Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella viestillä lähestyisitte ystävää, joka jäi kiinni lupauksen pettämisestä?

Vierailija
02.11.2021 |

Niin, en oikein tiedä mitä sanoa… noin kuukausi sitten juttelimme miespuolisen ystäväni kanssa ihan normi asioita. Kerroin sitten lähes ”vahingossa” ensimmäistä kertaa, että minua loukkasi hänen eräs toiminta, joka on jatkunut jo tovin (liittyy yhteydenpitoon ja toimimiseen kaveripiirissä).

Olen asiaa jo pitkään padonnut sisälläni, mutten tykkää riitelystä enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä joten olen pitänyt itselläni nämä asiat.

Nyt kun vihdoin sain sanottua, hän vaikutti aidosti yllättyneeltä, pahoitteli ja sanoi toimivansa toisin.

Nyt, vain kuukausi tämän jälkeen, hän teki jälleen kuten aiemminkin. Sain tämän tietää tänään.

Miten lähestyisin asiasta? Miten aloittaa viesti hankalasta aiheesta josta juuri on puhuttu - ja hän sitten meni toistamaan käytöstä vaikka muuta lupasi…

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi täytyy sanoa, että ystävältäni en arvostanut moralisointia itsekään. Otin etäisyyttä, kun ystäväni koki oikeudekseen tulla arvostelemaan valintojani ja elämäntapaani. Koin, että hän piti itseään sen verran korkea-arvoisempana, etten halua enää olla tekemisissä. Keskustelun aikana, kun hän minua moralisoi, hämmennyin ja myötäilin, lopetin keskustelun ja olen mykistänyt hänet somessa ja kaikissa viestisovelluksissa niin ettei hän näy minulle enkä minä hänelle, kuin etsimällä, eikä viesteistä tule ilmoitusta.

Kypsää…🙄

Mitä muuta pitäisi tehdä? Seuraa lisää draamaa jos blokkaan kokonaan tai poistan. En halua ns parempien ihmisten arvostelua ja sellaista nega energiaa elämääni. En pidä lyttäämisestä enkä toisten elämään tai asioihin puuttumisesta tai juoruilusta. Mieluummin poistun vain takavasemmalle kaikessa hiljaisuudessa. Haluan pitää omat asiat ja oman elämäni ominani ja siksi tämän toin tässä esiin, että ei aloittajalle kuulu toisen ihmisen valinnat, toiminta ja moralisointi, kun kuulosti että kaveripiirissä laajemminkin arvostelun kohteena olleen henkilön asioista tai toiminnasta juoruiltu tai puhuttu selän takana. Pitää tietää milloin lopettaa ja kenen kanssa keskustelusta ei tule mitään.

Vierailija
62/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi täytyy sanoa, että ystävältäni en arvostanut moralisointia itsekään. Otin etäisyyttä, kun ystäväni koki oikeudekseen tulla arvostelemaan valintojani ja elämäntapaani. Koin, että hän piti itseään sen verran korkea-arvoisempana, etten halua enää olla tekemisissä. Keskustelun aikana, kun hän minua moralisoi, hämmennyin ja myötäilin, lopetin keskustelun ja olen mykistänyt hänet somessa ja kaikissa viestisovelluksissa niin ettei hän näy minulle enkä minä hänelle, kuin etsimällä, eikä viesteistä tule ilmoitusta.

Kypsää…🙄

Ei ollut minun viestini, mutta en minäkään jatkaisi ystävyyttä kenenkään kanssa, joka moralisoi ja arvostelee minua. Ei se ole ystävyyttä lainkaan. Tuttavina voi jatkaa, mutta ystävyys on kyllä silloin lopussa.

On olemassa koulukunta, jonka mielestä on ihan asiallista arvostella ja määräillä muita ystävyyden nimissä, mutta suurin osa on eri mieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin miehelle viestin, että teitkö tahallasi asian x vai pääsikö jälleen kerran (keskustelumme jälkeen) unohtumaan? En odottaisi vastausta. Jos sieltä tulisi vastaus. Lukisin sen. Laittaisin ystävyyden jäähylle. Tod.näk. Menisi lopullisesti poikki.

Vierailija
64/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kypsää…🙄

Mitä muuta pitäisi tehdä? Seuraa lisää draamaa jos blokkaan kokonaan tai poistan. En halua ns parempien ihmisten arvostelua ja sellaista nega energiaa elämääni. En pidä lyttäämisestä enkä toisten elämään tai asioihin puuttumisesta tai juoruilusta. Mieluummin poistun vain takavasemmalle kaikessa hiljaisuudessa. Haluan pitää omat asiat ja oman elämäni ominani ja siksi tämän toin tässä esiin, että ei aloittajalle kuulu toisen ihmisen valinnat, toiminta ja moralisointi, kun kuulosti että kaveripiirissä laajemminkin arvostelun kohteena olleen henkilön asioista tai toiminnasta juoruiltu tai puhuttu selän takana. Pitää tietää milloin lopettaa ja kenen kanssa keskustelusta ei tule mitään.

Samaa mieltä. Olen myös kokenut että tuolla tavalla käyttäytyvät ihmiset eivät muutu, vaikka kertoisi pahoittavansa mielensä tms. Heidän mielestään on ihan ok käyttäytyä noin, joten parempi vain häipyä takavasemmalle ja pysyä kauempana. 

Jos taju siitä miten muita kohtaan voi käyttäytyä puuttuu, niin ei sitä voi aikuiselle opettaa. Sen tajuaa joskus tai sitten ei tajua ikinä jolloin jää yksin. Koska kukaan ei jaksa tuollasta "ystävyyttä".

Vierailija
65/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi mitään, jos aloittaja on asiasta kerran sanonut, ja ystävä tai henkilö on silti käytöstä jatkanut.

Ei tässä ole edes kyse mistään kiinni jäämisestä, ystävä ei ole halunnut pitää lupaustaan, eikä ole sitä sinulle jostain syystä sanonut, kun olet pettymyksesi hänelle esiin ensimmäisen kerran tuonut. Asia ei siis kuulu sinulle. Onko aloittaja kenties määräilevä, kontrolloiva, herkästi loukkaantuva vai moralisointiin taipuva? Voi olla että ystävä tai henkilö on katsonut pääsevänsä helpommalla kun ei käy asiaa aloittajan kanssa enää lävitse.

Vierailija
66/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisia diagnooseja täällä tehdään ap:sta, joka kysyy vain neuvoa miten lähestyä tuota ystävää. Ymmärrän, sillä olen ollut samassa tilanteessa. Ei tosiyståvyys lopu yhteen mokaan, on ihan luonnollista haluta selvittää tilanne.

Olen hämmentynyt, miten moni täällä häipyy vain takavasemmalle eikä puhu avoimesti ystävän kanssa jos tulee ongelma.

Vierailija
67/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisia diagnooseja täällä tehdään ap:sta, joka kysyy vain neuvoa miten lähestyä tuota ystävää. Ymmärrän, sillä olen ollut samassa tilanteessa. Ei tosiyståvyys lopu yhteen mokaan, on ihan luonnollista haluta selvittää tilanne.

Olen hämmentynyt, miten moni täällä häipyy vain takavasemmalle eikä puhu avoimesti ystävän kanssa jos tulee ongelma.

Johan ap kerran puhui eikä se tuottanut tulosta. 

Kuulut ilmeisesti tuohon em. koulukuntaan, jonka mielestä ystävyys on sitä että toinen kertoo miten asiat ovat ja kuuluvat mennä. Jonkun yksittäisen mokan kohdalla voidaan selvitellä ja pyytää anteeksi, mutta jos ystävyys muuttuu saneluksi toisen elämästä ja siitä minkä verran yhteydenpitoa on yms. niin silloin se ei edes ole enää ystävyyttä. Ystävyys on aina vapaaehtoista eikä velvoite.

Jos joutuu ystävälle kertomaan miten asioiden pitäisi mennä (ei pidä yhteyttä, on epälojaali), niin on hyvin todennäköistä, että ystävä tosiasiassa ei koe olevansa ystäväsi eikä välttämättä haluaisi enää olla edes tuttavasi. Käytös on aina myös sanaton viesti. 

Vierailija
68/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt kuulostaa sille ettei tosiystävyydestä tai edes kovin läheisestä ystävyydestä ole kyse jos tänne pitää tulla miettimään millaisen viestin laittaisi. Oikean läheisen ystävän kanssa keskustelu on lähtökohtaisesti avointa. Eikä tapahtumia ja käänteitä tarvitse puida koko kaveriporukan kanssa, kuten aloittaja. Kuulostaa ehkä juuri sille, että ap haluaa miehestä jotain muuta kuin ystävyyttä, tai että heidän välillään olisi jotain tapahtunut, mutta mies ei sitten olekaan kiinnostunut enemmästä.

Jos aloittaja kertoisi avoimesti koko tarinan, tietäisimme mistä puhutaan, eikä tarvitsisi arvailla.

Vierailija
69/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viestillä? Etkö uskalla puhua asioista ääneen?

Vierailija
70/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollainen toiminta kertoo tasan siitä, että hän ei pidä sinua kummoisenakaan ystävänä, jolle annetut lupaukset pitäisi pitää. Olet yhdentekevä. Unohda koko tyyppi, ei ole sinun arvoisesi.

Vierailija
71/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jutellut, mitä mieltä muut on tuosta käytöksestä? Onko heistä ok vai sopimatonta?

Sanat, jotka muut kaveripiiristä sanoivat kuvaamaan tilannetta:

-törkeä

-epäkunnioittava

-loukkaava

Kyseessä siis asia, jota mies lupasi ettei enää tee (satutti minua syvästi) ja teki sitten uudelleen vaikka asiasta keskusteltiin ja hän myönsi virheensä, pahoitteli.

Kyseessä on jo 45+, korkeakoulutettu ns.fiksu ihminen, joten en voi ymmärtää.

Yritän kyllä.

Ja juu, en ole hänen äitinsä, enkä ole näin käyttäytynyt.

Ap

No käyttäydythän, jos edelleen koet olevasi oikeutettu häntä ohjeistamaan ja kertomaan mitä hän saa tai ei saa tehdä.

Tottakai itseen kohdistuvaan käyttäytymiseen saa puuttua olematta "äiti". Ihan hullu ajatus, ettei sais. Jos joku vaikka hyökkää kimppuusi, kai nyt hyvän tähden kiellät tekemästä niin??

Tässä ketjussa on taas av:n klassinen sädekehäilmiö: ap on huono ja kaikki mitä hän kirjottaa nähdään siitä lähtökohdasta, ei neutraalisti.

Vierailija
72/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jutellut, mitä mieltä muut on tuosta käytöksestä? Onko heistä ok vai sopimatonta?

Sanat, jotka muut kaveripiiristä sanoivat kuvaamaan tilannetta:

-törkeä

-epäkunnioittava

-loukkaava

Kyseessä siis asia, jota mies lupasi ettei enää tee (satutti minua syvästi) ja teki sitten uudelleen vaikka asiasta keskusteltiin ja hän myönsi virheensä, pahoitteli.

Kyseessä on jo 45+, korkeakoulutettu ns.fiksu ihminen, joten en voi ymmärtää.

Yritän kyllä.

Ja juu, en ole hänen äitinsä, enkä ole näin käyttäytynyt.

Ap

No käyttäydythän, jos edelleen koet olevasi oikeutettu häntä ohjeistamaan ja kertomaan mitä hän saa tai ei saa tehdä.

Tottakai itseen kohdistuvaan käyttäytymiseen saa puuttua olematta "äiti". Ihan hullu ajatus, ettei sais. Jos joku vaikka hyökkää kimppuusi, kai nyt hyvän tähden kiellät tekemästä niin??

Tässä ketjussa on taas av:n klassinen sädekehäilmiö: ap on huono ja kaikki mitä hän kirjottaa nähdään siitä lähtökohdasta, ei neutraalisti.

Ei kuulosta sille että hänen kimppuunsa olisi käyty. Ap ei avaa tapausta enempää. Sitä paitsi, jos joku käy kimppuun, tottakai puolustaudutaan ja kielletään, mutta ei väkivaltaisen ihmisen luo jäädä.  Eikä henkisesti myrkyllisen ihmisen läheisyydessäkään tarvitse tai kannata pyrkiä olemaan. Tässä ei tainnut olla aivan kyse siitä. Jos ihminen tekee jotain rikollista, siitä ilmoitetaan poliisille.

Vierailija
73/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki, ei mitään viestejä enää.

Vierailija
74/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Update:

Laitoin viestin että nyt kyllä hämmensi käytös, tietänet että miksi…

Mieheltä tuli vuolaat selittelyt jossa taas selitteli kaikki parhain päin. En usko. Selityksen makua… mulle ehkä vihdoin sitten riitti.

En vastannut enää viestiin.

Ap

Vierailija
75/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas vauhdissa. Provoilee täällä monta päivää ketjussa. Mitään miestä ole olemassakaan.

Vierailija
76/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ap provoilisi? Olen huomannut että täällä monissa ketjuissa muut leikkivät olevansa ap ja sekoittaa koko ketjun.

Uskon kyllä tuon edellisen viestin olleen oikea ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi