Kerään rohkeutta mennä terapiaan ja ilmoittautua huomenna.
-olen nuori mutta viimeiset 7v ajan ollut todella ailahtelevainen
- tällä hetkellä mietimme mieheni kanssa eroa, toisinsanoen hän on uupunut käytökseeni
-en tiedä olenko masentunut... moneen kuukauteen en kyllä oikein jaksanut nousta sängystä tai tehdä mitään, alakuloinen ja surullinen olo koko ajan, suutun pienistä asioista ja kiukkuinen olo todella usein, nukun huonosti tai herääminen on erittäin vaikeaa ja usein tuntuu ettei ole mitään syytä edes nousta, itsemurha pyörii päässä paljon, lapsuudessani ollut hyväksikäyttöä jne..
Tsempatkaa mua. En enää jaksa :(
Kommentit (16)
Ilmoittautua? Ai minne?
Jos et yksityiseltä ole menossa terapiaa hakemaan, niin varauduthan siihen ettei sinne terapiaan noin vain mennä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:46"]En oikein tiedä olenko vain sitten luonteeltani tällainen paska vai onko minulla mielessä jotain vikaa.
[/quote]
Reagoit aivan normaalilla tavalla epänormaaliin tapahtumiin (hyväksikäyttöön jne).
Hae apua että saat tuntemuksesi selvitettyä (vie vuosia) ja pääset eteenpäin.
Hormonaalinen ehkäisy? Kevyt hikiliikunnankin lisääminen voi piristää.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:49"]
Ilmoittautua? Ai minne? Jos et yksityiseltä ole menossa terapiaa hakemaan, niin varauduthan siihen ettei sinne terapiaan noin vain mennä.
[/quote]
En tiedä. Jonnekin ammattilaiselle puhumaan ennenkuin tapan itseni.-ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 02:13"]
Hormonaalinen ehkäisy? Kevyt hikiliikunnankin lisääminen voi piristää.
[/quote]
ei ole ollut hormonaalista ehkäisyä vuosiin koska se pisti pääni totaalisesti sekaisin. liikunnasta tulee hetkellisesti hyvä olo, mutta en ole sitäkään aikoihin jaksanut harrastaa kun ei kiinnosta.ap
Yksi kysymys, kiitos jos joku jaksaa vastata: Minkä verran terapia maksaa? Olen opiskelija, ja pelkään että en voi hakea apua koska minulla ei ole varaa.ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 02:14"]
Ilmoittautua? Ai minne? Jos et yksityiseltä ole menossa terapiaa hakemaan, niin varauduthan siihen ettei sinne terapiaan noin vain mennä.
[/quote]
[/quote]
Hienoa, että haet apua. Tulee mieleen, kuinka itselläni oli tuon tapaista nuorena ja kuinka etsin itselleni ammattiapua. Muista, että voit myös soittaa auttaviin puhelimiin, jos on akuutti tilanne.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 02:19"]
[/quote]
[/quote]
Hienoa, että haet apua. Tulee mieleen, kuinka itselläni oli tuon tapaista nuorena ja kuinka etsin itselleni ammattiapua. Muista, että voit myös soittaa auttaviin puhelimiin, jos on akuutti tilanne.
[/quote]
kiitos. auttoiko ammattiavun saaminen sinua?ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 02:17"]
Yksi kysymys, kiitos jos joku jaksaa vastata: Minkä verran terapia maksaa? Olen opiskelija, ja pelkään että en voi hakea apua koska minulla ei ole varaa.ap
[/quote]
Riippuu terapiasta. Voit kysyä oppilaitoksesi lääkäriltä/terveydenhoitajalta, mitä siellä on tarjolla. Se on edullista. Kunnallisella puolella voi olla jopa ilmaista. Yksityiselle puolelle voit saada Kelan tukea. Mutta älä huolehdi niin pitkälle. Tee yksi asia kerrallaan ja pyydä neuvoa.
Ajattelin soittaa aamulla paikalliseen mielenterveyskeskukseen akuuttityöryhmälle ja kysyä pääseekö jollekin juttelemaan ilman, että minun täytyisi ensin kysyä terkkariltani. en tiedä onko se ok mutta kai se on hyvä että johonkin edes yritän soittaa.. Kouluni terveydenhoitajalle kun en haluaisi tästä jutella, on sen verran tuttu ihminen.ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 02:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 02:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kiitos. auttoiko ammattiavun saaminen sinua?ap
[/quote]
Kyllä. Kesti jonkin aikaa, että terapeutti löytyi, mutta jo siinä etsintävaiheessa sain jutella ammattilaisten kanssa, mikä helpotti. Tietysti joskus vain itketti ja tuntui kauhealta, mutta ainakaan en enää ajatellut vain olevani huono ihminen, jonka pitäisi kestää.
Aluksi soitat aamulla lääkäriin, että tilanne on vakava ja pitäisi saada aika jo samalle päivälle. Lääkäri sitten voi ohjata eteenpäin, että saat keskusteluapua ja terapiaa. Kaupungista riippuen saat lähetteen luultavasti julkisen puolen terapeutille aluksi, minkä ei pitäisi tulla kalliiksi. Luultavasti lääkäri määrää myös mielialalääkkeet.
Jos tarvitset pitkäaikaista terapiaa, on yksi mahdollisuus hakea kelan tukemaa psykoterapiaa hieman myöhemmin. Silloin kela korvaa suuren osan kustannuksista.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 02:24"]
Ajattelin soittaa aamulla paikalliseen mielenterveyskeskukseen akuuttityöryhmälle ja kysyä pääseekö jollekin juttelemaan ilman, että minun täytyisi ensin kysyä terkkariltani. en tiedä onko se ok mutta kai se on hyvä että johonkin edes yritän soittaa.. Kouluni terveydenhoitajalle kun en haluaisi tästä jutella, on sen verran tuttu ihminen.ap
[/quote]
Kerro heti tuosta tuttavuussuhteesta, niin he ymmärtävät, miksi otat yhteyttä juuri sinne. Ja kerro ihan avoimesti synkimmät ajatuksesi ja tunteesi, että siellä saadaan oikea käsitys voinnistasi. Todennäköisesti sinun kannattaa tavata lääkärikin, jonka kanssa voit keskustella mahdollisesta lääkityksestä. Tiedän, että masentuneena ei jaksa uskoa, että lääkitys auttaisi, ja että moni ei ihan periaatteesta haluaisi käyttää lääkkeitä. Itse voin kuitenkin sanoa, että en eläisi, jos en olisi pahimpina aikoina käyttänyt mielialalääkkeitä, sillä masennus oli tappaa minut. Siinä ei liikunta tai ruokavalio olisi riittänyt.
Kirjoitin jo muutaman kommentin tähän ketjuun, mutta vielä kerran kannustan hakemaan apua. Jos olisit tässä, halaisin sinua. <3
En oikein tiedä olenko vain sitten luonteeltani tällainen paska vai onko minulla mielessä jotain vikaa.