Miksi amerikassa käytetään kenkiä sisällä
Sinkkuelämässä Carriekin pötköttelee Mirandan sängyllä kenkät jalassa.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 07:10"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:44"]
Ei kai kenkiä otetakaan pois kuin pohjoismaissa. Tännekin tapa tuli vasta 80-luvulla, parkettilattioiden yleistymisen myötä. Maaseudulla ei välttämättä vieläkään oteta pois.
[/quote]
Myös Balkanilla kengät otetaan pois ja ihmetellään kenkien pitäjiä.
[/quote]
Venäjällä riisutaan yös, ja yleensä laittavat sitten pehmeät sisätossut tai villasukat jalkaan. Espanjassa toimivat samoin. Näin ainakin minun tuntemissani perheissä ja käymissä kyläpaikoissa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:38"]
Sinkkuelämässä Carriekin pötköttelee Mirandan sängyllä kenkät jalassa.
[/quote]
Vai kenkät...
Miten kun vauva alkaa konttailemaan
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:30"]
Ei meilla pideta kenkia jalassa sisalla. Ehka suomalaisuuteni vaikuttaa tahan tai ehka ei, en tieda. Tosin en todellakaan halua kenkia meidan puu-lattioita pilaamaan. Poikkeuksena kuitenkin on, etta jos ollaan jonnekin lahdossa ja ulkona joku huomaa unohtaneensa vaikka lompakon , niin silloin kiireessa saa sisalle kengat jalassa menna.
[/quote] Miten kengat voivat pilata puulattian? Meilla ainakin on tammilattiat ja tammi on niin kovaa etta siihen on vaikea hakata naulaakin suoraan. t.usalainen
[/quote]
Esimerkiksi korkokengän kulunut korkolappu aiheuttaa helposti sen että koron sisällä oleva nasta paljastuu ja tekee helposti naarmuja lattiaan. Eihän se vioita pilalle lattiaa, mutta tekee sen ulkonäöllisesti vialliseksi kun naarmut näkyy.
Tai kengänpohjan uraan jäänyt pikkukivi aiheuttaa naarmun. Tai kengänpohjien materiaalista jää naarmuja lattiaan, jotka pitää hinkata pois. Tunnetuin esimerkki esim. "lenkkarien musta naarmu"
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:30"]
Ei meilla pideta kenkia jalassa sisalla. Ehka suomalaisuuteni vaikuttaa tahan tai ehka ei, en tieda. Tosin en todellakaan halua kenkia meidan puu-lattioita pilaamaan. Poikkeuksena kuitenkin on, etta jos ollaan jonnekin lahdossa ja ulkona joku huomaa unohtaneensa vaikka lompakon , niin silloin kiireessa saa sisalle kengat jalassa menna.
[/quote] Miten kengat voivat pilata puulattian? Meilla ainakin on tammilattiat ja tammi on niin kovaa etta siihen on vaikea hakata naulaakin suoraan. t.usalainen
[/quote]Kuka hakkaa nauloja lattiaansa?
[/quote]
Lattianasentaja? Hei Daa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 03:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:01"]Liettuassa asuessani ihmiset käyttivät sisäkenkiä myöskin. [/quote] Mun liettualainen frendi (asuu nykyään suomessa) sanoi että oli pakko pitää sisätossuja siellä asuessa kun lattia oli niin huono että siitä tuli tikkuja. Varmaan myös lattian kylmyys pakottaa monissa maissa pitämään kenkiä.
[/quote]
Siinä kämpässä missä itse asuin oli hyvä lattia. Kylmä vähän, ehkä sen takia käytettiin sisäkenkiä. Itse en käyttänyt, kun en ole tottunut siihen. Lattiat lakaistiin joka päivä ja imuroitiin kerran viikossa. Mutta varmasti tuo kylmyys / huonokuntoisuus tietyissä maissa on syynä. Nro 25
En minä haluaisi kylässä tunkea jalkojani sellaisiin tohveleihin jotka ovat jo olleet ties minkälaisten kulkijoiden jaloissa.
Jostain luin, että pohjoismaissa mielletään lattiat puhtaiksi, joten likaiset kengät on riisuttava. Toisissa maissa taas lattiat mielletään likaisiksi ja kengät pidetään jalassa.
Turkissakin käytetään sisäkenkiä. Niitä on hillittömät varastot vieraita varten.
Olisiko niin, että Suomessa tehdään talot sellaisiksi, että niissä tarkenee sukkasillan myös talvella. Tämähän taas ei selitä miksi lämpimissä maissa lampsitaan monot jalassa tuvassa. Jospa he pelkäävät jonkun varastavan kengät jos ne riisuu jalasta. Tai jospa se on evoluution tulosta, pääsee paremmin lähtemään karkuun jos tulee gangsteri sisään.
Suimessa on talvisin lunta kenkien mukana. Ei tulis mitään tavasta pitää kenkiä sisällä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:26"]
Turkissakin käytetään sisäkenkiä. Niitä on hillittömät varastot vieraita varten.
[/quote]
Minun kokemukseni Turkista taas on, että kengät jätetään rappukäytävään.
Kuka ilkenee laittaa jotkut yhteiset sisäkengät. En minä ainakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:34"]
Kuka ilkenee laittaa jotkut yhteiset sisäkengät. En minä ainakaan.
[/quote]
Voihan niitä muovikenkiä pestä
Kyllä käytetään sisällä samoja kenkiä kuin sisälläkin. Poikaystävästäni on hölmöä kun suomessa joutuu kengät ottamaan pois. Tästä tulemme varmasti kiistelemään kun muutamme yhteen.
Heillä on myös kotona sisäsandaalit yms. Joita käyttävät.
Vieraat kulkevat myös kengät jalassa sisällä.