Meneekö lasten vaatteet pilalle päiväkodissa?
Minulla on kaksi lasta: 3-vuotias tyttö ja 1-vuotias poika. Olen toistaiseksi hoitanut heitä kotona, mutta syksyllä olisi edessä päiväkotiin meno. Suurin stressinaiheuttaja siinä minulle tuntuu olevan se, miten puen heidät. Lapset sotkevat ja sehän kuuluu asiaan - niin syödessä, ulkoillessa kuin taiteillessaankin. Se on ihan ok ja lastenvaatteiden on toki oltava sellaisia, että ne kestävät kulutusta ja likaantumista. Monet käyttävät ilmeisesti päiväkotivaatteina sellaisia vähän 'huonompia' vaatteita, joilla ei ole niin väliä vaikka menisivätkin pilalle. Mutta joskus on kuitenkin ostettava uusiakin vaatteita, eikä aina varmaan viitsisi pitää niitä kaikkein kulahtaneimpia rytkyjä lapsensa päällä, jottei tämä näyttäisi ihan ryysyläiseltä. Mutta entäs sitten, kun lapsi laittaa ensimmäistä kertaa päälleen uuden rakkaan paitansa ja päiväkodissa satutaankin sinä päivänä syömään punajuurta. Se paita menikin sitten siinä, vai siirretäänkö tämä paita sitten niihin päiväkotivaatteisiin ison rinnuksissa komeilevan punaisen tahransa kera? En todellakaan ole mikään pikkutarkka pirttihirmu, jonka mielestä on maailmanloppu jos lapsella on reikä sukassa tai puuroa paidanhelmassa. Mutta kyllä itseäni ainakin harmittaisi, jos hyvä vaate sotkeentuisi lopullisesti - varsinkin jos vaate olisi melko uusi, saati ensimmäistä kertaa käytössä. Ongelmani ei siis koske pesussalähteviä jälkiä vaatteissa, vaan niitä jotka ovat tulleet jäädäkseen.
Meidän lasten vaatteet ovat enimmäkseen sukulaisten vanhoja tai kirpputorilta ostettuja, kuitenkin siistejä ja hyväkuntoisia. Silloin tällöin tyttö bongaa kaupasta jonkun paidan, joka on pakko saada ja oikeastaan ainoa paikka missä sitä voi ylpeänä esitellä on tulevaisuudessa tämä päiväkoti. Tällä hetkellä lapset kun ovat pääsääntöisesti kotona tai ulkona (ulkovaatteet päällä), paikkoja joihin 'pukeutua' on tasan kahden mummolan verran. Olen saanutkin kihistä raivosta, kun tyttö on halunnut laittaa lempimekkonsa päälle lähtiessämme mummolaan ja mummo on kielloistani huolimatta antanut tytölle salaa marjamehua, josta puolet on päätynyt syliin tehden mekkoon reisien kohdalle lähtemättömän punaisen läikän. Ja pojallekin mummon on pakko laittaa ketsuppia joka ruokaan, vaikka olen sanonut lukemattomia kertoja, että sitä on sitten joka puolella eikä se lähde minkään värisistä vaatteista pois. Kuulostan ehkä todella pinnalliselta, mutten mielestäni sitä ole. Olen vain niin kyllästynyt siihen, että niin monet lasten vaatteet ovat aikuisten piittaamattomuuden takia kertakäyttöisiä. Kohtalontovereita? Onko teidän lapsilla päiväkodissa vähän huonommat vaatteet? Mites sitten päiväkodin juhlapäivinä ja vaikka valokuvauspäivänä? Onko teillä mennyt paljon vaatteita oikeasti pilalle tai käyttökelvottomaksi päiväkodissa?
Kommentit (55)
päiväkotivaatteet ostetaan h&m/lindex/kappahl, ja samoin housut/leggarit aina niitä ota 3 maksa 2-juttuja. hyvin toiminut jo kolmen lapsen kohdalla
Kuvauspäivä, öö...
Mä järkytyin, kun hain tyttöni päiväkodista iltapäivällä ja naulakko oli täynnä prinsessamekkoja. Ne oli siis vaihdettu kuvausta varten ja sitten pois. Minun lapseni oli valokuvassa ihan tavallisissa arkivaatteissa (olin kuvitellut että kaikki lapset ovat arkivaatteissa valokuvassa), joten sori vaan jos nyt lapseni pilasi jonkin yleisvaikutelman verkkareissaan siellä rimpsumekkojen seassa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:08"]
Kuvauspäivä, öö...
Mä järkytyin, kun hain tyttöni päiväkodista iltapäivällä ja naulakko oli täynnä prinsessamekkoja. Ne oli siis vaihdettu kuvausta varten ja sitten pois. Minun lapseni oli valokuvassa ihan tavallisissa arkivaatteissa (olin kuvitellut että kaikki lapset ovat arkivaatteissa valokuvassa), joten sori vaan jos nyt lapseni pilasi jonkin yleisvaikutelman verkkareissaan siellä rimpsumekkojen seassa.
[/quote]
Oho. Meidän tarhakuvassa on tilanne toisin päin...yksi prisessamekossa ja muut ihan tavallissa arkivaatteissa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:19"]
Kyllä minä hoitajana olen välillä kauhistellut, lähinnä pienten ryhmän ruokailussa. Meillä saa ketsuppia melkein aina kun on jauheliharuokaa (ei nyt tietenkääm keiton päälle). Lisäksi on aika usein kiisseliä tai hilloa, jossa mustikkaa tai muuta värjäävää. Ja osa äideistä kun pukee poikansa slipovereihin ja tytöt kauniisiin mekkoihin. En usko että tahrat lähtee.
[/quote]
Ne kauniit mekot voi olla myös kirppikseltä ostettuja.
[/quote]
Tietenkin voi, mutta kyllä itse sotkisin mieluummin jo vähän käyttöä nähneitä trikoovaatteita kuin hienoja puuvillamekkoja. Ovat käytännöllisempiäkin pienten ryhmässä.
Tuohon alkuperäiseen ongelmaan, eli ruokatahroihin haluaisin vielä vinkata että kannattaa katsoa päiväkodin ruokalista etukäteen. Meidän päiväkodissa ainakin on ruokalista netissä nähtävillä. Mustikkakeittopäivisin pistetään tummansinistä päälle, ja puolukkakeittopäivinä punaista. Näin on selvitty 2 vuotta niin että vain yksi paita on mennyt pilalle (jostain oli lasten tussien sekaan mennyt ei-vesiliukoinen tussi jolla oli vedelty pitkin paitaa).
Ketsuppi ei kyllä meilläkään ole ollut mikään ongelmatahra. Ihan normi pesussa lähtee.
Minä olen laittamassa kohtapuoliin lapseni päiväkotiin. En ole kysynyt sieltä vielä mitään ohjeita vaatetusta koskien, mutta oletan, että lapsella on siellä jonkinlainen oma kaappi tai lokero. Sinne varmaan laitan sitten verskat ja paidan ja väliasun ja varahanskat ja -pipon ja -sukat siltä varalta, että vaatteet kastuvat. Muutoin lapsi saa mennä päiväkotiin ihan niillä tavallisilla vaatteilla, noitahan meillä on mitä Prismasta saa. Jos joku kympin paita suttaantuu ihan peruuttamattomasti niin voivoi. Juhlavaatteilla meillä ei arkena olla edes kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:08"]
Kuvauspäivä, öö...
[/quote]
Mä en edes muistanut lasten kuvauspäivää ja ihan itte olivat sit valinneet vaatteensa aamulla. Toisella sattui olemaan mekko lokerossa ja sen halusi vaihtaa :D
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:19"] Kyllä minä hoitajana olen välillä kauhistellut, lähinnä pienten ryhmän ruokailussa. Meillä saa ketsuppia melkein aina kun on jauheliharuokaa (ei nyt tietenkääm keiton päälle). Lisäksi on aika usein kiisseliä tai hilloa, jossa mustikkaa tai muuta värjäävää. Ja osa äideistä kun pukee poikansa slipovereihin ja tytöt kauniisiin mekkoihin. En usko että tahrat lähtee. [/quote] Ne kauniit mekot voi olla myös kirppikseltä ostettuja. [/quote] Tietenkin voi, mutta kyllä itse sotkisin mieluummin jo vähän käyttöä nähneitä trikoovaatteita kuin hienoja puuvillamekkoja. Ovat käytännöllisempiäkin pienten ryhmässä.
[/quote]
Okei. Vaikka mun lapset onkin astetta kalliimmassa yksityisessä pk:ssa ja merkittävä osa vanhemmista ajaa jollain Range Rovereilla, en ole kuuna päivänä nähnyt siellä muiden kuin omien lasten päällä "pumpulimekkoja". Ne meidän lasten oli - hmmmm - kai 2€ kirppiksellä. Saivat laittaa päällä päikkyyn, jos halusivat. Muilla lapsilla on aina trikoota ja ihan tavisvaatteita, Lindex, Kapp Ahl jne. Myös haalarit.
Me ollaan päiväkodin köyhisvanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:57"]Ei ole yksikään vaate mennyt pilalle tai käyttökelvottomaksi päiväkodissa. Tavallisia värikkäitä vaatteita lapsilla, joskus uusia, joskus vanhoja. Harvemmin törkeän kalliita lapsille kannattaa hankkiakaan. En usko että kovin usein punajuurta siellä syödään, eikä ketsuppiakaan anneta. Marjamehua voi olla mutta harvemmin kai vaalea juhlamekko päällä.
Jos sulle usein käy niin, että lapsella on herkkä vaate ja jonkun muun aikuisen toiminnan vuoksi vaate menee pilalle, niin opettele ottamaan kovemmin yhteen joko lapsen (ei panna sitä lempimekkoa arvaamattomiin olosuhteisiin) tai mummin/kummin/kaiman kanssa (ei anneta ruokaa lapselle), tai sitten ala tosiaan suhtautua vaatteisiin realistisemmin, että käyttöä varten ne on. Jos joskus joku yksittäinen kallis vaate on värjääntynyt, niin harmi mutta asiat mittasuhteisiin.
[/quote ketsuppia annetaan.ostakaa lapsille asialliset vaatteet.
Myös minun lapseni ovat aloittamassa syksyllä hoidossa ja huolestuttaa jo nyt ja kovasti. Ovat herkkiä lapsia ja mietin miten sopeutuvat. Kunpa itselläkin suurin huolen aihe olisi vaatteiden miettiminen...
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:50"]
Vaatteet ovat käyttöhyödykkeitä, eivät edustushyödykkeitä. Suhtaudu niihin sen vaatimalla tavalla.
[/quote]
Vaatteet on tehty käyttöä varten kyllä, mutta ei ne nyt mitään kertakäyttöhyödykkeitä silti ole.
Meilläkään ei lasten vaatteet ole likaantuneet pilalle asti päiväkodissa, mutta anopin luona kyllä monesti. Itse näin sen vaivan, että puin lasteni ylle ruokalaput JOKA KERTA KUN HE SÖIVÄT. Tulos? Hyväkuntoiset, puhtaat vaatteet kuukaudesta toiseen (ei voi sanoa että vuodesta toiseen kun tuppaavat nuo kasvamaan aika nopeasti).
On mennyt. Uusi vaate ja kerran ollut päällä ja sitten saatu semmonen vaikea tahra joka ei lähde pesussa pois. Harmittaa kun ei ole rahaa ylimääräistä.
Minä olen lapseni muodikkaasti (ja toisinaan vähän hintaviinkin) pukeva trendiäiti. Lapsella on brändivaatteet myös päiväkodissa, hyvänä ovat pysyneet.
No tärkeintä on että lapsella on vaihtovatteita melko runsaasti mukana. Päiväkodin puolelta märät ja likaiset vaatteet laitetaan muovipussiin ja sinä viet ne kotiin pestäväksi. Päikyssä kun vaatteet saattavat likaantua juurikin pissaan ja kakkaan, räkään, ketsuppi tahroineen ja joskus on hilloa tai kiisseliä. Välillä saatetaan myös liimailla jotain.
Ja merkitkää kaikki lasten vaatteet. Eli lapsen nimi paidan lappuun tai pesunkestävä tarra. Helpottaa päiväkodin arkea, kun alallalla on paljon harkjoittelijoita, opiskelijoita ja tuuraavaa työvoimaa sekä vaihtuvuuskin aika suurta. Uusi harjoittelija ei välttämättä tunnista että hei tämä on sen ja sen lapsen vaate. Päiväkodissa on usein hyvin vähän kunnollisia kaapumallisia essuja niille pikkulapsille, jotka todella todella sotkevat vatteensa syödessään. Itse unohtaisin ainakin valkeat ja hyvin vaaleat vaatteet kokonaan. En pukisi mitään superhienoa muuta kuin valokuvauspäivänä ja silloinkin vain valokuviin. Taaperoiden kanssa päiväkodissa joskus työskennelleenä kerron tämän.
.