Miten välttää lapsen saamasta sukumökkiosuutta?
Mieheni suvussa 8 omistajan sukumökki, joka aivan paskassa kunnossa, vaatisi n. 70 000e remontin, maapohjan arvo 150 000 ja rakennukset arvottomia. Me siis omistamme aiitä 1/8. Tyttäremme ei missään nimessä halua perinnöksu osuutta, emmekä haluaisi ristikseen sitä antaakaan. Kukaan ei suostu ostamaan osuuttamme eikä ottamaan edes vastaan lahjaveron maksua vastaan.
Hän ainokaisemme ja luonnollisesti muuta arvokasta ( ainakin tämän päivän ymmärryksessä ) perii. Mitä tehdä tuolla kahdeksasosallemme? Osastakaan perintöä kun ei voi kieltäytyä, jos muun ottaa vastaan.
Kommentit (72)
Testamenttaatte sen mökkiosuuden jollekin muulle. Tosin testamentin saajan ei ole pakko ottaa perintöä vastaan.
Onko joku kuolemassa nyt vai suunnittelettekö asiaa joka tapahtuu 30v päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieltä otsikko on? Kommenttiosaa en lue.
Muut kullä ymmärsi, sä oot vain vähän hitaampaa sorttia.
Totakin voisit testata.
https://www.vauva.fi/keskustelu/1216386/ketju/pystytko_lukemaan_taman_v…
Omistavan luokan ongelmia... onneksi olkoon.
Teidän pitää pitää sukukokous asiasta, tuskin kenenkään muidenkaan lapset haluaa siitä osuuksia, joten jos suvusta löytyy joku halukas joka sen ristikseen ottaa, niin myytte muut hänelle osuutenne jollain euron hinnalla. Niin mun äidin sisarukset teki joita oli kymmenen, ja vain kaksi halusi pitää kotitalon mökkinä. Nyt me lapsenlapset kun olemme vuorossa, epäilen että äitini sisaruksen ainoa lapsi ei halua mökkiä, hänellä ei ole siihen sellaista tunnisidettä kuin minulla, joka olen meidän perheen lapsista vanhin, ja ehdin siellä viettää lapsuudessani paljon aikaa isoäidin kanssa, toisin kuin nuoremmat joista osa ei ollut vielä syntynytkään kun isoäiti kuoli. Toivon että muut luopuvat mökistä ja se jäisi minulle, minä remontoisin sitä mielelläni jos vain rahaa olisi, ja ainakin minä rakastan sitä paikkaa.
Myy eurolla jollekin toiselle, joka nyt omistaa mökistä nyt jo osuuden.
Mä myisin ulkopuoliselle. Tai ensin uhkaisin myyväni, että jos joku sitten suostuisi ostamaan. Kyllä sen joku ottaa vastaan tarpeeksi huokealla.
Haluaako siis joku kahdeksasta omistajasta pitää mökin ? Lahjoittakaa hänelle. Jos kukaan ei halua pitää niin myykää ulkopuoliselle tontti purkukuntoisine rakennuksineen kokonaisuudessaan.
No ei kukaan ulkopuolinen osta 1/8 mökistä.
Kun yksikin perikunnan jäsen haluaa myydä, niin joko on jonkun lunastettava osuus tai sitten menee myyntiin. Eli nyt vain miehesi kysyy, että haluaako joku ostaa vai myydäänkö koko höskä.
Lahjoittakaa osuutenne jollekin huuhajärjestölle tai uhatkaa lahjoittavanne, eiköhän ala osuutenne sukulaisillekin kelvata.
Hän kieltäytyy perinnöstä. Muistakaa hilata rakkaat esineenne kotiinne aiemmin muilla syillä, koska perinnöstä kieltäytyjä ei saa ottaa mitään. Ei yhtikäs mitään.
Onpa ihmiset hämmästyttävän avuttomia. Jollei kukaan halua lunastaa teidän osuutta, se mökki pannaan myyntiin. Voit tosiaan myös myydä oman osuutesi eurolla mussttalaisille.
Miksi muut haluavat pitää paikan, jollei kukaan halua kuitenkaan tuota 1/8 osaa lunastaa?
Asian voi hoitaa testamentilla tyttärenne hyväksi. Testamenttiin osittainen luopumisoikeus, niin tytär ottaa perintönne arvokkaat osat ja mökin voi jättää vastaanottamatta. Se jää muiden riesoiksi. Lakimies osaa hoitaa tuon tilanteen.
Aion itse tehdä samn poikani suhteen.
Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan ulkopuolinen osta 1/8 mökistä.
Maksat juopolle 500e että ostaa sen sulta
Siis miten välttää lapsen saamasta sukumökkiosuutta?
Vai miten välttää lasta saamasta sukumökkiosuutta?
Kaksi täysin eri asiaa ja nyt on vastattu tuohon kysymykseen, jota ei ole edes kysytty.
Siis mitä häh?
Joko mökki menee myyntiin tai jonkun omistajista (tai kaikkien yhdessä) pitää ostaa teidät ulos! Näin on laissa. Annatte jonkun parin kk deadlinen että sitten menee myyntiin jollei kukaan lunasta osuuttanne.
Jos arvo on jotain 160000€ niin 1/8 on 20000. sen kun jakaa seitsemällä niin ei se kova summa per nassu ole. Jos eivät suostu niin mökki myyntiin vaikka sadalla tonnilla niin pääsette siitä eroon.
Jos rahalla ei ole väliä ettekä jaksa tähän lähteä niin lahjoittakaa osuutenne jollekkin muista omistajista. Mutta voi olla että heti sen jälkeen myyvät ja menetätte rahaa.
Tärkeää: Hoitakaa tämä ennen kuin kuolette!
Asianajajalta neuvoja.
Jos kukaan ei suostu teidän palaanne mökistä ostamaan niin myykää se vaikka eurolla kylän juopoille.