Miksi amerikassa käytetään kenkiä sisällä
Sinkkuelämässä Carriekin pötköttelee Mirandan sängyllä kenkät jalassa.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:47"]
Epähygienista
[/quote] En mina ainakaan halua kodissani haistella kenenkaan jalkahikea tai pelata etta paljaista jaloista tarttuu jalkasieni.
[/quote]
Joten sen sijaan toivotat tervetulleeksi kaiken ulkona olevan lian? Itse hankkisin vieraille jotain tossuja, jos pelkäisin tuntemieni ihmisten sukkia tai paljaista varpaita.
Ystäväni saksalainenmies käyttää sisällä sellaisia kankaisia läpsyttimiä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:45"]
Miksi amerikassa yleisö nauraa aina välissä kun ihmiset istuvat sohvalla ja puhuvat keskenään. Meillä täällä suomessa ei onneksi kukaan naura kun me istumme sohvalla.
[/quote] Ne nauraa hauskoille jutuille. Suomessa ei kukaan puhu hauskoja vaan istuu tuppisuuna.
Kyllä siellä jenkeissäkin ollaan ihan sukkasillaan kotosalla, tosin vieraiden ei tarvitse ottaa kenkiä pois - kohteliasta se tietenkin vieraalta on, jos ulkona on mutaista. Autollahan nuo hurauttelee oven eestä toisen eteen, niin ei ne kengät yleensä paskasia ole. Mutta siis, veikkaanpa että suuressa osassa koteja ollaan ihan sukkasillaan, omat kokemukseni ovat tietenkin aina rajalliset enkä voi koko kansasta puhua.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:53"]
Mutta niillä kävellään kaupungilla ja sit ollaan sisällä
[/quote] Onko sisakengat aivan tuntematon kasite Suomessa?
[/quote]
Onko vierailla omat sisätossut mukana tullessaan vierailulle, vai onko tapana että vierailupaikassa on tarjolla vieraalle tossut? Ja minkälaiset ne on kun pitää olla käyttämättömät, joten kuulostaisi hullulta ja kalliilta että vieras käyttää vierailulla tossuja ja sitten ne heitetään pois?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:55"]
Mitä kenkiä ne käyttää sisällä?
Vaihdetaanko kotiin tullessa jotkut kotitossut, sandaalit jne. jalkaan?
[/quote]
Ainakin USAssa pidetään sisällä ihan samoja kenkiä kuin ulkona.
Liettuassa asuessani ihmiset käyttivät sisäkenkiä myöskin.
Jotenkin ristiriitaista että ällötään sukkia, mutta sitten olisi ok että ulkokengillä ollaan sisällä, kengillä joissa vasta on bakteereja, koiranpaskaa, kuraa ja vaikka mitä? Pahimmassa tapauksessa äärimmäisen epähygieeninen kokolattiamatto vielä kerää tuota likaa. Mutta hyhhyi, sukat?
[/quote]
Onko siellä muuten ulkona kuraa, koiranpaskaa ja klimppejä kuten täällä?
Ei maalla kyllä onnistu kengät jalassa lompsia sisällä, vaikka joskus toki joku tumpelo naapurin juntti niin tekeekin.
Melko äkkiä olisi kerros hiekkaa, multaa ja heinää lattian peittona.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:59"]
Kyllä siellä jenkeissäkin ollaan ihan sukkasillaan kotosalla, tosin vieraiden ei tarvitse ottaa kenkiä pois - kohteliasta se tietenkin vieraalta on, jos ulkona on mutaista. Autollahan nuo hurauttelee oven eestä toisen eteen, niin ei ne kengät yleensä paskasia ole. Mutta siis, veikkaanpa että suuressa osassa koteja ollaan ihan sukkasillaan, omat kokemukseni ovat tietenkin aina rajalliset enkä voi koko kansasta puhua.
[/quote]
niissä perheissä, joissa minä olen vieraillut, ollaan kyllä kotona kengät jalassa. Poikkeuksena on sellaiset perheet, joissa äiti on kotoisin Suomesta.
Hekoheko...
Kuulkaas, tuo vähän kyllä vaihtelee. Pohjoisissa osavaltioissa, joissa on kunnon kuratalvet, kyllä ne ulkokengät riisutaan sinne ovensuuhun. Ainakin talvisin.
Kaupungeissa ja kesäkeleillä asiat on toisin.
Mutta eivät jenkitkään nyt halua lattioita, mattoja ja varsinkaan kokolattiamattoja turhan päiten likastaa, on ne ihan yhtä käytännöllisiä ihmisiä kuin mekin. Meillä täällä vaan on siksi vertaa pidempi tuo loska/kurakausi, että kengät on totuttu ottanaan jalasta aina, ei pelkästään talvisin/rospuuttoaikaan.
Esim. itse olin vaihdossa Minnesotassa, pienellä paikkakunnalla, ja kyllä siellä kaikki ottivat kengät jalasta talvisin sisälle tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:56"]
[/quote]
No kyllä monissa ohjelmissa (ei leffat tai sarjat) aikuiset ja lapset, laittavat lenkkarit, sandaalit, avokkaat, saapikkaat ymv. jalkaan heti herättyään ja käyvät ulkona asioilla niillä, leikkipuistossa, kaupasa jne. ja taas takas sisälle. Jopa sadekelillä. Ei missään näy mitään sisäkenkiä. Joten kyllä tuo on hyvin kummallista.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:46"]Taitaa olla maailmalla huomattavasti yleisempää se, että sisällä käytetään kenkiä kuin että ei käytetä.
[/quote]
Kanadalaisen työtutun mielestä toisen kotiin saapastelu ulkokengissä oli ällöttävä jenkkitapa. Pohjoisissa maissa harvemmin käytetään kenkiä sisällä.
Jotenkin ristiriitaista että ällötään sukkia, mutta sitten olisi ok että ulkokengillä ollaan sisällä, kengillä joissa vasta on bakteereja, koiranpaskaa, kuraa ja vaikka mitä? Pahimmassa tapauksessa äärimmäisen epähygieeninen kokolattiamatto vielä kerää tuota likaa. Mutta hyhhyi, sukat?
[/quote] Mista sita kuraa tulee asfalttikadulle? Koiria ei saa kakattaa kaduille tai jalkakaytaville niinkuin Suomessa. Missaan et nae koirankakkaa. Kadut lakaistaan ja pestaan saannollisesti. Autotallissa istutaan autoon ja perilla kavellaan puhtaalla kadulla pieni patka. Kotiin tullessa oven edessa on matto mihin pyyhkia kenkansa.
Kuraisissa ilmastoissa on oven edessa on boot tray johon jatetaan marat jalkineet ja vaihdetaan sisakenkiin.
Mika tassa on niin kamalan vaikeata kasittaa? Seko etta kaikkialla ei toimita niinkuin Suomessa? (Onneksi).
Mun otantani ei tosin ole suuren suuri (n. 10), mutta ne amerikkalaiset perheet joissa olen vieraillut, eivät käytä kenkiä sisällä. Tämä on varmaan vähän alueesta kiinni, mutta veikkaisin, että myös jossain määrin koulutuksesta. Ja nimenomaan niin päin, että koulutetut ihmiset ottavat kengät pois.
Terveisin ulkomamma USAsta
Puetaanko aamulla heretessä kengät? Nukutaanko kengät jalassa? Laitetaanko suihkun jälkeen kengät? Mitä jos on lumista tai loskaista? Miten korkkarit ja kokolattiamatto tulevat toimeen? Entä divaanisohva ja korkkarit?
[quote author=" Vierailija " time="13.01.2015 klo 19:53"]
Kyllä Suomessakin sivistyneissä piireissä on tapana pitää sisäkenkiä sisällä ja sukkasillaan olos pidetään junttina
[/quote]
Eli maaseudulla?
[/quote]Maaseudulla hyvinkin
Mulla on aina sisäkengät, nappaan ne rutiinisti myös mukaan, kun lähden kylään tms. Olen kasvatuksen tulos, äitini (kotoisin ns. "paremmasta perheestä" ulkomailta) mielestä oli epäsiistiä olla paljain jaloin tai sukkasiltaan. Toisaalta jalat saattavat olla hikiset, ja niillä sitten kävellään lattioilla, matoilla ym. Toisaalta lattioiden lika voi tarttua jalkoihin/sukkiin ilman kenkiä.
Olen niin tottunut tähän, että joskus jos joudun tilanteeseen, jossa on oltava sukkasiltaan (esim. jossain vanhempainillassa joskus on pyydetty riisumaan kengät), minun on hankala olla. Samoin se, että esim. juhlissa tms. saatetaan olla muuten viimeisen päälle pukeutuneita, mutta sitten riisutaan kengät, on minusta outoa. Miehetkin puku päällä, mutta sukkasiltaan:o.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:12"]
Puetaanko aamulla heretessä kengät? Nukutaanko kengät jalassa? Laitetaanko suihkun jälkeen kengät? Mitä jos on lumista tai loskaista? Miten korkkarit ja kokolattiamatto tulevat toimeen? Entä divaanisohva ja korkkarit?
[/quote] Suihkussa kaydaan vaatteet paalla ja kengat jalassa. En ole nahnyt kenenkaan kavelevan kengat jalassa divaanisohvalla.