Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain palkankorotuksen ja nyt jää nettona vähemmän käteen kuin ennen palkankorotusta?!

Vierailija
03.11.2021 |

Miten voi olla mahdollista? Maksanko nyt jotenkin enemmän veroja tai jotain?

Sori tyhmä kysymys..

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää loppuvuodesta käteen vähemmän melkein 700e kk. Palkankorotus nosti loppuvuoden palkanverotusta tuntuvasti. Ihan perseestä.

Olisit hankkinut ajoissa muutosverokortin niin ei vuosiraja paukkuisi.

Vierailija
22/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on 25 kiloeuron kohdalla sellainen verojen ja maksujen aiheuttama muutaman tonnin ansainta-alue, josta ei jää mitään käteen. Sitten kun vuositulot nousee yli n. 32 tuhannen, alkaa itselle jäädä jotain.

Itse teen hoitotyötä maksimissaan sen 7 kuukautta vuosittain, tehnyt jo pitkään. Tarkoittaa justiinsa noin 25ke. Loput ajat maksakoot liitto. Pääomatuloina otan sitten muut ansiot tietenkin.

Tässä olen laskeskellut, että jos muuttaisin paperilla yksiöön yksinhuoltajaksi, "entinen" puoliso vuokraisi tämän luukun minulle, ei tarvitsisi maksaa enää kuukausittain 400e lasten päivähoidosta, 400e työhön tarvittavasta autosta ja lisäksi tuon yksiön lyhennyksistä tulisi voittoa noin 400e kuukaudessa. Se tekee jo 1200e nettona lisää per kuukausi. Ei herra mun siunaama soikoon täällä ei ole mitään järkeä tappaa itseään työn teolla, ottaa iisisti vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää AP;n skenaario ei oo mahdollista, ellei sen palkankorotus ollu autoetu

Vierailija
24/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista.

Jos aiempi palkka on X ja palkasta perittävät kulut (verot, ay-jäsenmaksut, eläkemaksut jne) on esim 30% niin käteen tulee X-30%

Jos saa palkankorotuksen Z, niin käteen tulee (X+Z)-30% joka on aina aiempaa suurempi kun prosenttimäärä on alle 100%.

Niin siis lopulta käteen jäävä on aina positiivinen. Mutta kun veroprosentti pyöristetään lähimpään puolikkaaseen ylöspäin niin jos olet rajalla ja pieni summa vie sen ylöspäin, niin saatat saada käteen kuussa vähemmän ja saat sen takaisin palautuksissa.

Ei veroprosentti muutu kesken vuoden yhtään mihinkään ellei ylitä vuositulorajaa tai hanki itse muutosverokorttia.

Vierailija
25/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te hölmöt teette töitä? Olen elänyt jo 14 vuotta tukien avulla ja olen joka päivä onnellisempi kuin kertaakaan työelämä-aikana.

No trollihan sää tietty oot, mutta kerro nyt ihmeessä, paljonko sinä viisas saat vuodessa tukia? Siitä voi nimittäin löytyä se syy, miksi me hölmöt raadetaan...

En ole trolli. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea yhteensä kuukaudessa n. 1500€. Minulle riittää varsin hyvin.

Vierailija
26/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te hölmöt teette töitä? Olen elänyt jo 14 vuotta tukien avulla ja olen joka päivä onnellisempi kuin kertaakaan työelämä-aikana.

No trollihan sää tietty oot, mutta kerro nyt ihmeessä, paljonko sinä viisas saat vuodessa tukia? Siitä voi nimittäin löytyä se syy, miksi me hölmöt raadetaan...

En ole trolli. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea yhteensä kuukaudessa n. 1500€. Minulle riittää varsin hyvin.

No miksi sotkeennut palkkakeskusteluun? Sehän ei sua kosketa.

Vierailija
27/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tullu korotus mut kieltäydyin koska olis jääny vähemmän käteen.

Tähän olisi kiva saada hieman perusteluja, miten olisi jäänyt vähemmän käteen?

Vierailija
28/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin vain miksi viitsitte tehdä töitä, kun ilmankin pärjää.

Vierailija
29/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä jää sulle käteen mikä summa?

Vierailija
30/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista onko verokorttisi tuloraja mennyt yli, ja koko ennakonpidätys mennyt lisäprosentilla.

Vierailija
31/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää loppuvuodesta käteen vähemmän melkein 700e kk. Palkankorotus nosti loppuvuoden palkanverotusta tuntuvasti. Ihan perseestä.

Olisit hankkinut ajoissa muutosverokortin niin ei vuosiraja paukkuisi.

Sain yllättävän bonuksen, josta ei ollut tietoa aikaisemmin.

Vierailija
32/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te tosiaan osaa laskea tuollaisia yksinkertaisia pikkulaskuja edes? Jos osaat laskea, mitään ihan perseestä -tilanteita ei synny, eli se on itsestäsi kiinni.

Verokorttia varten voit itse arvioida tulorajasi verohallinnon verkkosivuilla. Voit siis itse tilata uuden verokortin. Sivulla on laskureita, joiden perusteella voit päätellä, mitä veroprosentiksi tulee. Lisäksi ne sivut ovat ihan poikkeuksellisen selkeät.

Verotuksellisesti kannattaa aina tienata enemmän kuin vähemmän. Verottaja tarkastelee koko vuoden tulojasi. Mitä enemmän niitä on, sitä enemmän maksat veroa, mutta silti aina jää isommista vuosituloista enemmän käteen kuin pienemmistä. Viimeistään veronpalautuksen (tai lisäverojen) muodossa tilanne tasoittuu oikeaksi.

Vierailija
33/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

P A S K A A

Vierailija
34/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska luojan lykky pystyn elämässäni asettamaan muitakin tavoitteita kuin "pärjätä". Työ on sitäpaitsi pääsääntöisesti ihan kivaa ja nelisen tonnia kuussa käteen huomattavasti mukavampi summa.

Vierailija
35/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että pelkkä pärjääminen ei riitä? 

Mulle ei 1500e/kk riittäisi millään nykyiseen elintasoon ja asioihin, joihin haluan panostaa. 

Mun mielestä se ei ole ollenkaan hölmöä. Myös mun töissäkäynnin ansiosta sulla on ylipäätään mahdollisuus saada niitä tukia, joten en oikein arvosta tota nimittelyä.

Vierailija
36/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista.

Jos aiempi palkka on X ja palkasta perittävät kulut (verot, ay-jäsenmaksut, eläkemaksut jne) on esim 30% niin käteen tulee X-30%

Jos saa palkankorotuksen Z, niin käteen tulee (X+Z)-30% joka on aina aiempaa suurempi kun prosenttimäärä on alle 100%.

No tottakai on mahdollista, jos tuloraja ylittyy. Silloin veroprosentti voi olla reilustikin suurempi.

Vaikka se tuloraja ylittyisikin, niin se suurempi marginaalivero menee siitä ylittävästä osasta. Ap:n tapaus on mahdollinen vain siinä tapauksessa, että ennakkopidätys on jommassa kummassa tapauksessa väärin laskettu/arvioitu. Tai sitten ap laskee tuloikseen sosiaalietuuksia (asumistuki tms.)

Vierailija
37/37 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista, jos veronpalautus / jälkivero otetaan laskuihin mukaan. Toki voi väliaikaisesti olla mahdollista jos on esim. verokortti jossa veroprosentti on tiettyyn vuositulorajaan asti vaikkapa nolla ja rajan jälkeen vaikkapa 30% ja jos palkankorotus osuu juuri siihen kun vuosituloraja ylittyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme