Millaisella viestillä lähestyisitte ystävää, joka jäi kiinni lupauksen pettämisestä?
Niin, en oikein tiedä mitä sanoa… noin kuukausi sitten juttelimme miespuolisen ystäväni kanssa ihan normi asioita. Kerroin sitten lähes ”vahingossa” ensimmäistä kertaa, että minua loukkasi hänen eräs toiminta, joka on jatkunut jo tovin (liittyy yhteydenpitoon ja toimimiseen kaveripiirissä).
Olen asiaa jo pitkään padonnut sisälläni, mutten tykkää riitelystä enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä joten olen pitänyt itselläni nämä asiat.
Nyt kun vihdoin sain sanottua, hän vaikutti aidosti yllättyneeltä, pahoitteli ja sanoi toimivansa toisin.
Nyt, vain kuukausi tämän jälkeen, hän teki jälleen kuten aiemminkin. Sain tämän tietää tänään.
Miten lähestyisin asiasta? Miten aloittaa viesti hankalasta aiheesta josta juuri on puhuttu - ja hän sitten meni toistamaan käytöstä vaikka muuta lupasi…
Kommentit (76)
En voi ymmärtää miksi loukkaa tahallaan?
Mies53
Hoh hoijaa... Tee Tinder niin on parempaa ajateltavaa.
Mistä tulee ajatus, että juuri sinä alat opettaa aikuiselle käytöstapoja? Olet jo kerran sanonut asiasta, se riittää. Ko. tyyppiä ei kiinnosta toimia tavalla jota koetat hänelle velvoittaa eikä hänellä ole siihen mitään velvoitetta myöskään. Muilla ei puolestaan ole velvoitetta pitää häntä kaveripiirissä, jos asia liikaa häiritsee.
Lähtökohtaisesti et siis ole oikeutettu valvomaan kenenkään käytöstä, etenkin, kun olet jo mielipiteesi ilmaissut. Et ole hänen äitinsä tai opettajansa.
Kaveriporukassa sinä et ole se, joka tekee päätökset yhteisestä kommunikoinnista. Tuota menoa jäät aika pian ulkokehälle.
Entäs sitten, jos laittaa viestin, eikä toinen avaa sitä (Whatsapp) tai avattuaan roikottaa sitä vuorokauden ennen kuin vastaa?
Tämä se jaksaa loukkaantua toisten ihmisten virheistä.
Oliko teko vähäpätöinen, jost kukaan muu ei ota nokkiinsa kuin sinä? Ei pitänyt kieltoasi tehdä niin kovin tärkeänä
Tänä itsekeskeisyyden ja omahyväisyyden aikakautena 90% ihmisistä pettää lupauksensa
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuitenkin yrittää. En lähtökohtaisesti ajattele, että virhe leimaa ihmisen. Haluaisin olla rakentava mutta napakka yhteydenotossani. Enkä oikein tiedä miten. Olen ehkä liian kiltti.
Ap
Miksi katsot asiaksesi puuttua hänen toimiinsa? Halusit sanoa, ok, kerta riittää. Et ole hänen äitinsä.
Oletko jutellut, mitä mieltä muut on tuosta käytöksestä? Onko heistä ok vai sopimatonta?
Paha ottaa kantaa, kun ei yhtään tiedä mistä on kyse. Joo, lupausten pettäminen on aina väärin, mutta kun ei tosiaan tiedä kuinka mitättömästä ja hölmöstä asiasta on kyse vai onko oikeasti jostain vakavasta?
Varmaan tyypillinen "emmä muistanu, kun oon aina enneki tehny näin". Toisin sanoen sulla ei oo hänelle sen vertaa merkitystä, että muistaisi muuttaa toimintatapojaan. Voithan yrittää toisenkin kerran, jos nyt välttämättä haluat, mutta sen jälkeen muistuttelu on vähän epätoivoista, ja kannattaa ennemmin vetää johtopäätökset.
Ei kaikkiin viesteihin ole pakko vastata, siniset väkäset riittää kuittaukseksi, jos en ole kysynyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pissaa pulloon ap,
Ja juo pullo tyhjäksi, toivottavasti tulet huonovointiseksi ja tämä typerä lässytyksesi loppuu.
🙏🏻🥱🥱🥱🥱🥱🥱
Kerro nyt vähän tarkemmin. Tuohan riippuu ihan siitä mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jutellut, mitä mieltä muut on tuosta käytöksestä? Onko heistä ok vai sopimatonta?
Sanat, jotka muut kaveripiiristä sanoivat kuvaamaan tilannetta:
-törkeä
-epäkunnioittava
-loukkaava
Kyseessä siis asia, jota mies lupasi ettei enää tee (satutti minua syvästi) ja teki sitten uudelleen vaikka asiasta keskusteltiin ja hän myönsi virheensä, pahoitteli.
Kyseessä on jo 45+, korkeakoulutettu ns.fiksu ihminen, joten en voi ymmärtää.
Yritän kyllä.
Ja juu, en ole hänen äitinsä, enkä ole näin käyttäytynyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuitenkin yrittää. En lähtökohtaisesti ajattele, että virhe leimaa ihmisen. Haluaisin olla rakentava mutta napakka yhteydenotossani. Enkä oikein tiedä miten. Olen ehkä liian kiltti.
Ap
Sä yrität vain kaikin keinoin olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa. Siksi sitten sulla on kaikenlaisia tällaisia ongelmia kun roikut ihmisissä kiinni. Älä ota paineita nyt tuollaisesta, ei sitä kiinnosta sun fiiliksesi, joten miksi sinä stressaat jonkun muun tekemisistä minkään vertaa, kun ne eivät sinua koske?
Mitä sä tuosta itse saat, hyvän mielen vai? Tunteen että olet osa jotain laumaa?
Mielestäni on tietoinen loukkaus. Todella epäkunnioittavaa Ap:ta kohtaan, jos juuri hetki sitten on puhuttu ja sovittu ”pelisäännöt”, oli asia mikä hyvänsä. Kun toinen sen heti perään rikkoo, ei voi olla vahinko, mielestäni on oikeus suuttua. Mutta se ei ole ratkaisu vaan aikuismainen käytös. Eli kerro rehellisesti mistä pahoitit mielesi.
Itse usein aloitan ”käsitinköhän väärin kun… / ymmärsinköhän oikein kun…” -lauseilla. Näin en syytä toista vaan lähden avaamaan omalta puoleltani asiaa.