Kutsuin kaveripiirini 4 henkilöä viettämään iltaa kanssani
Kutsuin noin kuukausi sitten ja kaikki olivat tosi innoissaan asiasta. Päivä sovittiin yhteisesti niin että kaikille sopii. Nyt kun pitäisi sopia yksityiskohdista niin kukaan ei tartu ideoimaan vaan vastaukset ovat hyvin lyhyitä.
Onkohan tästä vedettävissä johtopäätöksiä että kuukauden takainen into on laantunut ja illanviettopäivän koittaessa kukin vuorollaan peruu? Tuntuu pahalta jo valmiiksi.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olettivat että heiltä ei vaadita muuta kuin paikalle ilmaantumista.
Itsekin voin kyllä lupautua hengailuun jos joku järjestää mutta se into laantuu äkkiä, jos siihen yhtäkkiä pitäisikin olla mukana keksimässä tekemistä, laatia ruokalistaa tai pahimmassa tapauksessa osallistua järjestämiseen. Sellaiseen ei ole aikaa eikä energiaa. Matalankynnyksen illanvietot sopii paremmin kun oma kalenteri on muutenkin hektinen ja elämä yhtä organisointia. En kaipaa sellaista yhtään lisää, en edes sen vertaa että olisin illanvieton sipsivastaava.
Eli jonkun muun paitsi sinun pitäisi ottaa vastuu siitä että kaikilla on kivailta. Nice!
Yleensä luokseen kutsuvalla on vastuu siitä, että muille ilta on vaivaton.
Onpa nihkeetä. Omassa kaveriporukassa kun sovitaan illanistujaiset, jokainen oma-aloitteisesti ehdottaa, että mä voisin tuoda sitä ja tätä. Kulujakin tasataan tarpeen mukaan.
Vähemmän neuroottista hössötystä, ”ideointia” ja pätemistä, enemmän miellyttävää rentoa yhteiseloa. Olisko siinä se mitä ystävät arvostavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin voin kyllä lupautua hengailuun jos joku järjestää mutta se into laantuu äkkiä, jos siihen yhtäkkiä pitäisikin olla mukana keksimässä tekemistä, laatia ruokalistaa tai pahimmassa tapauksessa osallistua järjestämiseen. Sellaiseen ei ole aikaa eikä energiaa. Matalankynnyksen illanvietot sopii paremmin kun oma kalenteri on muutenkin hektinen ja elämä yhtä organisointia. En kaipaa sellaista yhtään lisää, en edes sen vertaa että olisin illanvieton sipsivastaava.
Eli jonkun muun paitsi sinun pitäisi ottaa vastuu siitä että kaikilla on kivailta. Nice!
Yleensä illanvieton järkkääjä on se, joka ottaa tästä vastuun. Hän kutsuu vieraat luokseen. Jotenkin pidän vähän omituisena, että yhden illan takia pitäisi olla jotkut nyyttärit... Helpommalla pääsee kaikki, kun emäntä pistää tarjolle sipsit ja karkit ja tekee jonkun suolaisen piirakan ja that's it. Vieraat tuo omat juotavat.
Vierailija kirjoitti:
Onpa nihkeetä. Omassa kaveriporukassa kun sovitaan illanistujaiset, jokainen oma-aloitteisesti ehdottaa, että mä voisin tuoda sitä ja tätä. Kulujakin tasataan tarpeen mukaan.
Niin mitä kaikkea sinne pitää tuoda? Onko illanistujaisten tarkoitus olla joku kokkikerho? Itse en ainakaan tykkää sellaisesta niin emäntänä, kuin vieraanakaan. Parasta on, kun tarjottavat on valmiina ja ihmiset saa vaan istua rauhassa ja jutella.
Olen ehdottanut tuollaiselle kutsujalle zoom-iltaa eli jokainen istuu rauhassa kotona, nauttii omia tarjoilujaan ja rupatellaan mukavia. Ei tarvitse täyttää "kutsujan" toivelistaa, vaan saa itse päättää, mitä sy.
Jostain syystä osa kavereista ei tähän suostu, he haluavat nyyttärit ja lopulta niihin ilmestyy vain 1 kaveri, loput 4 keksii tekosyitä pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta jos mä kutsun ihmisiä luokseni (olipa se sitten koti tai mökki), tietenkin minä hoidan järjestelyt. Kutsutuille riittää, että saapuvat paikalle. Ap:n tapauksessa on kuitenkin kyse vain nelkästä ystävästä eli tarjottavaa pitää olla vain 5:lle eikä 50:lle, joten viiden hengen kokkailut onnistuu ihan kotona tai mökilläkin. Jos mökillä ei ole ruuanlaittomahdollisuuksia, kutsuja tekee kotona sellaiset sapuskat valmiiksi, että ne vaan laittaa mökillä tarjolle. Esimerkiksi tapakset on hyviä ja helppoja, ei tarvitse edes lämmittää. Helppoja myös silloinkin, jos porukassa on joku vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy viestillä sopiiko nyyttärit? Yks tuo salaatit, yks leivät ja levitteet, yks jotain muuta jne. Ehkä omat juomat? Ellei oo tapana yhteiset skumpat. Tai sit ne vastaa tarkemmin vasta, kun tietävät että saavat esim. töistä vapaata/ kyydin jne.
Näin tein, kysyin ja vastaus kaikilta oli että sopii, mutta siihen se sitten jäikin.
-ap
Sitten sinä kysyt, kuka tuo juomat, kuka pikku purtavat, kuka vähän isommat purtavat, ja kuka salaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä kaikkea sinne pitää tuoda? Onko illanistujaisten tarkoitus olla joku kokkikerho? Itse en ainakaan tykkää sellaisesta niin emäntänä, kuin vieraanakaan. Parasta on, kun tarjottavat on valmiina ja ihmiset saa vaan istua rauhassa ja jutella.
Ei "pidä" tuoda mitään, vaan jokainen ihan omasta tahdostaan ehdottaa, mitä voisi tuoda ja varmistaa, maistuuko muille. Ei jätetä järjestelyjä yhden kontolle, kun muut vain odottaa valmista. Mutta kukin tavallaan.
AP sinä järjestät juhlien päätarjoilun ja ehdotat jotain pientä ja helppoa. Esim. suolaista / makeaa / juotavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei "pidä" tuoda mitään, vaan jokainen ihan omasta tahdostaan ehdottaa, mitä voisi tuoda ja varmistaa, maistuuko muille. Ei jätetä järjestelyjä yhden kontolle, kun muut vain odottaa valmista. Mutta kukin tavallaan.
Se on juuri niin, että kukin tavallaan. Aina meillä vieraat tuovat jotain pientä mukanaan esimerkiksi viiniä, suklaata tms., niin ilomielin otan sen kokonaisvastuun tarjottavista ja järkkäilyistä minun kotonani. Minulla ei ole tapana ottaa mitään stressiä tarjottavista ja teen sen mielelläni - en todellakaan ajattele joutuvani ja muut "vaan odottavat valmista".
Ap, laita itse tarjoilut kun olet vieraat kutsunutkin. Jätetään opiskelijabileisiin tuollaiset nyyttärisäädöt - ei kukaan aikuinen jaksa osallistua jokaisen aterian ja tarjoilun suunnitteluun. Tee sinä varsinainen ruoka ja ilmoita selkeästi mitä toivoisit vieraiden tuovan: viiniä, suklaata, leipää tms. (Jos vieraat ovat riittävän läheisiä että voit pyytää).
Eri asia, jos mennään koko viikonlopuksi mökille. Silloin usein pitää kaikkien hieman osallistua hommien jakoon.
Teet salaatin ja pellillisen pizzaa tai suolaista piirakkaa, jos joku tuo lisäksi muuta se on vaan plussaa. Pari pulloa kuoharia ja muuten omat juomat.
Jos Saima kutsuu viettämää iltaa kanssaan ja laittaa sitten tuollaisen listan porukalle, niin ainakin minä jään pois. Miksi ihmeessä joku kutsuu ensin luokseen/mökille ja samantien ilmoittaa, että minun bileet, te tuotte tarjottavat! On eri asia porukalla pohtia, että olisi kiva viettää iltaa, ideoida samantien paikka ja tarjoilut (eli mistä ravintolasta tilataan, ei niin, että kuka tuo mitä) ja sitten sovitaan ohjelma tai teema ja mahdolliset kuljetukset (sinne mökille). Juuri tuo "tulkaa kanssani viettämään iltaa" aiheuttaa sen, että kasvotusten on pakko suostua, koska muuten toinen purskahtaa itkuun, vaikka tosielämässä koko porukka pohtii, saisiko koronan vai mahataudin ko. aikaan.