Työttömyystuen karenssit kiristyvät 1.3.2026 alkaen
"Lakimuutoksen jälkeen työllisyyspalvelut asettaa työttömälle 7 päivän karenssin, jos tämä laiminlyö työnhaun tai työvoimapalveluihin osallistumisen yhden kerran.
Toisesta laiminlyönnistä työllisyyspalvelut asettaa työttömälle 6 viikon työssäolovelvoitteen. Työssäolovelvoite tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Laiminlyöntien määrää tarkastellaan jatkossakin vuoden ajalta, ja tarkastelujakso alkaa ensimmäisestä laiminlyönnistä. Karenssien muutos tulee voimaan 1.3.2026.
Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen määrään ei tehdä korotuksia vuonna 2026. Niiden määrä on sama kuin nyt, eli 37,21 e/pv."
Miten tuo lihavoitu kohta menee? Jos tapahtuisi toinen laiminlyönti, siis kieltäytyisi vaikka hakemasta työvoimakoulutukseen joka ei kiinnosta, mutta pitää kuitenkin työnhaun voimassa eli jatkaa työnhakua ja täyttää sen velvoitteen, niin ei kai silloin toimeentulotuesta tehdä sitä 50 %:n vähennystä?! Ei minulle ainakaan pari vuotta sitten tehty mitään vähennystä kun minut oli irtisanottu henkikohtaisin perustein ja sain siihen päälle vielä 45 päivän karenssin. Minulla oli siis työnhaku voimassa ja on ollut koko ajan sen jälkeenkin.
Kommentit (16)
Ihan perk...een yksinkertaista! Hakekaa sitä ainutta paikkaa mitä vaaditaan ja menkää juttelemaan se pari minuuttia mikä vaaditaan. Ei tule karenssia. Joo. Olen itsekin työtön mutta en pidä kauhuna noita! Jos ei elämästä löydy sen verran viitsimystä niin on kyllä karenssit ihan oma vika!
Tuohan olisi pitänyt olla voimassa jo koko 2000-luvun. Kun olin nuori ja työtön 70-luvulla, niin silloin ei armoa annettu vaan lusmuilusta tuli heti karenssia.
Meinaatko että työttömät vaan menee työssäolovelvoitteen takia töihin? 🤣
Kas kun ne ei ilman pakkoja ole keksinyt. Mistä nää kaikki työpaikat karenssipaikoille kun ei niitä ole edes halukkaille?
Luulisin että tuolla tarkoitetaan tuota 4 paikkaa/kk työhakua tai mikä onkaan määriteltynä. Ja sitten hoitaa tapaamiset ja muut mitä suunnitelmas on. Eikai kukaan pakota työvoimakoulutukseen väkisin?
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti olekaan alennettu perusosaa pelkän karenssin takia pari vuotta sitten, kun silloin ei laki kuulunut niin. Mikä tässä aiheuttaa sulle vaikeuksia? Mutta nyt kuuluu ja ihan fiksuahan se on jatkossa alentaa. Toimeentulotuki ei edelleenkään ole kansalaispalkka!
Tiedätkö mitä varten toimeentulotuki on?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan olisi pitänyt olla voimassa jo koko 2000-luvun. Kun olin nuori ja työtön 70-luvulla, niin silloin ei armoa annettu vaan lusmuilusta tuli heti karenssia.
Kyse oli nyt toimeentulotuen perusosan alentamisesta. Jos tulisi työttömälle työnhakijalle karenssi mutta hän jatkaisi työnhakua, niin mitä järkeä perusosaa on alentaa 50 %:lla?! Ja tuo, että 6 kk työssäolovelvoite, eikä töitä saa vaikka hakee! Työvoimakoulutuksiinkin pitää hakea, ei niihinkään noin vain mennä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että työttömät vaan menee työssäolovelvoitteen takia töihin? 🤣
Kas kun ne ei ilman pakkoja ole keksinyt. Mistä nää kaikki työpaikat karenssipaikoille kun ei niitä ole edes halukkaille?
No sitäpä tässä juuri ihmettelenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli nyt toimeentulotuen perusosan alentamisesta. Jos tulisi työttömälle työnhakijalle karenssi mutta hän jatkaisi työnhakua, niin mitä järkeä perusosaa on alentaa 50 %:lla?! Ja tuo, että 6 kk työssäolovelvoite, eikä töitä saa vaikka hakee! Työvoimakoulutuksiinkin pitää hakea, ei niihinkään noin vain mennä.
Tuon 6kk ajalle kysyisin työkkäristä mitä niillä on palveluita tarjota että saa sen täytetty, joku valmennus tai muu. Koska se on työkkärin tehtävä, hoitaa näitä asioita eikä vaan pyöritellä siellä peukaloita ja voivotella työttömien kanssa. Sitä paitsi laki kieltää liian matalan toimeentulotuen jos se vaarantaa ihmisarvoisen elämän, eli jossei tähän lakipykälään kosketa niin voipi olla ettei noita 50% alennuksia nähdä ihan helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että tuolla tarkoitetaan tuota 4 paikkaa/kk työhakua tai mikä onkaan määriteltynä. Ja sitten hoitaa tapaamiset ja muut mitä suunnitelmas on. Eikai kukaan pakota työvoimakoulutukseen väkisin?
En haluakaan mennä mihinkään työvoimakoulutukseen väkisin, mitä järkeä siinä olisikaan jos ei ole motivoitunut siihen kurssiin. Työnhaku on kyllä voimassa ja töitä haen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluakaan mennä mihinkään työvoimakoulutukseen väkisin, mitä järkeä siinä olisikaan jos ei ole motivoitunut siihen kurssiin. Työnhaku on kyllä voimassa ja töitä haen.
Ap
Olisi outoa jos pakottais koulutukseen, mutta jos niin tekevät niin aina voi "kusta" haastattelun, ei sinne kaikkia pystytä ottaa jo hakijoita paljon.
Lol, oon ollut työmarkkinatuella näköjään yhtäjaksoisesti 2014 asti ja mulla ei ole edes tällä hetkellä työnhakuvelvoitetta, niin totesi virkailija mulle syksyllä. Tämähän ei millään tavoin tule muutenkaan hankaloittamaan kenenkään elämää tai siitä ei mitään hyötyä tule olemaan. Mitenköhän ajattelitte käyvän kun työttömänä vuosia ollut menettää tuet kun ei mene tapaamiselle, niin miten se yhtäkkiä sitten pääseekin töihin (ja sen ansiosta sais työmarkkinatuen takaisin). xD
Vierailija kirjoitti:
Lol, oon ollut työmarkkinatuella näköjään yhtäjaksoisesti 2014 asti ja mulla ei ole edes tällä hetkellä työnhakuvelvoitetta, niin totesi virkailija mulle syksyllä. Tämähän ei millään tavoin tule muutenkaan hankaloittamaan kenenkään elämää tai siitä ei mitään hyötyä tule olemaan. Mitenköhän ajattelitte käyvän kun työttömänä vuosia ollut menettää tuet kun ei mene tapaamiselle, niin miten se yhtäkkiä sitten pääseekin töihin (ja sen ansiosta sais työmarkkinatuen takaisin). xD
No mutta tämä ei ole ensimmäinen älyvapaa idea hallitukselta, että katsotaan nyt he vajoavat omaan mustaan aukkoonsa minkä luoneet. Naatitaan.
No ei varmasti olekaan alennettu perusosaa pelkän karenssin takia pari vuotta sitten, kun silloin ei laki kuulunut niin. Mikä tässä aiheuttaa sulle vaikeuksia? Mutta nyt kuuluu ja ihan fiksuahan se on jatkossa alentaa. Toimeentulotuki ei edelleenkään ole kansalaispalkka!