Meneekö lasten vaatteet pilalle päiväkodissa?
Minulla on kaksi lasta: 3-vuotias tyttö ja 1-vuotias poika. Olen toistaiseksi hoitanut heitä kotona, mutta syksyllä olisi edessä päiväkotiin meno. Suurin stressinaiheuttaja siinä minulle tuntuu olevan se, miten puen heidät. Lapset sotkevat ja sehän kuuluu asiaan - niin syödessä, ulkoillessa kuin taiteillessaankin. Se on ihan ok ja lastenvaatteiden on toki oltava sellaisia, että ne kestävät kulutusta ja likaantumista. Monet käyttävät ilmeisesti päiväkotivaatteina sellaisia vähän 'huonompia' vaatteita, joilla ei ole niin väliä vaikka menisivätkin pilalle. Mutta joskus on kuitenkin ostettava uusiakin vaatteita, eikä aina varmaan viitsisi pitää niitä kaikkein kulahtaneimpia rytkyjä lapsensa päällä, jottei tämä näyttäisi ihan ryysyläiseltä. Mutta entäs sitten, kun lapsi laittaa ensimmäistä kertaa päälleen uuden rakkaan paitansa ja päiväkodissa satutaankin sinä päivänä syömään punajuurta. Se paita menikin sitten siinä, vai siirretäänkö tämä paita sitten niihin päiväkotivaatteisiin ison rinnuksissa komeilevan punaisen tahransa kera? En todellakaan ole mikään pikkutarkka pirttihirmu, jonka mielestä on maailmanloppu jos lapsella on reikä sukassa tai puuroa paidanhelmassa. Mutta kyllä itseäni ainakin harmittaisi, jos hyvä vaate sotkeentuisi lopullisesti - varsinkin jos vaate olisi melko uusi, saati ensimmäistä kertaa käytössä. Ongelmani ei siis koske pesussalähteviä jälkiä vaatteissa, vaan niitä jotka ovat tulleet jäädäkseen.
Meidän lasten vaatteet ovat enimmäkseen sukulaisten vanhoja tai kirpputorilta ostettuja, kuitenkin siistejä ja hyväkuntoisia. Silloin tällöin tyttö bongaa kaupasta jonkun paidan, joka on pakko saada ja oikeastaan ainoa paikka missä sitä voi ylpeänä esitellä on tulevaisuudessa tämä päiväkoti. Tällä hetkellä lapset kun ovat pääsääntöisesti kotona tai ulkona (ulkovaatteet päällä), paikkoja joihin 'pukeutua' on tasan kahden mummolan verran. Olen saanutkin kihistä raivosta, kun tyttö on halunnut laittaa lempimekkonsa päälle lähtiessämme mummolaan ja mummo on kielloistani huolimatta antanut tytölle salaa marjamehua, josta puolet on päätynyt syliin tehden mekkoon reisien kohdalle lähtemättömän punaisen läikän. Ja pojallekin mummon on pakko laittaa ketsuppia joka ruokaan, vaikka olen sanonut lukemattomia kertoja, että sitä on sitten joka puolella eikä se lähde minkään värisistä vaatteista pois. Kuulostan ehkä todella pinnalliselta, mutten mielestäni sitä ole. Olen vain niin kyllästynyt siihen, että niin monet lasten vaatteet ovat aikuisten piittaamattomuuden takia kertakäyttöisiä. Kohtalontovereita? Onko teidän lapsilla päiväkodissa vähän huonommat vaatteet? Mites sitten päiväkodin juhlapäivinä ja vaikka valokuvauspäivänä? Onko teillä mennyt paljon vaatteita oikeasti pilalle tai käyttökelvottomaksi päiväkodissa?
Kommentit (55)
Mä taas ajattelen et ap:ta huolettaa/mietityttää koko päiväkodin aloittaminen ja se ilmenee sit tuolla vaatestressillä. Ehkä. Onhan se iso muutos ja vaikuttaa koko muuhunkin elämään.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:16"]
Minä olen miettinyt sitä, kun joissain ulkohaalareissa (teknisissä) on kielto, ettei saa laittaa lämpökaappiin ja missäs muualla ne päiväkodissa on kuin siellä lämpökaapissa.
[/quote]
Näin on. Mutta niin ne vaan on meilläkin kaikki tekniset vaatteet ja kengät kestäneet tuon lämpökaapin ongelmitta. Eiköhän niissä ole vain turhan tarkat ohjeet vaatteissa.
[/quote]
Se on se ns. vastuuvapautus ja varautuminen ettei tarvitse korvata pilalle mennyttä tuotetta.
Päiväkodissa ei merkit paljoa merkitse kun prio1 on siinä, että vaatteet on kuivia seuraavaan ulkoiluun.
Häh? Syökö teillä ap lapset alasti, kun eivät kai sitten sotke kotona ruokaan itseään? Vai vieläkö syötät molepia pilttejäsi?
Ja mistä sen tietää onko oman mussukan tarhakaverilla huonommat vaatteet kuin kotona pidettynä. En minä lapsia tapaa heidän kodeissaan. Meillä käytetään kuitenkin samoja normaaleja arkivaatteita niin päiväkodissa kuin kotonakin. Ja vedenpitävät "tiketit ja molot" on käyttövaatteita, ei ns. kauppavaatteita.
Hankin lapsilleni sen hintaisia vaatteita, että niiden rikkoontuminen/tahriintuminen/katoaminen ei haittaa. Meillä ei ole mikään vaate mennyt päiväkodissa pilalle tai kadonnut mutta voihan niin kuitenkin joskus käydä. Lasten vaatteet ostan pääosin hennesistä, joten jos siihen alle 10e paitaan joku pinttynyt tahra tulee niin sitten tulee. Päiväkoti ei ole mikään showroom vaan nimenomaan päiväkoti.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:19"]
Kyllä minä hoitajana olen välillä kauhistellut, lähinnä pienten ryhmän ruokailussa. Meillä saa ketsuppia melkein aina kun on jauheliharuokaa (ei nyt tietenkääm keiton päälle). Lisäksi on aika usein kiisseliä tai hilloa, jossa mustikkaa tai muuta värjäävää. Ja osa äideistä kun pukee poikansa slipovereihin ja tytöt kauniisiin mekkoihin. En usko että tahrat lähtee.
[/quote]
Mikä siinä ketsupissa on kauhisteltavaa? Mahdolliset tahrat?
Meillä on kahden lapsen päiväkotiaikana mennyt pilalle vain yksi paita, siihen meni jotain maalia, joka ei lähtenyt pois pesussa.
Ulkovaatteet kannattaa ihan oikeasti valita niin, että kestävät tuon lämpökaappikuivatuksen, iltapäivä-ulkoilu on yhtä tuskaa jos vaatteet jo valmiiksi kosteat ja kylmät.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:19"]
Kyllä minä hoitajana olen välillä kauhistellut, lähinnä pienten ryhmän ruokailussa. Meillä saa ketsuppia melkein aina kun on jauheliharuokaa (ei nyt tietenkääm keiton päälle). Lisäksi on aika usein kiisseliä tai hilloa, jossa mustikkaa tai muuta värjäävää. Ja osa äideistä kun pukee poikansa slipovereihin ja tytöt kauniisiin mekkoihin. En usko että tahrat lähtee.
[/quote]
Mikä siinä ketsupissa on kauhisteltavaa? Mahdolliset tahrat?
[/quote]
No ap puhui ketsuppitahroista. En tiedä lähteekö ne irti kun vasta odotan ensimmäistäni enkä omia vaatteitani ole tavannut sotkea ketsupilla.
Kuvataidepainotteisessa päiväkodissa ollut lapseni juoksi minua vastaan päiväkodin käytävällä tuoreet maalit paidassaan ja tadaa: minun villakangastakkini sai uuden kuosin :)
Lapsille kannattaa hankkia 60 asteen pesun kestävää vaatetta, ehkäpä printtikangasta tai muuten armeliasta väriä. (Moni vaate kyllä kestää kuumankin pesun vaikka pesulappu väittäisi muuta.) Kuvauspäivänäkin pannaan jotkut käytännölliset vaatteet päälle (tai ollaan itse aamusta mukana vaihtamassa vaatteita), prinsessaröyhelökuvat otatetaan studiossa eikä päiväkotikuvauksessa. Jos lempimekon helma on marjamehussa eikä lähde puhtaaksi, niin uitetaan koko mekko mehussa ;).
Onhan se niin, että päiväkotia varten joutuu vähän eri tavalla miettimään niitä vaatteita kuin kotona. Kotona voi halutessaan varjella sotkulta ja yhdistellä vaatteita eri tavalla ja vaihdella ja korjailla päivän mittaan tilanteen mukaan, päiväkotiin haluaisi kuitenkin lapselle jotakin kivan näköistä mutta pitää kuitenkin ensisijassa olla käytännöllistä, säähän/tilanteeseen sopivaa ja helppopitoista. Kotona jos on liian isot sukkahousut niin äkkiäkös niitä nostelee tai jos ulkona hanskat kastuu niin voi hakea sisältä uudet. Sikäli vaativampaa päiväkotiin pukeminen.
Hei jotain rajaa nyt, ne on vaan vaatteita :D ja kyllä, oot vaatteista liian tarkka nipottaja.
Käytän lapsella vain tummia vaatteita vaikka tyttö onkin. Hyvillä pyykinpesuaineilla lähtee ja 60 pesu.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:16"]
Miten ihmeessä te saatte ne tahrat pysymään niissä vaatteissa???
Ostakaa laadukkaampaa pyykinpesuainetta. Peskää riittävän lämpimässä. Jne...
Mä en edes tiennyt, että esim. ketsuppi ei muka lähde pesussa...
[/quote]
Me pestään melkein järjestään 40 asteessa ohjeiden mukaan. Ei edes tahranpesuaine ole kaikkeen auttanut. Joskus lapset on löytäneet myös huolimattoman äidin pöydälle jättämän markkerin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:19"]
[/quote]
Ne kauniit mekot voi olla myös kirppikseltä ostettuja.
Paljon hyviä kommentteja edellä. Ainoa asia jota kukaan ei kommentoinut, oli että kyllä ainakin kaikissa päiväkodeissa missä itse olen työskennellyt niin kuvauspäivänä vaihdetaan kuvausvaatteet erikseen. Olen tyoskennellyt yli 7 vuotta pienillä ja joka aina vuosi vaihdamme ne prinsessa unelmat/poikien juhlapuvut juuri ennen kuvausta sekä otamme pois heti kuvauksen päätyttyä. Henkilökunnalla on kyllä aikaa jos vain haluavat panostaa esim kuvauspäviänä, se on kuitenkin 1 pv vuodessa. Aina voi sattua jokin vahinko, mutta se on mielestäni hyvin epätodennäköistä. Normaali arjessa asia on toisin, mutta eipä silloin kukaan laita niitä juhlavaatteitansa lapselle päiväkotiin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:22"]
Mun mielestä on hyvä merkki, jos ulkovaatteet on kuluneet, on siis oltu ulkona ja tehty lasten hommia. Samoin kengät, mikän ei ilahduta enempää kuin puhkikuluneet lenkkarit, on siis juostu, pelattu ja hypitty.
Sama juttu sisävaatteissa: mielekästä tekemistä lapsille on yleensä tuo mistä jää jälkiä, maalia ja liimatahroja. Eikä se henkilökunta siellä päiväkodissa ehdi niitä arvostella: pääasia että ulkovaattet pitävät kuivana ja lämpinänä ja sisävaatteet ovat jotenkin sopivan kokoisia ja suht puhtaita (pinttyneet fläkit ei ketään haittaa).
[/quote]
Mut ei kuule ilahduta ne puhkikuluneet lenkkarit, jotka maksoivat 50€ ja ovat ekan kerran jälkeen puhki. Sen takia, että lapsi päättikin mennä kavereiden kanssa fillareilla sellaista alamäkiajoa, jossa jarrutetaan lenkkarin kärjellä. Ji-huu.
Mun mielestä on hyvä merkki, jos ulkovaatteet on kuluneet, on siis oltu ulkona ja tehty lasten hommia. Samoin kengät, mikän ei ilahduta enempää kuin puhkikuluneet lenkkarit, on siis juostu, pelattu ja hypitty.
Sama juttu sisävaatteissa: mielekästä tekemistä lapsille on yleensä tuo mistä jää jälkiä, maalia ja liimatahroja. Eikä se henkilökunta siellä päiväkodissa ehdi niitä arvostella: pääasia että ulkovaattet pitävät kuivana ja lämpinänä ja sisävaatteet ovat jotenkin sopivan kokoisia ja suht puhtaita (pinttyneet fläkit ei ketään haittaa).