Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun mummon on pakko kumota jokaikinen pyyntö ja ohje?

Vierailija
04.11.2021 |

Nousee taas savu päästä mummon kyläilyn jälkeen. Onko muilla tällaista?

Mitä ikinä sanon lapsille, mummo rientää kumoamaan sen. Jos sanon että "juohan nyt se maito, että päästään lähtemään", mummo ryntää siihen lässyttämään, miten maito on pahaa, ei sitä tarvitse juoda, äiti on tyhmä.

Siis ihan kaikkeen tätä samaa.

Sitten ihmettelee, kun emme halua häntä kyläilemään tai hoitamaan lapsia. Menee näinkin monta tuntia saada lapset rauhoittumaan ylikierroksilta.

Miksi hän tekee tällaista?!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä itseltään

Vierailija
2/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy siltä itseltään

Ei kuulemma tee sellaista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy siltä itseltään

Ei kuulemma tee sellaista.

ap

Otetaan sitä kännykkävideoita typerämmistäkin paikasta. Voit kuvata hänelle oikein kollaasin todistusaineistoa.

Vierailija
4/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu mummeli teille. Ole aikuinen.

Vierailija
5/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lähdettäisiin saman tien, jos mummo tai kuka tahansa sanoisi lapselleni "äitisi on tyhmä".

Siis noustaisiin ylös siitä pöydästä ja käveltäisiin ulos ovesta.

Vierailija
6/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geriatriset sairaudet alkavat.

Vierailija
7/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä se sanoo, kun ihan saman tien ärähdät vastaan, että tuo, mitä äsken sanoit, ei ollut lainkaan sopivaa?

Vierailija
8/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot, että nyt vastaava käytös loppuu tai näkemiset harvenevat vain nopeisiin kyläilyihin, joihin ei kuulu kahvittelut, lapset eivät tule hoitoon jne. Sinä olet vanhempi, sinä päätät. 

Tosin itse en pakottaisi lasta juomaan maitoa. Juo sen mitä juo ja menoksi. Tuollaisista asioista ei kannata tehdä valtataistelua. Mutta toki tämä ei ollut jutun pointti, vaan isovanhemman ikävä käytös ja päätöstesi ylitse käveleminen. 

Vierailija
9/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me lähdettäisiin saman tien, jos mummo tai kuka tahansa sanoisi lapselleni "äitisi on tyhmä".

No hän tekee sitä myös meillä. Tapaamiset on minimissä juuri siksi. Eikä siis todellakaan myönnä itsessään olevan mitään vikaa.

Toinen käytösbravuuri on se, että ei tietenkään koskaan voi oikeasti hätätilanteessa auttaa, mutta sitten kitisee, miten ei koskaan saa olla avuksi. Tyyliin keskiviikkona lapsi joutuu sairaalaan äkisti ja tarvittaisiin joku hakemaan toinen päiväkodista. Ei onnistu. Vaikka siis ei tee yhtään mitään silloin, mutta ilmoittaa ettei ole palkollinen. torstaina tunkee pihalle ja möyhkää siellä ettei saa tavata lapsenlapsiaan, vaikka me nukutaan sen sairaalareissun takia kaikki univelkoja pois, eikä tod jakseta häntä silloin.

ap

Vierailija
10/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs, jos kyse on miehen äidistä ja lapsensa on niin tyhmä, ettei edes älyä eikä kuule, kun mummo sanoo sellaista? On niin tottunut laittamaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, tai muuten vain äidin lellimä pumpulihattarasilmälasti päässä. Sitten on kaksi ihmistä sanomassa, ettei se niin sanonut eikä varsinkaan mitään tarkoittanut. Tai kolme, kun vaarikaan ei älynnyt mitään.

Vierailija
11/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot, että nyt vastaava käytös loppuu tai näkemiset harvenevat vain nopeisiin kyläilyihin, joihin ei kuulu kahvittelut, lapset eivät tule hoitoon jne. Sinä olet vanhempi, sinä päätät. 

Tosin itse en pakottaisi lasta juomaan maitoa. Juo sen mitä juo ja menoksi. Tuollaisista asioista ei kannata tehdä valtataistelua. Mutta toki tämä ei ollut jutun pointti, vaan isovanhemman ikävä käytös ja päätöstesi ylitse käveleminen. 

En minä ole pakottanut ketään juomaan tai syömään mitään, sanonut vain että juopas tilanteessa, jossa lapsen ajatukset harhailee siinä ruokapöydässä.

Tästäkin muuten kinataan. Että saako lapsen antaa itse säännellä syömisiään. Mummon mielestä lapset on liian laihoja ja heille pitää syöttää ruokaa suuhun aina kun avaavat suunsa.

ap

Vierailija
12/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että yksittäisessä tuollaisessa tilanteessa voi jäätyä, mutta tuo kuulostaa niin loukkaavalta, etten oikeastaan tajua, miksi jatkat hänen tapaamistaan. 

Mä en kerta kaikkiaan tapaisi kyseistä henkilöä. Mies saisi sitten käyttää lapsia hänen luonaan yksin.

Vierailija
13/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan pokkana takaisin lapsille, että höpsis, mummihan tässä tyhmä on. Älkää kuunnelko.

Kyllä ne omaa äitiään enemmän uskoo.

Vierailija
14/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat tuollaisia. Pitää saada viimeinen sana tai haluaa näyttäytyä tosi kivalta lastenlasten silmissä, ja siksi mitään äidin komentamaa ei tarvitse tehdä. Ei myöskään kestä minkäänlaisia pyyntöjä, se on ahdistavaa ja vaativaa.

Toi sairaalaesimerkki oli ihan suoraan omasta elämästäni. Jos pyysi lastenhoitoapua tietylle päivälle, se ei missään tapauksessa onnistunut, ei saa vaatia ja käskyttää mummoa. Seuraavana päivänä, mummon omien aikataulujen mukaan, olisi pitänyt heti onnistua,. Kun ei onnistunut, tuli tuota samaa valitusta miten mikään apu ei riitä ja kelpaa.

Vierailija
15/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että yksittäisessä tuollaisessa tilanteessa voi jäätyä, mutta tuo kuulostaa niin loukkaavalta, etten oikeastaan tajua, miksi jatkat hänen tapaamistaan. 

Mä en kerta kaikkiaan tapaisi kyseistä henkilöä. Mies saisi sitten käyttää lapsia hänen luonaan yksin.

Ap ei ole kertonut kummasta on kyse, omasta vai miehen äidistä.

Menee hankalaksi ja ilmiselväksi välttelyksi, jos kyseessä onkin oma äiti.

Eikä lapsiakaan pitäisi tuollaiselle epäjohdonmukaiselle isovanhemmalle viedä.

Vierailija
16/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä pidä mummon mitään yhteyttä. Tuo sairaalaepisodi - mikäli oli totta, eikä keksitty esimerkki - on selvä todiste tämän puolesta. Ja en yleensä siis kehota ketään katkaisemaan suhteitaan sukuun heppoisin perustein, mutta mummosi kuulostaa oikeasti narsistisesti käyttäytyvältä. Jos mikään puhe ei hänelle tehoa, välit poikki. Säästyt mielipahalta ja lapset myös.

Vierailija
17/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole kertonut kummasta on kyse, omasta vai miehen äidistä.

Menee hankalaksi ja ilmiselväksi välttelyksi, jos kyseessä onkin oma äiti.

Eikä lapsiakaan pitäisi tuollaiselle epäjohdonmukaiselle isovanhemmalle viedä.

On todella julmaa ja lopullista, jos katkaistaan välit myös lasten puolesta. Minusta siinä pitää olla raskaat perusteet.

Ajattelin tässä, että tuo kitka olisi nimenomaan mummon ja äidin välistä, eli mummo tuntee jostain syystä halua vähätellä ja ohittaa äidin sanoja, mutta käyttäytyisi normaalimmin esimerkiksi lasten isän seurassa.

Jos hän on yleisemmin ihan vain järkyttävä narsisti ja haukkuu kaikkia ihmisiä lasten kuullen, on ehkä parempi tehdä selväksi, että välit katkeavat kokonaan, jollei käytös muutu.

Vierailija
18/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kyllä oma äiti mieleen tästä keskustelusta.

Samanlaista vähättelyä minua kohtaan, ja samoja huokailuja kun ei voi auttaa tarpeeksi. No niinpä niin.

Juuri tätä samaa, että jos minä kiellän lapsilta jotain, mummo on heti samaa lupaamassa tai toisin päin.

Vielä ikävämpi tapa äidilläni on tahallaan sekoittaa rooleja, eli vastaa äitinä, kun lapsi kysyy äitiä, eli minua. Onneksi lapseni ovat varustettu paremmalla itsetunnolla kuin minä aikoinani ja ovat aina napakasti sanoneet, että 'sä oot mummi, mä pyysin äitiä'.

Nykyisin nähdään äitiäni harvoin ja valitusti, lapsetkin jo teinejä, eivätkä hirveän innoissaan ole mummin luo menosta. Ovat itsekin huomanneet vähättelyn, roolien hämärtämisen yritykset ja ikävistä ikävin, eli lasten asettamisen eriarvoiseen asemaan. Äitini selvästi suosii esikoista ja kuopus on kuulemma vaikea ja hankala.

Tämä kaikki alun alkaen tuli hieman yllätyksenä, vaikka ei olisi pitänyt; olin ja olen edelleen lapsuuden perheeni syntipukki.

Lasten ollessa pieniä, asuimme pitkään ulkomailla miehen työn vuoksi. Itsekin pääsin maistamaan työelämää ulkomailla, vaikka paljon olin myös pienten lasten kanssa kotona. Kohdemaassa normaalia, että äidit kotona.

Nyt kun ajattelee tuota aikaa, taisi olla elämäni onnellisinta tähän asti. Suuri merkitys oli sillä, että lapsuuden perheeni oli tuhansien kilometrien päässä, saimme olla rauhassa oma perhe ja tukiverkko oli muissa samassa tilanteessa olevissa perheissä.

Lasten lähestyessä koulu-ikää päätimme jostain ihme syystä palata Suomeen. Toki miehen työtilanteen salliessa.

Äitini hyökkäsi tähän rakoon hyeenan raivolla. Oli kuulemma jäänyt niin paljosta paitsi mummina ja miten te nyt ihmeessä ikinä siellä kaukana edes pärjäsitte jne, jne.

Eli tultiin melko valmistelemattomina ( vaikka olisi pitänyt ainakin mun tietää) äitini hampaisiin. Mieheni, joka oli anoppiaan tavannut n. kerran vuodessa, ei kerta kaikkiaan voinut uskoa mitä oli tapahtumassa.

Meillä oli avioliittokin jo katkolla ja molemmilla vanhemmilla uupumusoireita, ennen kuin tajusimme todella ottaa etäisyyttä.

Äitini ehti tehdä parikin todella kurjaa tempausta, joita en nyt tässä selosta sen pitemmästi. Saman kokeneet voinevat hyvinkin kuvitella.

Meillä oli Suomeen palatessa ihan tarpeeksi omalla lautasellamme, miehen työn luonne muuttui toisessa maassa, samoin työkieli, lapset joutuivat totuttelemaan uuteen kouluun, heille Suomi oli sillä tavalla uusi maa, että nyt ei oltukaan lomareissulla käymässä, vaan asumassa. Minä palasin töihin ja samalla piti opiskella lisää omaa alaani oltuani pitkään poissa suomalaisesta työelämästä.

Tiedän äitini olevan melko narsistinen ihminen, mutta perheemme elämän tekeminen vielä hankalammaksi tuossa tilanteessa oli jo törkeää ja julmaakin.

Onneksi saimme välimatkaa otettua, avioliittomme kuntoon ja lapset ovat ihania ja fiksuja teinejä, joiden kanssa meillä vanhemmilla on lämpimät ja hyvät välit.

Nyt olemme alkaneet harkita uutta ulkomaan pestiä. Ehkä tällä kertaa emme enää palaa Suomeen.

Vierailija
19/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on VALLANKÄYTTÖÄ, ja se tekee sitä siksi kun voi. Vain sinä voit lopettaa tuon.

Vierailija
20/30 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ei kuitenkaan ole millään tavalla lapselle vaarallisia tilanteita. Joten mä jättäisin mummon ihan keskenään lapsen kanssa, hoitaa omalla tavallaan ja tekisin itse jotain ihan omia puuhia, käväisin kaupassa yksin, menisin lenkille tai kuntosalille, jos mummo jaksaa niin voihan sitä olla vaikka yön yli pois ja vähän tuulettaa itseään.

Monelle tää on ihan jokapäiväistä, isi kieltää ja äiti antaa periksi tai toisinpäin, lapsi on etevä tulkitsemaan tilanteita ja saa aikuiset helposti toimimaan tavalla mikä häntä miellyttää, se on oikeastaan vaan hyväkin asia. Tietysti sellaiset perus rajat pitää olla. Lapsi varmasti juo maitoa jos hänellä on jano, ilman että siihen pakotetaan, eikä jätä juomatta vaikka saisi luvan jättää.