Tekisitkö lapsen 53 v.miehen kanssa ?
Täytän keväällä 33.Miehen kanssa ollaan oltu pian 12 v.yhdessä.Mieheni on terve,ei käytä mitään lääkkeitä,tekee kotitöitä ja ruokaa.On ikäisiään monta vuotta nuoremman näköinen ja omaa hyvät geenit.Olen pohtinut lapsi asiaa jo pidemmän aikaa ja miehen ikää,esim kun lapsi menisi kouluun.Suhde on muuten hyvä mutta en tiedä haluanko lapsen vai en,yövalvomiset ym.Miehellä on kaksi aikuista lasta,minulla ei yhtään.
Kommentit (64)
Mä oon saman ikäinen (ts. täytin viime vuonna 33) ja mietin välillä kuumeissani, oonko ITSE liian vanha ekan äidiksi... mieheni on 29. Mut sikäli tajuan, ettet miestäkään vältsyyn haluais vaihtaa. Toi 100% lapset hoitava mies on rohkaiseva esimerkki, miksi ei, jos on odotettavissa jotain noin toimivaa. Kunhan tosiaanhuomioit sen, että miehesi voi vanhentua jossain vaiheessa yllättävän nopeasti, jopa kuolla, kun sinä ja lapsenne olette vielä aika nuoria.
Miehen vanhemmat olleet lähemmäs viiskymppisiä miehen syntyessä, samoin mun pappa isäni syntyessä, onhan näitä jotka on näin valinnu. Jos rakastat ja luotat niin mitä väliä iällä?
Toimin itse hoitajana saattohoitokodissa ja olen nähnyt niin monien menehtyvän ns.parhaassa iässä,lapsien ollessa pieniä.Pohdin asiaa varmaan tämän vuoksi niin paljon.
ap
Meistä ei kukaan tiedä, koska täältä lähdetään. Siksi minusta miehen ikä ei ole este.
Siis monet tulevat elämään yli 90 vuotiaiksi terveillä elämäntavoilla, omatkin isovanhempani eläneet. 50v ei ole liian vanha isäksi, äidiksi kylläkin koska raskaus ja sikiön terveys ovat vaarassa.
Ikää suurempi merkitys on motivaatiolla ja fyysisellä kunnolla.
Erilaisissa perheissä oli juuri perhe, jossa 6 lasta, nuorin 5 v ja isä 57 v ja äiti 40 v. Isä oli sairastunut ja äidin harteilla oli koko perheen hyvinvointi. Rankalta näytti mutta äidin sanojen mukaan ymmärsin hänen tehneen tietoisen päätöksen jo ennen miehen sairastumista, että tärkeintä ovat lapset ja että lapset ovat aina etusijalla, joten ajattelisin , että parit joilla on hyvin suuri ikäero joutuvat miettimään vähän tarkemmin tätä, että jaksetaanko kantaa arkea, jos vanhempi puoliso ei ole koko matkaa mukana syystä tai toisesta. Eli mitä haluat ja mihin olet valmis?
Moni kauhistelee sitä, että isä jäisi eläkkeelle kun lapsi menee kouluun. Se voisi olla myös mukavaa aikaa - isä olisi aamulla kotona lähettämässä lasta kouluun ja iltapäivällä kotona tekemässä välipalaa ja auttamassa läksyissä. Olisi aikaa lapselle, nuorempana moni paahtaa töitä eikä ehdi olla lasten arjessa lainkaan mukana.
Mutta mietityttäisi asia muakin. Lähinnä se, että mies olisi yli 70, kun lapsi vasta alkaisi aikuistua. Jaksaako 70v. murrosiän kuohunnat?
Tuttu perhe sai nuorimmaisen kolme vuotta sitten, isä oli yli 50-vuotias. Kovakuntoinen urheilija. Aivoverenvuoto kuitenkin iski, nyt kaikki on perheen äidin harteilla. Ei se kova kunto yllättäen tulevista sairauksista kerro mitään. Kun ikää tulee, sairastumisen riski myös suurenee.
No en tekisi. Minun isäni kuoli aivoinfarktiin ollessaan 56 vuotias. Nyt joku keksii, että voi sitä kuolla. 25 vuotiaanakin. Niin voi, mutta on se tilastollisesti harvinaisempaa. Onnettomuudet kun jätetään laskuista, joihin todennäkyisyys on sama molemmilla ikäpolvilla, jää jäljelle sairaudet, joihin kuolee todennäköisemmin 50+. Oli minunkin isä kovakuntoinen, harrasti paljon erä-juttuja, kalastusta, pyöräili aina kaikki matkat ja tykkäsi muutenkin tehdä pyörälenkkejä usein. Niin se vaan yhtenä päivänä iski tuo kohtaus ja menehtyi siihen. :/ Minä en kyllä uskaltaisi jättää perheen perustusta noin myöhälle, jokaisen ihan oma asia tosin, mutta kun mielipidettä kysyit.
Muistisairauksiin sairastumisen riski kasvaa. Itse "menetin" 59v äitini muistisairaudelle ja vaikka olin jo 30v, niin ihan helvetin rankkaa aikaa ja on vieläkin. Nyt äiti on 65v, käyttää vaippoja, ei puhu ja joudutaan syöttämään
48v mies aikoinaan olisi halunnut lapsen kanssani. Olin itse silloin 35v. Ei tullut mieleenikään suostua. Oman ikäiseni kanssa olisin kyllä.
Ilman muuta! Kannustan teitä hankkimaan perheenlisäystä. Se kannattaa, eikä sulle tule taatusti katuvia ajatuksia. Mun isä oli just tuon ikäinen kun minut on alulle laitettu, ja ei mulla ole yhtikäs mitään negatiivista sanottavaa. Paras ystäväni sai juuri vauvan vielä varttuneemman miehen kanssa eikä voisi olla onnellisempi. Älä kuuntele ihmettelijöitä. Elä, ja elämää täydesti. Vain teillä on ohjat siihen, mitä haluatte tavoitella. Toivon teille kaikkea onnea - ja pientä nyyttiä.
Voi, ehdottomasti kyllä! Älkää miettikö liikaa, eikä ihmettelijöille kannata paljon painoa laittaa. Tiedän kokemuksesta, mistä puhun. Toivon teille kaikkea hyvää. Siitä vain!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 08:23"]
Moni kauhistelee sitä, että isä jäisi eläkkeelle kun lapsi menee kouluun. Se voisi olla myös mukavaa aikaa - isä olisi aamulla kotona lähettämässä lasta kouluun ja iltapäivällä kotona tekemässä välipalaa ja auttamassa läksyissä. Olisi aikaa lapselle, nuorempana moni paahtaa töitä eikä ehdi olla lasten arjessa lainkaan mukana.
Mutta mietityttäisi asia muakin. Lähinnä se, että mies olisi yli 70, kun lapsi vasta alkaisi aikuistua. Jaksaako 70v. murrosiän kuohunnat?
[/quote]
Eläkeläinen saattaa jaksaa murkkua jopa paremmin, kun ei ole työstressiä enää. Ja murrosikäinenkin on onneksi koulussa arkipäivät :)
Oma isäni sai minut 37- vuotiaana ja koko ala-asteen häpesin ^vanhaa^ isääni, koska muiden isät oli 5-10v nuorempia. Isäni tuntui silloin todella ikälopulta!
En todellakaan tekisi viiskymppisen miehen kanssa lapsia..se on sairasta ja luonnotonta ja ikävää lapselle. Max 40v pitäisi tehdä lapset niin miesten kuin naistenkin.
Ap etsi nyt itelles nuorempi mies eikä jotain seniiliä :)