Verenpainemittarin mukaan rytmihäiriö - vakavaa?
Olen nelikymppinen normaalipainoinen ja perusterve mies. Kokeilin jokin aika sitten Lidlistä ostettua sähköistä verenpainemittaria. Verenpaine oli hyvä, mutta kone väitti, että minulla saattaa olla rytmihäiriö. Kokeilin laitetta hetken kuluttua uudelleen, ja sama tulos. Kuitenkaan esim. paikalla ollelle 70 ikävuottaan lähestyvälle tuttavalle kone ei tällaista tuomiota ollut koskaan antanut.
Tiedän, että Lidlin halpislaite ei varmaan ole mikään maailman luotettavin, mutta ei se tosiaan muille ole tuollaista tulosta antanut, mutta minulle sitten kaksi kertaa peräkkäin. Pistää miettimään.
Mitään varsinaisia sydänoireita en itse ole itsessäni huomannut, mutta pitäisikö minun olla huolissani?
Kommentit (24)
16 V pojalla oli sama tulos kuudesti, eli rytmihäiriövaroitus. Luin yhden neuvoistanne ja kehotin poikaa olemaan hengittämättä mittauksen aikana. Tulos oli pelkästään optimaalinen, ilman ko varotusta. Tuote on Lidlistä.
Onko tykytystä, onko pulssi säännöllinen, nopea vai hidas?
Jokaisella ihmisellä on joka päivä rytmihäiriöitä ja suurin osa niistä on vaarattomia. Minullakin verenpainemittari näyttää niitä joskus, ehkä yhdellä mittauksella kymmenestä tai harvemmin. Kahden mittauskerran perusteella en sanoisi vielä mitään, mutta jos tuollaista tapahtuu usein, kysyisin kyllä ammattilaisen mielipidettä vaikka jostain terveysneuvontapuhelimesta tai lääkäriltä.
Tuon perustella ei pidä huolestua. Oletko urheilullinen? Terve, nuori ja vahva sydän on sellainen, että syketaajuus mukautuu hengityksen mukaan, eli syke vaihtelee sisään- ja uloshengityksen mukana. Tämä on siis täysin normaalia terveessä, hyväkuntoisessa sydämessä mutta laite tulkitsee sykkeen epätasaisuuden ja herjaa mahdollisesta rytmihäiriöstä. Vaihtelu on siis hyvin yksilöllinen, toisilla reagoi selvemmin kuin toisilla. Meidän perheessä esim. yhdellä liikuntaa harrastavalla nuorella on todella epätasainen syke, jolloin kone herjaa tuota aina.
Kokeilepa pulssia ranteesta; onko se sellainen pikkuisen epätasainen, vai tuntuuko jättävän lyöntejä välistä? Jos on muita oireita tai muuten huolestuttaa, voit toki hakeutua sydänfilmiin terveyskeskukseen, mutta tämä lähinnä oli tiedoksi että jos ei oireita ole, tuo syy on se yleisin. :)
t. eh
Sanoisin että ei syytä huoleen.
Älä liiku sen mittauksen aikana, hengitä kuitenkin normaalisti.
Tolla voit seurata happisaturaatiota.
http://www.dealextreme.com/p/oled-spo2-monitor-fingertip-pulse-oximeter-187708?r=34774240
Minulla on beuerin verenpainemittari, ja se sanoo samaa koko ajan. Kuitenkin ekg:ssä (otettu kymmeniä kertoja) tätä ei näy, ja Omronin laitteella ei myöskään. Kannattaa siis myydä pois se halpislaite ja ostaa Omronin verenpainemittari. Niitä terveyskeskuksetkin käyttävät.
Mulla myös näyttää toisinaan, syön kyllä säännöllisesti verenpainelääkkeitä. Lääkäri määräsi lisäksi beetasalpaajaa tarvittaessa otettavaksi jos pahasti hyppyyttää. Ei ole lääkärin (ja testien) mukaan vakavaa. N40
En huolestuisi, mutta kävisin silti lääkärissä. Koska tulos toistuu, luulisi jo perus-ekg:n kertovan paljon.
Vika ei todellakaan välttämättä ole mittarissa. Kovakuntoisilla ihmisillä on usein ihan EKG:ssakin näkyviä vaarattomia rytmihäiriöitä, ja kai niitä voivat muutkin tekijät saada aikaan. Jos mitään muita oireita(epätavallista väsymistä, hengästymistä, pyörryttämistä) ei ole, etkä edes tunne rytmihäiriöitä (ylimääräiset ja väliin jääneet lyönnit tuntee usein rinnassa), niin en kiirehtisi lääkäriin. Ei EKG:n ottamisesta tietysti mitään haittaakaan ole.
Mulla on aika runsaasti ns. muljahteluja, ja verenpainemittari ilmoittaa rytmihäiriöstä.
Ei ole todennäköisesti ollenkaan vaarallista. Mutta kannattaa käydä sydänfilmissä mikäli et ole pitkiin aikoihin käynyt. Monilla ihmisillä on heidän tietämättään eteisvärinä, joka välttämättä ei ole vaarallinen mutta joka joissakin tapauksissa voi aiheuttaa ongelmia.
vain sellaisella mittarilla kannatta mittailla, joka ilmoittaa riittävän herkästi rytmihäiriöt.
Omron ei ilmoita lainkaan, vain jos liikkuu tai puhuu mittaus katkeaa ja tulee EE.
Mielestäi Omron ei ole enää erityisen hyvä, oli kyllä sitä 30 vuotta takaperin.
Ja, minusta omron ei pärjää kuluttajatuotteissa ja hinnoissa, varmaan osaa, mutta ei osaa tehdä sitä kuluttajahintaan. Aina on puolet kalliimpi kuin vastaavantasoinen kilpailija.
Älkää turhaan mollatko tuotetta sillä perusteella että on ostettu Lidlistä.
Jouduin jokin aika sitten ensiaputilanteeseen ja siinä yhteydessä mittasin sairastuneen verenpaineen ja tarkistin pulssin Lidlistä hankitulla ranneverenpainemittarilla (Sanitas merkkinen).
Ensiavun jälkeen kohteeseen kutsuin ensihoidonyksikön, joka suoritti välineistöllään peruselintoimintojen tarkistukset ja tutkimukset, siis myös RR ja pulssi.
Ensihoitajat totesivat: "saimme aivan samat tulokset kuin sinä" eli ei ne Lindlin kotimittarit mitään humpuukki leluja ole.
Minulla jo kolmas Omron verenpainemittari (M2, M3, M10 mallit) jossa näyttö sekoaa muutaman vuoden vähäisen käytön jälkeen., on siis käyttökelvoton.
Ne on varmaan ohjelmoitu hajoamaan itsestään (suunniteltu vanheminen) mutta enää en osta mitään Omronin tuotetta.
Hain tuollaisen Lidlin Sanitaksen niin ei ainakaan harmita jos sekin hajoaa itsestään.
Halvemmista hinnoista huolimatta Lidlin tuotteet, erilaiset koneet mukaan lukien, peittoavat monet kalliimmat ns paremmat tuotteet. Ei se hinta aina ratkaise.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:52"]
Minulla on beuerin verenpainemittari, ja se sanoo samaa koko ajan. Kuitenkin ekg:ssä (otettu kymmeniä kertoja) tätä ei näy, ja Omronin laitteella ei myöskään. Kannattaa siis myydä pois se halpislaite ja ostaa Omronin verenpainemittari. Niitä terveyskeskuksetkin käyttävät.
[/quote]
Onko sinulle tehty sitä vuorokauden mitytaista seurantaa, jossa mittari on kiinni koko vuorokauden töissä, kotona ja nukkuessa. Miehellä näkyi vadta siinä rytmihäiriöt.
Myöhemmin saatiin vielä kiinni flimmeri tyyppinen rytmihäiriö.
Noihin oireisiin kun vielä yhdistettiin pari kertaa toistunut näköhäiriö, joka oli saman tyyppinen kuin migreenissä mutta ilman päänsärkyä, niin miehelle määrättiin Marevan lääkitys, lisäksi on lääke rytmihäiriöiden estoon.