TE-toimiston työntekijöiden vilkas mielikuvitus
Olen työtön historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja. Silti minulle yritetään tarjota esim. kielten opettajan sijaisuuksia, matematiikan opettajan sijaisuuksia, uskonnon opettajan sijaisuuksia, taidekoulun rehtorin virkaa, projektipäällikön työtehtäviä. Jos ihmisellä on maisterin tutkinto, ei se silti tarkoita sitä, että voi hypätä melkein mihin tahansa työtehtävään. Ja ei niihin tehtäviin edes noin vain hypätä: niihin haetaan, ehkä päästään haastatteluun, ja pätevyysvaatimukset ovat kuitenkin aina ne, joiden mukaan loppujen lopuksi toimitaan. (Omien aineideni vapaiden työpaikkojen hakijamäärät ovat muuten aikamoiset: viimeisimpään hakemaani paikkaan tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 137 hakemusta.)
Kommentit (135)
Onko kukaan täällä kokenut TE-toimistosta olevan edes hyötyä? Vietin opintojen jälkeen vajaan vuoden työttömänä. Tänä aikana minulle soitettiin kahdesti, joista ensimmäinen oli luokkaa "onnea työnhaussa" ja toinen oli sitten vähän uhkailevampi "jos et kohta löydä töitä niin meidän pitää ryhtyä toimenpiteisiin". En kokenut, että TE-toimistosta olisi ollut mitään apua, enkä edes kykene kuvittelemaan, mitenkä siitä voisi olla edes ollut apua omassa tilanteessani. Ei TE-toimisto pysty välittämään mitään töitä, jota et itse helposti löytäisi muutenkin netistä. Ei TE-toimisto tiedä osaamistasi ja taitojasi paremmin kuin sinä itse.
Tuntuu siltä, että TE-toimistolla on lähinnä kaksi toimintoa nykyään: työttömien uhkailu karenssilla, ja palikkakurssien järjestäminen niille, jotka on kuntouttavaan tuomittu. Tätä varten TE-toimistoilla työskentelee noin 2500 ihmistä, ja tätäkin määrää on tarkoitus nostaa tuhannella, jotta voidaan soitella työttömille useammin.
Mua raivostutti se niiden jatkuva kehotus merkitä työhakemuksiin suosittelija. Osaan sen minkä osaan ilman suosittelijoitakin. Olen aina ollut erakkomainen työntekijä, keskustelen sen mitä on pakko muiden kanssa. Tämä koskee erityisesti pomoja. Sen vuoksi en katso että tarvitsisin mitään suosittelijoita.
Olin työtön historian ja yhteiskuntaopin opettaja, joka sai sijaisuuden uskonnonopettajana ja sen jälkeen päädyin projektipäälliköksi ESR-hankkeeseen.
Uskomatonta, miten paljon uudenlaisia kokemuksia ja osaamista voi hankkia ihan vain astumalla pois mukavuusalueeltaan. Puhumattakaan siitä, että saa palkkatyön.
Tosin, Suomessa on eräs ammatti, joka pätevöittää kaikkiin, varsinkin helppoihin ja rahakkaisiin töihin. Poliitikko.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan täällä kokenut TE-toimistosta olevan edes hyötyä? Vietin opintojen jälkeen vajaan vuoden työttömänä. Tänä aikana minulle soitettiin kahdesti, joista ensimmäinen oli luokkaa "onnea työnhaussa" ja toinen oli sitten vähän uhkailevampi "jos et kohta löydä töitä niin meidän pitää ryhtyä toimenpiteisiin". En kokenut, että TE-toimistosta olisi ollut mitään apua, enkä edes kykene kuvittelemaan, mitenkä siitä voisi olla edes ollut apua omassa tilanteessani. Ei TE-toimisto pysty välittämään mitään töitä, jota et itse helposti löytäisi muutenkin netistä. Ei TE-toimisto tiedä osaamistasi ja taitojasi paremmin kuin sinä itse.
Tuntuu siltä, että TE-toimistolla on lähinnä kaksi toimintoa nykyään: työttömien uhkailu karenssilla, ja palikkakurssien järjestäminen niille, jotka on kuntouttavaan tuomittu. Tätä varten TE-toimistoilla työskentelee noin 2500 ihmistä, ja tätäkin määrää on tarkoitus nostaa tuhannella, jotta voidaan soitella työttömille useammin.
Mitä osaamista olisit halunnut?
Työttömät selittävät aina, että en saanut apua, kun ei ollut valmista työpaikkaa, mutta ei te-toimiston ensisijaisena tehtävänä ole yli 20 vuoteen ollutkaan työnvälitys.
Suuri osa työttömistä ei edes tiedä, että eivät enää ole te-toimiston vaan kuntakokeilun asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et menisi tekemään sijaisuuksia, kun niistä saisi työkokemusta? Kysyy lukiolainen, joka teki kahden viikon sijaisuuden entisessä peruskoulussaan.
Lukiolaisen kohdalla näin onkin. Mutta kun ihmisellä on oikeasti koulutus, ei sillä kannata jäätelökiskalle mennä töihin.
Miksi TE-toimistojne keinotekoiset tulostavoitteet? Sellainen soveltuu huonosti ihmisläheiseen työhön, jota sekin ala käsittääkseni edustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä olekaan mitään apua, jos työnhakutaidot on kunnossa.
Minut yt-neuvoteltiin parin vuoden työsuhteen jälkeen ulos ja pääsin siinä verrokkina tutustumaan yksityiseen puoleen. Siitäkään ei ollut juuri mitään apua. Konsultti vinkkasi listauksen firmoista, joista voisi kysellä piilotyöpaikkoja, Linkkarin täyttöön olisi saanut apua ja CV:stä sanottiin, että tällä löytää kyllä töitä.
Löytyi. Perinteisesti Oikotiestä hakemalla.
Te-toimisto tekee työtään, kun ohjaa työtöntä hakemaan paikkoja jotka liippaa edes läheltä omaa alaa. Iso osa viesteistä on oletettavasti automatisoitu taustatietojen perusteella, ei niitä yksittäinen virkailija lähettele. Kaikilla aloilla täsmäkoulutuksella ei ole merkitystä, toisilla on. Kuten aloittajan tapauksessa. Se dippainssi voisi ihan hyvin olla minkä tahansa uskonnon opettajan sijainen, ja etenkin opettaja ( riippumatta aineopinnoista) voi paremmin kuin hyvin sijaistaa toista opettajaa. Oletettavasti sillä pohjakoulutuksella tehtävä on kuitenkin haltuunotettavissa helpommin kuin täysin toista alaa opiskelleen ihmisen. Mutta molemmat olisivat tehtävään yhtä päteviä. Hakeminen ei tarkoita valituksi tulemista. Jos hakijoissa on pätevämpiä, joku heistä tulee valituksi. Jos ei ole, ja tehtävää voi tehdä sellainen, joka aloittaa ihan nollasta, sitten käy niin. Jos taas ei voi tehdä ilman koulutusta ja kokemusta, hakemukset jätetään huomiotta ja haku avataan uudelleen.
Työkkärin tehtävä on ohjata hakemaan työtä. Työttömän tehtävä on hakea töitä. Ja työnantaja sitten taas tekee sen valinnan, kuka on tehtävään sopivin. Ei tämä oikeasti ole niin kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutun viulistin piti hakea sellistin paikkaa.
Moni viulisti ei saa edes niitä viulistin paikkoja. Pääasia kuitenkin koittaa työllistyä jotenkin. Epäsopivat työpaikkatarjoukset saattavat olla eräänlainen kannanotto... Herätys hakea itse niitä itselle sopivia paikkoja...
Tämä kommentin kirjoittaja, sekä 3-4 muuta ihmistä on sitä mieltä, että viulusti voi hakea sellistin paikkaa? Luuletteko, että siellä orkesterissa katsotaan hyvällä sitä viulustia, joka hakee sellistin paikkaa? Vai luuletteko, että soitin kuin soitin, kyllä sitä nyt voi sen verran soitella kunnes oikean instrumentin paikka aukeaa?
Vai mitä ihmettä tämä kommentti meinaa?
Ja muuten, niissä kouluissa on ne oppilaat myös, joilla on täysi oikeus saada kunnollista opetusta ihan jokaiselta opettajalta. Ei ole oppilaitakaan kohtaan oikein, että historian opettaja opettaa matematiikkaa tai kemian opettaja äidinkieltä. Onko täällä päiväsaikaan vain kouluja käymättömiä ihmisiä paikalla, kun ei ymmärretä että kouluissa on oppilaita jotka haluavat kehittyä. Eikä vain niitä, joille on ihansama.
Vierailija kirjoitti:
Te-toimisto tekee työtään, kun ohjaa työtöntä hakemaan paikkoja jotka liippaa edes läheltä omaa alaa. Iso osa viesteistä on oletettavasti automatisoitu taustatietojen perusteella, ei niitä yksittäinen virkailija lähettele. Kaikilla aloilla täsmäkoulutuksella ei ole merkitystä, toisilla on. Kuten aloittajan tapauksessa. Se dippainssi voisi ihan hyvin olla minkä tahansa uskonnon opettajan sijainen, ja etenkin opettaja ( riippumatta aineopinnoista) voi paremmin kuin hyvin sijaistaa toista opettajaa. Oletettavasti sillä pohjakoulutuksella tehtävä on kuitenkin haltuunotettavissa helpommin kuin täysin toista alaa opiskelleen ihmisen. Mutta molemmat olisivat tehtävään yhtä päteviä. Hakeminen ei tarkoita valituksi tulemista. Jos hakijoissa on pätevämpiä, joku heistä tulee valituksi. Jos ei ole, ja tehtävää voi tehdä sellainen, joka aloittaa ihan nollasta, sitten käy niin. Jos taas ei voi tehdä ilman koulutusta ja kokemusta, hakemukset jätetään huomiotta ja haku avataan uudelleen.
Työkkärin tehtävä on ohjata hakemaan työtä. Työttömän tehtävä on hakea töitä. Ja työnantaja sitten taas tekee sen valinnan, kuka on tehtävään sopivin. Ei tämä oikeasti ole niin kovin vaikeaa.
Juuri näin. Nämä maisterit eivät tule ajatelleeksi, että työpaikka on ehkä avoinna siksi, kun työntekijä tarvitaan jopa kipeästi. Työnantaja voi vaikka vaatia siltä te-virkailijalta tarjouksia kun niitä "työttömiä on pilvin pimein".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät selittävät aina, että en saanut apua, kun ei ollut valmista työpaikkaa, mutta ei te-toimiston ensisijaisena tehtävänä ole yli 20 vuoteen ollutkaan työnvälitys.
Juurihan minä sanoin, että en pysty edes kuvittelemaan, että TE-toimistosta olisi apua nykymaailmassa (ainakaan omassa tilanteessani). En minä apua kaivannut. Sitä mietin, että onko ketään, joka on kokenut että TE-toimistosta on ollut apua. Jos TE-toimiston toimet ovat työllistymisen kannalta lähestulkoon turhia, niin mitä me turhaan pidämme palkkalistoilla tuhansia työkkärissä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et menisi tekemään sijaisuuksia, kun niistä saisi työkokemusta? Kysyy lukiolainen, joka teki kahden viikon sijaisuuden entisessä peruskoulussaan.
Sinä olet epäpätevä eli halpa. Sinä viet sijaisuuden pätevän opettajan nenän edestä.
Älähän nyt. Minulla ei ole mitään koulutusta ja haluttiin että menen hitsariksi tai nostokurkeen ohjaajaksi.
Viulisti hallitsee viulun ja yleensä omistaakin sellaisen.
Tuntuu kyllä ihan kiusanteolta käskyttää hakemaan sellistin paikkaa. Jostain pitäisi hankkia ensin se kallis soitin ja sen jälkeen opetella soittamaan sitä ja vasta sen jälkeen olisi järkevä edes hakea sellistin paikkaa.
Tässä ei nyt ollut kyse oppilaiden oikeudesta tai halusta, vaan siitä mikä on lakien mukaan oikein. Suomessa ihan kuka tahansa on pätevä sijaistamaan opettajaa alle vuoden sijaisuudessa, ja se on fakta. Pieneen syrjäkylän kouluun avoimeen virkaan ei välttämättä tule yhtään pätevää hakijaa. Silloin on valittava paras niistä jotka hakevat. Koska muutoin ei olisi opettajaa lainkaan,ja se taas ei ole lakien mukaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutun viulistin piti hakea sellistin paikkaa.
Moni viulisti ei saa edes niitä viulistin paikkoja. Pääasia kuitenkin koittaa työllistyä jotenkin. Epäsopivat työpaikkatarjoukset saattavat olla eräänlainen kannanotto... Herätys hakea itse niitä itselle sopivia paikkoja...
Tämä kommentin kirjoittaja, sekä 3-4 muuta ihmistä on sitä mieltä, että viulusti voi hakea sellistin paikkaa? Luuletteko, että siellä orkesterissa katsotaan hyvällä sitä viulustia, joka hakee sellistin paikkaa? Vai luuletteko, että soitin kuin soitin, kyllä sitä nyt voi sen verran soitella kunnes oikean instrumentin paikka aukeaa?
Vai mitä ihmettä tämä kommentti meinaa?
Ja muuten, niissä kouluissa on ne oppilaat myös, joilla on täysi oikeus saada kunnollista opetusta ihan jokaiselta opettajalta. Ei ole oppilaitakaan kohtaan oikein, että historian opettaja opettaa matematiikkaa tai kemian opettaja äidinkieltä. Onko täällä päiväsaikaan vain kouluja käymättömiä ihmisiä paikalla, kun ei ymmärretä että kouluissa on oppilaita jotka haluavat kehittyä. Eikä vain niitä, joille on ihansama.
On täällä päiväsaikaan niitä, jotka tajuavat, että luokalla pitää olla joku opettamassa, vaikkei tuntisikaan olevansa ihan mukavuusalueellaan, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistolta on äärimmäisen vaikeaa saada koulutuksia, joista olisi jotain hyötyä oikeassa elämässä:
- järjestyksenvalvoja
- hygienapassi
- anniskelupassi
- kuorma-autokortti
- tulityökortti
- EA-kurssit
- ohjelmoinnin alkeet/yleisimmin käytettyjen ohjelmistojen perusteet
- kevytyrittäjyys
- kassajärjestelmät
Näillä yllä mainituilla olisi paljon, paljon enemmän vaikutusta sekä hakijan työnhakuun että hyvinvointiin, kun tulisi varmuutta omaan tekemiseen. Mutta ei. Pyöritetään järjestövoimin jotakin kirpputoria tai entisöintipajaa, jonka hinnat on niin huikeat, että asiakaskunta on sillä rajattu aivan minimiin.
Ei ne sitä työkkärissä kiusallaan tee. Heillä on määrätavoitteet ja ei aikaa tehdä niitä huolella, joten laittavat edes sinne päin sopivat ehdotukset työnhakijoille jotta saavat järjestelmään merkattua että ovat lähettäneet vaaditut ehdotukset työnhakijalle.
Leiki vaan mukana tätä byrokratiapelleilyä ja lähetä itsekin sinne päin hakemus sitten ehdotettuun työpaikkaan.