Onko miehillä, jotka haluavat maksaa kaiken, jokin outo ja ylivoimaisen vahva hoivavietti? (Omakohtaiseen kokemukseeni perustuva teoria)
Olen työkyvytön, rutiköyhä, mielenterveysongelmainen 33-vuotias nainen.
Avomiehen tili on kuusinkertainen.
Hän oli tietoinen vaikeuksistani heti ensialkuun, koska kerroin. Hän oli alun perin se, joka teki aloitteen. Hän pyysi treffeille uudestaan ja uudestaan, ja hän oli se joka halusi maksaa.
Nyt on takana vuosi avoliittoa, ja mies maksaa edelleen. Hän siis elättää, minä olen elätti.
Meillä ei ole vallankäyttöä, henkistä väkivaltaa, mies ei päätä kaikesta, olemme arjessa tasavertaisia. Niin, ja mies ei ole ns. paperilla tyhmä.
Olen kuitenkin aivan snanmoinen kuluerä.
Onko tällaisilla miehillä jokin erityisen voimakas hoivavietti? Vai mikä ihme ajaa ihmisen vapaaehtoisesti maksamaan toisen ihmisen elämisen, siis silloin, kun on varmaa ettei tilanne tule koskaan meidän ihmisten elämän aikana olemaan toisin päin?
Eikä varmasti ole kiveenhakattua, mutta tämä on yksi arvaukseni.
Miehiä paikalla?
Naiset, mitä te arvaatte?
Kommentit (50)
En tiedä vastenmielisempää kuin se, että mies maksaa ja elättää. Tulisi ostettu olo. En ole koskaan pystynyt ottamaan mitään miehen maksamisia vastaan. Ravintoloissa ratkaisimme exän kanssa asian niin, että mies sai suurieleisesti maksaa molempien ruuat ja minä maksoin omani hänelle takaisin, kun lähdimme ravintolasta pois. Euron euroa en ole eläissäni miehiltä ottanut ja olen pirun ylpeä siitä!
T: nainen, 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös kokemusta näistä miehistä. Nykyiseni ei tarvitse minua elättää, mutta tiedän, että hän tekisi sen. Hänelle se on kunnia-asia, että tienaa niin paljon, että voi elättää perheen. Ikää on 50+.
Ajattelen, että se nostaa miehen omanarvontuntoa, että pystyy elättää. Jenkeissähän tämä on enemmän normi; siellä ei ole mies eikä mikään, jos ei tienaa niin paljoa, että moiseen pystyy.
Tällä miehelläni ei ole mitään hoivaviettiä, mutta on kuitenkin vahvasti reviiriä puolustava tyyppi.
Eksäni oli samanlainen, ja hänellä oli hoivavietti.
En halua miestä, joka tarvitsee omanarvontunteen nostamista naisen elättämisen kautta. Jos itsetunto on noin huono, niin ei jatkoon.
Aika moni mies on yhteiskunnallinen luonne etsii kunnan parasta eli kaikkien . Ymmärtää että on maksettava koulut ja ammatti pitää olla sekä asunto ja työpaikat luo parempaa elintasoa joten heillä voi olla kyky luoda työpaikkoja . Voi olla opettajan näkemys myös että kaikille koulutus. Työn luominen vaatii viisautta .
Pahempia on noi gigolot elää naisten rahoilla ilmaiseksi .....
Vierailija kirjoitti:
"Olen työkyvytön, rutiköyhä, mielenterveysongelmainen 33-vuotias nainen.
Avomiehen tili on kuusinkertainen."
Eli miehelläsi on jotain 300€ tilillä?
Kerrankin saa nauraa !!!! Vastaavasti ajatellen millainen tili rutiköyhällä kuitenkin mahtaa olla jos laskee rikas avo puoliso ....6 kertainen ... Eikä se määrä vaan laatu .
Joko haluaa pitää huolta, on avulias ja/tai kokenut mitä se on, kun ei ole rahaa. Tai sitten on vahvasti omistamishaluinen. Mulla oli tällainen jälkimmäinen. Aluksihan se oli ihan mukavaa, mutta hiljalleen alkoi ihmetyttää kun ukko vaikutti maanisen maksuintoiselta jos jossain oltiin. Se myös alkoi murjottaa, jos pidin pääni ja sanoin että minä maksan tällä kertaa. Yleisesti ottaen päädyin maksamaan asioita yhteisissä menoissa melko tasantarkkaan puolet, hän suurempituloisena vähän enemmän. Koin aina välillä syyllisyyttä, mutta tiedustellessani että onko ihan varmasti okei, mies vastasi lämpimästi että totta kai on koska hän käy töissä ja minä olen opiskelija.
Myöhemmin sillä sitten tuli taloudellisesti huono "kausi", kun joutui parina kuukautena odottamaan palkkojaan jonkun firman sekoilun vuoksi. Luonne muuttui kertaheitolla ja alkoi taukoamaton kitinä että minun pitäisi maksaa hänen juttunsa ja hänen asiansa. Ja puuttuminen minun rahankäyttööni. Nekin rahat olisi kuulemma pitänyt käyttää MEIDÄN ja HÄNEN siihen ja siihen asiaan, kuten hänen puhelinlaskuun jne. Emme asuneet yhdessä tai olleet seurustelleet kuin puoli vuotta, eli mitään yhteistä taloutta ei ollut vaan käsitykseni oli että olimme olleet hyvässä yhteisymmärryksessä asian tiimoilta. Alkoi myös syyllistäminen siitä, että hänkin oli maksanut minun kahvejani ja jotain yhteiseksi tarkoitettua ruokaa yms. Vahtasi myös tekemisiäni ja alkoi tivata mitä olin tehnyt ja kenen kanssa, kuinka paljon olin käyttänyt rahaa esimerkiksi jos näin ystäviäni jne. Ja siis hän ei ollut tosiaankaan puilla paljailla siitäkään huolimatta, että rahan saanti viivästyi itsellään.
Sanomattakin selvää, että homma meni puihin aika nopeasti. Sen syyllistämisen takia käytin häneen omia rahojani, neuvottelin omien laskuaikojeni pidennystä ja suostuin muutenkin kynnysmatoksi joka kumarteli ukkoa sen vähän aikaa, mitä vielä vietimme tuon todellisen luonteen paljastuttua yhdessä.
Nykyään nousee karvat pystyyn, jos joku tuntuu liian avuliaalta ja hyväntahtoiselta maksamaan minun puolestani asioita.
Ei ole tullut elättävää miestä vastaan, vain näitä naisen lompakolla lokkeilijoita.
Mistä niitä löytää? En haluaisi maksaa min. 500 euroa kuussa miehestä. Itsensä elättävä mieskin olisi jo huima parannus.
Mistähän se johtuu että koko maapalloa ajatellen se on ihan normi Sandinaaavian ulkopuolella että aivomies elättää vaimon ja lapset. Minäkin olen kokopäivätyössä, mutta mieheni antaa minulle aina käteistä ja maksaa kaikki laskut. Ja ystäväni parisuhteessa on sama systeemi. Hänen miehensä on suuren firman omistajasukua ja maksaa aina kaiki menot. Heillä omaisuus on molepien nimissä ja niin on meilläkin kaikki molempien nimissä. Minulla oli kyllä kiinteistöjä jo ennen naimisinnmenoa. Eno le koskaaan käynyt nostamassa koko tiliäni, vaan se jää vararahaksi ja on muitakin tuloja kuin palkka. Yhteisiä lapsia on ja heilläkin vakituiset virat ja tulot. Käytämme samoja loma -asuntoja.On siis Suomessakin vanhantavan miehiä. Olen yksinhuoltajan lapsi Helsingin keskustasta kuten miehenikin. Töitä kyllä ollaan tehty paljon elämässä, samoin meidän sisarukset.
mun mielestä herrasmies tyyliset ja hyvä ihminen tyyliset miehet harrastaa tälläistä. on usein aitoa rakkautta.tunnen miehen, joka rakastui vakavasti ja pysyvästi sairaaseen naiseen, taitaa olla yli 40 vuotta jo kestänyt suhde.
itse pidän täysin outona suomalaista tapaa, ettei auteta kumppania yhtään on myös auttavavaisia sukuja suomeskin muttei paljoo.
Minä en ole missään vaiheessa puolisoani elättänyt (asumme eri osoitteissa), mutta aika pitkän aikaa maksoin ulkona käydessämme kaiken. Ihan vaan siitä syystä, että tuloni olivat aika tavalla hänen tulojaan isommat. Jos olisimme menneet hänen budjettinsa mukaan, emme olisi voineet käydä vähänkään hintavammissa paikoissa syömässä.
Ööö parisuhteessa ollaan yhdessä ja mies maksaa parisuhteen kuluja? En ymmärrä miksi se vaatisi erityistä hoivaviettiä, että kun yhdessä ollaan niin maksetaan yhteisistä tuloista. Tienaan nettona noin kuusinkertaisesti puolisoon verrattuna enkä ole ajatellut että puolisoni loisii lompakolla. Paha olo tulee siitä että minun eläkekertymä kasvaa paljon nopeammin kuin puolison.
En tiedä. Vähän suhtaudun skeptisesti voiko tehdä pelkästään hyvää hyvyyttään... Jos tekee niin ihanan miehet olet löytänyt, ei tuollaista voi keneltäkään odottaa.
Sinut on luotu miestä varten ja ei se ihan ilmaista ole. Sinulla on fiksu mies, ole onnellinen.
mies53v
Järki päässä miehiä kirjoitti:
Aika moni mies on yhteiskunnallinen luonne etsii kunnan parasta eli kaikkien . Ymmärtää että on maksettava koulut ja ammatti pitää olla sekä asunto ja työpaikat luo parempaa elintasoa joten heillä voi olla kyky luoda työpaikkoja . Voi olla opettajan näkemys myös että kaikille koulutus. Työn luominen vaatii viisautta .
Miesversio uhrautuvasta naisesta, kunnollisuus ja kulissit. Työpaikkoja luo yleensä ne oman tien kulkijat ja kekseliäät, ei niinkään lähtökohtaisesti kaikkien parasta ajattelevat.
Mä maksan ja ostan paljon asioita vaimolle, ihan vaan koska mä pystyn ja ei tunnu mun taloudessa mitenkään. En odota mitään vastapainoksi, silkasta jakamisen ilosta teen tämän.
Onpa hyvä, että luin tämän. Nyt tiedän, ettei varakkaana miehenä kannata seurustella vähävaraisen naisen kanssa vaikka kuinka pitäisin hänestä. Olisinhan huonoitsetuntoinen taloudellisen ylivoiman vallankäyttäjä, joka siis maksaisi seksistä ja alistaisi puolisoaan. Täytyy siis etsiä taloudellisesti tasavertainen kumppani, se palstalaisten mukaan on kuitenkin tärkein ominaisuus.
Naisen kautta mies pääsee lähemmäksi Jumalaa. Kyllä siitä etuoikeudesta sietääkin maksaa ja haluta pitää huolta tästä ihmeestä.
Ei, vaan heikko itsetunto ja tarve päteä rahalla. Ei ikinä jatkoon.