Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko kukaan muu että uskovaiset ovat hieman yksinkertaisia?

Vierailija
14.01.2015 |

tai ei hieman vaan todella yksinkertaisia. Uskovat satuihin ja siihen, että jossain olisi joku taivas minne kuoleman jölkeen mennään.  haudassa ne mädäntyy myös uskovaiset

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:53"] [quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:29"]Ongelma on tässä se, että ap ja hänen tavallaan ajatellevat, eivät ymmärrä mistä uskossa on oikeastaan kyse. Siinä ei tiedetä mitään, siinä uskotaan johonkin. Myös evoluutio on uskon asia. Vai oletko ollut vieressä sitä todistamassa? Moni asia tieteessä perustuu myös uskoon ja myös tieteen uskomuksia kumotaan ja muokataan jatkuvasti. Jumalaan uskominen ei ole uskomista faktaan, se ei ole "todellista" niinkuin lähikaupassakäynti. Se on sydämen asia, jossa henkilö haluaa uskoa johonkin, jota ei voi tietää, mutta päättää silti uskoa siihen, tehdä siitä itselleen todellista. Ja miksi joku haluaa tälläistä? Se tuo turvaa, lohtua ja rakkautta elämään. Näitä asioita lähes jokainen toivoo enemmän kuin mitään. Uskovainen voi sen saavuttaa Jumalansa avulla. Jotkut käyttävät uskontoja omien "demoniensa" purkautumiskanavaksi, mutta usko on ihmisen henkilökohtainen asia, joka voi olla ihmiselle aivan mitä tahansa. Uskovaiset eivät ole homogeeninen massa typeriä ihmisiä, vaan usko on jokaisessa meissä jollaintavalla jo sisällä. Toiset purkaa sen tieteeseen toiset uskontoon. Toisten pilkkaaminen uskon kohteen takia kertoo vain pilkkaajan omasta typeryydestä. [/quote] Puhut ihan potaskaa. Ja ketkä tätä peukuttaa?Asioista vielä vähemmän ymmärtävät! Tiede, esim . evoluutio, EI OLE USKON ASIA vaan perustuu tutkimuksiin. Tiede ei yritäkään esittää mitään asiaa ainoana oikeana totuutena jota vastaan ei saa sanoa mitään, vaan pyrkii jatkuvasti todistamaan itseään vääräksi - se on koko tieteen idea. Esimerkiksi evoluutio ei ole uskon asia, sillä kaikki todisteet ja ympärillämme olevat ilmiöt tukevat sitä. Miten selität eläinten jalostuksen ja muuttumisen silmiemme edessä ilman evoluutiota? Et mitenkään, koska et ole perehtynyt aiheeseen tarpeeksi, jotta huomaisit ettei evoluutioteoriaa vastaan ole oikeita todisteita. Jos sellaisia löytyy, teoria tietysti kumotaan ja kehitetään parempi. Huom! Teoria ei ole sama asia kuin arvaus, esim painovoimakin on "vain" teoria. [/quote]   Mutta entä, jos Jumala on evoluution ja kaiken kehityksen takana? Eihän luomiskertomusta ja maailman luomista seitsemässä päivässä tarvitse ymmärtää kirjaimellisesti. Toisekseen, miten Jumalan luomistyö kumoutuu sillä, että ihminen saa vajavaisilla mittaireillaan ja metodeillaan tietynlaisia tutkimustuloksia? Moni uskova ajattelee, että vaikka evoluutioteoria pitäisi paikkansa, taustalla on kuitenkin jonkun suuremman voiman ohjailu. Itse en ainakaan ole koskaan nähnyt tässä mitään ristiriitaa, vaikken itse uskovainen olekaan. Ja ihan kaikella kunnioituksella (en halua mitenkään haastaa riitaa), mutta häiritseekö sinua sitten se, että joku jääräpäisesti uskoo luomiskertomukseen? Minua ei ainakaan. [/quote] Minua häiritsee aina se, jos joku kieltäytyy keskustelemasta mitä tahansa asiasta koska "minun mielestä asia on näin ja piste." Se on vajavaista käytöstä, joka ei sovi ihmisten yhteiskuntaan. Tietenkin jokainen saa omassa kodissaan uskoa mihin vain kunhan ei vahingoita muita. Tähän jyrkkään näkemykseeni vaikuttaa varmasti se, että asuin jonkun aikaa Yhdysvalloissa nk. bible beltillä, jossa kreationistit yrittävät tunkea jumaloppejaan kouluun. Onneksi Suomessa ongelma ei ole niin paha. Minäkin voin kertoilla, että maailmaan takana naruista vetelee kahdeksanlonkeroinen koira joka on luonut evoluution. En kuitenkaan aio kiusata kanssaihmisiäni kertoilemalla miten minua ei voida todistaa vääräksi ja vaatimalla muitakin uskomaan lonkerokoiraan - enkä varsinkaan kuvittele itsestäni, että olisin niin viisas että tietäisin "totuuden" maailmankaikkeudesta

[/quote]

Ymmärrän, ja tuosta olen samaa mieltäkin kanssasi. Mutta tuossa kommentissasi keskeinen ongelma ei ole itse usko, vaan se, MITEN usko tuodaan esille. Olen vakaasti sitä mieltä, että mitään uskontoa ja uskoa ei saa tuputtaa, jos toinen ei halua kuulla. Ja Varsinkaan, jos ei kykene ottamaan vastaan kritiikkiä. Ylipäätään uskosta ja tieteestä keskustelu on niin ristiriitainen jo lähtökohdiltaan: usko on uskoa johonkin, jota ei pystytä todistamaan ja jolle ei oikeastaan nähdä tarpeelliseksikaan etsiä tieteellisiä todsteita. Siksi väittelyt esim juuri evoluutioteoriasta ovat mielestäni aika turhia, ja tuo ylempänä esittämäni tulkinta evoluutiosta Jumalan ohjaamana kelpaa ainakin jonkunlaiseksi kompromissiksi, ainakin minulle. 

Uskon, että tässä asiassa mielipiteitämme leimaa se, millaisiin uskoviin me itse kukin olemme törmänneet. Itse olen lapsesta asti saanut tututstua hyvin monenlaisiin uskoviin: niihin fiksuihin, sivistyneisiin ja ymmärtäväisiin, jotka kykenevät rakentavaan keskusteluun, eivät tuomitse tai tuputa uskoaan, mutta jotka eivät sitä myöskään piilottele vaan elävät sitä aidosti todeksi omassa elämässään. En millään muotoa voi leimata heitä yksinkertaisiksi saati tyhmiski, vain siksi, että uskovat johonkin, mihin itse en usko ja mitä tiede ei voi todistaa. Ymmärrän, että tiedekin on vain vajavaisen ihmisen tekemää ja tulokset aina ihmisen tulkitsemia. Kukaan ei voi omistaa totuutta itselleen, ei edes tiede. Mutta sitten on juuri sellaisia meuhkaavia hihhuleita, jotka eivät kuuntele, ota vastaan kritiikkiä ja ovat lisäksi tuomitsevia. Usein nämä uskovat ovat myös melko tekopyhiä, ja kerovat uskosta (tuputtavat) vain nostaakseen itsensä muiden yläpuolelle. Heitä en totisesti arvosta. 

Ja muuten totta tuokin, mitä joku sanoi, että raamaattuakaan ei kannata nimittää ihan satukirjaksi. Käsittääkseni Vanha Testamentti on osin tarkkaakin kuvausta Israelin kansan historiasta, ja Jeesus on myös historiallinen, todellinen henkilö. Opetukset ihmeistä, syntien sovituksesta, ylösnousemuksesta yms asioista ovat  sen sijaan sitä "uskon osuutta".

Vierailija
42/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele näin, vaikka onkin ihan hirveä yleistys että kaikki uskovaiset. Useat jumalaan uskovat ovat oikein fiksuja ja älykkäitä, koulutettuja ihmisiä. Siksi se uskovaisuus onkin niin kummallista kun älykkäät, yliopiston käyneet ihmiset uskovat yliluonnolliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

O/

En voi ottaa vakavasti ihmistä joka uskoo jumaliin.

Vierailija
44/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:17"]Muslimin usko on lähes sama kuin kristin usko ja "säännöt ovat samat. Ihmiset jotka tekevät pahuuksia uskonnon nimeen ovat niitä vääräuskoisia eivätkä liity millään tavalla koraanin sanomaan. Jos norjan sarjamurhaaja olisi ollut muslimi niin mitäs kun ei ollut niin miksi lehdissä ei lukenut KRISTITTY murhasi

[/quote]

No itseasiassa olisi pitänyt lukea... Kristityt vaan rummuttavat omaa näkemystään ja ovat sokeita oman uskonsa vääryykille.

Vierailija
45/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:42"]

Isaac Newton oli uskovainen.

[/quote]

Hänellä oli myös muutamian väärin ymmärryksiä planeettojen kirtoratojen ja nopeuksien epäloogisuuden suhteen, jotka hän kuittasi Jumalan olemassaololla :) Myöhemmin nekin epäloogisuudet on selitetty.

Vierailija
46/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kk

Vierailija
47/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:39"]

Aina silloin tällöin tulee todisteita siitä, että asiat ovat olleet niin kuin esim. Raamatussa sanotaan. Yhteen aikaan jo se oli uskon asia että Jeesus on ollut ylipäätään olemassa  ja nyt on todistettu että Jeesus todella eli täällä maanpäällä. 

[/quote]

Ja se asia voidaana unohtaa täysin että nykyisen tietämäksyn mukaan jotku asiat raamatussa eivät varmuudella ole totta.

Vierailija
48/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:29"]Ongelma on tässä se, että ap ja hänen tavallaan ajatellevat, eivät ymmärrä mistä uskossa on oikeastaan kyse.

Siinä ei tiedetä mitään, siinä uskotaan johonkin.

Myös evoluutio on uskon asia. Vai oletko ollut vieressä sitä todistamassa? Moni asia tieteessä perustuu myös uskoon ja myös tieteen uskomuksia kumotaan ja muokataan jatkuvasti.

Jumalaan uskominen ei ole uskomista faktaan, se ei ole "todellista" niinkuin lähikaupassakäynti. Se on sydämen asia, jossa henkilö haluaa uskoa johonkin, jota ei voi tietää, mutta päättää silti uskoa siihen, tehdä siitä itselleen todellista.

Ja miksi joku haluaa tälläistä?
Se tuo turvaa, lohtua ja rakkautta elämään. Näitä asioita lähes jokainen toivoo enemmän kuin mitään. Uskovainen voi sen saavuttaa Jumalansa avulla.

Jotkut käyttävät uskontoja omien "demoniensa" purkautumiskanavaksi, mutta usko on ihmisen henkilökohtainen asia, joka voi olla ihmiselle aivan mitä tahansa.

Uskovaiset eivät ole homogeeninen massa typeriä ihmisiä, vaan usko on jokaisessa meissä jollaintavalla jo sisällä. Toiset purkaa sen tieteeseen toiset uskontoon.

Toisten pilkkaaminen uskon kohteen takia kertoo vain pilkkaajan omasta typeryydestä.

[/quote]

Kuinka nykypäivänä kukaan voi kieltää evoluution? Et taida tietää siitä yhtään mitään. Se ei ole uskon asia, vaan se on tutkittu fakta. Todisteita löytyy ympäriltäsi ja sinusta itsestäsi, nimittäin dnasta. Ja kyllä, olemme sitä todistamassa sillä se tapahtuu kokoajan. Se ei tapahdu lyhyessä ajassa, jotta voisimme sen nähdä yhdessä yössä. Evoluutio ei ole vain joskus kauan sitten tapahtunut tapahtuma.
[/quote]

Teidän fundamentalistien kanssa on hieman haastavaa aina keskustella, mutta ehkä vielä yritän.

Missä kohtaa tekstiäni sanon etten usko evoluutioon? Sanoin sen ainoastaan olevan uskon asia. Evoluutio on teoria, osa asioista on todistettu, osa perustuu päättelyyn.
Eräs itseäni tässä teoriassa askarruttanut asia on se, että luonnonlakien mukaan energia ei katoa tai ilmesty tyhjästä reaktioissa, miten on siis syntynyt esimerkiksi alkuräjähdys?

Uskon evoluutioon siltä osin, kun se on todistettu. Koen itse kumminkin että tässä maailmassa on tieteenkin silmin vastausvaje. On kysymyksiä, joihin kukaan ei vain osaa vastata. Näitä ihmeitä pohtiessa aikoinani tulin uskoon. Vähän erilaista reittiä ehkä. Mielestäni usko ja tiede eivät ole ristiriidassa keskenään. Tiede selvittää tapoja ja syntymekanismeja. Jumala on se voima kaiken taustalla ne asiat joita ei mikään järki maailmassa kykene selittämään, näin siis minä uskon.

Se miten muut asian kokevat on jokaisen henkilökohtainen asia ja näistä käsityksistä on mukava keskustella. Kunhan vastapuoli on tarpeeksi älykäs käsittämään mistä puhutaan.
Uskosta, tieteestä ja elämästä yleensä.
Jokainen tavallaan.

Einsteinin sanoin: "Mitä enemmän tutkin tiedettä sitä enemmän uskon Jumalaan."

Vierailija
52/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkinut evoluutiota, ja vain mikroevoluutio (lajien hienoinen muuttuminen) on todistettu. Todisteita makroevoluutiosta (uuden syntyminen) ei ole kukaan löytänyt.

Silti, monet ihmiset luulevat evoluution tarkoittavan "uuden syntymistä", ja uskovat siihen haluamatta kajota alkuperäänsä yhtään sen tarkemmin.

Vierailija
53/53 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en pidä ainakaan itseäni mitenkään tyhmänä. Työskentelen (lääke)tieteen parissa tutkijana, joten tuskin voin ihan tyhmä ollakaan :) En ole mikään ns. kiihkouskovainen vaan kuulun perustylsään Suomen ev.lut. kirkkoon. Uskonto on minulle tärkeää, koska se pyrkii vastaamaan niihin kysymyksiin, joihin tiede ei koskaan tule löytämään vastauksia. Usko antaa minulle turvaa ja lohtua. Ja kun olen mm. työni parissa nähnyt miten käsittämättömiä ovat elämä ja ihmiskeho, niin väkisinkin tulee pohtineeksi "syvällisiä" :) No ehkä tämä on sitten tyhmää ajattelua, mutta olkoon sitten niin.

En tuputa ajatuksiani tai uskoani muille, enkä arvostele tai pilkkaa muiden uskontoa (tai ateismia). Jos joitain pidän tyhminä niin ehkä sitten niitä, jotka tekevät näin.