Some-kysely: Minkä ikäisenä lapsesi on liittynyt...
-WhatsAppiin?
-Instagrammiin?
-Ask.comiin?
-Facebookiin?
-Mitä muuta some-sovellusta hän käyttää ja minkä ikäisenä? Onko jonkun lapsi esim. Twitterissä?
Kommentit (29)
WhatsAppin latasi 14-vuotiaana, kun sai älypuhelimen. Tuleehan se paljon helpommaksi ja halvemmaksi kuin tekstarit.
Noita muita ei käytä ollenkaan, eikä käytä kukaan muukaan perheessä. Harva käyttää hänen kaveripiirissäänkään. Olen ylpeä!
-WhatsAppiin? 9v.
-Instagrammiin? 10v.
-Ask.comiin? 10v.
-Facebookiin? en haluu koska äiti on siellä enkä saakkaan lupaaxd
-Mitä muuta some-sovellusta hän käyttää ja minkä ikäisenä? Onko jonkun lapsi esim. Twitterissä? kik, momio,
-WhatsAppiin? 6v ja 8v - tämä on sovellus, jossa voidaan koko perhe pitää yhteyttä niin, että kaikki tietää, missä mennään! Kun 8v laittaa tiedon siitä, että isä on myöhässä eikä ole hakenut harrastuksesta, niin se näkyy äidin ja pikkusiskon puhelimissa. Varsin kätevää, kun pikkusisko mummolassa hoidossa ja äiti vielä töissä, ei tarvitse viestitellä samaa asiaa moneen eri suuntaan vaan voi heti ryhtyä toimenpiteisiin
-Instagrammiin? 6v ja 8v - kuvat on tyyliä meidän kissanpentu ja legoukkelit, mutta seuraavat muutamaa tiliä
-Ask.comiin? ei lainkaan
-Facebookiin? 6v ja 8v - se 13v on palveluntarjoajan oma ikäraja, ei siis mikään laki. Tuo ikäraja perustuu USA:n laindäädäntöön ja sen ilmaisemalla palveluntarjoaja pääsee kaikesta vastuusta, jos joku alle 13v sattuu facessa päätymään jonnekin sellaiseen ryhmään tms., josta on hänelle haittaa. Face on yhteydenpitopaikka isovanhempiin, lasten tilit on salaiset, kavereita heillä ei siellä ole. Paitsi serkut.
- Isompi seuraa twitteristä paria idoliaan ja pinterestissä muutamaa upeista askarteluista kuvia jakavaa henkilöä. Lisäksi lapset seuraavat säännöllisesti paria blogia.
Siis oon itse 14 ja nyt kerron:
WhatsApp: 7v varmaan koska sain sillon puhelimen ja silleen
Instagram: 12v koska no olin lähes täyttämässä 13 joka onkin ikäsuositus
Tiktok: latasin nuorempana salaa vanhemmilta (10v?) 12v latasin luvalla
Snapchat: 10v n. Silloin sain vain tutuille laittaa snäppiä ja vanhemmat vahti ja silleen
Facebookkiin tai Twitteriin ei ole tiliä enkä tiedä kiinnostaako mutta en saa kumpaakaan vielä
Omat lapseni nyt 8v ja 13v
13 vuotias lapsi
WhatsApin sai 8 vuotiaana sillä tuntui että se oli helpompi ja edullisempi kuin perus viestit. Myös kun voi niitä ryhmiä tehdä niin helpottaahan se.
Instagram: 12 vuotiaanna annoin luoda sovellukseen yksityisen tilin ja nyt kun hän on 13 niin saa vaihtaa julkiseksi.
Snapchat: annoin 11 vuotiaana tähän luvan sillä kaverit olivat siellä että saa vain heille lähettää itsestään kuvia.
Tiktok: sitä kinunnut on nyt paljon joka siis on minulla aika tuntematon sovellus mutta sai nyt tehdä 13 täyttäessään yksityisen tilin. Julkista tiliä yrittää vielä kinuta mutta itsekkin haluaisin sitten sellaisin tilin tehdä vain seuratakseni että mitä siellä sitten tehdään oikein.
Facebook: sai 13v tilin eli ei siitä kauaa ole. Yksityinen tili ainakin tällä hetkellä
8 vuotias lapsi
WhatsApp: Sai 7v kun oman puhelimensakkin sai.
Instagram: annan ladata kun on 12
Snapchat: kovat keskustelut on menossa siitä että saako hän sen ladata mutta olemme tulleen siihen tulokseen että 10-11 vuotiaana aikaisintaan.
Tiktok: Ei ole minulle tuttu sovellus ja nyt katson vähän 13 vuotiaalta millainen se on. Nyt tämä 8 vuotias saa sen halutessaan 13v
Facebook: myös 13 vuotiaana
Yritetään perheessä kunnioittaa ikärajoja!
whatsappiin 10v
instagramiin 12v
Ask.comiin ei ole liittynyt
Facebookiin ei ole liittynyt
Whatappiin 7v
instagramiin 12v
muihin ei ole liittynyt
ikä on siis 11v ja saa ladata instagramin 12-13 vuotiaana
Itse olen 16-vuotias ja Facebookiin liityin 13-vuotiaana, WhatsAppin latasin ollessani 14 ja Instagramin 15. Ask on täysin turha ja Twitter ei kiinnosta. :)