Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi käydä äiti-lapsiryhmissä tai perhekahviloissa :(

Vierailija
12.01.2015 |

Lapseni on 5 kk ja olen yrittänyt käydä muutamassakin äiti-lapsiryhmässä ja perhekahvilassa. Mutta ei vaan ole mun juttu. Tai olisi, jos lapset leikkisivät keskenään ja äidit puhuisivat muustakin kuin lapsista. Mutta ei. Se lörpötys on siellä vaan meidän lapsi sitä ja tätä. On perhepetiä, täysimetystä, pottailua, kestovaippaa, merkkivaatteita..Huoh. Mä niin puhuisin mielellään vaikka politiikasta, muodista, taiteesta tai vaikka urheilusta mieluummin. Tai mistä vaan. Mua ei kiinnosta puhua lapsista. Mua ei kiinnosta verrata, päteä jne. 

Mistä mä löydän äitejä, joilla on muutakin elämää kuin lapset? Tai jotka kykenee muusta puhumaan? Ja miksi ne ei puhu muusta, eikö ne seuraa aikaansa, ole kiinostuneita maailmasta? 

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain taida itse olla kovin sosiaalinen, jos et tuu juttuun muiden kanssa.

Vierailija
42/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 12:52"] En mä työpaikallakaan puhu kaikkien kanssa työasioista, saati että jaksaisin jauhaa mitään nörttishaibaa vaikka It-alalla olenkin. Olen myös käynyt intin, ap:n logiikalla mun olisi pitänyt olla hemmetin kiinnostunut naisjutuista ja aseista. [/quote] Ei mun logiikalla, vaan näiden muiden. Mun logiikalla sä just voit puhua kaikesta, etkä vain itjuttuja vain siksi, että olet nörtti. Nythän mut tuomitaan huonoksi äidiksi, kun en puhu vain lapsishaibaa. Töissäkin puhutaan vaikka mistä. Perhekerhoissa ei. Omituista. :) ap [/quote] No sä oot väärässä perhekerhossa, meillä puhutaan kaikesta mahdollisesta

[/quote]

No niin oon!!! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:17"]

Et vain taida itse olla kovin sosiaalinen, jos et tuu juttuun muiden kanssa.

[/quote]

Tulen juttuun. Mutta ei jaksa kauaa esittää, että jokin aihe kiinnostaa, jos ei kiinnosta. Esim. töissä tulen loistavasti toimeen kaikkien kanssa ja työkaverit on monet ihan ystäviä. Ap

Vierailija
44/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä ot varmaan sit Suomen ainoa äiti joka haluaa puhua muusta kyin lapsiaiheista, sovitaanko niin? Me muut ollaan ihan tyhmiä eikä osata kuin vertailla haalarimerkkejä. Uuh, nyt voit leijailla loppupäivän, mä meen pesemään kestovaippoja

Vierailija
45/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:56"]

Ongelma oikeesti taitaa olla se, että ap kuvittelee olevansa syvällisempi ja valveutuneempi kuin äitikerhoissa käyvät 'mammat'. 

Minä käyn niissä lasteni kanssa, ja keskustelen mamma-aiheista. Keskustelen kuitenkin myös muusta, mutta vasta kun olen tutistunut muihin äiteihin ja tiedän hieman heidänkin kiinnostuksen kohteitaan, pyrin siis kunnioittamaan keskustelukumppaniani huomioimalla myös hänen intressinsä. Jos ei kvanttifysiikkaan mennä, ei juuri ole aihetta josta en voisi puhua. Mutta joskus hyvä keskustelu vaatii muutaman minuutin lämmittelyn.

niin, ap:lle tiedoksi. Olen äitiyslomalla, mutta teen samalla väitöskirjaa. Puhun sujuvasti neljää kieltä ja juoksen maratonin neljään tuntiin. Huolehdon myös ulkonäöstäni ja olen kiinnostunut vaatteista, ja välillä ihmettelen kestovaippailua tai kuinka saisin allergisen taaperon ruokavalion kohdilleen ja yöt ehjemmiksi. Nämä eivät ole toisensa poissulkevia asioita. En vaan koe heti ensi tapaamisella tarpeelliseksi vouhottaa omasta erinomaiseedestani tai ylipäätään halveksi kenenkään äidin mielipiteitä, jos nyt ei ihan graaveja puutteita perhe-elämässä ja lapsen turvallisuudessa ole. Ja näitä harvemmin perhekerhoissa näkee.

[/quote]

Huh, mikä päteminen ja puolustelu. Eihän ap sano ettetkö saisi puhua mistä haluat, vaan että hänelle se ei sovi ja pohtii onko paikkaa joka sopisi. On koittanut viritellä keskustelua muustakin muttei se onnistu vaan kerta toisen jälkeen puhutaan samoista aiheista. 

Miksi mammat täällä ottaa heti itseensä? Minä tykkään puhua koirista, mutten suutu jos joku kyselisi mistä löytyy koirapuisto jossa puhuttaisiin muustakin kuin koirista. Mitä se olisi minulta pois jos jotain ei kiinnostakaan puhua koirien kanssa liikkumisesta vaikka koiraansa rakastaakin ja haluaa tuoda sitä koirapuistoon?

Ja puhun minäkin neljää kieltä sujuvasti, olen akateeminen, mukana järjestötoiminnassa, en juokse maratooneja mutta pyöräilen päivittäin 10km työmatkan ja mitä muuta pidätkään oleellisena. En oleta että jos joku ei pidä jostain aiheesta niin hän automaattisesti pitäisi itseään parempana kuin niitä jotka pitävät. En myöskään ajattele että koulutukseni, fyysinen kuntoni, kielitaitoni, palkkani jne. tekisi minusta sen parempaa tai älykkäämpää ihmistä kuin kukaan muukaan.

Vierailija
46/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:27"]

No sä ot varmaan sit Suomen ainoa äiti joka haluaa puhua muusta kyin lapsiaiheista, sovitaanko niin? Me muut ollaan ihan tyhmiä eikä osata kuin vertailla haalarimerkkejä. Uuh, nyt voit leijailla loppupäivän, mä meen pesemään kestovaippoja

[/quote]

Näinkö mä väitin? En suinkaan. Mähän just huhuilin muita samanmielisiä. Hyviä pesula! :)

Vierailija
47/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:51"]

Tiedän niin tunteen! Argh! Ei minun elämäni ja kiinnostuksen kohteet ole mihinkään jääneet vaikka lapsia onkin. Mistäpäin olet..? :D

[/quote]

Pohjanmaalla ollaan. Mä jopa yllätyin, ettei mua kiinnosta lapsiaiheet. Neuvolassa lätisen ne pakolliset. Vauvalehteä kerran vilkaisin ja totesin, tässä ei ole mulle mitään. :)

ap
[/quote]

Mistäpäin Pohjanmaata, täältä olen minäkin.. :) Josko saisi parempaa mamma seuraa :D Minullakin pian 5kk ikäinen poika ja toinen 1v4kk. :)

48/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sellainen juttu tähän ihan ohiksena, että sitten kun te kokoonnutte ihan tavallisiin kahvioihin keskustelemaan vaikka mistä ja ihan vaikka vaan isommassa kaveripiirissä, niin voisitteko olla edes niin huomaavaisia muita asiakkaita kohtaan, että ette parkkeeraa sita vaunuarsenaalianne juuri esim. kassalinjan viereen tai torppaa kapeinta kulkukohtaa kuppiloissa.

Ei se niin vaikeaa voi olla parkkeerata hieman sivummalle ja ne käärryt pois kulkuteiltä..

Vai onko?

Vierailija
49/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:27"]

[/quote]

Näinkö mä väitin? En suinkaan. Mähän just huhuilin muita samanmielisiä. Hyviä pesula! :)

[/quote]

Siis hyviä pesuja!! :D Ja en tietysti ole ainoa äiti, johan tässä ketjussa oli muitakin. Ap

Vierailija
50/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa myös perhekerhot, koitin vauvan kanssa käydä vauva-aamuissa mutta tuntui, että siellä vaan esitettiin täydellistä kilpaa. Vauva puettu vimpan päälle ja äidit meikattuina ja sit ihastellaan ja ihkutellaan. Mä kaipasin vertaistukea koliikki- ja yövalvomishelvettiin, mutta kun otin asian puheeksi niin muut äidit vaan hymisteli, että onneks meidän isabella nukkuu 12 tuntia ja on muutenki niiiiin ihana. Öh, en kaipaa mitään kulissien kiillotusta.

Vierailija
51/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" Tero" time="12.01.2015 klo 13:44"]

Hei, sellainen juttu tähän ihan ohiksena, että sitten kun te kokoonnutte ihan tavallisiin kahvioihin keskustelemaan vaikka mistä ja ihan vaikka vaan isommassa kaveripiirissä, niin voisitteko olla edes niin huomaavaisia muita asiakkaita kohtaan, että ette parkkeeraa sita vaunuarsenaalianne juuri esim. kassalinjan viereen tai torppaa kapeinta kulkukohtaa kuppiloissa.

Ei se niin vaikeaa voi olla parkkeerata hieman sivummalle ja ne käärryt pois kulkuteiltä..

Vai onko?

[/quote]

Juu, yritetään laittaa sivuun. :)

Vierailija
52/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:51"]

Musta tää on jo vähän kliseinen avaus. Olen itsekin käynyt äiti-lapsikerhossa vuosia sitten ja kyllä siellä joidenkin kanssa puhuttiin muustakin kuin lapsista. Et sä ainoa ole jota ei kestovaippailu tai pottailu jutunaiheena kiinnosta.

[/quote]

Niinpä.

Minä olen vuosia roikkunut aaveella ja erehdyin muutaman kerran aukaisemaan äiti-lapsikerhoketjun. Mutta niissä on aina samaa, minä haluan puhua politiikkaa ja muut on tylsiä ja puhuvat vain lapsistaan. Mistä löydän itselleni seuraa, joka on sillai vähän parempaa ja ei puhu lapsista. Minä en vain ole sellainen äiti, joka olisin unohtanut aaveen löydettyäni äiti-lapsikerho parjaaja-provon

Vierailija
53/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:51"] Tiedän niin tunteen! Argh! Ei minun elämäni ja kiinnostuksen kohteet ole mihinkään jääneet vaikka lapsia onkin. Mistäpäin olet..? :D [/quote] Pohjanmaalla ollaan. Mä jopa yllätyin, ettei mua kiinnosta lapsiaiheet. Neuvolassa lätisen ne pakolliset. Vauvalehteä kerran vilkaisin ja totesin, tässä ei ole mulle mitään. :) ap [/quote] Mistäpäin Pohjanmaata, täältä olen minäkin.. :) Josko saisi parempaa mamma seuraa :D Minullakin pian 5kk ikäinen poika ja toinen 1v4kk. :)

[/quote]

Tämmönen kuninkaan mukaan nimetty kaupunki rannikolla. :D

Vierailija
54/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua mutta sanon vaan, että itsestänikin olisi kiva saada kavereita näin äitiyslomalla ja jutella kaikeasta muustakin kuin lapsista, mutta jos tutustumisen aloittaa juuri edellä kuvatussa paikassa (mammakahvila tms.) niin ehkä on luontevaa aloittaa keskustelu lapsista kun se on selkeästi molempia yhdistävä  asia? Itse vähän ihmettelisin jos joku tuntematon tulisi puhumaan mulle politiikasta heti kättelyssä :D ehkä on helpompi lähestyä jollain lapsiin liittyvällä aiheella josta oletettavasti toisella pienen lapsen äidilläkin on kokemusta. Sitten kun sitä paremmin tutustuu ja vaikka ihan ystävystyy niin ei tietenkään puheenaiheiden tarvi eikä pidä! rajoittua vain lapsiin. Toki jotkut mammat ei pysty muusta puhumaan kun oman niilo-albertin erinomaisuudesta, mutta näin niinkuin itseäni ajatellen, niin varmaan aloittaisin juttelun juuri jostain harmittomasta lapsiaiheesta jotta eka vähän tutustuu millainen tyyppi on kyseessä :) Samallahan siinä huomaa aika äkkiä imetysfanaatikot ym. hihhulit ja voi jättää juttelua vähemmäksi. Saman henkistäkin seuraa varmasti löytää mutta eikös ole ihan ymmärrettävää että siellä perhekahvlassa olevat elävät elämäntilanteessa jossa lapset on aika suuressa roolissa ja sen vuoksi niistä juttelukin on ehkä äkkiseltään luontevin keskustelunavaus?

Vierailija
55/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:51"]

Musta tää on jo vähän kliseinen avaus. Olen itsekin käynyt äiti-lapsikerhossa vuosia sitten ja kyllä siellä joidenkin kanssa puhuttiin muustakin kuin lapsista. Et sä ainoa ole jota ei kestovaippailu tai pottailu jutunaiheena kiinnosta.

[/quote]

Niinpä.

Minä olen vuosia roikkunut aaveella ja erehdyin muutaman kerran aukaisemaan äiti-lapsikerhoketjun. Mutta niissä on aina samaa, minä haluan puhua politiikkaa ja muut on tylsiä ja puhuvat vain lapsistaan. Mistä löydän itselleni seuraa, joka on sillai vähän parempaa ja ei puhu lapsista. Minä en vain ole sellainen äiti, joka olisin unohtanut aaveen löydettyäni äiti-lapsikerho parjaaja-provon

[/quote]

Jatka roikuntaa, voi tulla pari muutakin aihetta moneen kertaan. Ongelmien määrä kun on vakio. :D

ap

Vierailija
56/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 12:39"]

Aika omituista mennä "perunanviljelykerhoon", jos ei perunanviljelystä puhuminen kiinnosta? Ja miksi olet hankkinut sen perunapellon jos ei sitten yhtään kiinnosta ko. aiheesta puhuminen? Miksi et ajattele itseäsi ensisijaisesti perunanviljelijänä jos kerran nyt kokopäiväisesti perunanviljelijä olet?

Äiti sentään tulet olemaan lopun ikääsi, ja luulisi lapsen/lastenasiat kiinnostavan silloin. En ymmärrä tuollaisia äitejä, joiden lapset kulkee "siinä sivussa", kunhan äidin tai siis NAISEN elämä ei yhtään muutu. Ja ne äidit, joita kiinnostaa vain omat lapset ja kaikki muut lapset on niin epäkiinnostavia että. Arvaan että hankit lapsenkin joko vahingossa tai sen takia kun niin on tapana? Älkää hankkiko lapsia jos ette lapsista pidä!

[/quote]

Juuri tuon asenteen takia nykyäideillä Suomessa on niin saatanan raskasta pikkulapsiaikana, vaikka äitiyslomat ovat pidempiä kuin missään ja taloudellisestikin tuetaan hienosti muuhun maailmaan verrattuna. Vanhemmat naiset ihmettelevät tätä jatkuvaa vinkumista äitien pahoinvoinnista ja masennuksesta. Ennen vanhaan lapset nimenomaan kulkivat siinä sivussa, ja aivan yhtä paljon niitä rakastettiin, ja niistä tuli aivan kunnollisia. Lapset nähtiin luonnollisena osana elämää - lapsia alkoi tietyssä elämänvaiheessa siihen tupsahdella, ja niihin suhtauduttiin ihmistaimina, joista oli tavoitteena kasvattaa aikuisia ihmisiä. Nykyään lasten hankkiminen / lapsettomuus ovat elämäntapa ja harrastus, joka valitaan, ja jonka pitäisi suurelta osin määritellä naisen identiteetti. Juuri tuo perunanviljely-vertauksesikin kuvastaa tätä asennetta.

Uskon, että mutkattomampi suhtautuminen lasten saantiin tekisi hyvää monen mielenterveydelle. Lisääntyminen kuuluu luonnollisena osana monen ihmisen elämään, joka totta kai alkuvaiheessa asettaa käytännön rajoitteita, mutta joka ei ole mikään hyvä syy oman persoonan ja naiseuden hukkaamiselle. Totta kai ennen vanhaankin jaettiin käytännön niksejä naisten kesken, ja lapsista pidettiin, mutta ei niiden ympärille tällaista kulttia rakennettu. Jopa vanhempi, kotona ikänsä ollut maatalonemäntä-ikäluokka vaikuttaa suhtautuvan äitiyteen luontevammin ja vähemmän hysteerisesti, vaikka heillä ei ollut edes kodin ulkopuoleista työpaikkaa lapsiarjen "vastapainona".

Vierailija
57/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 12:39"]

Aika omituista mennä "perunanviljelykerhoon", jos ei perunanviljelystä puhuminen kiinnosta? Ja miksi olet hankkinut sen perunapellon jos ei sitten yhtään kiinnosta ko. aiheesta puhuminen? Miksi et ajattele itseäsi ensisijaisesti perunanviljelijänä jos kerran nyt kokopäiväisesti perunanviljelijä olet?

Äiti sentään tulet olemaan lopun ikääsi, ja luulisi lapsen/lastenasiat kiinnostavan silloin. En ymmärrä tuollaisia äitejä, joiden lapset kulkee "siinä sivussa", kunhan äidin tai siis NAISEN elämä ei yhtään muutu. Ja ne äidit, joita kiinnostaa vain omat lapset ja kaikki muut lapset on niin epäkiinnostavia että. Arvaan että hankit lapsenkin joko vahingossa tai sen takia kun niin on tapana? Älkää hankkiko lapsia jos ette lapsista pidä!

[/quote]

Juuri tuon asenteen takia nykyäideillä Suomessa on niin saatanan raskasta pikkulapsiaikana, vaikka äitiyslomat ovat pidempiä kuin missään ja taloudellisestikin tuetaan hienosti muuhun maailmaan verrattuna. Vanhemmat naiset ihmettelevät tätä jatkuvaa vinkumista äitien pahoinvoinnista ja masennuksesta. Ennen vanhaan lapset nimenomaan kulkivat siinä sivussa, ja aivan yhtä paljon niitä rakastettiin, ja niistä tuli aivan kunnollisia. Lapset nähtiin luonnollisena osana elämää - lapsia alkoi tietyssä elämänvaiheessa siihen tupsahdella, ja niihin suhtauduttiin ihmistaimina, joista oli tavoitteena kasvattaa aikuisia ihmisiä. Nykyään lasten hankkiminen / lapsettomuus ovat elämäntapa ja harrastus, joka valitaan, ja jonka pitäisi suurelta osin määritellä naisen identiteetti. Juuri tuo perunanviljely-vertauksesikin kuvastaa tätä asennetta.

Uskon, että mutkattomampi suhtautuminen lasten saantiin tekisi hyvää monen mielenterveydelle. Lisääntyminen kuuluu luonnollisena osana monen ihmisen elämään, joka totta kai alkuvaiheessa asettaa käytännön rajoitteita, mutta joka ei ole mikään hyvä syy oman persoonan ja naiseuden hukkaamiselle. Totta kai ennen vanhaankin jaettiin käytännön niksejä naisten kesken, ja lapsista pidettiin, mutta ei niiden ympärille tällaista kulttia rakennettu. Jopa vanhempi, kotona ikänsä ollut maatalonemäntä-ikäluokka vaikuttaa suhtautuvan äitiyteen luontevammin ja vähemmän hysteerisesti, vaikka heillä ei ollut edes kodin ulkopuoleista työpaikkaa lapsiarjen "vastapainona".

[/quote]

Veit perunat suustani!!! :) ap

Vierailija
58/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran käytte lapsen takia. Miksi teidän täytyy osallistua keskusteluun. Ota vaikka puhelin käteen ja selaa av palstaa, ja osallistu keskusteluun jos tulee mieleinen aihe. Tai aloita itse sinua kiinnostava aihe. Ja jatka puhelimen näpräystä kun puhe kääntyy lapsiin. Tai ota kirja/lehti tms mukaan. Menkää vain hakemaan lapselle seuraa, älkää odotatko mitään muuta

Vierailija
59/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostanut kerhot alle 2 v vauvan kanssa. Vauva nukkui niin tein kotihommia tai luin tai nukuin. 

Vierailija
60/82 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Itselleni ei juuri tuosta syystä tulisi mieleenkään mennä mihinkään mammakerhoon, en tosiaankaan kaipaa äitikavereita, mulla on jo ystäviä, ja toivottavasti heilläkin joskus lapsia. Onneks huhtikuussa alkaa työt, ja lapsi jää isänsä kanssa kotiin. Ja kyllä, menen heti äitiysloman jälkeen töihin, enkä tunne huonoa omaatuntoa. En myöskään siitä että lapsi menee isyysloman jälkeen hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän