 

Olenko ultravarakas, jos minulla on 130 tonnin säästöt ja elelen niukasti asumistuen kustantaessa valtaosan vuokrastani, muita tuloja ei ole. Näin kuitenkin voin vapailla aika monta vuotta.

Vierailija
24/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan täyttä sontaa tuo sinun väitteesi. Ainoastaan ultravarakkaat voivat olla pitkään vapaalla työttömäksi jäädessään. Muilla ei siihen ole varaa. Neljän tonnin palkasta jää ansiosidonnaisena alle puolet bruttona. Sillä ei jäädä hillumaan "liian hyvillä etuuksilla". Et yksinkertaisesti tiedä näköjään koko asiasta hevon kukkua. 

Satun tietämään.

Vierailija
25/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi vielä ansisdonnaista jäljellä ja sitten on paluu koodarin hommin.  Puolet töitä puolet ansisdonnaisella jakoa pyrin menemään eläkkeelle saakka.

Miten pysyt koodarina työttömänä? Miten saat uutta työtä, jos työttömyysjaksoja aina välissä? Hieman epäilyttävää...

Vierailija
26/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova duuniputki, asvalttihommissa ja talveksi korvauksella Thaikkuihin.

Vierailija
27/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista asiaa kuin hyvä ansiosidonnainen ei ole olemassakaan. Jos saat palkkaa 5000€ /kk, niin ansiosidonnaisena se on n. 1550€ käteen.  Sillä ei oikein asunto- ja autolainoja maksella takaisin.

No, eipä velallisena tulisi mieleenkään.... mutta velatonna ihanaa. Mitään ei häviä, verotus pienenee ja työmatkakulut jää pois. Kyllä kannattaa. 

Vierailija
28/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tätä koko hommaa pitäis uudistaa, niin et vaan tietyn ajan saa hakea ns oman alan hommia ja saada työttömyyskorvausta. Kun se ennalta annettu aika loppuu, pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan tai ei saa korvausta ollenkaan. Toimeentulotuki sit vaan. Johan rupeis siivoushommat ym kiinnostaa ja saatais "työvoimapula" kuriin. Kukaan ei estä hakemasta samalla uutta, oman alan hommaa ja vaihtamasta siihen, jos sellaisen saa. Miksi yhteiskunnan pitää maksaa siitä, jos oman alan hommia ei saa, kun muita töitä riittää?

Vierailija
29/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ultravarakas, jos minulla on 130 tonnin säästöt ja elelen niukasti asumistuen kustantaessa valtaosan vuokrastani, muita tuloja ei ole. Näin kuitenkin voin vapailla aika monta vuotta.

Sinä et noilla säästöillä mitään asumistukea saa. Taas joku idiootti täällä  yrittää saada näyttämään että ihmisille jaetaan rahaa kunhan vaan hakevat.

Vierailija
30/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tätä koko hommaa pitäis uudistaa, niin et vaan tietyn ajan saa hakea ns oman alan hommia ja saada työttömyyskorvausta. Kun se ennalta annettu aika loppuu, pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan tai ei saa korvausta ollenkaan. Toimeentulotuki sit vaan. Johan rupeis siivoushommat ym kiinnostaa ja saatais "työvoimapula" kuriin. Kukaan ei estä hakemasta samalla uutta, oman alan hommaa ja vaihtamasta siihen, jos sellaisen saa. Miksi yhteiskunnan pitää maksaa siitä, jos oman alan hommia ei saa, kun muita töitä riittää?

Ammattisuoja kestää vain 3kk. Silti jopa opettajat kieltäytyvät hakemasta opettajan sijaisuuksia jos ei satu olemaan ihan mieleinen. Näin se menee ja semmosta se on.

Vierailija
31/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani jäin anssille , putkeen, 6 vuodeksi, kun mahdollista oli, ilmoitin heti itseni vapaaehtoiseksi lähtijäksi kun yt tuli tietoon. Nyt jo eläkkeelä useamman vuoden tuon putken jälkeen ollut. 

Elämäni paras ratkaisu. 30 muuta lähti samoin perustein omasta halusta. Tilalle sai jäädä niitä ketkä olisi irtisanottu.Eli winwin, me saimme 5-6 vuotta lisä vapaata ennen eläkettä ja nuoret sai jäädä töihin.

Meistä lähtijöistä ei kukaan kuulunut irtisanottavien listalle.

Ainoa edellyts on tietenkin että talous on kunnossa, ei velkaa ja rahaa sopivasti tilillä, ettei yllärit pelota jos vaikka joutuu talossa uusimaan jotain kalliimpaa tai haluaa vaikka uuden auton.

Tuon 6 v. aikana ei kyllä pääoma mitenkään pienentynyt, päinvastoin.Eikä se eläkkeelläkään ole kulunut, kun jokaa kk tulee lisää. 

HUOM. työnantaja maksoi anssimme suuruisen sakon TVRrahastoon, josta se kiersi sitten meille, että emme me putkessa olijat teidän muiden rahoilla siellä kellistele.

Nykyisistä käytännöistä en tiedä. Tämä silloin kun tehtiin kirjallinen sopimus te,keskuksen kanssa' ettei etsi aktiivisesti töitä vaan odottaa eläkkeen alkua.Kerran v. soitto ja mukavat juttelut, siinä se. 

Vierailija
32/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärähditkö paikalle aikakoneella suoraan 80-luvulta? Silloin puhuttiin tuollaista mutta harvalla se silloinkaan piti paikkansa. 

Vierailija
33/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se varsinaisesti työttömien kokonaismäärässä paljoa painaa. Sitäpaitsi on aloja joissa työt ovat pätkissä joka tapauksessa, itsellä on sukulainen teatterialalla, no nehän on kesän kiinni. Työsuhteet ovat projektiluontoisia, yksi esitys kerrallaan (ei ole näyttelijä jos ihmettelette muuten, ette löydä iltiksen otsikoista). Pitkäaikaistyöttömät, joka on suuri ongelma nyt Suomessa, eivät nosta ansiosidonnaista. 

Vierailija
34/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan nettona ansiosidonnaista 900e. Kyllä tekee tiukkaa maksaa talolaina sun muut.

Vierailija
35/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töitä riitä kaikille. Jos toinen saa töitä jossain muualla irtisanotaan.

Vierailija
36/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaiselle ansiosidonnainen on huono, mutta vasuri-demari-luuseri-duunarit  saavat lähes saman, koisi kotona tai oli työssä. Se on tämä sosiaalivaltio, jonne kaikki muutkin työtäpelkäävät haluavat.  Koulutetut raatajat maksavat tämä oleilun.

Vierailija
37/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista asiaa kuin hyvä ansiosidonnainen ei ole olemassakaan. Jos saat palkkaa 5000€ /kk, niin ansiosidonnaisena se on n. 1550€ käteen.  Sillä ei oikein asunto- ja autolainoja maksella takaisin.

Se on velkaisen ongelma. Minä olen täysin velaton ja säästössäkin reilut 90 tonnia. Ei ole mitään ongelmaa olla 400 päivää pelkällä 1500 netto ansiosidonnaisella.

Ei netto, vaan brutto.

Minulla oli bruttopalkka n. 3200 ja saan nyt ansiosidonnaista nettona reilut 1200. Kyllä viiden tonnin palkalla pitää saada enemmän kuin 1550 bruttona.

Vierailija
38/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan ansiosidonnaista noin 1550 euroa käteen. Nettopalkka ennen työttömyyttä oli noin 2450 euroa. Minusta tämä ansiosidonnainen on hyvä.

Itse haluaisin tosin töihin, toivottavasti löytyy pian.

Vierailija
39/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on nollatuntisopimukset ja vuokratyöfirmat, pätkätyöt ja kymmenen euron tuntipalkat.

Kokopäivätyö kunnon palkalla ja näet työttömyyden häviävän.

Vierailija
40/68 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattisuoja kestää vain 3kk. Silti jopa opettajat kieltäytyvät hakemasta opettajan sijaisuuksia jos ei satu olemaan ihan mieleinen. Näin se menee ja semmosta se on.

Eli järjestelmä sallii ja ihmiset käyttävät sitä hyväkseen. Mutta, kun rahaa ei tulisi enää automaattisesti tilille vaan pitäisi alkaa joka kk toimeentulotukihakemuksia vääntämään, niin ehkä nappaisi hakea jotain muutakin töitä. Myös niitä vähemmän arvostettuja.