Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston työntekijöiden vilkas mielikuvitus

Vierailija
04.11.2021 |

Olen työtön historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja. Silti minulle yritetään tarjota esim. kielten opettajan sijaisuuksia, matematiikan opettajan sijaisuuksia, uskonnon opettajan sijaisuuksia, taidekoulun rehtorin virkaa, projektipäällikön työtehtäviä. Jos ihmisellä on maisterin tutkinto, ei se silti tarkoita sitä, että voi hypätä melkein mihin tahansa työtehtävään. Ja ei niihin tehtäviin edes noin vain hypätä: niihin haetaan, ehkä päästään haastatteluun, ja pätevyysvaatimukset ovat kuitenkin aina ne, joiden mukaan loppujen lopuksi toimitaan. (Omien aineideni vapaiden työpaikkojen hakijamäärät ovat muuten aikamoiset: viimeisimpään hakemaani paikkaan tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 137 hakemusta.)

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä pitäisi sallia nykyistä enemmän virheiden ja erehdysten tekeminen. Silloin olisi työttömienkin helpompi hakea niitä paikkoja, joiden hakemista he muuten empivät.

Vierailija
82/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti joskus hakea työpaikkaa, jossa olisi tarvinnut oman auton. Selvä, eihän mulla edes ollut tuolloin ajokorttia, mikä oli kyllä työkkärillä tiedossa. Kun ilmoitin työkkäriin, että en oikein voi tuosta syystä hakea kyseistä työpaikkaa, niin kirjoittivat tietoihini, etten suostunut hakemaan työtä, ja totesivat että voi tulla karenssia. Ok 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion englannin ja ruotsin opettaja enkä todellakaan lähtisi sijaistamaan matematiikan opettajana, en edes lyhyen matematiikan.

😄

Mutta lyhyt matematiikka on todella yksinkertaista! Derivointi ja integrointi opetetaan lähinnä polynomifunktioilla, eikä esim. tarvitse tietää mitään osittaisintegroinnista, tai trigonometristen funktioiden derivaatoista, tai joku monimutkaisempi osamäärien integrointi, esim. (x^2+2)/(x^3-2x+1). Taitaa nykyään koko derivaatta kuulua syventäviin kursseihin. Ja nykyään ei tavitse osata mitään trigonometriasta tai vektoreista lyhyessä matematiikassa 🤣.

Hahhah, taitaa lyhyessä matematiikassa haastavinta olla toisen asteen yhtälön ratkaiseminen, eikä sinun tarvitse tietää kompleksiluvuistakaan mitään! Eli ne pitäis myös osata periaatteessa, koska toisen asteen yhtälö voi tuottaa myös kompleksiarvoisia ratkaisuja.

Kielitaitosi avulla jo voit matematiikan opettaa vakuuttavasti, oppilaasi luulevat että olet joku nero, jos osaat kirjoittaa taululle hyvin, ja kerrot raflaavia tarinoita juurista ja puista!

Vierailija
84/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmä ne työhönosoitukset arpoo ja lähettää. Näin mä luulen, eli ihan sen perusteella millaisia asiasanoja sinulla on omassa esittelyssä tms. Jos sieltä bongataan sana "opettaja" niin se joo riittää.

Vierailija
85/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutun viulistin piti hakea sellistin paikkaa.

Viulistihan voi mennä aina soittamaan kadunkulmaan. Kyllä siinä ruokarahat tienaa.

Vierailija
86/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat turhaan! Jo 1990- luvulla oli ylitarjontaa hissan opettajista, joten valitettavasti väärä ainevalinta. Historian tuntimäärä on korkea eli opetusvelvollisuus ja kun lapsimäärä vähenee, ei völttämättä edes perusteta virkoja enää tiettyhin aineisiin. Joko opiskelet esim.erityisopettajaksi tai vaihdat kokonaan alaa. Muuten saat istua maailman tappiin asti työttömänä. T. Toisen aineen ope

Vierailija
87/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin maisteritason tutkinnot aikoinaan juuri kun syvä lama iski koko Suomeen. TE-toimistosta ei löytynyt koskaan mitään sopivaa, suositteluja tuli vaikka minkämoisiin muihin tehtäviin, joihin ei ollut mitään kokemusta eikä alan tietotaitoa. Epäilin jo tosissani TE-toimiston pätemistä ja olemassaolon oikeutusta.

No, itse ns vanhempaan tutkintoon kouluttautuneena ja iältäni sen ikäinen että ATK-oli täysin uutta itselleni, hain itse valitsemalleni vuoden kokopäiväisille atk-kursseille ja pääsin sinne asiat hyvin perusteltuani. Olin siis atk-opinnoissa joka päivä koko vuoden tentteineen ja lopputöineen kaikkineen. Siitä olen TE-toimistolle kiitollinen, sillä ko kurssi laittoi ammattini todelliseen lentoon. Pystyin nyt kommunikoimaan ja tuottamaan atk:lla kaikkea mitä vanhempi sukupolvi vain saattoi mielessään kuvitella. Aiemmin kun ei atk kuulunut mihinkään opetukseen. Töitä riitti nyt, jopa muille jakaa. Kannattaa siis vaatia TE-toimistolta, eikä vain jäädä odottamaan heiltä jotain ihmeellistä.

Vierailija
88/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoritin maisteritason tutkinnot aikoinaan juuri kun syvä lama iski koko Suomeen. TE-toimistosta ei löytynyt koskaan mitään sopivaa, suositteluja tuli vaikka minkämoisiin muihin tehtäviin, joihin ei ollut mitään kokemusta eikä alan tietotaitoa. Epäilin jo tosissani TE-toimiston pätemistä ja olemassaolon oikeutusta.

No, itse ns vanhempaan tutkintoon kouluttautuneena ja iältäni sen ikäinen että ATK-oli täysin uutta itselleni, hain itse valitsemalleni vuoden kokopäiväisille atk-kursseille ja pääsin sinne asiat hyvin perusteltuani. Olin siis atk-opinnoissa joka päivä koko vuoden tentteineen ja lopputöineen kaikkineen. Siitä olen TE-toimistolle kiitollinen, sillä ko kurssi laittoi ammattini todelliseen lentoon. Pystyin nyt kommunikoimaan ja tuottamaan atk:lla kaikkea mitä vanhempi sukupolvi vain saattoi mielessään kuvitella. Aiemmin kun ei atk kuulunut mihinkään opetukseen. Töitä riitti nyt, jopa muille jakaa. Kannattaa siis vaatia TE-toimistolta, eikä vain jäädä odottamaan heiltä jotain ihmeellistä.

Puhutko nyt siis 90-luvun kokemuksistasi?

Vierailija
89/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni viulisti ei saa edes niitä viulistin paikkoja. Pääasia kuitenkin koittaa työllistyä jotenkin. Epäsopivat työpaikkatarjoukset saattavat olla eräänlainen kannanotto... Herätys hakea itse niitä itselle sopivia paikkoja...

Tämä kommentin kirjoittaja, sekä 3-4 muuta ihmistä on sitä mieltä, että viulusti voi hakea sellistin paikkaa? Luuletteko, että siellä orkesterissa katsotaan hyvällä sitä viulustia, joka hakee sellistin paikkaa? Vai luuletteko, että soitin kuin soitin, kyllä sitä nyt voi sen verran soitella kunnes oikean instrumentin paikka aukeaa? 

Vai mitä ihmettä tämä kommentti meinaa? 

Ja muuten, niissä kouluissa on ne oppilaat myös, joilla on täysi oikeus saada kunnollista opetusta ihan jokaiselta opettajalta. Ei ole oppilaitakaan kohtaan oikein, että historian opettaja opettaa matematiikkaa tai kemian opettaja äidinkieltä. Onko täällä päiväsaikaan vain kouluja käymättömiä ihmisiä paikalla, kun ei ymmärretä että kouluissa on oppilaita jotka haluavat kehittyä. Eikä vain niitä, joille on ihansama. 

Haluatko lapsellesi uskoononopettajaksi viime kevään ylioppilaan, joka ei päässyt minnekään opiskelemaan vai pätevän historianopettajan?

Vierailija
90/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä lähdin suoraan pubitarjoilijan virasta (kaljahanan kaksijalkainen jatke) Ms. Amorellan a la carteen tarjoilijaksi. Ei ihan osunut maaliin. Oli kyllä elämäni kamalin viikko siellä liina käsivarrella viinipulloja tuhertamassa auki. No onneksi en sentään kokiksi mennyt. Eli kaikki asiakkaat jäivät henkiin. 

Vierailija
91/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imurimyyjälle ehdotettiin puhallin myyjän paikkaa. Eihän päinvastaisempaa ammattitaitoa olekaan. Miten imemisen ammattimyyjä voi siirtyä puhaltamisen ammattitaitoa vaativan myyjän hommiin? Ei onnistu mitenkään.

Vierailija
92/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se työkkärin toiminta on, ei siinä pointtina ole saada ihmisiä kunnon töihin vaan kiusata ihmisiä ja hukata kaikkien aikaa. Ja sitten ihmiset, jotka eivät koskaan ole edes olleet työttöminä kannattavat aktiivimalleja ynnämuuta humpuukia. 

Vierailija
93/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä pitäisi sallia nykyistä enemmän virheiden ja erehdysten tekeminen. Silloin olisi työttömienkin helpompi hakea niitä paikkoja, joiden hakemista he muuten empivät.

Meinaatko, että työnantajalla, jolla jo muutenkin on varaa valita työhönpyrkijöistä, olisi jokin syy ottaa sellainen, joka ei kyseistä työtä osaa?

Vierailija
94/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo työtön historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja! Olet siis ensimmäistä kertaa TE-toimiston rattaissa, onnitteluni. Älä nyt kuitenkaan kuvittele, että olet ainoa, jolle tarjotaan ihan mitä pakasta saattaa lottokoneeseen tipahtaa. Olen toimistoalan piinkova ammattilainen, mutta sain tarjouksen kiinteistöhuollosta, Mitäköhän minulla olisi sille alalle ollut annettavaa?

Vierailija
95/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylioppilaat voi olla sijaisena aineessa kuin aineessa, niin miksi sinä et voisi? Samalla saisi vähän jalkaa oven rakoon, jos vaikka paikkoja tulisi auki. Kun naama on positiivisessa mielessä tuttu, niin pärjää hakuprosessissa, vaikka olisi 500 hakijaa. Niin se meidän alalla menee.

Rehtorin pätevyys on helppo hankkia. Pari tenttiä ja se on siinä. Senkin voi hankkia työn ohessa koeajan puitteissa. Ei ole ongelma, jos sinut virkaan halutaan.

Vierailija
96/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo työtön historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja! Olet siis ensimmäistä kertaa TE-toimiston rattaissa, onnitteluni. Älä nyt kuitenkaan kuvittele, että olet ainoa, jolle tarjotaan ihan mitä pakasta saattaa lottokoneeseen tipahtaa. Olen toimistoalan piinkova ammattilainen, mutta sain tarjouksen kiinteistöhuollosta, Mitäköhän minulla olisi sille alalle ollut annettavaa?

Mene kokeilemaan. Sillä sen tietää, mitä annettavaa sinulla olisi. Jos luuta ei pysy kädessä, niin aina voit tehdä itsesi tarpeelliseksi toimistotöissä. Pääasia lienee, että pääset potentiaaliseen työpaikkaan osoittamaan omaa asennettasi ja halua oppia uudet työtehtävät.

Vierailija
97/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota se työkkärin toiminta on, ei siinä pointtina ole saada ihmisiä kunnon töihin vaan kiusata ihmisiä ja hukata kaikkien aikaa. Ja sitten ihmiset, jotka eivät koskaan ole edes olleet työttöminä kannattavat aktiivimalleja ynnämuuta humpuukia. 

Hyvin oivallettu. Pointtina kun on myös saada sille työnantajalle tekijä. Tämä jää aika monelta tajuamatta.

Vierailija
98/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että työnantajalla, jolla jo muutenkin on varaa valita työhönpyrkijöistä, olisi jokin syy ottaa sellainen, joka ei kyseistä työtä osaa?

Kukaan ei osaa ko. työpaikan kaikkia työtehtäviä mennessään uuteen työpaikkaan. Ne tehtävät opitaan koeajalla. Siksi se koeaika on olemassa, että nähdään oppiiko tyyppi työn kohtuullisessa ajassa. Toisaalta työntekijä saa miettiä, josko työnantaja on mieleinen ja palkka tehtävän mukainen ym.

Perusasiat ja -taidot opitaan koulussa, mutta työ työpaikalla ko. työtä tekemällä.

Vierailija
99/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kokeilemaan. Sillä sen tietää, mitä annettavaa sinulla olisi. Jos luuta ei pysy kädessä, niin aina voit tehdä itsesi tarpeelliseksi toimistotöissä. Pääasia lienee, että pääset potentiaaliseen työpaikkaan osoittamaan omaa asennettasi ja halua oppia uudet työtehtävät.

Harmi, löysin ihan itse hyväpalkkaisen työn, TE-toimisto ei ehtinyt paljoakaan pompottamaan. Luuserit pölyttyvät pisimpään TE-toimiston "palkkalistoilla". Niin, ja harjatyöt tekevät meillä juuri ne TE-toimiston harjanvarressa päivärahansa tienaavat.

Vierailija
100/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni viulisti ei saa edes niitä viulistin paikkoja. Pääasia kuitenkin koittaa työllistyä jotenkin. Epäsopivat työpaikkatarjoukset saattavat olla eräänlainen kannanotto... Herätys hakea itse niitä itselle sopivia paikkoja...

Tämä kommentin kirjoittaja, sekä 3-4 muuta ihmistä on sitä mieltä, että viulusti voi hakea sellistin paikkaa? Luuletteko, että siellä orkesterissa katsotaan hyvällä sitä viulustia, joka hakee sellistin paikkaa? Vai luuletteko, että soitin kuin soitin, kyllä sitä nyt voi sen verran soitella kunnes oikean instrumentin paikka aukeaa? 

Vai mitä ihmettä tämä kommentti meinaa? 

Ja muuten, niissä kouluissa on ne oppilaat myös, joilla on täysi oikeus saada kunnollista opetusta ihan jokaiselta opettajalta. Ei ole oppilaitakaan kohtaan oikein, että historian opettaja opettaa matematiikkaa tai kemian opettaja äidinkieltä. Onko täällä päiväsaikaan vain kouluja käymättömiä ihmisiä paikalla, kun ei ymmärretä että kouluissa on oppilaita jotka haluavat kehittyä. Eikä vain niitä, joille on ihansama. 

Haluatko lapsellesi uskoononopettajaksi viime kevään ylioppilaan, joka ei päässyt minnekään opiskelemaan vai pätevän historianopettajan?

Kuinka moni vanhempi tietää sen opettajan pätevyyden? Oikeasti? Varsinkin sijaisten osalta. Minä olen aikoinaan opettanut lukiossa biologiaa ihan tyytyväisenä - koulutus oli ylioppilas ja siitä biologiasta L. . Kukaan ei koskaan kysynyt yhtään mitään pätevyyksistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme