Tunnetteko ihmisiä, jotka keskustellessa koskettavat aina välillä, vaikka ette tuntisi kovin hyvin?
Ihan normaalisti koskettavat vaikka olkapäähän tai käsivarteen, ei epämiellyttävästi, mutta kuitenkin epätavallisesti, jos ajattelee suomalaisia tapoja muuten.
Tunnetteko tällaisia koskettelijoita ja millainen olo teille siitä tulee?
Kommentit (44)
Minä olen tällainen taputeltava. Työtoverit ja puolitutut herkästi "ryhmäytyvät" kanssani. En pidä siitä, oma henkilökohtainen tilani on 2 metrin luokkaa ilman koronaakin. Ilmeisesti elekieleni on sellainen, että se luetaan väärin. Lisämiinuksena kilttinaama.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa tilanne.
Opettaja huomaa oppilaan pitävän kynää väärässä asennossa ja korjaa käden asentoa.
Lääkäri tutkii teitä koskemalla kipeää paikkaa.
Kampaaja hieroo päätänne.
Kaikissa tapauksissa kosketuksen vastaanottaja on alisteisessa asemassa, kohteena.
Kosketusta ei tapahdu toisinpäin. Koskettaja on valta-asemassa.
Ihanaa kun kampaaja rapsuttaa päänahkaa , voisin olla siinä tunnin. Ja kyllä minä kampaajaa kosketan kädelle ennenkuin lähden. Ja minä olen valta-asemassa koska olen maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa tilanne.
Opettaja huomaa oppilaan pitävän kynää väärässä asennossa ja korjaa käden asentoa.
Kaikissa tapauksissa kosketuksen vastaanottaja on alisteisessa asemassa, kohteena.
Ihanaa kun kampaaja rapsuttaa päänahkaa , voisin olla siinä tunnin. Ja kyllä minä kampaajaa kosketan kädelle ennenkuin lähden. Ja minä olen valta-asemassa koska olen maksaja.
Creepy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa tilanne.
Valtarakenteet ovat mielenkiintoisia siksikin, ettei niitä usein huomaa tai tule edes ajatelleeksi.
Kysynkin, että voitko sinä hieroa kampaajan päätä? Voit toki koskettaa kampaajan kättä, koska hän hyväksyy sen, mutta en usko, että suostuisi sinun antamaan päähierontaan.
Mä kosken toista käsivarteen. Tulee semmoinen olo, että siinä maadoitutaan siihen hetkeen ja osoitan eleelläni olevani läsnä. Vähän niinkun vasta kun olen koskenut, niin tuntuu että se keskustelu on "totta" :D
Tunnen ja inhoan. Hiplaa jotenikn ja vetää lähemmäs ja puhuu naama vasten naamaa.
Onneksi ei ole enää samoissa piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kosken toista käsivarteen. Tulee semmoinen olo, että siinä maadoitutaan siihen hetkeen ja osoitan eleelläni olevani läsnä. Vähän niinkun vasta kun olen koskenut, niin tuntuu että se keskustelu on "totta" :D
Apua. Luetko ollenkaan vastapuolta, että miten reagoi? Lopetatko, jos ei pidä?
Vastenmielinen ihmistyyppi. En pidä siitä että täysin tuntematon tarttuu olkapäähäni puhuessaan minulle.
Ei näitä onneksi kovin paljon ole. Keski-ikäisten naisten tapa lähinnä.
Kauan sitten kun ajoin jonkin aikaa taksia, näillä oli aina tarve puristaa olkapäästä puhuessaan. En tykännyt.
Pari kertaa elämän aikana on joutunut ihan sanomaan, että nyt se handu pois minusta, me emme ole tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielinen ihmistyyppi. En pidä siitä että täysin tuntematon tarttuu olkapäähäni puhuessaan minulle.
Ei näitä onneksi kovin paljon ole. Keski-ikäisten naisten tapa lähinnä.
Kauan sitten kun ajoin jonkin aikaa taksia, näillä oli aina tarve puristaa olkapäästä puhuessaan. En tykännyt.
Pari kertaa elämän aikana on joutunut ihan sanomaan, että nyt se handu pois minusta, me emme ole tuttuja.
Hyi, miten rajatonta, että alkaa koskettamaan taksikuskia!
Eräällä puolitutulla oli tapana seurueessa nousta ylös ja laittaa kätensä istuvan henkilön olkapäälle kertoessaan juttujaan. Teki näin myös minulle ja huomasin tämän samalla painavan olkapäätäni alemmas.
Se oli epämiellyttävää ja koin sen jotekin nöyryyttäväksi. Otin asian esille erään toisen mukana olleen kanssa ja hän koki samoin. Tästä koskettelijasta paljastui myöhemmin lisää narsistisia piirteitä, työelämässä kohteli alaisiaan huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vanhemmiten tullut tuollainen joka puheen lomassa koskettaa toista kädelle. Olen nainen. Haluan kosketuksella osoittaa lämpöä , myötätuntoa toista kohtaan. Voin myös halata jos huomaan että toinen "tarvitsee " sitä. En tuppaudu kenenkään iholle ja huomaan herkästi jos joku ei halua kosketusta. Ikävä kyllä nämä jotka ei halua kosketusta eniten sitä tarvitsisi. Eivät vain osaa ottaa vastaan. Syitä on niin monta.
Huh mitä alentuvaa jaskaa. Ei sinulla ole mitään oikeutta määritellä että kosketusta haluamaton sitä nimenomaan tarvitsisi. On täysin normaaleja ja tasapainoisia ihmisiä jotka yksinkertaisesti eivät halua käden hipelöintejä ja halauksia. Ei ole sinun paikkasi diagnosoida toista että voi kun "et osaa ottaa vastaan".
Kysy lupa, jos sinulla on tarve koskettaa toista. Ihmisillä on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen. Läheiset ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätäkin pitää kysellä täältä? Juu, tunnen erilaisia ihmisiä, kaikki planeetan ihmiset eivät käyttäydy samalla tavalla, luojan kiitos meillä on vapaus olla ja kommunikoida eri tavoilla.
Mietin, mistä kulttuurista tuollainen juontaa juurensa. Onko joitain aloja, joiden edustajat tekevät niin, ja niin edelleen.
No se juontaa juurensa ihan kaikista muista, paitsi suomalaisesta metsäläiskulttuurista. Koskettelu ihan missäpäin muualla maailmaa on ihan normaalia.
Me kaikki ollaan tänne muualta tulleiden jälkeläisiä. Metsäläisväki varmaankin halusi tänne korpeen tulla juuri sen takia, etteivät pitäneet ihmisistä, jotka tulivat iholle. Myöhemmin alueelle on eksynyt myös kaikenmaailman kauppamiehiä, jotka ovat olleet vähemmän introverttejä. Ehkä nämä koskettelijat ovar heidän jälkeläisiään.
Minä kuulun siihen metsäläisjengiin, enkä pidä koskettelusta. Siksi täällä korven keskellä yksikseni asustelenkin.
Yleensä näin käyttäytyvät ihmiset olettavat sen jota kosketetaan, olevan heitä nuorempi/kokemattomampi.
Mikä tekee tästä ilmiöstä erityisen rasittavan vauvanaamoille.
Menee ihan komiikan puolelle, kun teitä joku about 15 vuotta nuorempi tuntematon ihminen laittaa kätensä olkapäällenne ja alkaa puhua sellaisella äänensävyllä, että "kuulehan pienokainen".
Kerro, lapseni:D
Aika harvinainen ilmiö tämä onneksi on kyllä nykyään. Tuntuma on että oli yleisempää viime vuosituhannella. Pahin oli se päivä, jolloin Tarja Halonen valittiin presidentiksi. Olin silloin töissä, ja suunnilleen jokaisella keski-ikäisellä naisella oli hirveä tarve puristaa olkapäästä.
Meillä oli töissä tällainen, ikä n. 55-60 ja kumma juttu oli tarve hivellä vain 30 vuotta nuorempien naiskollegoiden käsivarsia. Hyh. Vieläkin puistattaa. Onneksi sai potkut, tosin muista syistä.
Se täytyy vielä lisätä, että halaus esimerkiksi on täysin ok. Olen itsekin halannut ihmisiä joskus.
Mutta sellainen autoritaarinen olkapäästä puristelu, ei helvetti.
Tällaisten puolituntemattomien tarve koskettaa kertoo koskettelijan halusta kosketella, ei kerro mitään kosketeltavan halusta tulla kosketetuksi tai edes suostumuksesta kosketteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vanhemmiten tullut tuollainen joka puheen lomassa koskettaa toista kädelle. Olen nainen. Haluan kosketuksella osoittaa lämpöä , myötätuntoa toista kohtaan. Voin myös halata jos huomaan että toinen "tarvitsee " sitä. En tuppaudu kenenkään iholle ja huomaan herkästi jos joku ei halua kosketusta. Ikävä kyllä nämä jotka ei halua kosketusta eniten sitä tarvitsisi. Eivät vain osaa ottaa vastaan. Syitä on niin monta.
Huh mitä alentuvaa jaskaa. Ei sinulla ole mitään oikeutta määritellä että kosketusta haluamaton sitä nimenomaan tarvitsisi. On täysin normaaleja ja tasapainoisia ihmisiä jotka yksinkertaisesti eivät halua käden hipelöintejä ja halauksia. Ei ole sinun paikkasi diagnosoida toista että voi kun "et osaa ottaa vastaan".
Vieläpä vieraan käden hipelöintejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläpä vieraan käden hipelöintejä.
Niinpä. Tietenkin kumppani tai oma äitini voi koskea minuun ihan eri tavalla kuin joku puolituttu lämmön osoitteja. Ja jopa läheisimmätkin ihmiseni tietävät minut ja etten "ylimääräisestä" kosketuksesta välitä, eivätkä siis turhan takia lääpi.
Kuvitelkaa tilanne.