Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ranskalaisia ei muka saisi syödä; varsinkin lapset?

Vierailija
12.01.2015 |

Siinähän se  jo otsikossa olikin pääosin. Eli miksi muka ranskalaiset ovat niin pahasta, ettei niitä voi esim. kerran viikossa voisi lapsille antaa... Ihmettelenpä vaan. t. ranskisfani

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan varmasti saa syödä kerran viikossa. Kovin usein ei ole niin terveellistä koska niissä on aika paljon rasvaa ja suolaa. Toisaalta, useimmille lapsena sekään ei tee mitään. Meillä kun olin lapsi, äiti inhosi ruoanlaittoa ja elimme pääosin ranskanperunoilla ja makkaralla sekä pullalla. Terveitä aina oltiin ja ihan normaalisti kasvettiin silti.

Vierailija
42/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös ottaa huomioon, että onko ranut kaupan pussista (ja millaisia) vai itse tehtyjä? Itse tehdyt ranut on taatusti terveellisempiä kuin jotkut halpis kaupan ranut....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittäkseni nyt puhutaan ihan itse uunissa paistetuista pakasteranuista. En minä niihin laita rasvaa ja suolaakin maltillisesti.

Eli puhdasta pottuahan ne ovat?

Vierailija
44/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kieltää?

Vierailija
45/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on wt-ruokaa. Siihen vielä halppisketsuppia ja valmiita lihapullia

Vierailija
46/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä. En jaksa tätä ruokavouhotusta, mikä täälläkin on kovassa huudossa. Mua nyt ei kiinnosta mitä muut syö. Joten syötä säkin ihan vapaasti niitä ranskalaisia, eipä kukaan ruokanatsi sitä nää.

Vierailija
47/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"]

Käsittäkseni nyt puhutaan ihan itse uunissa paistetuista pakasteranuista. En minä niihin laita rasvaa ja suolaakin maltillisesti.

[/quote]

On niissä useimmissa pakasteranskalaisissa ainakin rasvaa valmiiksi. Ei toki yhtä paljon kuin jos uppopaistettaisiin mutta kumminkin. 

Vierailija
48/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskikset baareissa friterataan yleensä palmuöljyssä, laadultaan voidaan vertailla melkein dieselöljyyn. Väittävät että vääränlaiset öljyt tuhoavat maksan ja haiman.

Vierailija
49/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä ostaa pakasteranskalaisia, kun ihan itse potuista tehtyinä ovat vielä parempia?

Perunahan kestää tosi huonosti pakastamista. Jos perunassa jotain terveellistä on, niin ei taatusti ole enää kun ovat pakastettuja. Leikkaat itse suikaleet perunasta, pyöräytät (laadukkaassa) oliiviöljyssä (mausteita öljyyn maun mukaan, paprikajauhetta, pippuria) ja paistat uunissa. Hyvää tulee. Itse teen usein samalla pellillä palsternakka- ja porkkanatikkuja. Hyvin uppoaa lapsiin kaikki.

Vierailija
50/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:04"]

Ranskikset baareissa friterataan yleensä palmuöljyssä, laadultaan voidaan vertailla melkein dieselöljyyn. Väittävät että vääränlaiset öljyt tuhoavat maksan ja haiman.

[/quote]

Käsitit siis, että Ap lapsineen on menossa baariin syömään, vai miksi tämä kommentti?

Vierailija
51/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Esim. Oolannin ranskalaisissa on rasvaa 9g/annos. Haitallista transrasvaa niissä ei ole, ainakaan netin mukaan.

Rasvan saantisuositus on sydänliiton mukaan 60-80g/vkr. naiset-miehet.

Vierailija
52/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hyvää vai?

Vierailija
53/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:04"]

[/quote]

Käsitit siis, että Ap lapsineen on menossa baariin syömään, vai miksi tämä kommentti?

[/quote

Yritin vain kertoa sen että baarien ranskikset on aina tehty palmuöljyssä. Kotona ne voi tehdä parempi laatuisessa öljyssä josta vähemmän haittaa.

Vierailija
54/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:07"]

Mutta miksi ihmeessä ostaa pakasteranskalaisia, kun ihan itse potuista tehtyinä ovat vielä parempia?

Perunahan kestää tosi huonosti pakastamista. Jos perunassa jotain terveellistä on, niin ei taatusti ole enää kun ovat pakastettuja. Leikkaat itse suikaleet perunasta, pyöräytät (laadukkaassa) oliiviöljyssä (mausteita öljyyn maun mukaan, paprikajauhetta, pippuria) ja paistat uunissa. Hyvää tulee. Itse teen usein samalla pellillä palsternakka- ja porkkanatikkuja. Hyvin uppoaa lapsiin kaikki.

[/quote]

Tuskin kovinkaan moni jaksaa sitä kuorimis-ja leikkuuoperaatiota joka kerta, kun tekee mieli ranskalaisia. Helppo se on vaan pussista pelille laittaa ja paistaa. Mä ainakin vihaan kuorimista ja leikkaamista, hyvin harvoin teen ruokia joissa pitää tätä tehdä.

Vierailija
55/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:07"]

[/quote]

Tulee joko ihan lötköjä tai palaneita (tai puolet-puolet).

Vierailija
56/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja porkkanatikut on kamalia, niitä ei meillä saa alas kukaan.

Vierailija
57/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:11"]

Yritin vain kertoa sen että baarien ranskikset on aina tehty palmuöljyssä. Kotona ne voi tehdä parempi laatuisessa öljyssä josta vähemmän haittaa.

[/quote]

Uunissa ne kannattaa tehdä ja varmaan suurin osa niin tekeekin. Varmaan parempia tulee kun keittää rasvassa, mutta jos ei ylimääräistä enegiaa halua niin uuni parempi.

Vierailija
58/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunassa on paljon c- vitamiinia ja yleensä ranskalaise paistetaan nopeasti öljyssä joten vitamiinitkin säilyy hyvin. Puhun nyt tuoreesta perunasta tehdyistä. Eikä niitä missään palmuölyssä paisteta vaan uppopaistoöljyssä joka on rypsi/ auringonkukanöljyä. Esim pikaruokapaikoissa on tiukat vaatimukset öljyn laadusta ja sitä vaihetaan usein (päivittäin)

Vierailija
59/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän paremmin miksi kaikki muut ovat lihavia. Olette siis samalla tyhmiä ettekä tiedä ruoasta mitään. Onnea diabeteksen kanssa.

Vierailija
60/68 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuöljyssä paistetaan koska se on hinnaltaan edullisin ja rasva ei pärski. Olen ollut mildolalla töissä joten tiedän ketkä nämä tilaavat.