Mies on vihainen jos olen tehnyt ruoan sähköuunissa
Hermostuu ja on vihainen jos laitan ruoan sähköuuniin. Kun on puuhella ruoka pitää hänen mielestä valmistaa siinä. Eilen sai raivarin kun olin tehnyt sähköuunissa.
Kommentit (103)
Etkö osaa käyttää sitä järkevämpää vaihtoehtoa. Miksi haluat toimia järkeä vastaan?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:29"]Onko puulämmitys keuhkoille vaarallista?
[/quote]
On. Suurempi terveysongelma kuin liikenteet päästöt. Esim. ruoanlaitto tappaa 2 miljoonaa ihmistä vuosittain hiukkaspäästöihin, kun polttamalla tuotettu lämpö on aikas yleistä vielä maailmalla.
[/quote]Mutta aiheuttaako puulämpö hengityssairauksia tai syöpää
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:29"]Onko puulämmitys keuhkoille vaarallista? [/quote] On. Suurempi terveysongelma kuin liikenteet päästöt. Esim. ruoanlaitto tappaa 2 miljoonaa ihmistä vuosittain hiukkaspäästöihin, kun polttamalla tuotettu lämpö on aikas yleistä vielä maailmalla. [/quote]Mutta aiheuttaako puulämpö hengityssairauksia tai syöpää
[/quote]
Nimenomaan sydän- ja verisuonisairauksia se aiheuttaa pienhiukkasten takia. Harvalla on kunnolliset filtterit savupiippunsa päässä, eikä usein se uunin luukkukaan ole kovin tehokkaasti eristetty/käytetty.
Suomes kuolee 2 miljoonaa vuodessa suomalaisen hormikulttuurin takia.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:24"] Tietenkin sähköliedellä paistan. Mut mies tarkotti kauan uunissa olevia ruokia. Ne tehtävä puuhellalla ja samalla lämpiää koti. Tai jos en lämmitä puilla kun olen kotona vaatii puolet kuluista. [/quote] No ihan loogista, eikös vaan? [/quote] Joo. Onhan se loogista. Mut mitäs jos ei huvita ihmetellä puun kanssa 5 euron vuosisäästön takia? Miksei voisi miehelle maksaa sitä erotusta jos se on itselle niin päin mukavampi?
[/quote]
No saahan sitä maksaa jos tykkää, en ole kieltänytkään. Mutta ap:han ei ollut halukas puolta niistä kuluista maksamaan, mikä nyt taas on sitten eri keskustelu että eikös olis ylipäätäänkin yhteisestä kodista reilua puoliksi ne kulut maksaa...
[/quote]
Kulujen puolitus nyt on aivan eri keskutelu. Varmasti on järkevää puolittaa. Mutta sähköuuni ei sihen asiaan liity mitenkään, koska se ei käytännössä kustannuksia lisää muutamaa euroa enempää.
Luultavasti talo on myös miehen ja asut ilmaiseksi ja haluat saada kaiken muunkin ilmaiseksi? Tuollaisille naisille tekisi hyvää saada vastuu kaikista laskuista muutaman kuukauden ajaksi, voisi löytyä sitä järkeäkin päähän.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:24"] Tietenkin sähköliedellä paistan. Mut mies tarkotti kauan uunissa olevia ruokia. Ne tehtävä puuhellalla ja samalla lämpiää koti. Tai jos en lämmitä puilla kun olen kotona vaatii puolet kuluista. [/quote] No ihan loogista, eikös vaan? [/quote] Joo. Onhan se loogista. Mut mitäs jos ei huvita ihmetellä puun kanssa 5 euron vuosisäästön takia? Miksei voisi miehelle maksaa sitä erotusta jos se on itselle niin päin mukavampi?
[/quote]
No saahan sitä maksaa jos tykkää, en ole kieltänytkään. Mutta ap:han ei ollut halukas puolta niistä kuluista maksamaan, mikä nyt taas on sitten eri keskustelu että eikös olis ylipäätäänkin yhteisestä kodista reilua puoliksi ne kulut maksaa...
[/quote]
Kulujen puolitus nyt on aivan eri keskutelu. Varmasti on järkevää puolittaa. Mutta sähköuuni ei sihen asiaan liity mitenkään, koska se ei käytännössä kustannuksia lisää muutamaa euroa enempää.
[/quote]
Niinhän tossa aikasempiki sano niin on eri keskustelu. Mut eiks se nyt kuitenki vähän liity tässä tapauksessa, jos ap:n mies haluaa ap:n maksavan puolet kuluista jos käyttää kalliimpia vaihtoehtoja, eli sitä sähköhellaa, tai lämmittää öljyllä eikä puulla.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:37"]
Suomes kuolee 2 miljoonaa vuodessa suomalaisen hormikulttuurin takia.
[/quote]
Alkaa vissii loppua suomalaiset kesken hyvin nopeesti..
Kyse on nimen omaan järkiperusteesta. Monet ökytkin käyttävät puuta lämmitykseen ja ruuanlaittoon eivätkä lämmitä rahalla vaikka sitä olisi. HMMM Tosin miehet..
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:27"]
Paljo muuten maksaa kun uuni tunnin päällä. Ilmalämpö ei lämmitä kovilla pakkasilla
[/quote]
Hyvin näyttävät toimivan kovillakin pakkasilla:
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:47"]
Kyse on nimen omaan järkiperusteesta. Monet ökytkin käyttävät puuta lämmitykseen ja ruuanlaittoon eivätkä lämmitä rahalla vaikka sitä olisi. HMMM Tosin miehet..
[/quote]
Ilmeisesti tulevat keuhkosairaudet ei merkitse mitään, kun kysymys on isoista rahoista, eli se 5 snt/uuniruoka. Varsinaista järjenkäyttöä :)
Minä en ymmärrä, mikä siinä puuhellan käytössä on ongelmallista?
.
Minä teen talviaikana kaiken ruuan puuhellalla ja leivinuunissa, enkä koe sitä vaikeaksi. Ja niistä tuleva lämpö on tosiaan yksi osasyy lämmittämiseen.
.
Ja olen ihan työssäkäyvä ihminen, jolla on kouluikäisiä lapsia (joku kuitenkin kohta kitisee "ajanpuutteesta")
Mitkä sairaudet? Onko sulla jokin keuhkosairaus joka on tullut kun olet laittanut ruokaa puulämmitteisellä hellalla? Kerro lisää, luulen ettei ole ainoa sairautesi.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:08"]
Sano miehelle ettei sitä ruokaa ole pakko syödä jos noin nyppii että se on valmistettu sähköuunissa ;)
Vaihtoehto on että MIES tekee sen ruuan siinä puuhellalla halvalla!
[/quote]
Meillä ei ikinä lämmitetä sähköuunia vain yhtä pientä ruokaa varten. Martatkin neuvovat, että kannattaa yhdellä kertaa paistaa aina useampi ruoka, leipoa jne. Ja laatikot voi laittaa jo kylmään uuniin. On muuten sähkölasku pienentynyt noin 20 e/kk monilla pienillä säästökikoilla.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:54"]
Mitkä sairaudet? Onko sulla jokin keuhkosairaus joka on tullut kun olet laittanut ruokaa puulämmitteisellä hellalla? Kerro lisää, luulen ettei ole ainoa sairautesi.
[/quote]
Väitätkö kenties pienhiukkasia tutkivia asiantuntijoita valehtelijoiksi? Millähän meriiteillä tai tutkimusviitteillä? Se, että jotain on tehty iät ajat ja joka ei arkihavaintojen mukaan vaikuta vaaralliselta, ei tarkoita, etteikö se voisi olla aika helkkarin vaarallista todellisuudessa.
Me teemme varaavassa takassa pataruokia. Kun pieni hiillos jäljellä niin pata takkaan ja saa muhia yön yli. Ei tarvitse uunia pitää päällä ja rikastuttaa energialaitosta. En ymmärrä miksi venkuilet vastaan. Aiheutat ihan turhaan pahaa mieltä. Otatko lisäksi pitkiä suihkuja?
Olispa mulla puuhella ja vielä klapit valmiina! Olen kade sulle!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 13:29"]Onko puulämmitys keuhkoille vaarallista?
[/quote]
On. Suurempi terveysongelma kuin liikenteet päästöt. Esim. ruoanlaitto tappaa 2 miljoonaa ihmistä vuosittain hiukkaspäästöihin, kun polttamalla tuotettu lämpö on aikas yleistä vielä maailmalla.