Mitä tapahtuu jos ei hoidata koskaan hampaitaan?
Ja tulee siis ihan hammasmätä, puhkaisee patin itse eikä mene lääkäriin silloinkaan? Kuinka kauan pärjää Buranalla ja menemättä lääkäriin, ja mitä tuosta voi seurata?
Kommentit (21)
Voi tulla sydänkohtaus. Bakteereita voi kuljea verenkierron mukana sydämeen, joka infektoituu ja sanoo poks. Yksi tuttavani kuoli näin. Hänellä oli tosin myös lapsuusiän diabetes siinä mukana ehkä vaikuttamassa, mutta silti.
Kannattaa hoidattaa hampaat!
Entäpä, kun kyseessä on vieläpä diabeetikko? :(
ap
Miksi et ap mene sit hammaslääkäriin??
En puhu itsestäni vaan eräästä ihmisestä ja olen hänestä huolissani! Mutta hammaslääkäriin hänt ei vaan saa. Oli puhkaissut itse sen patin, eikä ole ab-kuuria eikä mitään siis hakenut edes.... ei ole varmaan ikinä hoidattanut hampaitaan! Aikuinen ihminen kuitenkin...
ap
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 22:42"]En puhu itsestäni vaan eräästä ihmisestä ja olen hänestä huolissani! Mutta hammaslääkäriin hänt ei vaan saa. Oli puhkaissut itse sen patin, eikä ole ab-kuuria eikä mitään siis hakenut edes.... ei ole varmaan ikinä hoidattanut hampaitaan! Aikuinen ihminen kuitenkin...
ap
[/quote]
Se on hyvä että kuitenkin puhkaisee paineet pois sieltä. Mutta se tulee takaisin nopeasti. Kyllä siinä koko hammasrivi mätänee ellei saa verenmyrkytystä ensin. Eikä ab auta märkäpesän tuhoamiseen, siihen tarvitaan hammaslääkäriä
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 22:30"]
Entäpä, kun kyseessä on vieläpä diabeetikko? :(
ap
[/quote]
Pahentaa tilannetta. Ikenien kunto voi olla perussairauden vuoksi heikentynyt.
No mites tässä pääsisi mihinkään hamppilekuriin? Yksityiselle ei ole rahaa ja julkiselle ei vaan pääse koska jonot.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 22:42"]
En puhu itsestäni vaan eräästä ihmisestä ja olen hänestä huolissani! Mutta hammaslääkäriin hänt ei vaan saa. Oli puhkaissut itse sen patin, eikä ole ab-kuuria eikä mitään siis hakenut edes.... ei ole varmaan ikinä hoidattanut hampaitaan! Aikuinen ihminen kuitenkin...
ap
[/quote]
Sano, että hän voi kuolla hampaista elimistöön lähteneen bakteerin aiheuttamaan MYRKYTYKSEEN. Se on aivan totta, ei mitään foliohattuista höpö höpöä. Tosiaan tämä yksi tuttavani, mies, kuoli 40+ iässä sydänkohtaukseen, eikä hän koskaan hoidattanut hampaitaan ja oli diabetes. Hampaat olivat huonossa kunnossa, sen tiedän. En tieddä varmaksi johtuiko sydäri hampaista, mutta se on erittäin todennäköistä tuossa iässä (yleensä sydärit saadaan vanhempina).
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:24"]No mites tässä pääsisi mihinkään hamppilekuriin? Yksityiselle ei ole rahaa ja julkiselle ei vaan pääse koska jonot.
[/quote]
Höpö höpö, kyllä pääsee julkiselle. Soita hammaspäivystykseen hyvä ihminen ja mene sinne. Pelkkiä tekosyitä..
No kuule kaikille ei tapahdu yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:24"]
No mites tässä pääsisi mihinkään hamppilekuriin? Yksityiselle ei ole rahaa ja julkiselle ei vaan pääse koska jonot.
[/quote]
Akuutin vaivan kanssa pääsee heti. Soitto vain aamukahdeksalta terveyskeskukseen. Riippuen paikkakunnasta saa ajan samalle päivälle tai pitää mennä päivystysjonoon, kestää yleensä noin pari tuntia, ja pääsee vastaanotolle. Hopi hopi nyt reippaasti soittamaan hänelle aika heti huomenna!
tietääkseni hammashuoltokin kuuluu hoitotakuuseen, eli on sinne päästävä
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 22:42"]
ap
[/quote]
No se patti olisi puhjennut lopulta itsekin fisteliksi, eli aukoksi mistä se märkä pääsee jatkossakin ulos. Antibiootit ei auta tuossa mitään, juurihoito ehkä, mutta voi olla että luukato hampaan ympärillä on jo niin massiivista, että ainoa toimenpide on poisto. Ystäväsi tulee tuolla menolla kuolemaan hammasperäiseen sepsikseen, ihan kuin parisataa vuotta sitten vielä yleisesti tehtiin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:24"]No mites tässä pääsisi mihinkään hamppilekuriin? Yksityiselle ei ole rahaa ja julkiselle ei vaan pääse koska jonot. [/quote] Höpö höpö, kyllä pääsee julkiselle. Soita hammaspäivystykseen hyvä ihminen ja mene sinne. Pelkkiä tekosyitä..
[/quote]
Koko ajanhan se julkinen puoli voivottelee kun on niin kiirettä... Ei tämä ole mikään hyvinvointivaltio vaikka olen aina maksanut veroni.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:27"]
No kuule kaikille ei tapahdu yhtään mitään.
[/quote]
Eli kannattaa odotella josko kuuluisi siihen sakkiin. Ei hyvää päivää. Eihän siinä ole kuin kuolema toisessa vaakakupissa, jos ei sitten kuulunutkaan.
Hampaita lähtee, tulee mätää ja sairastuu ties mihin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:24"]No mites tässä pääsisi mihinkään hamppilekuriin? Yksityiselle ei ole rahaa ja julkiselle ei vaan pääse koska jonot. [/quote] Höpö höpö, kyllä pääsee julkiselle. Soita hammaspäivystykseen hyvä ihminen ja mene sinne. Pelkkiä tekosyitä..
[/quote]
Koko ajanhan se julkinen puoli voivottelee kun on niin kiirettä... Ei tämä ole mikään hyvinvointivaltio vaikka olen aina maksanut veroni.
[/quote]
No voi vittu anna voivotella, ei liity nyt tähän, vaan ap:n ystävä pääsee sinne ja sillä sipuli, koska niillä ON antaa niitä aikoja! Mäkin olen aina päässyt ilman mitään ongelmia. Niin Helsingissä kuin Hämeenlinnassa, missä nyt asun. Soittamaan sinne vaan.
Verenmyrkytys ja kuolema.