Miten saada vanhemmat ymmärtämään, että ei ole kyse siitä etten välittäisi heistä
Olen masennusta sairastava nuori nainen (24) ja käyntini vanhemmillani ovat olleet viime aikoina vähissä. En vain jaksa matkustaa eri paikkakunnalle kun kaikki energia menee itsensä kasassa pitämiseen. Psykologini mukaan se on normaalia tilassani. Vanhemmat eivät tätä ymmärrä ja soittelevat minulle syyllistäviä ” sinä et meistä välitä”-puheluita. ;( Viimeksi tänään. Yritin vielä selittää äidille että asia ei ole näin pitkällä viestillä, mutta äiti vastasi vain että ”ok”.
Kommentit (7)
Heidän huolensa purkautuu turhautumisena. Ei se ole sinun syysi. Kannattaa kuitenkin itse yrittää pysyä asiallisena ja olla avoimena tilanteestaan. Kyllä hekin sen sitten lopulta oppivat että kaikki aikanaan. Tällä hetkellä tilanne on ehkä vaikea, mutta tuollainen painostus ei ainakaan auta.
Käykö vanhemmat sinun luonasi? Kuinka usein käyntejä vaativat? Sano suoraan, että sinäkään et tunne, että sinusta välitetään.
Ymmärtävätkö vanhempasi sairautesi, joidenkin vanhempien on vaikea mieltää masennusta sairaudeksi.
Ikäväähän tuo on, vie energiaasi ihan turhaan.
Monilla tuntuu olevan vaikeaa tajuta että masennus on sairaus, ei mikään pieni vaiva, joka korjaantuu hetkessä.
Tunnen yhden perheen lähipiiristä, jossa vanhemmat eivät ymmärtäneet poikansa masennusta. Poika lopetti koulut kesken ja vanhemmat sättivät minkä kerkesivät. Lopulta poika vei itseltään hengen…
Ehkä voisit kertoa heille että olet oikeasti kamppailemassa sairauden kanssa. Et minkään ikävän tunteen, josta toipuu nopeasti kivalla ajanvietteellä tms.
Ehkä he voisivat tutustua kirjallisuuteen masennuksesta? Ota heidät joskus mukaan terapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät he tule sinun luoksesi?
Eivät ole saanet osoite. Vaikea tulla,eikö? Miksi et sano suoraan masentunut heille, ettet jaksa tavata heitä.Miksi on vaikeaa olla suora vanhemmille tai muillekin?
No jos ei viesti mene perille niin et mitenkään. En suosittele nöyristely-linjalle lähtöä. Itse olen kärsinyt vähän samanlaisesta tilanteesta ja ei se auttanut vaikka mitä sanoi. Lopulta ei nähty sitten sitäkään vähää ruikutuksen takia.