Paskimmat tai epäonnistuneimmat HÄÄT missä ootte ollut?
Mitä tapahtui?
Eikä nyt tänne sit mitään "käy sääliksi kun toisten häitä haukutte" -settiä, täällähän niistä on hyvä avautua!
Itellä ei oo ollut mitään erityisen huonoja, tylsiä häitä on ollut joissa ei selkeää ohjelmaa, yksissä ei ollut esim. mitään puheita ja leikkeinä vaan sulhasen ryöstö joka oli tosi kiusallinen morsiammelle ja sit tää leikki missä vieraat nostelee korista lappuja joissa on jotain tehtäviä.... tuskin kukaan näitä tehtäviä tulee ikinä toteuttamaan.
Kommentit (1007)
Rahanker(j)uujuhliksihan nuo nykyajan häät on muuttuneet. Tarkoitus on että morsiusparilla ja lähimmillä kavereilla on kivaa ja muut vieraat on vain rahakuorten tuojia.
Kaksi pahinta mokaa: hääpari riitelee tai on pahassa humalassa. Tai molempia.
Luin erään bloggaajan kuvausta hääpaikastaan ja siellä oli pieni lampi. Kuulemma joku humalainen sulhanen on sieltä joskus ongittu ylös. Jos oma mieheni käyttäytyisi häissämme noin niin taitaisi olla entinen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:21"]Kenelle ne häät sitten oli tarkoitettu, jollei sinulle, kutsutulle häävieraalle?[/quote]
Häissä on aina tietyllä tapaa eriarvoisia vieraita. Lähisuku on yleensä tärkein ja heidän mieltymyksensä vaikuttaa häihin paljonkin. Esimerkiksi juuri tuollaisessa tapauksessa, että suurin osa heistä edustaa tiettyä uskontokuntaa, on hyvin luonnollista järkestää sen kulttuurin mukaiset häät. Etäämpien sukulaisten puolisot, kuten minä tuossa tapauksessa, ovat lähinnä muodon vuoksi kutsuttuja eikä heidän mieltymyksensä paina mitään hääjärjestelyistä päätettäessä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:23"]Minäkin olen ollut monissa lestadiolaisten häissä, mutta yksissäkään en ole tuollaista puhetta kuullut. Sulla on tainnut olla omia tulkintoja.[/quote]
Ei ole. Lestadiolaisuus on laaja uskonnollinen lahko. Pääsääntöisesti se on valtavirtaluterilaisuutta höystettynä muutamalla vanhahtavalla tapajutulla, mutta fundamentalistisimmat suuntaukset ovat uskomattoman tiukkapipoisia. Vanhoillislestadiolaisuus ei ole edes tiukkapipoisin. Hekin sanoivat, että nuo olivat poikkeuksellisen tiukkapipoiset häät jopa heidän mittapuullaan.
Ja toinen tositarina: oli isot ja komeat häät, ruokaa riitti mutta tunnelma vähän vaisu. Tai tarkemmin sanottuna morsian vaikutti kumman vaisulta. Viikon päästä sitten kuultiinkin että oli muuttanut pois tuoreen aviomiehen luota kun oli siinä vähän ennen häitä löytänyt uuden äijän. Ei vaan kehdannut perua niitä häitään.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:15"]Häät sen sijaan ovat vihkimisen jälkeen järjestettävä juhlatilaisuus, joka syystä tai toisesta epäonnistuu hyvinkin usein.[/quote]
Miten häät voivat epäonnistua? Mikä on niiden tavoite? Millään järkevällä tavoitteen määrittelyllä en näe mahdollisena häiden epäonnistumista. Ongelmatkaan eivät välttämättä pilaa juhlaa, jos porukka on hyvä ja asenne kunnossa. Mutta tiedän kyllä, että jotkut naiset ovat eri mieltä ja heidän häänsä on pilalla mitä mitättömimmästä syystä. Mutta niin kuin aina, joukossa on niitä joilla on kivaa ja niitä, joilla ei ole.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:15"]Häät sen sijaan ovat vihkimisen jälkeen järjestettävä juhlatilaisuus, joka syystä tai toisesta epäonnistuu hyvinkin usein.[/quote]
Miten häät voivat epäonnistua? Mikä on niiden tavoite? Millään järkevällä tavoitteen määrittelyllä en näe mahdollisena häiden epäonnistumista. Ongelmatkaan eivät välttämättä pilaa juhlaa, jos porukka on hyvä ja asenne kunnossa. Mutta tiedän kyllä, että jotkut naiset ovat eri mieltä ja heidän häänsä on pilalla mitä mitättömimmästä syystä. Mutta niin kuin aina, joukossa on niitä joilla on kivaa ja niitä, joilla ei ole.
[/quote]
Tässä ketjussa on kerrottu jo aika monta juttua, jotka tekevät häistä epäonnistuneet. Jos juhlissa ei ole vierailla mukavaa (on kylmä, nälkä, tylsää, nolottaa, myötähävettää, ottaa muuten päähän), niin kyllähän ne juhlat silloin aika kehnot ovat.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:17"]
[/quote]
Luitko tätä ketjua?
Epäonnistuneet ovat silloin kun vieraat tuntevat olonsa epämukavaksi, kiusaantuneiksi tai kokevat etteivät ole tervetulleita/haluttuja juhliin.
Silloin juhlan järjestäjä on epäonnistunut, koska tuo on se minimivaatimus. Ja jos ei tuota jostain syystä itse kykene järjestämään, niin sitten pitää palkata joku toinen se toteuttamaan.
T: En ole se jolta kysyit.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:30"]Yhdet missä oli n. 150 vierasta joista pikkulapsiperheet oli laitettu samaan pitkään pöytään. Pöydässä oli n. 10 1-6 -vuotiasta vanhempineen. Ruoka haettiin pöytäkunnittain seisovasta pöydästä, ja lapsipöydän vuoro oli viimeisenä. Ruuan määrä oli laskettu aivan pieleen, ja kun meidän vuoro tuli, niin jäljellä oli enää jotain kuivaa vihersalaattia. Eli seurauksena muutama nälkäinen ja vihainen lapsiperhe ja juhlapaikkakin jossain keskellä ei mitään, eli lähistöllä ei ollut mitään paikkaa josta olisi saanut ruokaa >:(
[/quote]
Apua...olisin voinut tehdä.saman mokan nuorena lapsettomana..Ihan karmeeta kyllä ja lapsiperhepöydässä varmaan lämpimät.tunnelmat.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:25"]Epäonnistuneet ovat silloin kun vieraat tuntevat olonsa epämukavaksi, kiusaantuneiksi tai kokevat etteivät ole tervetulleita/haluttuja juhliin.[/Quote]
Missä menee raja? Luulen, että kaikissa häissä, joissa on enemmän kuin kourallinen ihmisiä, on vieraita, jotka pettyvät ja vieraita, joilla on hauskaa. Näitäkin keskusteluja lukiessa käy selväksi, että ihmisten käsitys ideaalihäistä vaihtelee erittäin paljon. Joillekin on tärkeintä sukulaiset ja joillekin muille ystävät, joillekin muodollisuus ja perinteet ja joillekin vapaa meininki, joillekin viina pilaa juhlat ja joillekin ilo ilman viinaa on teeskentelyä, joilekin parasta on olla pienessä piirissä ja jotkut haluavat isot juhlat, jossa on kaikki kumminkaimat, jotkut haluavat, että kaikki on isolla rahalla ammattimaisesti järjestettyä, ja toisille kodikkaampaa on itse tehty vähän epätäydellisempi meininki jne. On älytön ajatuskin yrittää saada aikaan juhla, joka on kaikkien mielestä erityisen hauska. [/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:06"]
Rahanker(j)uujuhliksihan nuo nykyajan häät on muuttuneet. Tarkoitus on että morsiusparilla ja lähimmillä kavereilla on kivaa ja muut vieraat on vain rahakuorten tuojia.
[/quote]
Joskus surettaa lukea tällaisia kommentteja. Aikanaan, olin nuori ja kiltti ja menossa naimisiin miehen kanssa aika pian tapaamisesta (melkein kaksi vuotta yhdessäoloa takana hääpäivänä). Oma haaveeni olisi ollut kauniit hääjuhlat, mutta ikäväkseni oma tilanteeni oli se, että äitini on rappioalkoholisti, isäni naimisissa naisen kanssa joka ei voi nätisti sanottuna sietää minua. Ystäviäkin oli tuolloin harmillisen vähän. Niinpä toiseksi paras haaveeni oli, että olisimme menneet naimisiin ihan kahdestaan, jossain kivalla paikalla vain muutaman ihmisen läsnäollessa. Sen jälkeen olisi ollut ihana illallinen erään ravintolan kabinetissa, josta olisimme jatkaneet matkaamme hotelliin. Kaiken olisimme tarjonneet, ruokajuomat, ateriakokonaisuuden, kahvit ja jälkiruoan.
Mutta kun olin niin kiltti, että kuuntelin muita! Hyvä on, pidämme pienet häät (paikalla enemmän miehen puolen sukua kuin ketään minun puoleltani mutta olkoon). Hyvä on, teemme lahjalistan, vaikka ihan rehellisesti ja aikuisten oikeasti en olisi tahtonut mitään lahjoja keneltäkään. Lahjalistalla oli Sokoksen halvimpia juttuja mitä nyt keksin, että voisivat myös olla järkeviä, eli joille olisi käyttöä. Lahjalistaa perusteltiin minulle sillä, että muuten ihmiset tuo mitä sattuu ja että kukaan ei hyväksy sitä että kutsussa lukee jotenkin nätisti muotoiltuna että vain läsnäolo riittää.
Me kyllä saimme juhlapaikan miehen kanssa koristeltua minusta todella kauniiksi. Meillä oli talvihäät ja vihkiminen kello 17.00 joten kenelläkään ei mennyt koko päivää meidän kanssamme. Meillä oli hyvää ruokaa joka ei loppunut kesken, oli valko- ja punaviiniä ruoalla, samoin montaa muuta alkoholitonta juomaa, oli boolia ja todella ihana kakku + pientä naposteltavaa koko ilta. Taustalla soi jazz ja 50-60-lukujen klassikoita (olimme raahannet omat äänentoistolaitteemme paikalle). Meillä oli ilotulituskin (loistoidea näin jälkeenpäinkin ajateltuna).
Mutta se tunnelma! Sitä ei oikein ollut :( Minä en tuntenut miehen sukua kovin hyvin, ja mies taas oli aina jäänyt heille vähän etäiseksi. Minun sukua paikalla ei juuri ollut, ja muutama vieras jäi poiskin. Kaikki oli oikeasti nättiä, ruoka hyvää, musiikki sopi taustalle, ulkona satoi hiljalleen lunta, minulla oli ihana puku... Ja silti häistä jäi sellainen olo, että ne oli aika epäonnistuneet.
Jos nyt saisin päättää, pitäisin oman pääni.
Naimisissa tosin olemme edelleen, ja onnellisia, ja se on totta kai se pääasia.
Serkun häät, Suomenlinna. Kukaan ei maininnut, että lautalta pitää KÄVELLÄ juhlapaikal joka sekin oli jossain kellarissa. . Vessakin oli ulkona! Miula korkeat korot, ohut mekko ja pitsi Bolero. Olin umpi jäässä!
elettiin syyskuun loppua, olisihan tuo kesällä mennyt...
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:21"]
Sellaiset jossa selvisi ruokailun jälkeen että en olekaan paikalla vieraana vaan pianistina. Jouduin soittamaan kaksi tuntia morsiusparin toivekappaleita, ilman nuotteja tietysti, kun ''sähän oot niin taitava!''
[/quote]
Anteeksi tosi reilu ohis, mutta mä en tajua tätä peukutuslogiikkaa tällä palstalla. itse peukutin alas päin, koska soittotaitoisena kammoan juuri noita tilanteita, ja tuo on hääparilta myös TODELLA tökeröä käytöstä.
[/quote]
Mä peukutin ylös koska olin samaa mieltä kirjoittajan kanssa = oli tökerösti tehty soittajaa kohtaan.
[/quote]
Joo eiköhän se peukutuslogiikka yleensä ole sellainen, että peukutetaan jos ollaan samaa mieltä kirjoittajan kanssa, ja alapeukutetaan jos ollaan eri mieltä kirjoittajan kanssa/ei tykätä kirjoittajan tekstistä.
[/quote]
Ok, kiitos tästä selvennyksestä!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:08"]
Minä en ole pitänyt lestadiolaisten häistä. Tuntikausia tylsiä puheita, joissa kerrataan mitä velvollisuuksia avioliitto pitää sisällään ja miten ankeaa elämän on oltava, jotta olisi kunnon kristitty. Naisen tehtävä on alistua miehen orjaksi ja painaa loppuikänsä lapsia kuin kani. Miehen tehtävä on alistua seurakunnan johtajien orjaksi. Äärimmäisen hidastempoista virrenveisuuta. Ei tietoakaan rakkauden riemusta. Mutta nekin häät lienevät erittäin onnistuneita niiden mielestä, joille ne on varsinaisesti tarkoitettu.
[/quote]
Kenelle ne häät sitten oli tarkoitettu, jollei sinulle, kutsutulle häävieraalle?
[/quote]
Hääparille tietysti.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:17"]
Minä en ole pitänyt lestadiolaisten häistä. Tuntikausia tylsiä puheita, joissa kerrataan mitä velvollisuuksia avioliitto pitää sisällään ja miten ankeaa elämän on oltava, jotta olisi kunnon kristitty. Naisen tehtävä on alistua miehen orjaksi ja painaa loppuikänsä lapsia kuin kani. Miehen tehtävä on alistua seurakunnan johtajien orjaksi. Äärimmäisen hidastempoista virrenveisuuta. Ei tietoakaan rakkauden riemusta. Mutta nekin häät lienevät erittäin onnistuneita niiden mielestä, joille ne on varsinaisesti tarkoitettu.
[/quote]
Kenelle ne häät sitten oli tarkoitettu, jollei sinulle, kutsutulle häävieraalle?
[/quote]
Hääparille tietysti.
[/quote]
Jos hääpari haluaa järjestää juhlat vain itselleen, niin juhlikoot sitten kaksistaan.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:25"]Epäonnistuneet ovat silloin kun vieraat tuntevat olonsa epämukavaksi, kiusaantuneiksi tai kokevat etteivät ole tervetulleita/haluttuja juhliin.[/Quote]
Missä menee raja? Luulen, että kaikissa häissä, joissa on enemmän kuin kourallinen ihmisiä, on vieraita, jotka pettyvät ja vieraita, joilla on hauskaa. Näitäkin keskusteluja lukiessa käy selväksi, että ihmisten käsitys ideaalihäistä vaihtelee erittäin paljon. Joillekin on tärkeintä sukulaiset ja joillekin muille ystävät, joillekin muodollisuus ja perinteet ja joillekin vapaa meininki, joillekin viina pilaa juhlat ja joillekin ilo ilman viinaa on teeskentelyä, joilekin parasta on olla pienessä piirissä ja jotkut haluavat isot juhlat, jossa on kaikki kumminkaimat, jotkut haluavat, että kaikki on isolla rahalla ammattimaisesti järjestettyä, ja toisille kodikkaampaa on itse tehty vähän epätäydellisempi meininki jne. On älytön ajatuskin yrittää saada aikaan juhla, joka on kaikkien mielestä erityisen hauska. [/quote]
[/quote]
Varmasti joillakin vierailla on häissä mukavampaa kuin joillain toisilla. Ikinä ei kuitenkaan pidä ottaa lähtökohdaksi sitä, että "ok, tähän jotkut varmasti pettyvät". Juhlat suunnitellaan niin, että kaikilla on ainakin kohtalaisen kivaa. Tai jos juhlien luonne ehdottomasti halutaan sellaiseksi, että tiedetään sen olevan joillekin sopimaton, sitten jätetään ne jotkut vieraslistalta pois. Ei ole järkeä varta vasten kutsua ketään pahoittamaan mieltään.
Toiseksi on varmaa, että kukaan vieras ei pidä siitä, että syömistä pitää odottaa tyhjin vatsoin monta tuntia tai että ruoka loppuu kesken tai että sulhanen ja bestman tappelevat umpipäissään. Sen sijaan kaikista on kiva, että ruokaa ja istumapaikkoja riittää ja tunnelma on miellyttävä. Kun perusasiat ovat kunnossa, viihtyvyydenkin peruspalikat ovat kasassa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:12"]
Omani.
[/quote]
Sama täällä. Tajusin noin kaksi tuntia liian myöhään, että tuli tehtyä virhe.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:17"]
[/quote]
[/quote]
Hääparille tietysti.
[/quote]
Jos hääpari haluaa järjestää juhlat vain itselleen, niin juhlikoot sitten kaksistaan.
[/quote]
Ahaa okei, ajattelen ilmeisesti eri tavalla asiasta. Minun mielestäni häät on nimenomaan morsiusparin juhla ja itse tulenkin niitä viettämään mieheni kanssa kahdestaan. Mutta jännä kyllä huomata, että osa ilmeisesti ajattelee juhlien olevan vieraita varten. Enpäs olisi itse osannut edes ajatella noin :) Ja siis ihan vaikka juhliinsa kutsuisi muitakin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:06"]
[/quote]
Joskus surettaa lukea tällaisia kommentteja. Aikanaan, olin nuori ja kiltti ja menossa naimisiin miehen kanssa aika pian tapaamisesta (melkein kaksi vuotta yhdessäoloa takana hääpäivänä). Oma haaveeni olisi ollut kauniit hääjuhlat, mutta ikäväkseni oma tilanteeni oli se, että äitini on rappioalkoholisti, isäni naimisissa naisen kanssa joka ei voi nätisti sanottuna sietää minua. Ystäviäkin oli tuolloin harmillisen vähän. Niinpä toiseksi paras haaveeni oli, että olisimme menneet naimisiin ihan kahdestaan, jossain kivalla paikalla vain muutaman ihmisen läsnäollessa. Sen jälkeen olisi ollut ihana illallinen erään ravintolan kabinetissa, josta olisimme jatkaneet matkaamme hotelliin. Kaiken olisimme tarjonneet, ruokajuomat, ateriakokonaisuuden, kahvit ja jälkiruoan.
Mutta kun olin niin kiltti, että kuuntelin muita! Hyvä on, pidämme pienet häät (paikalla enemmän miehen puolen sukua kuin ketään minun puoleltani mutta olkoon). Hyvä on, teemme lahjalistan, vaikka ihan rehellisesti ja aikuisten oikeasti en olisi tahtonut mitään lahjoja keneltäkään. Lahjalistalla oli Sokoksen halvimpia juttuja mitä nyt keksin, että voisivat myös olla järkeviä, eli joille olisi käyttöä. Lahjalistaa perusteltiin minulle sillä, että muuten ihmiset tuo mitä sattuu ja että kukaan ei hyväksy sitä että kutsussa lukee jotenkin nätisti muotoiltuna että vain läsnäolo riittää.
Me kyllä saimme juhlapaikan miehen kanssa koristeltua minusta todella kauniiksi. Meillä oli talvihäät ja vihkiminen kello 17.00 joten kenelläkään ei mennyt koko päivää meidän kanssamme. Meillä oli hyvää ruokaa joka ei loppunut kesken, oli valko- ja punaviiniä ruoalla, samoin montaa muuta alkoholitonta juomaa, oli boolia ja todella ihana kakku + pientä naposteltavaa koko ilta. Taustalla soi jazz ja 50-60-lukujen klassikoita (olimme raahannet omat äänentoistolaitteemme paikalle). Meillä oli ilotulituskin (loistoidea näin jälkeenpäinkin ajateltuna).
Mutta se tunnelma! Sitä ei oikein ollut :( Minä en tuntenut miehen sukua kovin hyvin, ja mies taas oli aina jäänyt heille vähän etäiseksi. Minun sukua paikalla ei juuri ollut, ja muutama vieras jäi poiskin. Kaikki oli oikeasti nättiä, ruoka hyvää, musiikki sopi taustalle, ulkona satoi hiljalleen lunta, minulla oli ihana puku... Ja silti häistä jäi sellainen olo, että ne oli aika epäonnistuneet.
Jos nyt saisin päättää, pitäisin oman pääni.
Naimisissa tosin olemme edelleen, ja onnellisia, ja se on totta kai se pääasia.
[/quote]
Ihan hyvät hääthän sulla sitten oli. Mutta (vähän ot); ketä sä sitten kuuntelit tai siis ketkä oli sun neuvonantajia, jos ei sulla ystäviä ja sukua ollut?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:30"]
Olen ollut nuoren parin häissä. Istuin tarkoitukselka sivummalla koska en halua osallistua ryhmäleikkeihin. Kuitenkin kaikki pakotettiin kaikenmaailman typeriin hääleikkeihin ja joka kerran kun muut jo seisoivat keskellä odottamassa leikin alkua, kaaso huusi mikkiin että noniin "Ninakin" sieltä nyt nousee ja tulee leikkimään. Ennen jokaista leikkiä seurasi viiden minuutin vaivaantunut näytelmä kun kaaso mainitteli minua leikkiin enkä suostunut.
[/quote]
Argh. Minäkään en introverttinä tykkää osallistua tuollaisiin juttuihin. Jotkut ekstrovertit eivät näytä tajuavan tätä.