Työttömiä on paljon, koska osa sanoo suoraan haluavansa pitää lomaa hyvällä ansiosidonnaisella. Tuleeko tämä yllätyksenä? Täälläkin
varmaan paikalla monta sellaista? Liian hyvät ja pitkään jatkuvat etuudet kannustavat pysymään omalla mukavuusalueella.
Kommentit (68)
Saavutetuista eduista ei tingitä. Ihan samalla tavalla ex-kansanedustajat nauttivat omista eduistaan ja johtajatason henkilöt omistaan.
Jos on sellainen työ, mitä voi kohtuullisella palkalla käydä tekemässä se vaadittu 6kk aina silloin tällöin, niin tottakai jotkut käyttävät sitä hyväkseen. Viisaat päättäjämme ovat säätäneet verotuksenkin siten, että suuremmista tuloista jää käytännössä saman verran käteen kuin pienemmästä ansiosidonnaisesta.
Tuo on ihan täyttä sontaa tuo sinun väitteesi. Ainoastaan ultravarakkaat voivat olla pitkään vapaalla työttömäksi jäädessään. Muilla ei siihen ole varaa. Neljän tonnin palkasta jää ansiosidonnaisena alle puolet bruttona. Sillä ei jäädä hillumaan "liian hyvillä etuuksilla". Et yksinkertaisesti tiedä näköjään koko asiasta hevon kukkua.
Vuosi vielä ansisdonnaista jäljellä ja sitten on paluu koodarin hommin. Puolet töitä puolet ansisdonnaisella jakoa pyrin menemään eläkkeelle saakka.
Sellaista asiaa kuin hyvä ansiosidonnainen ei ole olemassakaan. Jos saat palkkaa 5000€ /kk, niin ansiosidonnaisena se on n. 1550€ käteen. Sillä ei oikein asunto- ja autolainoja maksella takaisin.
Ilmiannoin sut. Tuu Helsinkiin vain katsomaan mikä on elämä ilman töitä. Se pelko, epävarmuus ja hätä tuhoaa terveyden! Itsetunto täysin nolla.
Itse itkin onnesta kun onnistuin työllistymään. Olen 29v nainen.
Niin ja ei se ansiosidonnainen kauaa kestä
Sotealoilla hyödynnetään tuota paljon. Monella on toinen ammatti, jonka töitä haetaan taukojen aikana. Itse 7 kk vuodesta töissä. Progression vuoksi juuri mitään ei häviä.
Don't hate the player, hate the game.
Se pidetään lomana ja vasta kun on kuukausi-pari jäljellä niin herätään työnhakuun. Sitten panikoidaan kun sitä unelmaduunia ei heti löydykkään ja kaikki paikat menee sivu suun ja työttömyys pitkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista asiaa kuin hyvä ansiosidonnainen ei ole olemassakaan. Jos saat palkkaa 5000€ /kk, niin ansiosidonnaisena se on n. 1550€ käteen. Sillä ei oikein asunto- ja autolainoja maksella takaisin.
Joillekin se on. Sanovat jopa ihan suoraan, kun kysyn kiinnostaisiko työ.
6kk/400pv on hyvä rytmi. Ei tule oltua niin paljon saikulla.
Höpö höpö. Ansiosidonnainen kestää vain 400 päivää ja harva voi olla varma että sen jälkeen löytyy uusi työ.
Mutta, vaikka joku noin ajattelisi ja toimisi, niin ansiosidonnaisella olevien kadehtiminen on tarpeetonta. He ovat sentään tehneet myös töitä ja kantaneet oman osansa yhteiskunnan eteen. Meillä on suuri joukko sellaisiakin jotka eivät ole tätä ikinä tehneet. Kääntäisin mieluummin katseeni tuohon joukkoon ja pakottaisin heidät ottamaan vastuun elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Sotealoilla hyödynnetään tuota paljon. Monella on toinen ammatti, jonka töitä haetaan taukojen aikana. Itse 7 kk vuodesta töissä. Progression vuoksi juuri mitään ei häviä.
Ikävä kyllä niin vihaankin tätä peliä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sellainen työ, mitä voi kohtuullisella palkalla käydä tekemässä se vaadittu 6kk aina silloin tällöin, niin tottakai jotkut käyttävät sitä hyväkseen. Viisaat päättäjämme ovat säätäneet verotuksenkin siten, että suuremmista tuloista jää käytännössä saman verran käteen kuin pienemmästä ansiosidonnaisesta.
ansiosidonnaisen verotus on ainakin mulla ollut aina 25%, ansiotulon paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on velkaisen ongelma. Minä olen täysin velaton ja säästössäkin reilut 90 tonnia. Ei ole mitään ongelmaa olla 400 päivää pelkällä 1500 netto ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi vielä ansisdonnaista jäljellä ja sitten on paluu koodarin hommin. Puolet töitä puolet ansisdonnaisella jakoa pyrin menemään eläkkeelle saakka.
Vai niin. Silloin eläkkeesikin on vain puolet siitä mitä se voisi olla. Aika niukkaa on elämä varmaan ansiosidonnaisjaksollakin, vai oletko sen jossakin Taimaassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on velkaisen ongelma. Minä olen täysin velaton ja säästössäkin reilut 90 tonnia. Ei ole mitään ongelmaa olla 400 päivää pelkällä 1500 netto ansiosidonnaisella.
Ei netto, vaan brutto.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin sut. Tuu Helsinkiin vain katsomaan mikä on elämä ilman töitä. Se pelko, epävarmuus ja hätä tuhoaa terveyden! Itsetunto täysin nolla.
Itse itkin onnesta kun onnistuin työllistymään. Olen 29v nainen.
Onnittelut siitä. Aloitus on kuitenkin ihan totta, kuten moni kommentoija on jo myöntänyt täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä niin vihaankin tätä peliä.
Jos työelämä ei olisi niin kammottavaa, varmasti moni haluaisi vakipaikan. Nyt niihin ei ole hakijoita, ja vanhatkin siirtyvät määräaikaisiksi kun lainat on maksettu ja lapset hoidettu. Itseaiheutettu ongelma.
Kuka ny koko ajan jaksaisi töitä paiskoa jos ilmankin pärjää?