Mihin 50v pitkäaikaistyötön voisi vielä kouluttautua?
Keski-ikäinen nainen ja monta vuotta työttömänä. Koko elämässäni ei ole ollut kuin pätkätöitä.
Mihin ammattiin kannattaisi kouluttautua, että saisi vielä töitä.
Lähihoitajahommat eivät ole minun juttuni.
Kommentit (29)
Päiväkoti apulaiseksi. Kotihoiton vanhuspalveluun apulaiseksi.Ammatti siivojaksi!
Siistijän/siivoojan yms. ammattitutkinto. Naapurin 45-vuotias mies käy siivoamassa joitain teollisuushallien lattioita. Sanoi, että työ on helppoa nykyisten kätevien siivousvälineiden ansiosta. Mm. ei tarvitse juurikaan kumartella.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti apulaiseksi. Kotihoiton vanhuspalveluun apulaiseksi.Ammatti siivojaksi!
Ei kotihoidossa ole mitään "apulaisia",he ovat oikeassa ammatissa olevia lähihoitajia,anteeksi vaan!
Vierailija kirjoitti:
Logistiikka-ala?
Keräilyssä nopeus on valttia. En palkkaisi viisikymppistä noihin hommiin.
Mietin ihan samaa kuin ap paitsi että olen mies. Kaikkein mieluiten lähtisin uudelle alalle oppisopimuksella. Rakennusalalle päädyin viimeksi sattumalta. Siinä olin ensin apuna viimisen päälle ammattilaiselle ja rakennettiin omakotitalo. Niin alusta että taivuttelin ja sitten surrrasin niitä rautoja kiinni mitkä tulee perustuksiin. Siihen päälle ensin puinen runko. tuulensuoja levyt, eristeitä jne.
En edes aikaisemmin tiennyt että osaan vasaroida vasemmalla kädelläkin. Tikapuilta kun huonosti ylsi niin sekin tuli tehtyä. Sen verran vanhuuden ja yhden ikävän vaivan takia vaivoja että jotain kevyempää pitäisi keksiä. Kauhea omakehu mutta mulla on tarkka muisti. Ei tarvi kuin kerran neuvoa miten x asia tehdään.
Kävin aikuisena koulutuksen ja siitä voin heittää kompakysymyksen. Miten tehdään oikein märkätilan kuten kylpyhuoneen lattian ja seinän rajaus? Ohjeiden mukaan siihen ei saa käyttää kiviperäistä materiaalia eikä silikoonia. Painotan että kysymys on kompa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa kuin ap paitsi että olen mies. Kaikkein mieluiten lähtisin uudelle alalle oppisopimuksella. Rakennusalalle päädyin viimeksi sattumalta. Siinä olin ensin apuna viimisen päälle ammattilaiselle ja rakennettiin omakotitalo. Niin alusta että taivuttelin ja sitten surrrasin niitä rautoja kiinni mitkä tulee perustuksiin. Siihen päälle ensin puinen runko. tuulensuoja levyt, eristeitä jne.
En edes aikaisemmin tiennyt että osaan vasaroida vasemmalla kädelläkin. Tikapuilta kun huonosti ylsi niin sekin tuli tehtyä. Sen verran vanhuuden ja yhden ikävän vaivan takia vaivoja että jotain kevyempää pitäisi keksiä. Kauhea omakehu mutta mulla on tarkka muisti. Ei tarvi kuin kerran neuvoa miten x asia tehdään.
Kävin aikuisena koulutuksen ja siitä voin heittää kompakysymyksen. Miten tehdään oikein märkätilan kuten kylpyhuoneen lattian ja seinän rajaus? Ohjeiden mukaan siihen ei saa käyttää kiviperäistä materiaalia eikä silikoonia. Painotan että kysymys on kompa.
_Varmaan odotellaan, että tila kuivuu ensin ja tehdään työt vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logistiikka-ala?
Keräilyssä nopeus on valttia. En palkkaisi viisikymppistä noihin hommiin.
Tiedätkö haista ihan oikeesti paha. Mä en ole ikinä millään tavalla ole ollut ikärasisti. Vanhempia naisiakin ennen kuin tuli sana puuma. Vanhemmista kuten minä jolla on puoli vuosisataa niin sanon yhden jutun. Voi olla että tehdään hitaammin. Ainakaan mun tekemisiä ei tarvi toisen korjata.
On tai oli se työ mitä tahansa niin yksi juttu sekin että sen tekee kunnolla. Niin sanottua ammatti-ylpeyttä. Mä ainakin arvostan niitä siivoojiakin. Ei mikään hehkein ammatti mutta todella tarpeellisia. Voin sanoa senkin että onneksi olen rauhan mies. En ole 20 vuoteen enää lyönyt ketään. Viimeisestä pääsin säkällä kun suomessa eka kerta menee pään silitys tuomiolla
Oli nekin käräjät. Kaksi ukkoa itki kun olin muka pahoinpidellyt niitä. Tyypit aloitti ja annoin niille iskuja. Jos olisin pahoinpidellyt niin niillä olisi pysyviä vammoja. Inhoan väkivaltaa ja ihan syvältä kun sitä on joutunut käyttämään. Hyi v tympii muistelukin.
Varmasti työllistäviä aloja on ikävä kyllä vain sote-alat. Kun ala vaatii tietyn pätevyyden, ei voida ottaa ketä tahansa, joten viisikymppinen pätevä on yhtä hyvä kuin kaksikymppinen pätevä.
Laitoshuoltaja on toinen vaihtoehto, se ei kuitenkaan hoitotyötä ole.
Kouluttaudu eläkeläiseksi. Sama itsellä aikomus. Hyvällä mallilla kohti sitä.
T. Viisikymppinen
Remontointi on myös sellainen, johon tarvitaan apua kodeissa. Jos vaan jaksaa fyysistä työtä. Palveluntarjoajia on oikeasti vaikea löytää kotiin esim. parketin asennukseen tai keittiön kokoamiseen. Moni suomalainen hinnoittelee itsensä ulos ja ulkomaalaisiin taas ei voi samalla tavalla luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_Varmaan odotellaan, että tila kuivuu ensin ja tehdään työt vasta sen jälkeen.
Toivon että ohje on parantunut. Meille opettaja kertoi tuon myös kompana. Rakennusohjeiden mukaan 2006 ei märkätiloihin saa laittaa kiviperäistä materiaalia eikä silikoonia. Mä siinä kysyin mitä sinne sitten saa laittaa? Opettaja tuumasi vain että hyvä kysymys. Mitään ohjetta ei ole mitä sinne saa asentaa.
Keskustelun jälkeen mun valinta kiviperäistä saumausta oli parempi kuiin silikoni. Jo pintamateriaalin alla on vesieristys. Märkätiloissa kuten esim. kylpyhuoneessa ne on usein laattoja ne päällimmäiset. Kun ohjeiden mukaan on mahdotonta tehdä oikein niin kiviperäinen on parempi ratkaisu. Silikooni ei hengitä ja kerää pikku hiljaa vettä taakse ja aiheuttaa siksi ongelmia.
Kerroin nämä perustelut myös sille opettajalle ja hän sanoi että olen aivan oikeassa. Sanoi siihen lisäksi että jos ja kun oikein ollaan tarkkoja nin ohjeiden mukaan sitä seinä lattia kohtaa ei voi tehdä oikein.
Voisi kouluttautua sairaalan välinehuoltajaksi. Joskus siihen koulutukseen oli jonoa. Hammashoitaja voisi myös olla hyvä. Mutta vaikea sanoa, kun en tunne työhistoriaasi ja koulutuksia.
On rahan tuhlausta kouluttaa tuollaista mihinkään kun tuollainen ei tässä nykysuomessa työllisty muuten kun aivan järjettömällä tuurilla. Oikeastaan realistisinta olisi jättää yli viisikymppiset pois kokonaan työkkärin valvontaprosesseista eli noille lupa vaikka yrittää, opiskella tai ihan mitä mieleen juolahtaa ilman että työttömyyskorvaukset laskee muuten kuin tulojen vuoksi.
Riippuu terveydestä. Raskaisiin ja pienipalkkaisiin töihin mihinkä ei ole nuorempia tulossa niin saattaa päästä.
Vierailija kirjoitti:
On rahan tuhlausta kouluttaa tuollaista mihinkään kun tuollainen ei tässä nykysuomessa työllisty muuten kun aivan järjettömällä tuurilla. Oikeastaan realistisinta olisi jättää yli viisikymppiset pois kokonaan työkkärin valvontaprosesseista eli noille lupa vaikka yrittää, opiskella tai ihan mitä mieleen juolahtaa ilman että työttömyyskorvaukset laskee muuten kuin tulojen vuoksi.
Eli on rahan tuhlausta kouluttaa noin vanhoja, mutta samaan aikaan niillä tulisi olla vapaus opiskella mitä huvittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on rahan tuhlausta kouluttaa noin vanhoja, mutta samaan aikaan niillä tulisi olla vapaus opiskella mitä huvittaa?
Perustulo ratkaisisi tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Voisi kouluttautua sairaalan välinehuoltajaksi. Joskus siihen koulutukseen oli jonoa. Hammashoitaja voisi myös olla hyvä. Mutta vaikea sanoa, kun en tunne työhistoriaasi ja koulutuksia.
AP sanoi, että ei halua lähihoitajaksi.Entä jos tekisit ammatinvalintatestin netissä?
Näin vajaa 6-kymmpisenä katselen eläkeputkenpäätä, pientä näköestettä aikoo te-toimiston virkailija siihen laittaa mutta yritys minulla löytää tuo niin kutsuva putkenpää.
Kaupan alalla ja ravintola-alalla on ihan huutava työvoimapula kummallakin. Sinne vaan.