Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella viestillä lähestyisitte ystävää, joka jäi kiinni lupauksen pettämisestä?

Vierailija
02.11.2021 |

Niin, en oikein tiedä mitä sanoa… noin kuukausi sitten juttelimme miespuolisen ystäväni kanssa ihan normi asioita. Kerroin sitten lähes ”vahingossa” ensimmäistä kertaa, että minua loukkasi hänen eräs toiminta, joka on jatkunut jo tovin (liittyy yhteydenpitoon ja toimimiseen kaveripiirissä).

Olen asiaa jo pitkään padonnut sisälläni, mutten tykkää riitelystä enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä joten olen pitänyt itselläni nämä asiat.

Nyt kun vihdoin sain sanottua, hän vaikutti aidosti yllättyneeltä, pahoitteli ja sanoi toimivansa toisin.

Nyt, vain kuukausi tämän jälkeen, hän teki jälleen kuten aiemminkin. Sain tämän tietää tänään.

Miten lähestyisin asiasta? Miten aloittaa viesti hankalasta aiheesta josta juuri on puhuttu - ja hän sitten meni toistamaan käytöstä vaikka muuta lupasi…

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jutellut, mitä mieltä muut on tuosta käytöksestä? Onko heistä ok vai sopimatonta?

Sanat, jotka muut kaveripiiristä sanoivat kuvaamaan tilannetta:

-törkeä

-epäkunnioittava

-loukkaava

Kyseessä siis asia, jota mies lupasi ettei enää tee (satutti minua syvästi) ja teki sitten uudelleen vaikka asiasta keskusteltiin ja hän myönsi virheensä, pahoitteli.

Kyseessä on jo 45+, korkeakoulutettu ns.fiksu ihminen, joten en voi ymmärtää.

Yritän kyllä.

Ja juu, en ole hänen äitinsä, enkä ole näin käyttäytynyt.

Ap

No käyttäydythän, jos edelleen koet olevasi oikeutettu häntä ohjeistamaan ja kertomaan mitä hän saa tai ei saa tehdä.

Vierailija
42/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jutellut, mitä mieltä muut on tuosta käytöksestä? Onko heistä ok vai sopimatonta?

Sanat, jotka muut kaveripiiristä sanoivat kuvaamaan tilannetta:

-törkeä

-epäkunnioittava

-loukkaava

Kyseessä siis asia, jota mies lupasi ettei enää tee (satutti minua syvästi) ja teki sitten uudelleen vaikka asiasta keskusteltiin ja hän myönsi virheensä, pahoitteli.

Kyseessä on jo 45+, korkeakoulutettu ns.fiksu ihminen, joten en voi ymmärtää.

Yritän kyllä.

Ja juu, en ole hänen äitinsä, enkä ole näin käyttäytynyt.

Ap

Kysymys kuuluu miksi jatkat kanssakäymistä ihmisen kanssa joka loukkaa sinua toistuvasti? Ihan oikeastiko luulet, että voit muuttaa toista ja miksi pitäisi edes yrittää? Normaalisti pidetään etäisyyttä, jos yhteiselämä ei suju eikä aleta "opettaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tyypillinen "emmä muistanu, kun oon aina enneki tehny näin". Toisin sanoen sulla ei oo hänelle sen vertaa merkitystä, että muistaisi muuttaa toimintatapojaan. Voithan yrittää toisenkin kerran, jos nyt välttämättä haluat, mutta sen jälkeen muistuttelu on vähän epätoivoista, ja kannattaa ennemmin vetää johtopäätökset.

Niin, tämä on se johtopäätös valitettavasti. Ei kannata roikkua ihmisissä, jotka eivät välitä ja arvosta.

Vierailija
44/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko haluat häneltä jotain, mitä hän ei halua sinulle antaa, tai sitten hän käyttäytyy oikeasti törkeästi. Paha sanoa, kun et kerro olennaisia asioita.

Kummassakin tapauksessa jatka matkaa.

Hakeudu varhaiskasvatuksen pariin, jos nautit ihmisten käytöksen kontrolloimisesta.

Vierailija
45/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sä yrität vain kaikin keinoin olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa"

Varsinkin äitinsä kanssa.

Vierailija
46/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuvsilemasi kaltaisiin miehiin eivauta muu kuin samantasoinen hyökkäys. Anna hänen kokea jotain samansuuntaista. On ihmisiä, jotka tajuavat vasta sitten kun kolahtaa omaan nilkkaan.

Nimim. Kova kovaa vasten

Vierailija
47/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko kyseessä sellainen asia, jossa tulisi toimia pelkästään ap:n haluamalla tavalla, vai voiko asian todellisuudessa hoitaa ongelmitta myös miehen tavalla, mutta ap loukkaantuu, kun ei noudateta hänen toimintatapaa? Asioilla on yleensä monta puolta, mutta vaikea sanoa enempää, kun emme tiedä että mistä on kyse.

Vierailija
48/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä koko juttua. Siis mikä sinä olet sanomaan kenenkään yhteydenpidoista ja yhteydenpidon tavoista? Miksi joku häiskä olisi sinulle tilivelvollinen tekemisistään? Eivät minun ystäväni ole minulle mitään selityksiä velkaa tuollaisista asioista. Jos yhteyttä ei pidetä niin se on merkki, ettei ystävyys toiselta puolelta ole läheinen eikä tärkeä. Ketään ei voi ystäväksi pakottaa tai pakottaa tai velvoittaa pitämään yhteyttä. Siinä ei ole mitään törkeää, ettei halua olla tekemisissä, vaan pelkkä tuttava tai puolituttu.

Kummallinen aloitus.

Vierailija
49/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua. Ap on pahottanut mielensä selvästi jostain, joka ei häneen varsinaisesti liity eikä hänelle kuulu. Ap on nillittänyt asiasta kyseiselle henkilölle, joka on todennäköisesti ollut hoomoilasena ja miettinyt onko ap ihan sekasin. Kukaan toinen kaveripiirissä ei ole tulkinnut tuon kaverin käytöstä ap:n tavalla. Todennäkäöisesti tyyppi on pidetty tyyppi ja ap on se, jota lähinnä siedetään joukon jatkona. Osuinko oikeaan?

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on tämä moitittava käytös ja suuri faux pas mihin tyyååi on ap:n mielestä syyllistynyt.

Vierailija
50/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on tietoinen loukkaus. Todella epäkunnioittavaa Ap:ta kohtaan, jos juuri hetki sitten on puhuttu ja sovittu ”pelisäännöt”, oli asia mikä hyvänsä. Kun toinen sen heti perään rikkoo, ei voi olla vahinko, mielestäni on oikeus suuttua. Mutta se ei ole ratkaisu vaan aikuismainen käytös. Eli kerro rehellisesti mistä pahoitit mielesi.

Itse usein aloitan ”käsitinköhän väärin kun… / ymmärsinköhän oikein kun…” -lauseilla. Näin en syytä toista vaan lähden avaamaan omalta puoleltani asiaa.

Siis mitkä ihmeen pelisäännöt? Minä en ainakaan ole ikinä sopinut tuttavieni ja ystävieni kanssa mistään pelisäännöistä, onpa kummallista. 

Vierailija
51/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua. Ap on pahottanut mielensä selvästi jostain, joka ei häneen varsinaisesti liity eikä hänelle kuulu. Ap on nillittänyt asiasta kyseiselle henkilölle, joka on todennäköisesti ollut hoomoilasena ja miettinyt onko ap ihan sekasin. Kukaan toinen kaveripiirissä ei ole tulkinnut tuon kaverin käytöstä ap:n tavalla. Todennäkäöisesti tyyppi on pidetty tyyppi ja ap on se, jota lähinnä siedetään joukon jatkona. Osuinko oikeaan?

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on tämä moitittava käytös ja suuri faux pas mihin tyyååi on ap:n mielestä syyllistynyt.

Samaa epäilen. On pahoitellut kohteliaasti mielipahaa ja ihmetellyt mikä tuota oikein vaivaa. Ap:n kaverit tekevät karhunpalveluksen lietsomalla tästä draamaa. Ilmeisesti ap on ihastunut tähän mieheen ja koettaa pakottaa läheisempään suhteeseen, mutta keinot on aika kummalliset. 

Vierailija
52/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on erilainen luonne ja kohtelu minkä saanut koulutus kokemus ne vaikuttaa meissä kaikissa . Me ei olla virheettömiä muuten kuin Jeesuksessa joka on virheetön meidän puolesta . Siksi koska myös meitä pitää muiden kestää ja sietää me Jeesuksen opin mukaan siedämme toisiamme ja annamme anteeksi itsellemme ja toisille päivittäin ja jouluna koko vuoden edestä . Näin meillä pysyy tasa arvo ja ystävällisyys kärsivällisyys ja se kaiken kestävä rakkaus .

Vierailija
53/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hämmentävä aloitus. Lähtökohtaisesti kukaan perheen tai muun lähisuhteen tai parisuhteen ulkopuolella ei ole tilivelvollinen kenellekään, eikä sinulla näin ollen ole oikeutta moralisoida.

Jos läheisenä ystävänä (?) pitämäsi henkilö ei koe samoin tai tekee jotain joka loukkaa sinua, voit mainita asiasta hänellle, mutta ei hänellä ole velvollisuutta sinua kohtaan. Voit halutessa päättää ystävyyden. Niin yksinkertaista.

Kuulostaa lähinnä siltä että haluat draamaa, tai toimia moraalipoliisina, tai haluat henkilöltä jotain, jota hän ei halua sinulle antaa. En ymmärrä.

Vierailija
54/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa epäilen. On pahoitellut kohteliaasti mielipahaa ja ihmetellyt mikä tuota oikein vaivaa. Ap:n kaverit tekevät karhunpalveluksen lietsomalla tästä draamaa. Ilmeisesti ap on ihastunut tähän mieheen ja koettaa pakottaa läheisempään suhteeseen, mutta keinot on aika kummalliset

Epäilen myös tätä.

Vierailija
55/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähettäisi minkäänlaista viestiä. Anna olla.

Vierailija
56/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi täytyy sanoa, että ystävältäni en arvostanut moralisointia itsekään. Otin etäisyyttä, kun ystäväni koki oikeudekseen tulla arvostelemaan valintojani ja elämäntapaani. Koin, että hän piti itseään sen verran korkea-arvoisempana, etten halua enää olla tekemisissä. Keskustelun aikana, kun hän minua moralisoi, hämmennyin ja myötäilin, lopetin keskustelun ja olen mykistänyt hänet somessa ja kaikissa viestisovelluksissa niin ettei hän näy minulle enkä minä hänelle, kuin etsimällä, eikä viesteistä tule ilmoitusta.

Vierailija
57/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ilkeitä viestejä AP saanut.

Jos mies on tehnyt vastoin juuri sovittua, se on väärin. Yksiselitteistä. Ja kyllä on oikeus sanoa, että pahoitit mielesi. Muutenhan mies ei sitä tiedä (vaikka aavistanee…), kukaan ei ole ajatustenlukija.

Vierailija
58/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi täytyy sanoa, että ystävältäni en arvostanut moralisointia itsekään. Otin etäisyyttä, kun ystäväni koki oikeudekseen tulla arvostelemaan valintojani ja elämäntapaani. Koin, että hän piti itseään sen verran korkea-arvoisempana, etten halua enää olla tekemisissä. Keskustelun aikana, kun hän minua moralisoi, hämmennyin ja myötäilin, lopetin keskustelun ja olen mykistänyt hänet somessa ja kaikissa viestisovelluksissa niin ettei hän näy minulle enkä minä hänelle, kuin etsimällä, eikä viesteistä tule ilmoitusta.

Kypsää…🙄

Vierailija
59/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa epäilen. On pahoitellut kohteliaasti mielipahaa ja ihmetellyt mikä tuota oikein vaivaa. Ap:n kaverit tekevät karhunpalveluksen lietsomalla tästä draamaa. Ilmeisesti ap on ihastunut tähän mieheen ja koettaa pakottaa läheisempään suhteeseen, mutta keinot on aika kummalliset

Epäilen myös tätä.

Ollut ehkä yhden yön suhde tai jotain flirttiä tämän ystäväpiiriin kuuluvan kanssa? Haluaisi jatkaa, mutta mies haluaa unohtaa koko asian.

Pahimmillaan draamailu häiritsee koko ystäväpiiriä tällaisissa tapauksissa, joten häitä hattuun ap. Älä laita viestejä, älä tee mitään, kun mieskään ei näytä sen kummemmin käyttäytyvän kuin ennenkään.

Vierailija
60/76 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee ajatus, että juuri sinä alat opettaa aikuiselle käytöstapoja? Olet jo kerran sanonut asiasta, se riittää. Ko. tyyppiä ei kiinnosta toimia tavalla jota koetat hänelle velvoittaa eikä hänellä ole siihen mitään velvoitetta myöskään. Muilla ei puolestaan ole velvoitetta pitää häntä kaveripiirissä, jos asia liikaa häiritsee. 

Lähtökohtaisesti et siis ole oikeutettu valvomaan kenenkään käytöstä, etenkin, kun olet jo mielipiteesi ilmaissut. Et ole hänen äitinsä tai opettajansa.

En sanoisi välttämättä kertaakaan, en edes vaikka kyseessä olisi läheinen ystävä, ellei nyt jonkun lain rikkomisesta ole kyse. Mielipiteensä voi ilmaista, ja sen jälkeen äänestää jaloillaan. Mutta kenenkään valintoja on turha tulla kritisoimaan saati odottaa jotain "lupausten pitämisiä". Mitä hittoa nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi