Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston työntekijöiden vilkas mielikuvitus

Vierailija
04.11.2021 |

Olen työtön historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja. Silti minulle yritetään tarjota esim. kielten opettajan sijaisuuksia, matematiikan opettajan sijaisuuksia, uskonnon opettajan sijaisuuksia, taidekoulun rehtorin virkaa, projektipäällikön työtehtäviä. Jos ihmisellä on maisterin tutkinto, ei se silti tarkoita sitä, että voi hypätä melkein mihin tahansa työtehtävään. Ja ei niihin tehtäviin edes noin vain hypätä: niihin haetaan, ehkä päästään haastatteluun, ja pätevyysvaatimukset ovat kuitenkin aina ne, joiden mukaan loppujen lopuksi toimitaan. (Omien aineideni vapaiden työpaikkojen hakijamäärät ovat muuten aikamoiset: viimeisimpään hakemaani paikkaan tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 137 hakemusta.)

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että ihminen lähtökohtaisesti itse tietää, mihin hänen rahkeensa riittävät. Toisten on turha alkaa yrittää vääntämään jotakuta sellaiseen muottiin, joka ei sille sovi. Mutta tietysti, jos halutaan, että virherekrytointien määrät lisääntyvät, niin siitä sitten vaan.

Vierailija
22/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahasti näyttää siltä, että julkisen sektorin virkanilkit elävät kauttaaltaan jossain mielikuvitusmaailmassa, sarjakuvamaailmassa, josta he ammentavat mitä mielikuvituksellisimpia skenaarioita tyrmätä ihmisten valitukset heidän vääristä päätöksistään.

Esim. kerran en voinut maksaa pysäköintiä, koska maksuautomaatti ei ollut käytössä. Tämä luki ihan sen näytöllä ja otin siitä varmuuden vuoksi kuvan. Virhemaksu tuli, näytin kuvan jonka nojalla olisi luullut normaalisti maksu kumottavan, mutta sitten meni aivan oudoksi p-virkanilkkien touhu.

Väittivät ensinnäkin, että maksuautomaatissa ei ole "huollon" mukaan ollut mitään vikaa. Minähän en niin sanonutkaan, että siinä olisi vikaa ollut, se ei vain ollut käytössä!

Toisekseen, kuvakin mitätöitiin erittäin mielikuvituksellisella väitteellä, että koska kuvassa ei näkynyt automaatin jotain tunnistetietoja (mitä lienevätkään?), väittivät, että olisin kuvannut jonkin muun ei-käytössä olleen automaatin ruutua, ja laittanut sen todisteeksi?! Kuka täysissä järjissään oleva keksii tällaisia väitteitä?!

Kukaan ei tosielämässä kierrä automaatteja kuvailemassa vain välttääkseen sen parin euron maksun, ja riskeeraa samalla sen 160e virhemaksun!!

Virkanilkit elävät selvästi jossain mielikuvitus-illuusiossa eivätkä tosielämässä!!!

Olin täysin tyrmistynyt parkkipirkkojen vastauksesta! Ei auttanut kuin maksaa se 160e, muuten olisi pitänyt lähteä oikeuteen, mutta heidän asenteellaan ja mielikuvituksellaan, mulla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia saada oikeutta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörinä mun piti hakea Victoria's Secret-myymälän takahuoneeseen työntekijäksi. Hain tietysti, pinkillä fontilla.

(Olisin hyvin voinut mennäkin, mutta aika villi mielikuvitus työkkärillä tosiaan.)

En tietenkään päässyt!

Vierailija
24/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap m ielisairas? Vai miksi et pääse töihin?

Totuushan on ettei yhdenkään open tarvi olla työtön, jos ei itse halua tai jotakin ole vinksallaan. Kouluissa sijaistaa ihan ylioppilaatkin....!

No en enää ihmettele, miksi mun lukiolainen valittaa aina, ettei sijaisten tunneilla opi yhtään mitään. Kiva kun tällainen sijainen tulee sitten koko kurssin ajaksi, varsinkin jos kurssi on sellaisen aineen kurssi, minkä aikoo kirjoittaa.

Vierailija
25/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin kommenteista huomaa, että vanha sananlasku pitää paikkansa: jokainen osaa syödä ja neuvoa.

Vierailija
26/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistystoimen sihteeri kirjoitti:

Miksi ihmeessä et lähtisi, vaikka olet sijaispätevä? Oletko mielummin työtön, vaikka sijaisopen palkka on hyvä? Kuka tahansa, koulutuksesta riippumatta, on pätevä sijaistamaan opettajaa alle vuoden sijaisuudessa. Oli sitten puutarhuri, autonasentaja tai toisen aineen aineenopettaja.

Aika huolestuttava asia kun kuka tahansa kouluuksesta riippumatta on opettajana, ilmankos Pisa-tulokset on niin heikkoja.

Vierailija
27/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko TE-toimisto vaatia työtöntä yleislääkäriä hakemaan esimerkiksi hammaslääkärin (määräaikaista) työpaikkaa? Voiko hammaslääkäri tuurata pidempäänkin vaikkapa eläinlääkäriä?

Vierailija
28/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Je oman alan töitä ei ole, niin miksi et lähde kouluttautumaan alalle jossa sitä on. Maisteriopinnoissa on myös paljon yhteistä pohjaa muhin ns läheltä liippaaviin. Opettajien sijaisista on pulaa, niitä minäkin olen tehdnyt vaikka opintoja ei alalta ole,  kun kasvatustieteen avoimen vanha abro. Joten jos sulla on pedagogiset opinnot kasassa ja kahdet aineopinnot voit aivan hyvin tehdä esim tuta uskonnonopettajan sijaisuutta. Opettajan työhön kuuluu joka tapauksessa perehtyä aina ko. materiaaliin. Sijaisuuteen voidaan valita myös epäpätevä. Eri asia on paikat, johon pätevyysvaatimukset ovat ehdotttomat. Sairaanhoitajaa ei voida valita lääkärin virkaan. Projektipäälikkö on myös vain nimeke, joka pitää sisällään hyvin erilaisia tehtäviä. Niissä katsotaan osaamista ja kykyä oppia, ei aina pätevyyttä. Mutta jos sitä osaamista ei ole, niin turhauttavaa on toki hakea. 

"Abro" :D :D

Vierailija
29/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lie piriä vetävät kun tuommoisia edes ehdottavat.

Vierailija
30/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko TE-toimisto vaatia työtöntä yleislääkäriä hakemaan esimerkiksi hammaslääkärin (määräaikaista) työpaikkaa? Voiko hammaslääkäri tuurata pidempäänkin vaikkapa eläinlääkäriä?

Ei voi, koska näitä töitä ei voi edes sijaisena tehdä ilman ao. osaamisalan kandia.

Melkein kaikkea muuta voikin tehdä ilman pätevyyttä. Epäpätevä ei vain voi saada vakinaista työsuhdetta.

Lääkäriopiskelija ei voi missään vaiheessa sijaistaa sairaanhoitajaa, mutta lähihoitajaa voi.

Vierailija
31/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI ortodoksisen uskonnon opettajan sijaisena. (Huutonaurua!)

Ja sä naurat, mille?

Vierailija
32/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen tuotantotalousinsinööri ja haen tätä rakennusarkkitehdin avoimena olevaa työpaikkaa."

Vierailija
33/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI ortodoksisen uskonnon opettajan sijaisena. (Huutonaurua!)

Ja sä naurat, mille?

Hän on tullut tänne seuraamme ülilaudalta ja poimi tekstistä ainoan ymmärtämänsä sanan (tuta eli tuotantotalous, yksi DI-suuntaus) ja jäi tajuamatta edes se, että se oli kirjoitusvirhe. Mikään tutan merkitys ei sopinut siihen yhteyteen, kaikkein vähiten DI.

Vierailija
34/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap m ielisairas? Vai miksi et pääse töihin?

Totuushan on ettei yhdenkään open tarvi olla työtön, jos ei itse halua tai jotakin ole vinksallaan. Kouluissa sijaistaa ihan ylioppilaatkin....!

On aika kurjaa olla sijaistamassa sellaisia aineita, joita ei hallitse kunnolla. Koko ajan saa pelätä, että joutuu oppilaiden tai opiskelijoiden nolaamaksi. Kyllä minä uskon, että esim. matematiikan aineenopettajan ei ole kiva alkaa sijaistamaan kuukausitolkulla vaikkapa juuri historiassa.

Nolatuksi tuleminen tuossa kai on se kevein vaihtoehto. Jos sen sijaan mietitään opetuksen tasoa ja laatua -joka saa kritiikkiä jo nyt - on suurin pelko siinä, että oppilaan saama tieto on virheellistä/puutteellista/vanhentunutta, jos oppiainetta opettaa joku ns. epäpätevä. Tilannehan sitten kertautuu jatko-opinnoissa ja myöhemmin työelämässä, kuten olemme huomanneet.

Vierailija
35/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaisi käydä, jos laittaisi valitusta tietosuojavaltuutetulla, jos kovin räikeästi eivät noudata tuota että pitäisi olla sopivia työpaikkoja: "Työ- ja elinkeinotoimisto etsii ja tarjoaa työnhakijalle sopivia työpaikkoja. Työ- ja elinkeinotoimisto arvioi työpaikan sopivuuden työnhakijalle ottaen huomioon työnhakijan ammatillisen osaamisen, työhistorian, koulutuksen ja työkyvyn." (Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta, 3 luku, 2 pykälä)

Eli jos on väärä peruste käsitellä henkilötietoja.

Vierailija
36/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, koska näitä töitä ei voi edes sijaisena tehdä ilman ao. osaamisalan kandia.

Melkein kaikkea muuta voikin tehdä ilman pätevyyttä. Epäpätevä ei vain voi saada vakinaista työsuhdetta.

Lääkäriopiskelija ei voi missään vaiheessa sijaistaa sairaanhoitajaa, mutta lähihoitajaa voi.

Mutta ne kaikki ovat kuitenkin lääkäreitä.

Vierailija
37/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsekritiikitöntä porukkaa kun käsketään hakemaan sijaiseksi mihin vaan koska kai nyt kuka tahansa osaa. Periaatteessa kyllä lyhyisiin sijaisuuksiin ei tarvitse virallista pätevyyttä mutta kyllä sinulla jotain osaamispohjaa pitäisi olla. Itse voisin sijaistaa esim. yksittäisen ruotsin tunnin (välillä kuitenkin ihan ok teetättää lähinnä kirjan tehtäviä) mutta olisi oppilaille vääryys jos minä vetäisin heille parin kuukauden ruotsin tunnit kohtalaisella ruotsillani. Sama juttu esim. matematiikassa ja luonnontieteissä joista olen käynyt itse vain peruskoulussa ja lukiossa pakolliset kurssit. Ei minulla ole tuolta pohjalta tarpeeksi osaamista opettaa lukion matikkaa tai edes yläkoulun fysiikkaa tai kemiaa.

Olen itsekin koulutukseltani aineenope. Ja ehkäpä juuri siksi ap:n tavoin pidän arvossa opettajan työtä ja haluan lasten saavan laadukasta opetusta.

Vierailija
38/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidekoulun rehtorius edellyttää myös ns. rehtoriopintoja (esim. koulutusjohtamisen perusopinnot (25 op)). Ei siihen hommaan ole mitään asiaa ilman niitä. Ja tavallisella aineenopettajalla ei useinkaan ole sellaisia suoritettuina.

Vierailija
39/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, työkkärissä on varmaan niiden työntekijöiden hakuvaatimuksena todellisuudesta irtaantunut älykkyys  :D  Mun on pitänyt hakea paikkaa missä olisin laittanut yhden projektin käyntiin ja kouluttanut siihen hommaan nuoria. Kun soitin TE-toimistoon ja ihmettelin että miten tämä on mahdollista kun en ikimaailmassa ollut itsekään tehnyt kyseistä työtä mihin mun nyt pitäisi alkaa opettaa muita?? Viisas vastaus oli jotta ööö, kun me ny ollaan täälä katottu sun sopivan siihen... En ymmärrä vieläkään miten ne niinkuin oli kattonu. Hain paikkaa omintakeisella hakemuksella ja tein selväksi notta anteeksi kun vaivaan mutta mutta työkkärin viisas käsky kysymyksessä.

Toisen kerran olisi pitänyt mennä yhteen firmaan opastamaan puhelimessa asiakkaita, alalla josta ei minkään valtakunnan tajua. Syynä se kun tyyliin olin kitkenyt jossain hommassa joskus rikkaruohoja niin nyt olisin joutunut opastamaan puutarhasuunnittelussa, mikä kasvi mihinkin sopii ja mitä säätä mikin kestää ja minkälaiseen maaperään pitää mikäkin rehu istuttaa (siis näin esimerkkinä). Kun sanoin etten tunnista syreeniä puolukasta niin ihanko oikeesti mä menen neuvomaan jotain. No ei tarvinnut hakea paikkaa, ihme kyllä.

Vierailija
40/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme alan paikkaa näyttäisi mol:lin sivujen mukaan olevan nyt haussa pitkin Suomea. Yksi niistä on jossain jeesuskoulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme